Oho. Nyt se paljastui. Jussi77 tietää, mikä on oikein ja mikä väärin. Nyt helpotti, hyvän tiedon puu on löytynyt.
No hyvä että tämäkin asia selvisi. ;)
Haukut väärää ihmistä varmaankin.
Vastasin sinun viestiisi, mutta toki olet oikeassa että vastaukseni oli tarkoitettu myös muille kirjoittajille, ei yksin sinulle.
Niin.. ja missä minun sitten pitää kritiikkiä esittää, jos en sitä täällä saa laittaa? Kerro ihmeessä se. Mistä kritiikki paremmin kulkeutuu myös joukkuen johdon korviin kuin jääkiekon ykkösforumin kautta? Kai se on lähdettävä sitten torille ukkojen kanssa jutustelemaan.
Puhuit kritiikissä olevasta kehittymisen avaimesta, mutta kannattaa varmaan karistaa se luulo että täällä Jatkiksen palstalla erityisesti avattaisiin pelillisiä solmuja. En itse oikein usko että täältä palstalta kantautuu juuri mitään käytäntöön asti, vaikka voidaan tietysti tehdä havaintoja peliesityksistä, välillä vähän täsmällisempiä ja välillä vähän olemattomampia. Lisäksi viittasin myös että pelkkä valmentajan vaihdoksen vaatiminen ei sinällään ole mitään rakentavaa keskustelua, ehkä sinä juuri et ole tähän syyllistynyt mutta toisaalta eipä näissä keskusteluissa kovin hyvin ole tuotu esille sitäkään pointtia miksi valmennus pitäisi vaihtaa. On toki esitetty omia näkemyksiä siitä ettei Selin osaa reagoida peliin, uskalla penkittää avainpelaajia, ei käytä aikalisää hyödykseen, mutta nämä kun nyt vain ovat ihan puppua joten siksi kaipaisikin vähän oikeaa sisältöä vaatimuksiin; miksi valmentajaa pitäisi vaihtaa? Mikä ratkaiseva ero olisi valmentajan vaihdoksella? Alkaisiko avainpelaajat tekemään töitä jos joku muu valmentaja tähän kannustaisi?
Vielä kerran Jussi.. Selinin johtama peli ailahtelee liikaa, mikä johtunee Selinin jonkinlaisesta karisman/auktoriteetin puutteesta. Selin ei saa kaikkia pelaajia pelaamaan joukkueelle ottelusta toiseen. Selin on viisas mies varmasti, enkä usko, että hänestä kuoriutuu minkäänlaista, ns. penkkikoutsia. Selin on enemmän taktikko. Hän tarvitsisi viereelleen jonkun, joka osaa tai uskaltaa ottaa enemmän irti porukasta. Elää enemmän tilanteessa. Jotkut pelaajat tarvitsevat pään silitystä(hyvä esimerkki nuori Ville Leino HPK:ssa), mutta jotkut taas tarvitsevat kuria.
Kuten jälleen huomattiin, hyvää peliä seurasi selvästi huonompi peli. Mukana oli nyt näitä jo kaivattuja elementtejä, aikalisää, tähtien ja johtavien pelaajien penkittämistä, pelinaikaista muutosta, huonon ensimmäisen jälkeistä joukkueen jonkinlaista ryhdistäytymistä ja muita valmentajan taikatemppuja mutta tulos (3 p voitto) jäi silti saavuttamatta eikä pelikään tuosta varsinaisesti lentoon lähtenyt. Olen ihan eri mieltä kanssasi Selinistä ja Santasesta, minun näkemykseni mukaan Selin taas pystyy reagoimaan peliin ja ohjaamaan peliä penkiltä käsin. Mahdollisuudet pelin aikana pelaajien tahtotilan muuttamiseen kuitenkin ovat rajalliset; jos pelaajaa ei nappaa, niin kelkan kääntäminen tässä ja nyt voi olla jopa mahdotonta.
Selinin aikana SaiPan pelillinen ilme on kehittynyt, sen olen sanonut täällä satoja kertoja, mutta se, että joukkueen ryhdistäytyminen oikeilla hetkillä on sula mahdottomuus. Se on minusta valmennusportaan ongelma, jonka nokkamies Selin on(lue nyt tuo aiemmin kertomani Selinin kuvailu).
Tottakai se on valmennusportaan ongelma, mutta ei varmaan ihan siinä mielessä mitä nyt ajat takaa. Olen täysin varma että valmennuskin näkee sen ongelmana, mutta on eri asia pystyykö sitä ratkomaan pelin sisällä tai pystyykö mukavoituneita pelaajia nostamaan taistelumoodiin ollenkaan. Tästä meillä on ihan tarpeeksi näyttöjä, nostetaan nyt esille vaikkapa viime kauden viimeinen peli SaiPa - Ilves johon sitten kausi päättyi. Siellähän paskottiin housuun oikein laajalla rintamalla mutta ei mielestäni kyse ollut valmennuksellisista ongelmista vaan siitä että kauttaaltaan pelaajamateriaalin oma kuuppa ei kestänyt tilannetta. Mielestäni voitaisiin kysellä, millaisia pelaajia meillä on? Onko joukkueessa johtajuutta kentällä? En ollut tyytyväinen esim. Toporowskin koko viime kauteen vaikka hänen piti olla kovan luokan johtajapelaaja niin kentällä kuin kopissakin, mielestäni kaveri taas ei pystynyt syttymään pelaamaan ratkaisevilla hetkillä. Jussi Tarvainen ei herännyt koko SaiPa -aikanaan pelaamaan sillä tasolla kuin odotettiin.
Valmentajista lähtee koko joukkueen ryhti ja ilme. Myös pelaajien kohdalla valmentajan tulisi olla sekä vaativa, että innostava. Kuten aiemmin sanoin jo, etten ole vielä kirvestä kaivoon heittänyt, mutta paljon parempaan on pystyttävä tuolla joukkueella.
Olen loppuosasta ihan samaa mieltä, eikä varmasti kukaan ole eri mieltä; paljon parempaan on pystyttävä tuolla joukkueella. Eri mieltä taasen olen siitä että vain valmentajista lähtisi joukkueen ryhti ja ilme; pelaajat ovat merkittäviä tekijöitä joukkueen esityksissä kentällä. Selin on vaativa valmentaja, eikä suinkaan myhäilevä saunakaveri vaikka osaakin esiintyä asiallisesti käytävillä eikä kuseksi pelaajien pelikasseihin.
Mistä sitten johtuu tukkoinen kauden alku? Onko kauteen valmistautuminen ollut puutteellista? En muista missä yhteydessä tästä oli puhetta, työpaikan kahvipöydässä, jäähallilla, täällä jatkoajassa, telkkarissa vai missä, mutta osuvasti joku totesi keskustelun tuoksinassa että joka vuosi valmentajat kehuvat kovasti että taas on menty eteenpäin viime kaudesta; jos tämä olisi totta niin parin vuoden aikajaksollahan joukkueen pelaajat olisivat huikean kovia, jos kerran oikeasti on joka vuosi kehitytty edellisestä. Tästä päästään siihen, että ehkä ei ole esim. kesän harjoittelussa saavutettu yhtä laadukkaita tuloksia kuin viime kauteen lähdettäessä, pelaajilla ei ole samanlaista nälkää menestymiselle tai ei osata käsitellä kohonneita odotuksia. Tietyllä tavalla näen myös McTavishin saapumisen kauden alun jälkeen potentiaalisena sudenkuoppana, odottaako muut ratkaisupelaajat liikoja The Messiaalta ja passivoituvat omassa roolissaan?
Ei jääkiekko niin ihmeellinen peli ole, että pelitavoissa olisi ratkaisevan huikeita eroja, pieniä kylläkin. Kyse on enemmän yleensä valmentajien ominaisuuksista ja kapasiteetista innostaa joukkuetta pelaamaan yhtenäisesti ja toteuttaa valmentajan haluamaa pelitapaa. Kyse on joukkueen johtamisesta. Kun kopin ovelle astuu Pekka Virta, Petri Matikainen, Risto Dufva tai vaikkapa Pekka Rautakallio, ei kovin moni pelaaja varmasti katso valmentajaa kintaalla viitaten. Auktoriteetti on kopissa silloin läsnä. Tätä kaipaan myös SaiPaan, sillä se mikä näkyy kopissa, näkyy myös kentällä.
En tiedä tunnetko Seliniä ollenkaan mutta mielestäni kaksikolta Selin - Santanen ei pitäisi auktoriteettiä puuttua kopissa. Ei tietysti puhuta aivan Kekkonen -tason johtajaolemuksesta, mutta en ole sitä mieltä että tätä puuttuisi SaiPasta. Uskon aika vakaasti että Selin pystyy SaiPan kurssin muuttamaan taas voittavaksi joukkueeksi ja pelaajamateriaalin osalta näen edelleen SaiPan play off -joukkueena kun kausi kääntyy kevätpuolelle. Tietenkin samaan aikaan on totta sekin, että alkukausi ei ole ollut niin hyvä kuin olisi voinut odottaa.
No, peace vain atskulle, tarkoitus ei ollut tietenkään kieltää keskustelemasta vaan vain omaa turhautumista siihen että vaaditaan sellaisia toimenpiteitä joilla itse en näe mitään parannusta vallitsevaan tilanteeseen. Minun mielestäni meillä tarvittavat palikat on kasassa, ihan hyvä valmennus, oikeanlaisia roolipelaajia, riittävää ratkaisuvoimaa, parempaa keskitasoa oleva maalivahti ja näillä resursseilla peli pitäisi saada kääntymään. Toivotaan ja luotetaan siihen että näin myös käy - mielellään ennen kuin on liian myöhäistä.