Sekalaisten kysymysten ketju

  • 416 304
  • 4 783
Tila
Viestiketju on suljettu.

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti sampio
Kysymys, joka on askarruttanut minua hamasta lapsuudestani, mutta jota en ole ilennyt pahemmin esittää, kuuluu seuraavasti: Mikä virka on vesitorneilla? Liittyykö se jotenkin veden paineeseen? Helpottakaa taakkaani ja sivistäkää minua!
Tasaavat vedenpainetta kun kulutus on suurinta (pumpataan yön tunteina hiljaisina täyteen, annetaan käytön piikkihetkinä valua alas).
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti sampio
Mikä virka on vesitorneilla? Liittyykö se jotenkin veden paineeseen?
Täältä tulee hyvä arvaus. Tai ainakin nyt arvaus. Vesitorneissa vesi on korkealla, joten se nimenomaan vaikuttaa veden paineeseen. Kun avaa hanan, niin vesiputkessa oleva vesi pyrkii tulemaan hanasta ulos, koska tarpeeksi kun mennään putkea pitkin poispäin hanasta, tullaan vesitorniin, ja siellä oleva vesi painaa putkessa olevaa vettä. Miten vesi sitten saadaan sinne torniin? Kai siellä joitain pumppuja on.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Kysymys, joka on askarruttanut minua hamasta lapsuudestani, mutta jota en ole ilennyt pahemmin esittää, kuuluu seuraavasti: Mikä virka on vesitorneilla? Liittyykö se jotenkin veden paineeseen? Helpottakaa taakkaani ja sivistäkää minua!"

Raamatusta ei löydy vastausta tähän(kään)?

Paineestapa hyvinkin, vesitornien idea on pumpata pienellä työllä vettä torniin josta sitten painovoiman vaikutuksesta se liikkuu putkistoissa tornin alapuolella. Tällä tavalla saadaan suhteellisen laajalle alueelle hyvä vedenpaine sen sijaan että pumppuja ripoteltaisiin ympäri aluetta, tämä siis aikana jolloin sähköpumppuja ei juurikaan ollut tai ne olivat kalliita rakentaa.
Niin kauan kuin torni on käyttötasoa korkeampana vesi tulee jonkinlaisella paineella vaikka yläkertaankin mutta virtausvastukset heikentävät tornien vaikutusta kerrostaloisa.
Verkoston laajuus ja tornin korkeus vaikuttavat sitten kuinka laajan alueen vesiä voidaan tornin avulla toimittaa.

Tämä siis toimii parhaiten silloin kun vesitorni on mäellä ja asutus "laaksossa", monet vanhemmat kaupungit/taajamat ovatkin tuolla tavalla suunniteltuja. Ennenvanhaan vesitornit toimivat myös vesivarastoina, mutta nykyaikana tornien vesivarat eivät siihen enää riitä.
 

irGGu

Jäsen
Isäni kertoili pienenä asiaa tentatessani, että vesitornit juuri nimenomaan nostavat sen veden korkealle. Siksi vesitornit yleensä sijaitsevat mäkien päällä tms.

Korkeissa kerrostaloissa ym. sijaitsee omat vesipumput. Kuten myös maaseudulla. Ei ainakaan omasta kotikylästäni löydy vesitornia nostattamaan vettä yläkertaamme..

Näin luulisin. Varma en ole, olenhan maalta.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti sampio
Kysymys, joka on askarruttanut minua hamasta lapsuudestani, mutta jota en ole ilennyt pahemmin esittää, kuuluu seuraavasti: Mikä virka on vesitorneilla? Liittyykö se jotenkin veden paineeseen? Helpottakaa taakkaani ja sivistäkää minua!
Tästä olikin töissä juuri kahvilla yksi päivä puhetta, kun phdimme vesitornin tilavuutta. Netistä löytyy vastaus kaikkeen, lisäksi netti on kaikkien halukkaiden saatavilla jne...

http://www.helsinginvesi.fi/alltypes.asp?d_type=5&menu_id=551
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiitos kaikille vastanneille, arveluni osottautui siis oikeansuuntaiseksi. Lisäksi tunnen olevani jotenkin parempi ihminen nyt.

Varjo, kiitos sinullekin selvityksestä. Tuon typerän provosi laitan omituisen (netti)huumorisi piikkin, mutta toivon, että suuntaat ne vastaisuudessa niille tarkotetuille ketjuille. Jos niitä nyt on tarpeen missään viljellä.

Twite, tuo ikiaikainen kysymys muistui mieleeni palstalla surffaillessani, joten päätin läimäistä kysymyksen pitempään miettimättä sopivasti kohdalla olleeseen kysymys-ketjuun. Toki sen olisin sen muualtakin löytänyt, mutta näin tällä kertaa.
 
Viimeksi muokattu:

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti Designer
Miten vesi sitten saadaan sinne torniin?

Sehän nyt on selvä asia. Tornithan yleensä ovat sellaisia suppilon muotosia. Näin ne keräävät sadeveden, vähän niinkuin tratti...hehe...

Että silleen...
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti Designer
Miksi Raamatusta pitäisi löytyä vastaus siihen(kin), että miksi on olemassa vesitorneja?
Lukekaa näitä ketjuja... !

Juttu on lähes inside joke.. hymiö


*******'

Kysymys.

Koffin parhaat paikat mainoksessa mies sanoo että: "Voiko miehellä asiat paremmin olla", jolloin nainen kantaa miehelle 0.33l Koff - pullon olutta sekä 0,5 tai 1.0 litran stoben.

Mies kaataa pullon stobeen ja seuraavassa kuvassa ottaa stobesta hömpsyt. Tässä kuvassa stobe on täynnä.

Kysymys kuuluu. Mistä saa näitä 0,5 tai 1.0 l stobeja, jotka tulevat täyteen 0.33 l pullosta. Mä meinaan haluan sellaisen stoben ja heti !

K
 
Viimeksi muokattu:

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Tornivesi

Viestin lähetti sampio
Twite, tuo ikiaikainen kysymys muistui mieleeni palstalla surffaillessani, joten päätin läimäistä kysymyksen pitempään miettimättä sopivasti kohdalla olleeseen kysymys-ketjuun. Toki sen olisin sen muualtakin löytänyt, mutta näin tällä kertaa.
No problem. Ei ollut tarkoitus loukata eikä kettuilla, en oikein tiedä mikä tarkoitus oli. Anteeksi. Kivaahan se on että asioita pohditaan 'ääneen'.

Minulla on seuraava kysymys: Avaan filen explorerissa tuplaklikkaamalla (siis ei internet explorerissa). Wordissa tuolla tavalla avattu file näkyy siellä 'viimeksi auki olleet filet' tjsp listassa, Excelissä ei näy. (Siis siinä alasvetovalikossa joka tulee kun painaa 'File'.)
Onko keinoa millä saisi näkymään myös Excelissä? Office-97 kyseessä.

Vähän epäselvä tehtävänanto, pahoittelen.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti Kaiser Soze
Lukekaa näitä ketjuja... !

Juttu on lähes inside joke..
Kyllä se asia tiedossa oli. Miksi jonkun elämänkatsomus pitää tuoda esiin hänen kysyessään vesitornien tarkoituksesta? Etenkin kun 'lukekaa näitä ketjuja' kehoitetta toteuttamalla ko. asiasta voi kyseisen henkilön kanssa keskustella juuri niin paljon kuin haluaa.

Ja minä kyllä en halua tuoppia joka tulee täyteen 1/3 litran pullosta. Miksi tahtoisin vähemmän olutta?
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti Twite
Ja minä kyllä en halua tuoppia joka tulee täyteen 1/3 litran pullosta. Miksi tahtoisin vähemmän olutta?

Millä matematiikalla 0.33l > 1L ?

K
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti Kaiser Soze
Millä matematiikalla 0.33l > 1L ?

K
Höh, no siinä pullossahan on 0,33l. Jos se täyttää tuopin, se on vähemmän kuin minun 0,5 litran tuopissani johon mahtuu sen yhden pullollisen lisäksi vielä 0.17l.

Ja tämähän oli alusta asti meikäläiseltä pelkkää viisastelua. Tuohan on täysin määrittelykysymys että lisääntyikö tehtävän tuopissa olut, vai onko sen tuopin sisätilavuus sellainen että se täyttyy siitä 0.33 litran pullosta. Mielummin uskon kaupan pullon tilavuuden pitävän paikkansa kuin sinun taikatuoppisi.
 

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Määritteleekö SM-liiga kotijoukkueen vaihtopenkin paikan vai onko se jokaisen joukkueen itse määriteltävissä? Kuinka moni joukkue istuu vasemmalla ja kuinka moni oikealla keskiviivasta nähden, kun seisot vaihtopenkkien välissä, katse kohti vastakkaista katsomoa?
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti Twite
Höh, no siinä pullossahan on 0,33l. Jos se täyttää tuopin, se on vähemmän kuin minun 0,5 litran tuopissani johon mahtuu sen yhden pullollisen lisäksi vielä 0.17l.

Hö, olet joko melkoinen tosikko, tai sitten et ymmärrä oluesta mitään. Pysyttele päärynäsiiderissä..

http://www.koff.net/index2.htm

K
 

Birchman

Jäsen
HIFKin mainoksista

Eli lyhyesti:

Mitä tarkoittaa HIFKin pelaajien luistimissa oleva tarrakirjain yhdistelmä RMC? (en ole varma onko se juuri noin, mutta kait tuli selväksi)
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Päärynäsiideriin siirtyväkö?

Viestin lähetti Kaiser Soze
Hö, olet joko melkoinen tosikko, tai sitten et ymmärrä oluesta mitään. Pysyttele päärynäsiiderissä..
Kiitos kannustuksesta. Edelleen olen sitä mieltä että ihmisen vakaumukseen tarttumisella asiayhteydestä irrotettuna ei ole huumorin kanssa mitään tekemistä. Sellaisen harrastaminen ansaitsee tosikkomaisen viisastelukohtelun. Koitapa vastata Designerin kysymykseen.

Koff-ymmärrystä harjoittelin pelin aikana tänään 8 pullon verran, en ymmärrä edelleenkään että miten olisin ollut paremmassa asemassa jos se muovinen muki olisi tullut täydeksi 0,33l pullosta, nyt se jäi joka kerta hiukan/huikan vajaaksi.

Hieno päivä Jatkoajassa. HPK-fani kutsui örvelöksi ja TPS-fani tosikoksi.. siis TPS-fani tosikoksi!
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti bitnir
Määritteleekö SM-liiga kotijoukkueen vaihtopenkin paikan vai onko se jokaisen joukkueen itse määriteltävissä? Kuinka moni joukkue istuu vasemmalla ja kuinka moni oikealla keskiviivasta nähden, kun seisot vaihtopenkkien välissä, katse kohti vastakkaista katsomoa?
Hieno kysymys! Ilmeisesti kotijoukkue määrittelee, sillä muuten Tapparalla ja Ilveksellä olisi sama kotipääty. Muistuupa mieleen espoolaisjoukkue joka pelasi kotipelinsä HIFK:ta vastaan Helsingissä ottaen yhteen peliin kotipäädykseen HIFK:n perinteisen kotipäädyn. Turpaan tuli silti.

HPK on oikealla, muita en muista.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Viestin lähetti bitnir
Määritteleekö SM-liiga kotijoukkueen vaihtopenkin paikan vai onko se jokaisen joukkueen itse määriteltävissä? Kuinka moni joukkue istuu vasemmalla ja kuinka moni oikealla keskiviivasta nähden, kun seisot vaihtopenkkien välissä, katse kohti vastakkaista katsomoa?

Eiköhän se ole jokaisen kotijoukkueen oma päätös. Ainoastaan se lienee kiekko-otteluissa vakio, että kaksi kertaa hyökätään siihen päätyyn, minkä puolella vastustajan vaihtopenkki on.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Murmeli
Ainoastaan se lienee kiekko-otteluissa vakio, että kaksi kertaa hyökätään siihen päätyyn, minkä puolella vastustajan vaihtopenkki on.
Olinpa kerran takavuosina rakkaan äitini kanssa jääkiekko-ottelussa. Se oli hänen ensimmäisensä ja ilmeisesti myös viimeisensä paikanpäällä koettu peli. Jonkin aikaa minun piti vakuutella, että ei, vaikka toisessa erässä hyökkäyssuuntia onkin vaihdettu, niin samat vaihtopenkit ovat molemmilla käytössä edelleen. Sitä en enää osannut selittää, että miksi. Rehellisesti sanottuna en pahemmin edes yrittänyt.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
"Ilmeisesti varsin paljon, koska Pekka Majurin poika on myös upseerin uralla..tällä hetkellä luultavasti Kapteeni Majuri.
Toki muutkin syyt voivat...eiih kyllä se on se sukunimi joka sen aiheuttaa. [/B][/QUOTE]"

Niin, no se, että Pekka Majurin poika myös on upseeri on kokonaan toinen juttu: sotilaan ammatti on nimittäin yksi vahvimmin suvussa kulkevista ammateista, jollaiseksi voidaan katsoa myös esim. poliisin ammatti.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Plagiaatti, vai käännös?

Varmaankin kaikki tietävät Irwinin kappaleen Viuhahdus. Aika moni varmaankin tietää myös saksalaisen(?) Tshingish Khan -yhtyeen hitin Moskau, joka on suomeksi levytetty moneen kertaan nimellä Volga (rakkaus tai kuolema).

No joka tapauksessa meikäläiseltä löytyy tuon Tshingish Khanin kappale nimeltään Zorro. Ja tuo kappale on AIVAN täysin sama melodialtaan ja soinnutukseltaan, kuin Irwinin Viuhahdus.

No asiahan olisi helppo tulkita siten, että Irwin on tehnyt suomalaisen käännöksen kyseisestä kappaleesta... mutta... Suuri Toivelaulukirja sisältää nuo nuotit, ja siellä on säveltäjäksi mainittu juurikin Irwin.

Eli siis vaihtoehtoja on kaksi: Joko Tshingish Khan on coveroinut kappaleen saksaksi, mitä epäilen helvetisti - tai sitten Irwin on surutta plagioinut kyseisen kappaleen.

Nuo sävellykset eivät tosiaan ole mitään "sinne päin kuulostavia", vaan täysin identtisiä.

Tietääkö kukaan mitään sen tarkemmin asiasta?
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Sistis
Plagiaatti, vai käännös?



Tietääkö kukaan mitään sen tarkemmin asiasta?

No Irwinin puolesta puhuu ainakin Viuhahduksen tekoaika - tuo biisihän osallistui Syksyn Sävel-kisaan 1970-luvun puolella ja siinä vaiheessa ei tuota saksalaista marssimusiikin etukenoporukkaa ollut vielä olemassakaan. Ich Glaube.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Predator
No Irwinin puolesta puhuu ainakin Viuhahduksen tekoaika - tuo biisihän osallistui Syksyn Sävel-kisaan 1970-luvun puolella ja siinä vaiheessa ei tuota saksalaista marssimusiikin etukenoporukkaa ollut vielä olemassakaan. Ich Glaube.

Oukei... uskoni puhtaaseen suomalaismusiikkiin ei siis kokenut kolautusta.

Mutta sitten mennäänkin mielenkiintoisen kysymyksen pariin. Mistä helvetistä sitten tuo Tshingis Khan on oikein saanut päähänsä coveroida Irwinin kappaleen... sillä todellakin tuo samankaltaisuus ei todellakaan voi olla sattumaa. Kokeilkaapa saada tuo kyseinen kappale jostain haltuunne ja verratkaa niitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös