Vastaillen...
Viestin lähetti Predator
2. Miksi pääskyset eivät lennä ikkunoita päin (muille linnuille tuo virhe tapahtuu useinkin)?
3. Miksi oma pieru ei omasta mielestä haise pahalle?
Kysymys 2.
Varmaa tietoa minulla ei ole asiasta, (tarkoitan tutkittua tietoa), mutta josko kaikesta huolimatta hivenen spekuloisin asialla. Epäilen sen johtuvan osaltaan siitä, että valtaosa pääskysistä (usein tosin tarkoitetaan joko haarapääskyä tai tervapääskyä - mikä taasen ei kuulu pääskysiin laisinkaan, lajillisesti siis), saalistaa hyönteisiä suhteellisen korkealla eli sillä korkeudella missä ne pääsääntöisesti lentävät ei ole enää niin paljon ikkunoita niiden reitillä kun matalemmalla lentävien lintujen reitillä on.
Toisaalta pääskyset kuin myös tervapääsky on huomattavan taitavia lentäjiä. Siivillään, joiden pinta-ala suhteessa kokoon on suurehko ja joilla se saavuttaa erinomaiset lento-ominaisuudet, ne hallitsevat kehonsa todella taitavasti ja tämän vuoksi suhteellisen kevyt keho (verrattuna siipien kokoon) on huomattavasti helpommin hallittavissa ja senpä tähden se kykenee huomattavasti jyrkempiin kaarroksiin ja suunnanmuutoksiin kuin "normaalit" pikkulinnut. Joten näin ollen se voi kyetä aivan toisella tapaa muuttamaan lentosuuntaa viimehetkellä jos se rekisteröi jonkin uhkatekijän lentoreitillä (esim. havaitsee ikkunassa varjon tms. minkä tähden se ei enää erehdy luulemaan ikkunaa vapaaksi lentoreitiksi). Olen nähnyt lukuisia kertoja pääskyjen suorittavan todella uskomattoman nopeita suunnanvaihtoja että lentoasennon muutoksia.
Olen tullut miettineeksi oppivatko pääskyset pesiessään kerrostalojen räystäiden alla varomaan ikkunoita ja niiden luomaa harhakuvaa, mikä osaltaan vähentää mahdollisuutta törmätä ikkunoihin.
Kysymys 3.
Jollei oma pieru haise pahalle (koskaan) tarkoittaa se sitä, että ei omaa hajuaistia tai ei piere tarpeeksi pahan hajuisia pieruja tai vaihtoehtoisesti omaa hajuaistin mutta sattuu vaan rakastamaan oman paskan hajua julmetusti. Minä pieren toisinaan niin karseita pieruja, että herään niihin unistani - koirakin lähtee niiden hajua karkuun.
vlad#16.