Sekalaisten kysymysten ketju

• 420 264
  • 4 781
Tila
Viestiketju on suljettu.

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Viestin lähetti Predator

Olen kuullut isojen poikien heittävän kiukaille olutta. Aromit varmaan ovat melkoiset, mutta mitähän se aiheuttaa kiuaskiville?

On heitetty olutta kiukaalle. Tuli tosiaan hienot tuoksut saunaan. Kyllä säkin Preda olet kaljaa joskus kiukaalle heittänyt, älä yritä.

Vaikea sanoa mitä se teki kiville, kun en asu enää siinä taloyhtiössä. : )

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Viestin lähetti fiftyeight
Kymysys: Pitääkö kiukaalle

a) heittää kuumaa vettä
b) kylmää vettä
c) ei sen väliä kunhan heittää
Kylmän veden käyttämistä tulisi välttää, sillä lämpötilan liian nopea muuttuminen saattaa pahimmillaan halkaista kiuaskiviä. Näin sanottiin ainakin entisen kämppämme sähkökiukaan ohjekirjassa.

Minusta kiukaalle kaadetun oluen haju on sietämätön, mutta taitaa mennä niiden makuasioiden piikkiin tuokin.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Johannes
Kyllä säkin Preda olet kaljaa joskus kiukaalle heittänyt, älä yritä.

No joo, myönnetään. Olen joskus heittänyt kuumalle kiukaalle jopa perseeni puolittain, se oli kyllä vahinko ja jälkiseuraamukset ei olleet ollenkaan hauskoja... jäljet näkyvät kankussa lopun ikääni... voiko joku kuvitella, puolipalvattua Predaa Hakaniemen hallissa nyt tarjoushintaan...

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Arrrgh.

Minä kilttinä poikana olin taas vilpittömin mielin asialla, ja mitä saan vastaukseksi? Saman kuin kahvitunnilla kun yrittää kysyä asiallisen kysymyksen. Kiukaallehan voi tietysti heittää "vettä" (en suosittele, haju on hirveä) tai läskiäkin, elävänä tai kuolleena, makunsa kullakin. Oluen tuoksuhan on makean maltainen, kossun taas aika pistävä, mutta menee päähän kuin metrihalko.

Monilla ihmisillä vain on vankat mieltymyksensä siitä pitääkö silloin kun saunassa ollaan selvin päin, kiukaalle heitettävän veden olla olla kuumaa vai kylmää vai onko sillä väliä. Sen verran voin heti sanoa, että kylmä vesi ei halkaise kiviä vaan korkeintaan jatkuvasti pitkään käytettynä rapauttaa kivet hieman nopeammin.

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs

a) heittää kuumaa vettä
b) kylmää vettä

Tietenkin kuumaa vettä. Sehän hölmöläisen hommaa olisi niitä kiviä ensin lämmittää ja sitten yrittää kylmällä vedellä jäähdyttää.

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Miksi kaupunki nimeltä Lahti on tienviitoissa ruotsiksi Lahtis? Hieman outo käännös.

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti PeteX
Miksi kaupunki nimeltä Lahti on tienviitoissa ruotsiksi Lahtis? Hieman outo käännös.
Tai Vihti Vichtis? Ruotsia äidinkielenään puhuva avomies meinasi ajaa ojaan kun nauroi tuota 'käännöstä'.

Toisaalta, millä periaatteella Pietarsaari on Jacobstad?

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Viestin lähetti Pikku Myy
Tai Vihti Vichtis? Ruotsia äidinkielenään puhuva avomies meinasi ajaa ojaan kun nauroi tuota 'käännöstä'.

Onhan noita naurajia varmaan vuosisatojen aikana riittänyt - Vihti/Vichtis -nimipari on ollut käytössä jostain 1600-luvulta asti - kenties pitempäänkin. Epäselvää taitaa oikeasti olla tosin kumpi niistä on käännös - eikä ole varmuudella tiedossa sekään mistä nämä nimet on paikkakunnan nimeksi keksitty.

Itseäni on kovasti ihmetyttänyt nämä pyhtäät: Pyhtää on ruotsiksi Pyttis, mutta Ruotsinpyhtää jostain kumman syystä ei ole Sverigespyttis vaan "Strömfors". Outoa.

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Gags
Tietenkin kuumaa vettä. Sehän hölmöläisen hommaa olisi niitä kiviä ensin lämmittää ja sitten yrittää kylmällä vedellä jäähdyttää.

Noh, käytännössä sillä ei ole mitään merkitystä heittääkö kylmää vai kuumaa vettä. Ne kivet eivät sillä löylykauhan vesimäärällä ehdi kylmetä vaikka kraanakylmää vettä käytettäisiin, edellyttäen että puhutaan normaalin saunomisen määristä. Jos kiuas halutaan kylmentää väkisin, niin kyllä se onnistuu eikä veden tarvitse edes olla kylmää.

Tavallisissa ja yleisimmissä tapauksissa kylmän ja kuuman veden lämpötilaero on n. 50 astetta. Lämpötilaeron tasoittamiseen tarvittava lämpömäärä on n. 10% veden höyrystämiseen tarvittavasta lämmöstä. Joten kuuman veden heittämisellä saadaan n. 10% nopeammin vastaavat löylyt, jos on kiire. Ja käytännössä ihmiskeho ei edes moista eroa huomaa.

Jääpaloja ei tietenkään kannata kiukaalle heittää, koska huonosti lämpöä johtavana jää sulaa hitaasti vaikka kiuas onkin kuuma.

Kylmän kiuasveden suurin käytännön vaikutus onkin siinä, että ääriolosuhteissa se rapauttaa kiuaskiviä hieman nopeammin.

JanJ

Jäsen
Jos haluaa heitellä olutta kiukaalle, suosittelen mutu-tuntumalla kehittämääni juttua: ota vesikauhaan vettä ja lirauta siihen joukkoon vain vähäsen olutta. Jää se lopussa tuleva lievä palaneen tuoksu pois, ja ehkä ne kivetkin sitten pysyy parempina pitkään (kiviäkin kiinnostaa...?)

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Viestin lähetti Predator
No joo, myönnetään. Olen joskus heittänyt kuumalle kiukaalle jopa perseeni puolittain, se oli kyllä vahinko ja jälkiseuraamukset ei olleet ollenkaan hauskoja... jäljet näkyvät kankussa lopun ikääni... voiko joku kuvitella, puolipalvattua Predaa Hakaniemen hallissa nyt tarjoushintaan...

Kiitti Preda. Just oli tarkoitus huomenna hakea Hakaniemen hallista ah niin epäterveellistä palvatua kinkkua viikonloppu sapuskaksi, mutta jotenkin meni ruokahalut.

Taidanpa siis tyytyä savusiikaan. Ellet ehdi kertoa seikkailuistasi savustuspöntössä ennen sitä.

Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti JanJ
Jos haluaa heitellä olutta kiukaalle, suosittelen mutu-tuntumalla kehittämääni juttua: ota vesikauhaan vettä ja lirauta siihen joukkoon vain vähäsen olutta. Jää se lopussa tuleva lievä palaneen tuoksu pois, ja ehkä ne kivetkin sitten pysyy parempina pitkään (kiviäkin kiinnostaa...?)

Sopivin sekoitus saadaan mielestäni, kun tyhjäksi juotu olutpullo täytetään vedellä. Tällöin tuoksu on sopivan mieto, eikä sitä lopussa tulevaa palaneen katkua ole.

Predalle tiedoksi: Minäkin ajattelin tuon "veden heittämisen" yhtä sairaasti. Jotkut käyvät kusella, bilikkani ysivitosella ja minä oluella. Välillä kyllä menen strittaamaan.

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti wilco
Määräaikaista ei voi erottaa, taitaapi olla mahdollista ainoastaan jonkun rikkeen perusteella. Itse irtisanoutuessa tietääkseni on normaalit irtisanoutumisajat käytössä, vaikkakin määräaikainen sopimus joidenkin mukaan sitoisi molempia osapuolia...

Että silleen...

Äh, miten minä olenkin työskennellyt aloilla, jonne eivät tavalliset säännöt päde? Olin toimistoduunissa eräässä suurehkossa suomalaisessa kauppaketjussa, vuoden määräaikanen soppari. Hommat sujuivat ihan ok, ainakaan kukaan ei minulle huomautellut. Eräänä päivänä pomo sitten pyysi luokseen ja ilmoitti että voisin kerätä kamani, sillä en enää jatka kyseisessä yrityksessä. Kysyin sitten että mikä mättää, johon pomo totesi että työskentelyssäni ei ole mitään vikaa, mutta syytä hän ei kerro koska määräaikaisille ei tarvitse kertoa irtisanomisen syytä.

Asiasta toiseen. Joku minua tietäväisempi voisi kertoa että pitääkö joka alalla maksaa sunnuntaista tuplapalkkaa? Entäpä illoista? Olin joskus teininä duunissa eräässä museossa, enkä saanut illoista tai sunnuntaista mitään lisiä. Jos minulle on maksettu väärin, niin voinko hakea oikeutta vielä monen vuoden jälkeen?

Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Gellner
Äh, miten minä olenkin työskennellyt aloilla, jonne eivät tavalliset säännöt päde? Olin toimistoduunissa eräässä suurehkossa suomalaisessa kauppaketjussa, vuoden määräaikanen soppari. Hommat sujuivat ihan ok, ainakaan kukaan ei minulle huomautellut. Eräänä päivänä pomo sitten pyysi luokseen ja ilmoitti että voisin kerätä kamani, sillä en enää jatka kyseisessä yrityksessä. Kysyin sitten että mikä mättää, johon pomo totesi että työskentelyssäni ei ole mitään vikaa, mutta syytä hän ei kerro koska määräaikaisille ei tarvitse kertoa irtisanomisen syytä.

Minun käsitykseni mukaan pomosi/työnantajasi on tässä tapauksessa toiminut lain vastaisesti. En tosin ole juristi.

Asiasta toiseen. Joku minua tietäväisempi voisi kertoa että pitääkö joka alalla maksaa sunnuntaista tuplapalkkaa? Entäpä illoista? Olin joskus teininä duunissa eräässä museossa, enkä saanut illoista tai sunnuntaista mitään lisiä. Jos minulle on maksettu väärin, niin voinko hakea oikeutta vielä monen vuoden jälkeen?

Riippuu ko. alan työehtosopimuksesta. Ei varmaan joka alalla tuplapalkkaa, mutta jotain lisiä kuitenkin. Oikeutta voit hakea, jos saamisesi eivät ole "vanhentuneet". Mitä tarkoitat "monella vuodella"?

Rautalapio osaa varmaan selventää tarkemmin.

Ziran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Tappara ja Le Bleu-Blanc-Rouge

a) heittää kuumaa vettä
b) kylmää vettä

Jos mökkisaunaa ja sähkösaunaa vertaa, niin ensimmäiseen käytän niin kuumaa kuin mahdollista. Kiuas pysyy kuumempana pitempään. Jälkimmäiseen käytän haaleaa/lämmintä vettä. Tällöin löylyt eivät ole niin agressiiviset vaan ns. kuuma aalto on hieman pitempi ja tasaisempi.

Avantouintiharrastukseni yhteydessä tulee saunottua sellaisten herrasmiesten kanssa, jotka ovat todennäköisesti käyneet saunassa joka päivä viimeiset 60 vuotta. Heilläkin mielipiteet vaihtelevat, mutta yleistä on veden kaataminen rauhallisesti pienenä norona yhteen kohtaan. Tällöin yllä mainitsemani rauhallisuus-efekti on selvempi.

Ottaa päähän olla saunomassa sellaisten ihmisten kanssa jotka sähkösaunassa heittävät kuupallisen vettä levälleen koko kiukaalle. Kärventää.

Pipa on muuten erittäin vaatekappale saunassa.

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Viestin lähetti finnjewel
Itseäni on kovasti ihmetyttänyt nämä pyhtäät: Pyhtää on ruotsiksi Pyttis, mutta Ruotsinpyhtää jostain kumman syystä ei ole Sverigespyttis vaan "Strömfors". Outoa.

Mikäs logiikka on tässä: Seinäjoki - Östermyra

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Ja sitten perjantain ratoksi pieni pähkinä.

Kuten jokaiselle meistä miehistä on käynyt. Käydessämme uimassa kylmässä vedessä on miehuudestamme kadonnut suuri osa pituudesta pois.
Toisilla tuo osa huomattavankin paljon, toisilla taas vähemmän.
Tällä logiikalla Suomen vesistöt ovat täynnä sitä itseään.

Kysymys kuuluu. Montako metriä / kilometriä sitä löytyy Suomen vesistöistä??

K

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: MIKSI ?

Viestin lähetti Kaiser Soze
Suomen virkavalta on hampaaton tällaisten paskiaisten kanssa ?

Autohuijari

K

Esimerkki elävästä elämästä. Sairas yksilö.

Mielenkiintoista tässä jatkokertomuksessa nyt onkin, mitä tapahtuu Riksun asemalla klo 15 alkaen? Uskaltaako Tommi kehiin? Onko reppu mukana? Kuinka monta on odottamassa? Onko kettingit mukana?

Eikun ihan totta, koska polliisitkin jo varmasti seuraavat tuota ketjua niin eiköhän siellä kissalan poikiakin ole, joten hiukan kannattaa varoa keskustelutyyliä. Vaikka hyvällä asialla olisikin.

Cimbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Liverpool
Re: MIKSI ?

Viestin lähetti Kaiser Soze
Suomen virkavalta on hampaaton tällaisten paskiaisten kanssa ?

Autohuijari

K

Ketjun luettuani olen todellakin ihmeissäni, ettei tuota ukkoa saada kuriin. Viesteistä päätellen huijannut ihmisiä ympäri Suomen jo vuosikymmenen, eikä häkki ole heilunut kuin kerran.

Käykäähän lukemassa jos autohommat on tuttuja.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Maple Leaf
Eikö planeetta kierrä tähteä (esim. maa aurinkoa), ja kuu planeettaa (esim. kuu maata)? Kuinka maa ja kuu voisivat muodostaa kaksoisplaneetan, koska maa ei kiepu kuun kanssa tanssahdellen, vaan kiertoratamme määrittyy suhteessa aurinkoon
Planeetta tosiaan kiertää tähteä, mutta kuu kiertää aurinkoa siinä samalla kun se kiertää maata. Planeetan määritelmä ei sinänsä ole ihan noin yksinkertainen, sillä avaruus on täynnä pieniä ja isompia kivä, jotka myös kiertävät aurinkoa (esim. komeetat eli pyrstötähdet tekevät sitä olematta planeettoja).

Minä en sitten tosiaankaan tähdistä tiedä tai ole kiinnostunut tämän enempää, joten ei vaikeampia kysymyksiä, kiitos ;)

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Onhan noita naurajia varmaan vuosisatojen aikana riittänyt - Vihti/Vichtis -nimipari on ollut käytössä jostain 1600-luvulta asti - kenties pitempäänkin. Epäselvää taitaa oikeasti olla tosin kumpi niistä on käännös - eikä ole varmuudella tiedossa sekään mistä nämä nimet on paikkakunnan nimeksi keksitty.

Sama nimijuttua olen miettinyt minäkin!
Närpiö on ruotsiksi Närpes. Sen sijaan Herpiön nimi ei taida olla Herpes? Kenelläkään tietoa asiasta?

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti HABS #11
Sama nimijuttua olen miettinyt minäkin!
Närpiö on ruotsiksi Närpes.

Ja lisää:

Pasilalla on peräti kaksi ruåtsinkielistä nimeä, Böle ja Fredriksberg.
Kas kun kukaan suuressa viisaudessaan ei ole kääntänyt Espoossa sijaitsevan Lintuvaraan nimeä Fågelalarmiksi?

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Jep. Ja Ilola on Gladas, vaikka kaiken järjen mukaan sen pitäisi olla Gladhetböle.

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti Predator
Kas kun kukaan suuressa viisaudessaan ei ole kääntänyt Espoossa sijaitsevan Lintuvaraan nimeä Fågelalarmiksi?

Meitä on jo rangaistu toisinpäin käännetyllä Kumpyöli-nimellä.
Olin aikoinaan näkevinäni myös Pempyöli-nimen kirjoitettua johonkin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.