Sekalaisten kysymysten ketju

  • 419 083
  • 4 781
Tila
Viestiketju on suljettu.

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Mietin tässä seuraavaa asiaa...

Tupakalla ja alkoholilla on kovat verot, koska ne aiheuttavat haittaa kansanterveydelle. Tulevaisuudessa liikalihavuus aiheuttanee (nykyisellä kehityksellä aiheuttaa) täysin samantyyppisiä kansanterveydellisiä ongelmia kuin alkoholi ja tupakka tällä hetkellä.

Miksi kuitenkin kevyt ja terveellinen ruoka on kalliimpaa kuin rasvainen ja epäterveellinen (vrt vihannesten hinnat esimerkiksi)? Eikö tätä epäkohtaa voisi poistaa lykkäämällä haittaveroa epäterveelliseen ruokaan ja samalla laskea ruoan arvonlisäveroa, jolloin tasaisen ruokakorin hinta ei muuttuisi, mutta terveellisemmän ruokakorin hinta laskisi epäterveelliseen verrattuna.
 

Hielo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames, Espoo Blues, HIFK
Viestin lähetti E
Eikö tätä epäkohtaa voisi poistaa lykkäämällä haittaveroa epäterveelliseen ruokaan ja samalla laskea ruoan arvonlisäveroa, jolloin tasaisen ruokakorin hinta ei muuttuisi, mutta terveellisemmän ruokakorin hinta laskisi epäterveelliseen verrattuna.
Ruotsissahan joku vastaava ajatus on saanut ihan merkittävästikin medianäkyvyyttä tässä taannoin. Mielenkiinnolla odottelisin sitä, kun eri koulukunnat vääntäisivät kättä erilaisten ruoka-aineiden terveysarvoista.
 

Rocco

Jäsen
Viestin lähetti E
Miksi kuitenkin kevyt ja terveellinen ruoka on kalliimpaa kuin rasvainen ja epäterveellinen (vrt vihannesten hinnat esimerkiksi)? Eikö tätä epäkohtaa voisi poistaa lykkäämällä haittaveroa epäterveelliseen ruokaan ja samalla laskea ruoan arvonlisäveroa, jolloin tasaisen ruokakorin hinta ei muuttuisi, mutta terveellisemmän ruokakorin hinta laskisi epäterveelliseen verrattuna.
Määrittele epäterveellinen ruoka.

Liikaa rasvaa? Liikaa suolaa? Liikaa sokeria? Onko ihmisten kodissa veropoliisi joka tutkii paljonko suolaa ja rasvaa henkilö A laittaa omaan jauhelihakastikkeeseen ja perunamuusiin? Entäs ihmiset jotka eivät liiku. Heille ruoka on aivan eritavalla epäterveellistä kuin liikkuville ihmisille koska liikkuva ihminen polttaa enemmän saamaansa energiaa kuin liikkumattomat ihmiset. Pitääkö kaikki ihmiset lokeroida ja asettaa eri läskiverorajat? Urheilijat saavat syödä epäterveellisesti koska sen polttavat, mutta lihaville myydään halvalla verolla vain lanttua?

Syökööt jokainen mitä haluaa ja jos ei omasta kropastaan pidä huolta niin oma häpeä on mun vastaus.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Viestin lähetti Rocco

Syökööt jokainen mitä haluaa ja jos ei omasta kropastaan pidä huolta niin oma häpeä on mun vastaus.

Niin, asia itsessään ei tullut esille, mutta olen kyllä kaikenlaista holhoamista vastaan noin ylipäänsä. Tässä ei mielestäni kuitenkaan ole kyse holhoamisesta vaan nimenomaan siitä, että kansantaloutta kuluttavien ihmisten tilillepanovelvollisuudesta.

Näen kuitenkin ongelmallisena nimenomaan sen, että Suomen verorahoista tulisi tulevaisuudessa läskien hoitamiseen tarvittava rahasto ja itseäni ei kiinnosta todellakaan pelkästään näitä laskuja verorahoillani maksaa. Aivan samalla tavalla kuin en halua maksaa tupakalla tai viinalla itsensä tuhoavien sairaanhoitokuluja, sen takia tupakka- ja alkoholiverot on huomattvia. Vai olisiko parempi, että taas mennään siihen, että "fiksut" maksaa "tyhmien" virheistä.

Terveelliseen ruokaan nyt kuuluisi mukaan ainakin vihannekset, hedelmät ja juurekset, tyydyttyneitä rasvahappoja sisältävät ainesosat taas eivät ole kovinkaan terveellisiä. Näin ainakin minulle on kerrottu. Kyllä joku muu asiantuntija kuin minä osaa ne ruoka-aineet lajitella terveellisiin ja epäterveellisiin, jos sen haluaa tehdä. Mutta saisipa vaikka edes rehujen hintaa alas, että iltapalana olisi joskus varaa syödä vaikka salaattia makkaran ja ranskalaisten sijaan.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Rocco

Liikaa rasvaa? Liikaa suolaa? Liikaa sokeria? Onko ihmisten kodissa veropoliisi joka tutkii paljonko suolaa ja rasvaa henkilö A laittaa omaan jauhelihakastikkeeseen ja perunamuusiin? Entäs ihmiset jotka eivät liiku. Heille ruoka on aivan eritavalla epäterveellistä kuin liikkuville ihmisille koska liikkuva ihminen polttaa enemmän saamaansa energiaa kuin liikkumattomat ihmiset. Pitääkö kaikki ihmiset lokeroida ja asettaa eri läskiverorajat? Urheilijat saavat syödä epäterveellisesti koska sen polttavat, mutta lihaville myydään halvalla verolla vain lanttua?

Epäterveellinen ruoka haittaverolle ja liikuntaan käytetty raha verovähennyskelpoiseksi.
 

Redcoat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Re: Silmäleikkaus

Viestin lähetti Sniper
Silmäleikkaus kiinnostaa ja ensimmäisen yhteydenottopyynnönkin jo tein. Avokki sitä ensin haikaili ja itsekin tajusin että onhan nämä esim. urheillessa vähän koko ajan tiellä.

"Nämä" viittaa toivottavasti silmälaseihin, eikä silmiin? ;) Tai sitten olet ymmärtänyt silmäleikkauksen idean vähän väärin (ja ilmeisesti se urheilukin kiinnostaa erityisesti sokeiden sarjassa). No jos sitä menestystä sokeainurheilun puolella ei tule, niin kyllä erotuomariksi jääkiekon SM-liigaan pääsee ilman "näitä".
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Re: Silmäleikkaus

Viestin lähetti Sniper
En tiedä olisiko aiheesta jopa omaksi ketjuksikin, mutta koitetaas ensin täältä.
Rillipiru ketjussa asiasta on jonkin verran puhetta.

Mutta asiaan. Kävin silmäleikkauksessa reilu viikko sitten. Kela korvaa jotain pikkuhiluja, mutta omasta pussista piti maksaa n. 2500€. Mielestäni operaatio oli joka sentin väärti! Kulunut viikko on mennyt nautiskellessa ja ihastellessa sitä, kuinka hyvin ihminen voikaan nähdä ilman laseja!

Leikkaus tehtiin tiistaina puolilta päivin ja keskiviikkona aamulla ajelin jo itse autolla jälkitarkastukseen. Nopeaa toimintaa siis. Menetelmä oli Zyoptix100. Sama menetelmä toimii muullakin nimellä, tuo on vain Bauch & Lombin tavaramerkin nimi. PRK ja tavallinen LASIK ovat edullisempia, mutta soveltuvat hiukan pienemmän taittovirheen omaaville kuin mitä itsellä oli.

Kävin Lauttasaaressa sijaitsevalla silmäkirurgialla. Paikan valitsin ihan sen perusteella, että heillä oli riittävästi kokemusta viimeisimmän teknologian käytöstä ynnä olivat muutaman sata euroa edullisempia kuin kilpailijat. Tietenkin kannattaa muistaa, etä kun omia silmiä lähdetään sörkkimään, hinnan pitäisi olla se toissijainen seikka. Jos raha ratkaisee, niin senkun lähtee Turkkiin operoitavaksi. Mutta toisaalta, kalleinkaan ei välttämättä ole paras.

Ja sitten taas pitää muistuttaa, että kaikissa leikkauksissa on omat riskinsä, niin myös näissä. Riskien todennäköisyys on kuitenkin hyvin pieni.

Omaan kokemukseeni ja varsinkin lopputulokseen olen enemmän kuin tyytyväinen.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Silmäleikkauksessa olin 22 vuotta sitten. Eipä tuo tainnut sen kummempia maksaa, vaan ihan kunnallisella puolella leikkautin silmäni. Silmäleikkaus tehtiin Auroran sairaalassa lasten osastolla ja ongelma saatiin korjattua. Olin muistaakseni kolme päivää vuodeosastolla.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Re: Silmäleikkaus

Viestin lähetti Sniper
Onko täällä ko. toimenpiteen suorittaneita? Oliko päätös jälkeenpäin mietittynä hyvä/hintansa arvoinen? Suositeltavia paikkoja?

Itse ei ole ollut tarvetta, mutta tapaan päivittäin ihmistä, joka on leikkauksessa käynyt. Kävi Eiran sairaalassa kaksi vuotta sitten, ei ole todellakaan katunut hetkeäkään. Menetelmä oli se, joka silloin oli uusin ja "paras". Kaikki meni hyvin, näkö on lähes täydellinen (ennen yli kuusi miinusta).
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko julkisissa kulkuneuvoissa kiertävillä matkalippujen tarkastajilla jotakin etukäteen suunniteltua aikataulua, vai matkustavatko he työpäivän aikana paikasta toiseen miten huvittaa? Jos tuollaisia aikatauluja jossakin on, olisi kiva päästä niihin käsiksi.

Edellistä lausetta ei kannata ottaa tosissaan. :) Aina olen lipun ostanut, mutta kiinnostaisi tietää tuon asian laita. Jos tuollaisia aikatauluja on, lienevät aika arkaluontoista materiaalia.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Viestin lähetti Lawless
Onko julkisissa kulkuneuvoissa kiertävillä matkalippujen tarkastajilla jotakin etukäteen suunniteltua aikataulua,
vai matkustavatko he työpäivän aikana paikasta toiseen miten huvittaa? Jos tuollaisia aikatauluja jossakin on, olisi kiva päästä niihin käsiksi.
Epäilen vahvasti että olisi. Joku tiettyjen linjojen tarkistus noin-ajoilla voi olla, mutta tuskin tarkempaa.
Mutta te jotka tiedätte, kertokaa.
 
Jääkiekkotavaroissa tarvitsen apua.

Eli ostin kaverilta vähän käytetyn komposiittivarren. Käykö siihen kaikki seniorilavat? Ja miten kiinnitys tapahtuu? Kuuluuko lavan heilua, kun se on kiinnitetty? Siis ei varsinaisesti heilua, mutta pientä liikettä on. Meinaan tuntuu olevan väljä. En viitsi jengissä tästä kysellä, kun noistakin on kuitenkin puhuttu jo jonkin verran.

edit: pieni lisäys
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Re: Re: Silmäleikkaus

Viestin lähetti Tykki
Jos raha ratkaisee, niin senkun lähtee Turkkiin operoitavaksi. Mutta toisaalta, kalleinkaan ei välttämättä ole paras.

Ja sitten taas pitää muistuttaa, että kaikissa leikkauksissa on omat riskinsä, niin myös näissä. Riskien todennäköisyys on kuitenkin hyvin pieni.

En nyt muista mikä media kirjoitti tässä lähiaikoina, että Thaimaassa monet länsimaalaiset käyvät leikkauttamassa ja myös joitain suomalaisiakin on käynyt. Turkkiin en itse menisi, syystä tai toisesta, mutta Thaimaata vastaan minulla ei olisi mitään. Toinen tutkimisen arvoinen olisi mahdollisesti Viro.

Riskeistä en osaa sanoa muuta kuin, että yhtä lailla sitä voi jäädä auton alle matkalla leikkaukseen ja vaikka kuolla. Epäonnistuneesta leikkauksesta selvinnee yhden silmän menetyksellä. Molempien tapahtumien todennäköisyys lienee samaa luokkaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti stiflat
Epäilen vahvasti että olisi. Joku tiettyjen linjojen tarkistus noin-ajoilla voi olla, mutta tuskin tarkempaa.
Mutta te jotka tiedätte, kertokaa.

Epäilen vahvasti, että on ja hyvinkin tarkka. Mitä siitä tulisi jos kymmenet tarkastajat sooloilisivat missä vain sattuu huvittamaan. Ainakin jos itse olisin johtotehtävissä ko. puljussa käyttäisin aikaa järkevien ja mahdollisimman kattavien reittien tekemiseen. En todellakaan näe miten muuten asiassa voitaisiin toimia.

Mutta te jotka tiedätte, kertokaa.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Viestin lähetti punasydän
Jääkiekkotavaroissa tarvitsen apua.

Eli ostin kaverilta vähän käytetyn komposiittivarren. Käykö siihen kaikki seniorilavat? Ja miten kiinnitys tapahtuu? Kuuluuko lavan heilua, kun se on kiinnitetty? Siis ei varsinaisesti heilua, mutta pientä liikettä on. Meinaan tuntuu olevan väljä. En viitsi jengissä tästä kysellä, kun noistakin on kuitenkin puhuttu jo jonkin verran.
No ainakin minun varsiini on kaikki aikuisten lavat käyneet, joten uskon että myös sinun varteesi käyvät kaikki.
Lavan ei kuulu todellakaan heilua, ei edes vähän. Lisää liimaa väliin.
Yleensä noissa uusissa lavoissa kyllä on ihan tarpeeksi (ja vähän liikaakin) jo liimaa estämään heilumiset.

Itse olen alumiini- ja hiilikuituvarsiini kiinnittänyt lavat lämmittämällä kuumailmapuhaltimella tai silitysraudalla vartta (ottanut vanhan lavan pois) ja lapaa.
Sitten kun liima varren sisällä ja lavassa on lämmennyt joustavaksi, olen työntänyt lavan varteen.
Sitten odotellut jäähtymistä.

Niin, ja kaikille junioreille tiedoksi että sitä vartta sitten lyhennetään tarvittaessa sieltä yläpäästä. Muuten ne lavat eivät mahdu sisään.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti HABS #11
Jatketaas vielä jäähallimusiikilla. Ainakin tällä kaudella on Pelsujen peleissä soinut sellainen mukava englanniin kielinen renkutus jossa lauletaan ice hockey, ice hockey... Biisiä en löytänyt yllä olevasta linkinstä. Mikä biisi?
Sopisi ehkä paremmin tähän ketjuun, mutta tuosta tulee mieleen Suomen MM '91 -kisabiisi "Ice Hockey, Ice Hockey, totta toki, siinä on se jokin...". Koska kuitenkin mainitsit kyseessä olevan englanninkielisen kappaleen, voisi kyseesä olla Jughead: The Hockey Song, jossa tuota "hockey"-sanaa jankutetaan.
 

Sam#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Onko Helsingissä divaria, joka ostaa/vaihtaa VHS leffoja? Olis aika läjä tarjolla ja luopuisin niistä mielelläni.
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sain juuri ruusun, joka pitäisi saada kestämään mahdollisimman kauan ilonani. Maljakkovesi saa olla lämpöistä, mutta ongelmana on, että oliko ruusu kukka, jonka veteen sai ripauttaa hieman sokeria, jotta se säilyisi pidempään pirtsakkana? Jostain syystä ravinnepussia ei ollut pakkauksen mukana. Ja tähän sitten vain varmoja neuvoja, en ainakaan halua tuhota kukkaani...
 

Rocco

Jäsen
Viestin lähetti Snakster
Epäterveellinen ruoka haittaverolle

Edelleen... määrittele epäterveellinen ruoka.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös