Sekalaisten kysymysten ketju

  • 419 626
  • 4 781
Tila
Viestiketju on suljettu.

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Viestin lähetti Sam#9
Onko Helsingissä divaria, joka ostaa/vaihtaa VHS leffoja? Olis aika läjä tarjolla ja luopuisin niistä mielelläni.

Hmm.Jos jaksat raahautua Vantaan Myyrmäkeen saakka ja kyseisen kaupunginosin ostoskeskuksen 3.kerrokseen ,löydät divarin ,joka muistaakseni ostaa VHS elokuvia.Tuskin vaihtokaan on täysin poissuljettua.Faunattaren vieressä.
 

Johnny Cool

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils, Tappara, Suomi.
amazon.comista tuli tilattua George Carlinin kirja nimeltä When Will Jesus Bring the Pork Chops joulun alla. Vieläkään ei ole tullut. Mikä mättää? Kuinka kauan kirjojen tuleminen kestää?
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Viestin lähetti Sam#9
Onko Helsingissä divaria, joka ostaa/vaihtaa VHS leffoja? Olis aika läjä tarjolla ja luopuisin niistä mielelläni.

Karhupuistossa siinä Ärrän vieressä on ainakin yksi. Juuri äsken kävelin ohi, mutta unohdin jo nimen. Joku Kallion Video tai vastaava se oli...
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti Johnny Cool
amazon.comista tuli tilattua George Carlinin kirja nimeltä When Will Jesus Bring the Pork Chops joulun alla. Vieläkään ei ole tullut. Mikä mättää? Kuinka kauan kirjojen tuleminen kestää?

Amazonilla on useampia kuljetusvaihtoehtoja (muutamasta päivästä muutamaan viikkoon eli kalliimmasta halvempaan) - minkä niistä tilauksesi varmistamisen yhteydessä valitsit? Jos otit halvimman vaihtoehdon (ja jos kirjasi tulee vielä esimerkiksi Yhdysvalloista eikä Englannista), voi kirjan matka viedä monta viikkoa. Tsekkaa tilauksesi status Amazonin omilta sivuilta, niin tiedät ainakin, onko se jo lähtenyt matkaan.

Itse olen vuosien mittaan tilannut Amazonista runsaasti kirjoja, ja aina ne ovat lopulta kotiin saakka tiensä löytäneet.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Olen hankkinut uuden auton. Se on kaikin puolin erinomainen hankinta, mutta olen varsin ärsyyntynyt penkkien tuottamasta staattisesta sähkövarauksesta.

Ajaessani siis autoa, penkin ja kuljettajan välinen liike luo sähkövarausta. Kun kuljettaja sitten nousee penkiltä, puolet varauksesta jää minuun mukaan ja luonnollisesti koskiessani metallista ovea sulkeakseni sen, olen jälleen staattisen sähkön uhri.

Koska autossani ei juurikaan ole kätevää mahdollisuutta pitää kiinni rungosta noustessa penkiltä (jolloin sähkövirta pääsee jatkamaan matkaansa nousevasta kuljettajasta auton runkoon) tai en halua alkaa pitää erilaisia rituaaleja metallin välttämiseksi poistuessani autosta (kuten ovien auki jättäminen ja metallin välttäminen kunnes kuitenkin jossain räpsähtää), niin olisiko teillä hyvät lukijat jotain neuvoja kuinka nauttia uudesta autostani täysin rinnoin? Olisiko esim. sellaisesta vanhusten puupallero-penkinsuojuksesta käytännöllinen ratkaisu pulmaani? Entä voinko jotenkin jollain arkipäivän välineellä (kuten metallisella rannekellolla) johtaa sähkövarauksen edelleen jonnekin kehostani ja näin välttää nämä ikävät iskut?
 

irGGu

Jäsen
Sanotaan, että silloinkun on kuumeessa ei saisi mennä saunaan. Miksi, onko tuolla asialla oikeasti jotain perää?

Olen nyt kipeänä, ja eilen pyysin iskää lämmittämään saunan. Hän totesi ettei taida uskaltaa minua sinne päästää. Kävin lopulta kuitenkin, eikä se oloon vaikuttanut. Tietääkö joku mistä tässä on oikeasti kyse?
 

Tökö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nielurisat pitäisi leikata enkä jaksais tonne terveyskeskuspelleilyyn lähteä jonottamaan. Mikähän ois mahdollisimman halpa ja nopea keino päästä hoitamaan ko. prosessi yksityisellä puolella? Kellään kokemusta asiasta, mitä tulis noin perstuntumalla maksamaan? Kaveri leikkautti just samat risat Mehiläisessä ja hintaa tuli tonnin verran. Jos nyt ei ihan tollasia joutuis maksamaan.
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viestin lähetti irGGu
Sanotaan, että silloinkun on kuumeessa ei saisi mennä saunaan. Miksi, onko tuolla asialla oikeasti jotain perää?

Olen nyt kipeänä, ja eilen pyysin iskää lämmittämään saunan. Hän totesi ettei taida uskaltaa minua sinne päästää. Kävin lopulta kuitenkin, eikä se oloon vaikuttanut. Tietääkö joku mistä tässä on oikeasti kyse?

Mä en ainakaan tohon usko, siis ettäkö kuumeessa ei saisi saunaan mennä. Itse käyn flunssaisena (ja luultavasti kuumeessa) saunassa joskus parikin kertaa päivässä, auttaa ainakin räkätautiin. Muuten voi sitten mennä parikin viikkoa etten ko. kuumaan paikkaan viitsi mennä.

Faktoja siis peliin, mahdankohan edesauttaa loppuani saunassa kuumeisena kiroillessani?
 

Qwerty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
?

Minkä ihmeen takia Jatkoajan ketjuja tulee luettua alhaalta ylöspäin eikä päinvastoin, kuten se olisi järkevää?
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Entä jos flunssaisena juo alkoholia? Mikä vaikutus sillä on? Itse olen kokeillut kuuman veden kanssa rommia ja hunajalikööriä, sekä tietysti saunonut ohessa. Ei ole ainakaan pahentanut oloa, ei silti ehkä paljon parantanutkaan. On se sitten ainakin yksi syy miksi voi ottaa vähän kuppia. Joskus on kyllä niin kipeä ettei voi ottaa kulaustakaan.
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Viestin lähetti teemu73
Entä jos flunssaisena juo alkoholia? Mikä vaikutus sillä on? Itse olen kokeillut kuuman veden kanssa rommia ja hunajalikööriä, sekä tietysti saunonut ohessa. Ei ole ainakaan pahentanut oloa, ei silti ehkä paljon parantanutkaan. On se sitten ainakin yksi syy miksi voi ottaa vähän kuppia. Joskus on kyllä niin kipeä ettei voi ottaa kulaustakaan.

Niin, eihän aina ole kyse siitä, että se suoraan automaattisesti tekee jotain negatiivista keholle, vaan kyse on siitä, että se riski on olemassa, että jokin tauti pahenee tai niitä tulee liuta lisää.

Kuka ihminen polttaisi esim. tupakkaa jos siitä varmasti seuraisi syöpä tai hampaiden putoaminen.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Maistuuko Diet Coke erilaiselta Cokikseen verrattuna vain koska sita ei pystyta saamaan samanmakuiseksi vai siksi, etta se on taysin eri juoma (ja halutaan pitaa sellaisena)?

En meinaan oikein usko, etteiko sita saataisi samanmakuiseksi, jos vaan haluttaisiin...
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nämä kysymykset eivät välttämättä ole aivan helppoja vastattavia, mutta kysyn silti, kummassa tapauksessa saan Kelalta todennäköisesti enemmän rahaa:

A) Opiskelen

B) Olen alle 25-vuotias, vailla ammatillista koulutusta oleva ihminen, joka ei opiskele eikä ole töissä. Ts., on työtön.
 

Rygge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jaro
Viestin lähetti Pee
Nämä kysymykset eivät välttämättä ole aivan helppoja vastattavia, mutta kysyn silti, kummassa tapauksessa saan Kelalta todennäköisesti enemmän rahaa:

Yritetäänpä vastata. Eli mennään kohta kerrallaan tätä läpi, katsotaan, saadaanko tähän mitään tolkkua.

A) Opiskelen

Mikäli opiskelet yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa, saat opintorahaa, joka on suuruudeltaan 259,01 euroa kuukaudessa. Tämän lisäksi sinulla on vielä mahdollisuus saada opintotuen asumislisää, jonka suuruus on 80 prosenttia kuukausivuokrasta, mutta kuitenkin enintään 171,55 euroa kuukaudessa (joka vastaa 214,44 euron kuukausivuokraa).

Mikäli opiskelet ns. toisen asteen oppilaitoksessa (ammatillinen oppilaitos ja vastaavat), opintorahan suuruus on 213,60 euroa kuukaudessa. Asumislisään on samanlainen oikeus kuin korkeakouluopiskelijalla.

B) Olen alle 25-vuotias, vailla ammatillista koulutusta oleva ihminen, joka ei opiskele eikä ole töissä. Ts., on työtön.

Tässä on olemassa kaksi (tai kolme) vaihtoehtoa, jotka ovat seuraavat.

Mikäli täytät palkansaajan työssäoloehdon, olet oikeutettu peruspäivärahaan. Palkansaajan työssäoloehto täyttyy, kun olet viimeisen 28 kuukauden aikana ollut vähintään 43 viikkoa työssäoloehdon täyttävässä työssä. Työssäoloehdon täyttää työ, jossa työskentelyaika on vähintään 18 tuntia viikossa ja palkka on työehtosopimuksen mukainen tai mikäli työehtosopimusta ei ole, kuukausipalkka vastaa 90-kertaista peruspäivärahan määrää. Peruspäivärahaa maksetaan enintään viideltä päivältä viikossa, ja sen suuruus on vuoden 2005 tason mukaisesti 23,24 euroa päivässä. Keskimäärin peruspäivärahaa saa siis kuukaudessa noin 500 euroa bruttona. Peruspäivärahaa maksetaan enintään 500 päivän ajalta.

Mikäli et ole täyttänyt työssäoloehtoa edellä mainitulla tavalla, saattaa sinulla olla oikeus työmarkkinatukeen. Koska olet vailla ammatillista koulutusta ja alle 25-vuotias, tulisi sinun kuitenkin todistettavasti olla hakenut jokaisessa yhteishaussa johonkin ammatilliseen koulutukseen, etkä ole saanut kieltäytyä tällaisesta koulutuksesta ilman pätevää syytä. Työmarkkinatuki on tarveharkintainen (ts. esim. mahdollisen puolison tulot vaikuttavat tuen suuruuteen) ja se on täydeltä suuruudeltaan 23,24 euroa päivässä vuoden 2005 tason mukaan. Myös työmarkkinatukea maksetaan enintään viideltä päivältä viikossa, jolloin täysi työmarkkinatuki on noin 500 euroa kuukaudessa bruttona.

Mikäli et ole täyttänyt työssäoloehtoa etkä edellä mainittua "koulutukseen hakeutumisen ehtoa", et ole oikeutettu työttömyysetuuksiin.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kiitoksia "Ryggelle", kyllä tämä jonkin verran asioitti selkeytti.

Työttömyysetuutta sain jo teini-iässä asuessani vielä vanhempieni luona. Kaiken järjen mukaan saisin siis sitä nytkin, vaikka ensimmäiset yhteishaut peruskoulun jälkeen jätinkin väliin.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Gerpsillä irciin

Pitäisi päästä kännykällä ircaamaan. WLIrc ohjelma on, ja homma toimisi muuten, mutta mikä irc-palvelin pelaisi? Liittymänä on Elisa, ja asiakaspalvelussa vastattiin, että ei tiedetä, ei taida olla moista palvelinta. Luotan siihen, että Jatkis peittoaa rätinälinjan rupuisen asiakaspalvelun koska tahansa.
Eli: Elisan GPRS:lle irc-palvelin?


Ja semmoinen juttu vielä, että miksi viestiä jälkeenpäin editoidessa on tapana merkata viestin loppuun, mitä toimenpiteitä sille tehtiin?
 

Redcoat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti Johnny Cool
amazon.comista tuli tilattua George Carlinin kirja nimeltä When Will Jesus Bring the Pork Chops joulun alla. Vieläkään ei ole tullut. Mikä mättää? Kuinka kauan kirjojen tuleminen kestää?

Olen itse tilannut monia kertoja Amazonista sekä muista jenkkilän maalla vaikuttavista nettikirjakaupoista. Amazonin osalta en muista yhtäkään tilausta, joka ei olisi tullut määräaikaan mennessä. Jos ostit kirjan Amazonin omasta varastosta, etkä Marketplacen kautta, niin jokin kyllä nyt mättää. (Marketplacen toimitusajat taas ovat hyvin vaihtelevia: parhaimmillaan muutama päivä, pahimmillaan pari kuukautta.)

Oletko tarkistanut "my account" (vai oliko se nyt "your account")-kohdasta, että näkyykö tilauksesi statuksesta mitään? Entä oletko saanut tilausvahvistuksen lisäksi myös sähköpostiisi ilmoituksen siitä, että tilaus on lähetetty? Amazonin toimitusajat lasketaan lähetyspäivästä, eikä tilauspäivästä. Tuotteiden yhteydessä on yleensä erillinen maininta siitä, kuinka pian tilauksen jälkeen tuote pystytään lähettämään (esim. "within 3 days"). On periaatteessa myös mahdollista, että kirja on ollut varastosta loppu, jolloin tuo aika mitataankin pahimmassa tapauksessa viikoissa eikä päivissä. Ja kun tuohon lisätään se normaali 1-2 vk:n toimitusaika, niin se voisi selittää viipymisen.

Jos asia ei näytä selviävän, niin kannattanee laittaa mailia Amazonin asiakaspalveluun ja tiedustella asiaa.
 
Viimeksi muokattu:

Remppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bayer04
Re: Gerpsillä irciin

Viestin lähetti greatLeo
Ja semmoinen juttu vielä, että miksi viestiä jälkeenpäin editoidessa on tapana merkata viestin loppuun, mitä toimenpiteitä sille tehtiin?

Tämähän kuuluu hyviin tapoihin, ja taisi siitä olla maininta keskustelupalstan säännöissäkin?
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Re: Gerpsillä irciin

Viestin lähetti greatLeo
Ja semmoinen juttu vielä, että miksi viestiä jälkeenpäin editoidessa on tapana merkata viestin loppuun, mitä toimenpiteitä sille tehtiin?
Vaikkapa avuksi niille jotka mahdollisesti olivat jo lukeneet viestin ennen edittejä; tietävätpä tarvitseeko viesti lukea uudestaan.

Sitä taasen en ymmärrä ollenkaan että viesti editoidaan siten että siihen ei jätetä mitään. Miksi ei silloin käytä 'poisto'-toiminnetta?
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Ylläpito

Miksi Ylläpito on estänyt käyttäjiä näkemästä "members" -osiota?
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti 1Timer
Maistuuko Diet Coke erilaiselta Cokikseen verrattuna vain koska sita ei pystyta saamaan samanmakuiseksi vai siksi, etta se on taysin eri juoma (ja halutaan pitaa sellaisena)?
Tuohan on sama juoma kuin Suomessa Coca-Cola Light. Se on täysin eri reseptillä tehty juoma, kuten tässä lähteessä mainitaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös