Perusteettoman edun palautus
Sitten tähän ”rehellisyys maan perii” –spekulaatio-osioon. Voi olla ettei operaattorisi huomaa saamiasi perusteettomia hyvityksiä. Voi myös olla, että operaattori huomaa asian ja ryhtyy perimään perusteettomia etuja takaisin. Edelleen voi myös olla, että lopettavat vain hyvitykset ilman että alkavat periä edellisiä takaisin. Tämä riippumatta siitä vaihdatko operaattoria vai et. Tietysti sitä voisi kuvitella, että vaihtamalla operaattoria saattaisi olla paremmat mahdollisuudet siihen, ettei operaattorisi huomaa saamiasi perusteettomia hyvityksiä. Mene ja tiedä.
Sinulla on siis sopimus, jossa olet sitoutunut maksamaan x markkaa / puhelu tai tekstiviesti jne. (operaattorin tarjoamat palvelut). Operaattorilla on tietysti oikeus vaatia korvausta käyttämistäsi palveluista. Operaattori on vahingossa antanut sinulle hyvitystä enemmän kuin olet sopimuksen mukaan oikeutettu saamaan. Tähän tulee sovellettavaksi ns. perusteettoman edun palautus. [Joku on saanut a) taloudellista etua b) etu on ollut perusteetonta ja c) etu on saatu toisen kustannuksella]. Pääsääntöisesti tällaiset perusteettomat edut on maksettava takaisin, vaikka varallisuuden siirtyminen olisi tapahtunut vahinkoa kärsineen huolimattomuudesta. Eli operaattori voi vaatia saamiasi perusteettomia hyvityksiä takaisin. Saataville on suomessa yleinen 3:n vuoden vanhentumisaika. Kukin erillinen hyvitys vanhenee erikseen. (Laki velan vanhentumisesta 15.8.2003/728) www.finlex.fiViestin lähetti rapster
Olen joskus toissa vuoden jouluna saanut 150 euroa ilmaista puheaikaa (10 e/kk) liittymän kahdelle taajuudelle päivityksen kunniaksi. Oman, heikon laskupääni mukaan tämä aika on kulunut jo joskus maaliskuun tienoilla. Jostain kumman kuitenkin se isoin operaattori hyvittää sitkeästi laskussani sitä kymmentä euroa - tämä on ollut minusta oikein hauskaa, kunnes viime aikoina olen ruvennut miettimään, onko operaattorilla "väärin" laskutettuaan juridista oikeutta karhuta takaisin menettämiään useita kymmeniä euroja? Eikö minulla kuitenkin olisi oikeus maksaa kiltisti viivan alla seisova summa ilman velvoitetta ottaa selvää, mistä summa koostuu? Hyvä lisäpointtihan (ei omani tosin) on se, että jotkut maksavat laskunsa suoraveloituksen kautta ikinä välttämättä edes näkemättä puhelinlaskunsa muodostavia tekijöitä.
Kannattaako minun siis oitis esim. ilmiantaa itseni vai saattaisinko päästä kuin koira veräjästä, jos vaihdan liittymäni? Vai voinko turvallisin mielin olla vaan ihan hissuksiin koko asiasta?
Sitten tähän ”rehellisyys maan perii” –spekulaatio-osioon. Voi olla ettei operaattorisi huomaa saamiasi perusteettomia hyvityksiä. Voi myös olla, että operaattori huomaa asian ja ryhtyy perimään perusteettomia etuja takaisin. Edelleen voi myös olla, että lopettavat vain hyvitykset ilman että alkavat periä edellisiä takaisin. Tämä riippumatta siitä vaihdatko operaattoria vai et. Tietysti sitä voisi kuvitella, että vaihtamalla operaattoria saattaisi olla paremmat mahdollisuudet siihen, ettei operaattorisi huomaa saamiasi perusteettomia hyvityksiä. Mene ja tiedä.