Sekalaisten kysymysten ketju

  • 419 296
  • 4 781
Tila
Viestiketju on suljettu.

Tuamas

Jäsen
Viestin lähetti pancor
Kevensi sydäntä. Voisi sitä vielä huomenna heti aamusta soittaa ja ilmoittaa tilanteen niin saisi tohtori varautua lappusten puuttumiseen.

- Dodiin, eli tuollahan ei ole tuon taivaallisen väliä, vaikka tuossa vaiheessa lappunen puuttuisikin. Ajattelin, että itse kutsunnoista olisi lappu hukassa, silloin sillä onkin jo hiukan väliä.
Viet lääkärisedälle/-tädille lappusen sitten allekirjoitettavaksi (muistaakseni), kun saat sen uuden tilalle.

Ja meillä oli myös kutsunnoissa lääkäri niitä varten jotka eivät olleet muistaneet käydä tuossa lääkärintarkastuksessa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä olen jossain muutossa hukannut sotilaspassia vastaavan asiakirjan (ns. Green Card). Tarvitseeko sitä jossain yhteydessä, ja jos tarvitsee, mistä sellaisen saa hävinneen tilalle?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Re: Re: Ufoja liikkeellä

Viestin lähetti wilco
Kossun jäätymislämpötila on noin -41 celsiusastetta.

Että silleen...

Googlettamalla:

"ALKOHOLIN OMINAISUUDET

Yleensä alkoholista puhuttaessa tarkoitetaan etanolia eli etyylialkoholia, sen tärkeimmät kemialliset ominaisuudet perustuvat etanolin hydroksyyliryhmään -OH. Alkoholijuomia valmistetaan joko käymisteitse tai tislaamalla, teollisuudessa myös synteettisesti. Etanoli on väritön neste, sen kiehumispiste on 78,3 oC ja jäätymispiste -36,9 oC. (Uusikylä, 1993, 7-8) "

Jos siis lantraa vedellä etanolia, niin jäätymispiste laskee?
Olisi kannanut olla peruskoulussa kemian tunneilla hereillä.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti seeyou@jäähalli
Mä olen jossain muutossa hukannut sotilaspassia vastaavan asiakirjan (ns. Green Card). Tarvitseeko sitä jossain yhteydessä, ja jos tarvitsee, mistä sellaisen saa hävinneen tilalle?

Sotilaspassia ainakin tarvitsi hakiessani uutta (normi)passia. Eli ilmeisesti kaikkien alle 28 vuotiaiden pitää todistaa, että armeija/siviilipalvelus on suoritettu tai sitten että on saanut vapautuksen asevelvollisuudesta, ennenkuin voi saada passin joka ulottuu tuon kyseisen ikävuoden yläpuolelle.

Sainko mä ton tosiaan noin epäselvästi esitettyä??? Missään muussa yhteydessä en ole sotilaspassiani tarvinnut. Luulisi, että tonkin vois hoitaa nykytekniikalla helposti jostain tietokannasta, mutta ei. Piti vielä palata kyttikselle vilauttamaan sotilaspassia.

EDIT: Niin, täältä kannattaa varmaankin tiedustella, että mistä saisi uuden. Valitsee vaikka Helsingin sotilaläänin esikunnan tai pääesikunnan vastaanottajaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti fiftyeight
Voin vakuuttaa, että kaikki Kossu, joka Ilmajoella on tehty, on ollut pulloon merkityn vahvuista 0,2% tarkkuudella.
Kaikki Ilmajoella tehty kyllä. Mutta entäs ne muualla tehdyt? Ilmajoellahan ei kossua vielä kauaa ole tehty?

Usein pakastimessa eri kohdissa on eri lämpötila (eli kylmyys) mm. siten että lähellä ovea tai luukkua saattaa olla se 20 astetta pakkasta, koska sen pakastimen termostaatti on siinä vieressä, ja oven vierestä aina vuotaa.
Mutta kun nämä lestit seisoivat muuten tyhjän arkkupakastimen pohjalla pystyssä, vieri vieressä..

Muuten olen kyllä valmis uskomaan sinua ja myöntämään olleeni väärässä. Täytyyhän Pohjalaisen sanaan luottaa.

K
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Re: Re: Re: Ufoja liikkeellä

Viestin lähetti msg
Olisi kannanut olla peruskoulussa kemian tunneilla hereillä.
Hereillä oltiin sen verran, että alkuaineiden kemiallisista merkeistä kehitettiin mielenkiintoisia yhdisteitä, kuten CoIRaNCuSi ja HeVONPAsCa.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Re: Re: Re: Ufoja liikkeellä

Viestin lähetti msg
"ALKOHOLIN OMINAISUUDET

Yleensä alkoholista puhuttaessa tarkoitetaan etanolia eli etyylialkoholia, sen tärkeimmät kemialliset ominaisuudet perustuvat etanolin hydroksyyliryhmään -OH. Alkoholijuomia valmistetaan joko käymisteitse tai tislaamalla, teollisuudessa myös synteettisesti. Etanoli on väritön neste, sen kiehumispiste on 78,3 oC ja jäätymispiste -36,9 oC. (Uusikylä, 1993, 7-8) "

Jos siis lantraa vedellä etanolia, niin jäätymispiste laskee?
Olisi kannanut olla peruskoulussa kemian tunneilla hereillä.

Wau, pitäähän tuo uskoa, kun kerran Googlella on haettu. Mutta kyyllä minä hereillä koulussa olin kemian tunneilla, kun opettaja kertoi tislaamisen vinkkejä. Taitaapi tuo jäätymispisteen muistikuva tulla jostain vanhasta vittuilusta lapin äijille kovasta pakkasesta.

Jäähdytysnesteen jäätymispistehän muuten laskee, kun sitä lantraa vedellä. Noin ohimennen muistui mieleen.

Googletin muuten minäkin, taattua tietoa Altian sivuilta:

"Etanolin pitoisuus työpaikan ilmassa saa olla suurempi kuin minkään muun orgaanisen liuottimen."

Että silleen...
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Re: Prodigysta

Viestin lähetti Claudius
Onkos Keith Flint vielä kuvioissa mukana vai pyörittääkö Liam nykyään yksin ko. bändiä? Girls-sinkussahan Keith ei ainakaan esiinny.

Viestin lähetti Tuamas
- Ei ole mukana, tässä pää-arkkitehtina on juuri Howlett ja se toinen alkuperäinen jantteri, jonka nimi ei nyt tule mieleen...

Niin, Flint ei esiinny uudella levyllä, koska Howlett ei halunnut leimata Prodigyn soundia pelkästään Flintiin, vaan käytti levyllä useita vierailevia laulajia. Keikoilla Flint jatkaa edelleen tanssijana kuten ennen The Fat Of The Land-levyäkin (joka on siis ainoa levy jolla Flint lauloi).
 

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Stadilaiset

Mikä olisi tämän kaupungin paras rautakauppa? Sellainen, josta löydän esim. pienen pätkän kumiletkua tai jotain muuta, jolla saan kiristimen kera kaksi muoviputkea päistään kätevästi yhteen? Stockan rautaosasto ja kodin anttila on koestettu. Faijan romuloora, josta tuollaisen olisin varmasti löytänyt, on vähän turhan kaukana.

Mielellään raitiovaunureittien tai metron varrelta.
 

Karamahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Coyotes
siis niinku häh?

Kumpi on oikein, katolinen vai katolilainen?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Karamahti
Kumpi on oikein, katolinen vai katolilainen?

Molemmat, sanakirja tuntee kumpaisenkin termin. Nykyään vaan katolinen taitaa olla yleisemmin käytössä - penskana uskonnontunneilla taasen yleisemmin käytettiin nimitystä "katolilainen".

vlad.
 

Kaivanto

Jäsen
Re: siis niinku häh?

Viestin lähetti Karamahti
Kumpi on oikein, katolinen vai katolilainen?

Riippuu siitä, mitä tarkoitat. Molemmat ovat muodollisesti oikein. Katolilainen tarkoittaa aina katolista uskontoa tunnustavaa henkilöä. Katolisella taas on kaksi merkitystä: 1) sama kuin edellä ja 2) katoliseen uskontoon liittyvä; katolinen sakramentti, katolinen kirkko.
 

Karamahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Coyotes
Learning all the time...
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Re: Stadilaiset

Viestin lähetti bitnir
Mikä olisi tämän kaupungin paras rautakauppa? Sellainen, josta löydän esim. pienen pätkän kumiletkua tai jotain muuta, jolla saan kiristimen kera kaksi muoviputkea päistään kätevästi yhteen? Stockan rautaosasto ja kodin anttila on koestettu. Faijan romuloora, josta tuollaisen olisin varmasti löytänyt, on vähän turhan kaukana.

Mielellään raitiovaunureittien tai metron varrelta.

Oulunkylän K-rauta on ainakin todella suuri rautakauppa ja uskoisin sieltä löytyvän tarvitsemasi kamat. Itse ainakin olen aina saanut sieltä tarvittavat tarvikkeet kaikkeen mihin olen tarvinnut. Ei tosin sijaitse metron tai spåran varrella, mutta kaupungista pääsee oven eteen busseilla numero 72 ja 69.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Stadilaiset

Viestin lähetti bitnir
Mikä olisi tämän kaupungin paras rautakauppa? Sellainen, josta löydän esim. pienen pätkän kumiletkua tai jotain muuta, jolla saan kiristimen kera kaksi muoviputkea päistään kätevästi yhteen? Stockan rautaosasto ja kodin anttila on koestettu. Faijan romuloora, josta tuollaisen olisin varmasti löytänyt, on vähän turhan kaukana.

Mielellään raitiovaunureittien tai metron varrelta.

Loistava rautakauppa on Porvoonkadun ja Fleminginkadun kulmassa osoitteessa Porvoonkatu 1 sijaitseva Alppi-Rauta. Sieltä saa kaikkea paremmin kuin isojen ketjujen kaupoista. Lähelle pääsee mm. 3 sporalla ja bussilla nro 17. Sörkan metrokaan ei ole kaukana.
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Löytyi tuossa vanhoja ruplia, eli tarkalleen ottaen 2500 ruplaa. Vuosilukuna seteleissä 1993. Olisiko kenelläkään tietoa niiden nykyarvosta? Nykykurssillahan niistä tulisi ihan kiva määrä euroja, mutta miten ovat uudistukset syöneet ruplan arvoa?
 

Pingu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Jukurit
Viestin lähetti Poison
Löytyi tuossa vanhoja ruplia, eli tarkalleen ottaen 2500 ruplaa. Vuosilukuna seteleissä 1993. Olisiko kenelläkään tietoa niiden nykyarvosta? Nykykurssillahan niistä tulisi ihan kiva määrä euroja, mutta miten ovat uudistukset syöneet ruplan arvoa?
Pikaisen kyselyn jälkeen kertoivat, jotta sen aikaiset ruplat ovat arvottomia, ettei niillä tee enää mitään.
Yksi kaveri oli mennyt 5000:n vanhan ruplan kanssa Venäjälle, eikä ne olleet niitä huolineet. Johtuu kuulemma jostain valuuttauudistuksesta tms.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Uks kumusus vain:

Näistä ulkomailta tilattavista dvd:stä (esim Amazon.comista) sen verran, että mitä tarkoittaa käytännössä se Region-homma? Levy toimii esimerkiksi vain Usan ja Kanadan alueilla, mitä pitää tehdä että nämä toimivat euroopassa? Pystyykö sitten koneella esim. Power DVD:llä näitä tsiigailemaan?
 

jake

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
Re: Stadilaiset

Viestin lähetti bitnir
Mikä olisi tämän kaupungin paras rautakauppa? Sellainen, josta löydän esim. pienen pätkän kumiletkua tai jotain muuta, jolla saan kiristimen kera kaksi muoviputkea päistään kätevästi yhteen?
Mielellään raitiovaunureittien tai metron varrelta.

Metron ulottuvilla on ainakin Ruoholahden K-rauta. Sieltä minä ainakin rautakauppaostokseni suoritan.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pissisten oma sanasto!?

Lauantaina olin häissä, joissa oli kännisiä helsinkiläisiä pissiksiä, jotka ilmoittivat lähtevänsä "zinzimään" tai jotain sen tapaista. Onko tuo "zinziminen" pissisten joku oma termi vai stadin murretta?
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Re: Pissisten oma sanasto!?

Viestin lähetti Ohmi
Lauantaina olin häissä, joissa oli kännisiä helsinkiläisiä pissiksiä, jotka ilmoittivat lähtevänsä "zinzimään" tai jotain sen tapaista. Onko tuo "zinziminen" pissisten joku oma termi vai stadin murretta?

On kyllä todella kaukaa haettua, eikä mulla ole mitään hajua mutta...

...voisiko termi tulla Krisse Salmisen (valtakunnan virallinen aikuispissis) käyttämästä ja Jussi "miljoona" Loposen puhkikuluttamasta gin-gin (whateva) termistä, joka kaiketi tarkoitti kilistelyä, joka taas viittaa dokaamiseen ja...ääääh.


Kyseistä termiähän (gin-gin) taidettiin käyttää jo ammoisina aikoina. Ainakin jossain vanhoissa mustavalkoleffoissa termi jo vilahtelee.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Re: Re: Pissisten oma sanasto!?

Viestin lähetti Fläppis
On kyllä todella kaukaa haettua, eikä mulla ole mitään hajua mutta...

...voisiko termi tulla Krisse Salmisen (valtakunnan virallinen aikuispissis) käyttämästä ja Jussi "miljoona" Loposen puhkikuluttamasta gin-gin (whateva) termistä, joka kaiketi tarkoitti kilistelyä, joka taas viittaa dokaamiseen ja...ääääh.


Kyseistä termiähän (gin-gin) taidettiin käyttää jo ammoisina aikoina. Ainakin jossain vanhoissa mustavalkoleffoissa termi jo vilahtelee.

Pissikset olivat siis menossa pissimään, ja mikä kaikkein yllättävintä vessaan eikä mihinkään pusikkoon:)
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Re: Re: Re: Pissisten oma sanasto!?

Viestin lähetti Ohmi
Pissikset olivat siis menossa pissimään, ja mikä kaikkein yllättävintä vessaan eikä mihinkään pusikkoon:)

Siis pissiksillehän vessat ovat paikkoja joissa dokataan (salaa) ja puskat paikkoja joissa suoritetaan ne toimet jotka muut ovat tottuneet suorittamaan vessassa. Helppoa, eikö totta:)

Olen usein kuullut käytettävän tuota chinchin (tai miten se nyt sitten kirjoitetaan) skoolattaessa, josta termi tietty tulee.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Re: Re: Re: Pissisten oma sanasto!?

Viestin lähetti Ohmi
Pissikset olivat siis menossa pissimään, ja mikä kaikkein yllättävintä vessaan eikä mihinkään pusikkoon:)

Eli vituiks män, kuten arvelinkin :)

Kokoajan oppii uutta. Mä lähen tästä tzinzimään, moro.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Re: Re: Re: Re: Pissisten oma sanasto!?

Viestin lähetti Tinde
Olen usein kuullut käytettävän tuota chinchin (tai miten se nyt sitten kirjoitetaan) skoolattaessa, josta termi tietty tulee.

"Cin cin" on italiaksi "kippis". Sanotaan suurinpiirtein "tshin tshin".

muaddib
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös