Sekalaisten kysymysten ketju

  • 416 503
  • 4 783
Tila
Viestiketju on suljettu.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Vesku
Aamulehdessä oli aivan hiljattain kuva tästä GoodYearin ilmalaivasta, joka pyöri Härmälän lentokentän yllä kesällä 1981.

No sitten Suomessa on vieraillut vielä joku muukin ilmalaiva. Olen nimittäin aivan sataprosenttisen varma, että näimme sellaisen Helsingissä vuonna 1984 tai 1985. Näimme sen parhaimmillaan melkoisen läheltä, joten kyseessä ei voinut olla mikään kuumailmapallokaan, joka olisi saman muotoinen.

Vuosi ei voinut olla 1981 - koska olin tuolloin yksivuotias, enkä luonnollisestikaan muistaisi tapahtumia. Enkä ole silloin Helsingissä pyörinyt.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Sistis
No sitten Suomessa on vieraillut vielä joku muukin ilmalaiva. Olen nimittäin aivan sataprosenttisen varma, että näimme sellaisen Helsingissä vuonna 1984 tai 1985. Näimme sen parhaimmillaan melkoisen läheltä, joten kyseessä ei voinut olla mikään kuumailmapallokaan, joka olisi saman muotoinen.

Vuosi ei voinut olla 1981 - koska olin tuolloin yksivuotias, enkä luonnollisestikaan muistaisi tapahtumia. Enkä ole silloin Helsingissä pyörinyt.

Olet oikeassa. Olen suht varma että vuosi oli 1984, sillä olin silloin jo sen verran "iso" että muistan tuon ilmalaivan. Vuoden 1981 tapahtumia en voi muistaa. Vuosi 1985 se ei vissiin ollut, sillä katselin ilmalaivaa kerrostaloasuntomme ikkunasta, ja vuonna 1985 olimme jo muuttaneet omakotitaloon. Tällä päättelyllä vuosi oli siis 1984.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Sistis
Vuosi ei voinut olla 1981 - koska olin tuolloin yksivuotias, enkä luonnollisestikaan muistaisi tapahtumia. Enkä ole silloin Helsingissä pyörinyt.
Minäkin voin vahvistaa tämän.

Itse olen syntynyt vuonna 1981, mutta muistan hämärästi kuinka pikkupoikana isän harteilla istuskellessani pällistelin taivaalla lennellyttä ilmalaivaa/zeppeliiniä. Tuskin minäkään ihan syntymävuoteni tapahtumia muistan.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Viestin lähetti Iker
Minäkin voin vahvistaa tämän.

Itse olen syntynyt vuonna 1981, mutta muistan hämärästi kuinka pikkupoikana isän harteilla istuskellessani pällistelin taivaalla lennellyttä ilmalaivaa/zeppeliiniä. Tuskin minäkään ihan syntymävuoteni tapahtumia muistan.

Se Goodyearin ilmalaiva kävi ainakin Tampereella vanhalla Härmälän lentokentällä jonkin lentonäytöksen yhteydessä kesällä 1981. Aamulehdessä oli pikku korjaus tähän virheelliseen uutiseen vuodesta 1930, jonka yhteydessä oli pieni kuva.

Ko kuva oli v. -81 lehdessä huomattavasti isompana. Olen nimittäin yksi siinä kuvassa kyseistä kapistusta ihmettelevistä henkilöistä silloin kaksivuotias esikoispoikamme olkapäilläni.

Siihen onko tuo paatti mahdolliseti joskus myöhemmin eksynyt syrjäisille vesijättömaille en ota kantaa.

t. Hanu
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Perkeleen kravatti

Nyt kun kerran aloitin tähän ketjuun spämmäämisen niin jatketaan uudella kysymyksellä.

Mihin paholaisen keksintöön oikein perustuu vaatekappale nimeltä kravatti? Olen sen tarinan joskus kuullut, mutten kuolemaksenikaan muista. Ja mikä vittu niissä kankaanpaloissa maksaa?

Olisi ehkä aihetta vitutusketjuunkin.

T nimimerkki "Kolmet kesähäät ja pomon viiskymppiset tässä kuussa".
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Onko Saksasta Suomeen ostetuissa Leopardeissa NATON:n naamiomaalaus?

Siis nyt on kyse panssarivaunuista.
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Re: Perkeleen kravatti

Viestin lähetti hanu
Mihin paholaisen keksintöön oikein perustuu vaatekappale nimeltä kravatti? Olen sen tarinan joskus kuullut, mutten kuolemaksenikaan muista. Ja mikä vittu niissä kankaanpaloissa maksaa?
Muistelisin, että kyseinen rätti on tehnyt ensiesiintymisensä aikanaan iranilaisessa sotilasvaatemallistossa.... olisikin muuten hauska tietää, mikä kuteistamme ei ole alkujaan sotilasvaatetuksellista alkuperää? Aika harva varmaan.

Paremmin tietävä oikokoon virheitä jne.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Re: Perkeleen kravatti

Viestin lähetti hanu
Mihin paholaisen keksintöön oikein perustuu vaatekappale nimeltä kravatti? Olen sen tarinan joskus kuullut, mutten kuolemaksenikaan muista. Ja mikä vittu niissä kankaanpaloissa maksaa?

Sitä en tiedä mikä niissä kankaanpaloissa oikein maksaa. Sen kuitenkin tiedän, että kravatti sai nimensä Ludvig XIV* kroatialaisrykmentin käyttämästä kaulaliinasta, joten tästä voi lienee päätellä, että kravatti on noita aikoja "keksitty".

vlad.


*:Ludvig XIV hallitsi Ranskassa alkaen vuodesta 1643, jolloin hän nousi valtaistuimelle 4 vuotiaana. Alkuun hallitusta hoiti hänen äitinsä Anna Itävaltalainen ja kardinaali Mazar kuolemaansa saakka. Siinä 1660 valta siirtyi kokonaisuudessaan Ludvigille.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Re: Re: Perkeleen kravatti

Viestin lähetti vlad
Sen kuitenkin tiedän, että kravatti sai nimensä Ludvig XIV* kroatialaisrykmentin käyttämästä kaulaliinasta, joten tästä voi lienee päätellä, että kravatti on noita aikoja "keksitty".

Kyseessä taisi olla nimenomaan tapa, jolla kroatialaisrykmentin sotilaat solmivat liinan kaulansa ympärille "á la croat" eli "kroatialaisittain" sidottu liina, josta sitten ranskankielisestä lausuntatavasta sana kravatti on syntynyt. Tuosta käyttämästäni ranskankielisestä kirjoitusasusta en mene tosin takuuseen.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Viestin lähetti hanu
Se Goodyearin ilmalaiva kävi ainakin Tampereella vanhalla Härmälän lentokentällä jonkin lentonäytöksen yhteydessä kesällä 1981. Aamulehdessä oli pikku korjaus tähän virheelliseen uutiseen vuodesta 1930, jonka yhteydessä oli pieni kuva.

Ko kuva oli v. -81 lehdessä huomattavasti isompana. Olen nimittäin yksi siinä kuvassa kyseistä kapistusta ihmettelevistä henkilöistä silloin kaksivuotias esikoispoikamme olkapäilläni.

Siihen onko tuo paatti mahdolliseti joskus myöhemmin eksynyt syrjäisille vesijättömaille en ota kantaa.t. Hanu

Kyllähän se eksyi; näin tarkemmin muistellen samainen ilmalaiva kävi täällä syrjäisillä kulmilla kahdesti. Ilmeisesti vuodet ovat olleet 1981 ja 1984 mikäli muiden muistikuviin on luottaminen.

Ekalla kertaa olin paikan päällä Malmilla ja toisella kertaa muistan miettineeni "mitä se koko ajan täällä juoksee" 11-vuotiaan vankkumattomalla elämänkokemuksella.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Osaakohan joku vastata, miten menetellään seuraavassa tapauksessa:

Kuvitellaan, että henkilö X on normaalissa palkkatyössä, kuukausipalkalla. Yhtäkkiä tämä X kuolee esim. tapaturmallisesti, niin:
1. Maksaako työnantaja ns. lopputilin (sisältäen mahdollisesti maksamatta olevat palkat ja lomarahat) ?

2. Mites verotus ?? Jos X:n vuositulot ovat olleet esim. 40000 €, niin tämän kuolessa kesäkuussa ei näistä ole tienattu kuin puolet, mutta veroa on kuitenkin maksettu kovemmalla prosentilla. Eli tuleeko vainajalle veronpalautusta ?
 

Fosse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chelsea FC
Valioliiga

Onko jollakin tietoa milloin Valioliigan ensimmäisten pelien liput tulevat myyntiin ja mistä noita kannattaisi ensimmäisenä olla katselemassa? Englannin virallinen(?) lipputoimisto ticketmaster ei ainakaan vielä näytä niitä kauppaavan.

edit: Ja lisätään vielä, että melkeinpä ainut tuolle Lontoon reissulle sopiva peli olisi 24.8 pelattava Crystal P. - Chelsea. Huoh... Taitaa vaan olla liput aika mahdoton saada.
 
Viimeksi muokattu:

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti kaizu
Osaakohan joku vastata, miten menetellään seuraavassa tapauksessa:

Kuvitellaan, että henkilö X on normaalissa palkkatyössä, kuukausipalkalla. Yhtäkkiä tämä X kuolee esim. tapaturmallisesti, niin:
1. Maksaako työnantaja ns. lopputilin (sisältäen mahdollisesti maksamatta olevat palkat ja lomarahat) ?

2. Mites verotus ?? Jos X:n vuositulot ovat olleet esim. 40000 €, niin tämän kuolessa kesäkuussa ei näistä ole tienattu kuin puolet, mutta veroa on kuitenkin maksettu kovemmalla prosentilla. Eli tuleeko vainajalle veronpalautusta ?
Vastaus molempiin kysymyksiin on kyllä. Työnantaja siis maksaa kaiken sen mitä henkilö oli kuolemaansa mennessä ansainnut. Verottaja taas katsoo tuloja koko verovuoden ajalta ja jos on verotettu liikaa, seuraa palautus. Veronpalautus maksetaan kuolinpesään.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Viestin lähetti bozik
Vastaus molempiin kysymyksiin on kyllä. Työnantaja siis maksaa kaiken sen mitä henkilö oli kuolemaansa mennessä ansainnut. Verottaja taas katsoo tuloja koko verovuoden ajalta ja jos on verotettu liikaa, seuraa palautus. Veronpalautus maksetaan kuolinpesään.

Tosin sellainen tarkennus (pieni vain...): pitämättömistä lomista tietenkin maksetaan loma-ajan palkka. Mutta lomarahaa (tunnetaan myös nimellä lomaltapaluuraha) ei saa, sillä ei ilmeisistä syistä palaa töihin.
 

kalle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko Hitler-sukunimi enää lainkaan käytössä missään päin maailmaa? Oliko nimi jo Aatun aikoina harvinainen vai onko
sen käyttö tunnetuista syistä peräti kiellettyä?
Itse olen muistavinani kuulleeni Hitler-nimisestä mäkihyppääjästä?? kymmenkunta vuotta sitten. Tai sitten se oli joku Schiller tai jotain sinne päin.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Minkähän takia nuo ensi kesän yleisurheilun MM- kisojen viralliset sivut (www.helsinki2005.fi) tökkivät? Olisin vain tarjonnut majoitusmahdollisuutta, mutta kun ei aukea niin ei.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
En tiiä Hitleristä, mutta Italiassa on äänestetty Mussolini parlamenttiin (vai mikä siellä nyt onkaan). On vielä Benito-sedän tyttärentytär ja varsin kiivasluonteinen oikeistolainen.

Laatusarjat, kuten "Huonosti käyttäytyvät poliitikot" voivat osoittautua sivistäviksi :-)



58: ajattelitko pyytää kolmiloikkaaja- vai korkeushyppynaisia kylään?
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Mitä tapahtuu kun ajaa valon nopeudella ja laittaa ajovalot päälle?

Jos kissa putoaa aina jaloilleen ja voileipä voipuoli alaspäin, niin mitä tapahtuu jos sitoo leivän voileipuoli ylöspäin kissan selkään ja pudottaa kissan?
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Olikohan se Suomessa -86(?) vieraillut 'Good Year'-ilmalaiva isompi, kuin tämä parhaillaan Malmin kentällä lepäilevä?
 

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
Viestin lähetti kalle
Onko Hitler-sukunimi enää lainkaan käytössä missään päin maailmaa? Oliko nimi jo Aatun aikoina harvinainen vai onko
sen käyttö tunnetuista syistä peräti kiellettyä?
Itse olen muistavinani kuulleeni Hitler-nimisestä mäkihyppääjästä?? kymmenkunta vuotta sitten. Tai sitten se oli joku Schiller tai jotain sinne päin.

Usa:ssa on 12 Hitleriä
 
Viimeksi muokattu:

jake

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
Re: Valioliiga

Viestin lähetti Fosse
Onko jollakin tietoa milloin Valioliigan ensimmäisten pelien liput tulevat myyntiin ja mistä noita kannattaisi ensimmäisenä olla katselemassa? Englannin virallinen(?) lipputoimisto ticketmaster ei ainakaan vielä näytä niitä kauppaavan.

edit: Ja lisätään vielä, että melkeinpä ainut tuolle Lontoon reissulle sopiva peli olisi 24.8 pelattava Crystal P. - Chelsea. Huoh... Taitaa vaan olla liput aika mahdoton saada.

Suosittelen, että kannattaa mennä katsomaan divarijalkapalloa kolmesta syystä: a) lippujen hinnat ovat halvempia, b) lippuja on helpompi saada ja c) tunnelma on ihan loistava. Lisäksi Lontoon alueella divariseurojakin on runsaasti, esimerkiksi kuuluisat Itä-Lontoon työläisseurat West Ham ja Millwall.

Jos välttämättä haluat valioliigaa katsomaan, kannattaa olla yhteydessä SMT:n Urheilumatkoihin. Niiden agentti hoitaa liput helpostikin. Tietenkin joudut hieman ekstraa maksamaan tuolloin mutta lippujen saanti on taattu.
 

Fosse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chelsea FC
Re: Re: Valioliiga

Viestin lähetti jake
Suosittelen, että kannattaa mennä katsomaan divarijalkapalloa kolmesta syystä: a) lippujen hinnat ovat halvempia, b) lippuja on helpompi saada ja c) tunnelma on ihan loistava. Lisäksi Lontoon alueella divariseurojakin on runsaasti, esimerkiksi kuuluisat Itä-Lontoon työläisseurat West Ham ja Millwall.

Jos välttämättä haluat valioliigaa katsomaan, kannattaa olla yhteydessä SMT:n Urheilumatkoihin. Niiden agentti hoitaa liput helpostikin. Tietenkin joudut hieman ekstraa maksamaan tuolloin mutta lippujen saanti on taattu.
Kiitokset infosta! Lähinnä haaveena on ollu päästä katsomaan joku Valioliiga tai 1 divisioona peli, mutta vielä jos se olisi Chelsean peli, niin aivan sama hinnalle... Uskon vain, että nuo liput on varsin tiukassa. Siksipä tarkistin divaripelit kyseisen neljän päivän reissun ajalta. Ei ainuttakaan... Ainoaksi vaihtoehdoksi jää siis tuo Crystal P. - Chelsea peli. Liput on näköjään myynnissä jo jäsenille ja kausikorttilaisillle. Laitoin sydäntäsärkevän kirjeen Crystal Palacen toimistolle miten suomipoika on polvenkorkuisesta asti halunnut päästä näkemään Crystal P. pelin, joten mitä kautta olisi järkevin hankkia lippuja. Vastaus oli kokonaisen yhden rivin:

"Hi there, tickets should be available for that game when they go on sale for the general public.
Colin"

Joten pitänee olla elokuun 1. päivänä näpyttämässä lippuja. Pitääpä kuitenkin samantien kysäistä sieltä SMT:n Urheilumatkoista, että paljonko liput maksaisi heidän kauttaan hankittuna.

EDIT: Laitoin meiliä SMT:n toimistolle. Vastaus tulikin alle 10 minuutissa:

"Kiitos viestistäsi. Mitään lippukiintiöitä meillä ei näihin liigaotteluihin ole, mutta voimme tilauksesta yrittää saada
otteluun lippuja. Agenttimme Englannissa tosin vaatii että
varaamme heiltä myös majoituksen."

Joten se siitä, varasin itse lennot + hotellin netistä jo pari kuukautta sitten niin sikahalvalla esimerkiksi Finnairin matkoihin nähden, että ei kiitos. Olisi varmaan aika suolainen hinta ottaa sekä liput että hotelli heidän kauttaan. Teki mieli laittaa vastaus, että vaihtakaa perkele agenttia, mutta laitoinkin kohteliaan kiitoksen vaivannäöstä. Case closed, yritän itse hankkia ne liput.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös