Sekalaisten kysymysten ketju

  • 416 425
  • 4 783
Tila
Viestiketju on suljettu.

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Viestin lähetti amok
Sanokaapas HKI:n ydinkeskustasta joku leppoisa nettibaari jossa voisi kumota kupin kahvia/tuopin olutta ja selailla nettiä vaikka tunnin verran.

Ja Lasipalatsin sisäpihaltakin sellainen löytyi ainakin n vuosi sitten.
 

Karamahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Coyotes
ET

Viestin lähetti Olkku
Kertoisiko, joku tietävämpi, minkä aikavyöhykkeen mukaan tämä 15.07 NHL:n siirto aika umpeutuu.
Eli mitä kello on silloin meillä Suomessa.

Itärannikon aikaa joka on 7 tuntia Suomea jäljessä. Mä en sitten enää muistakaan monelta se aika umpeutuu siellä.
 
Viestin lähetti wilco
Halpa kopio jokunen vuosi sitten ilmestyneestä "musiikkikappaleesta" Sunscreen tms.

Että silleen...

Helvetin hyvä havainto. En itse huomannut koko asiaa, mutta nyt tajuan yhteyden täydellisesti. Siinä meni ihan ovelan mainoksen maine minun silmissäni. Nyyh.

Ketjun otsikkoa sivuten: mikä muuten oli tuon "musiikkikappaleen" koko nimi ja kuka sen esitti? Jostain aurinkoverhosta siinä tosiaan puhuttiin.

Haluaisin myös tietää, että mikä helvetti minut pelästytti tänään takapihallani. Otus näytti aika paljon heinäsirkalta, mutta esiintyykö Suomessa muka n. 7cm pitkiä, ruskeita ja karvaisia heinäsirkkoja? Minä kun olen nähnyt vain sellaisia pieniä ja vihreitä.

Oli muuten karmiva ilmestys. Onneksi anoppi tuli ja vei sen pois.
 
Viimeksi muokattu:

Remppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bayer04
Viestin lähetti Predator
No jos tuo isolla alkukirjaimella kirjoitetaan, ... *klip*... anteeksi, että piti päästä pilkkua viilailemaan..

Noh noh, mr. Predator. Eikös virke ala isolla kirjaimella? Yksi sana voi muodostaa virkkeen, kuten vaikkapa tässä kaukaa haetussa esimerkissä:

-Missä viestiketjussa voi harrastaa provoilua?
-Provoketjussa?

Ja sitten aiheeseen:
Mistä tulee tämä ah niin ihastuttavan ärsyttävä sanonta "antaa propsit"?

Pyydän anteeksi, jos tätä on kysytty ennen, mutta työkiireet (valtavan kokoinen hymiö tässä) estivät kattavan haun tekemisen.
 

Ziran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Tappara ja Le Bleu-Blanc-Rouge
Viestin lähetti Everton
Sitä mää vaan ajattelin tässä viime yönä hikisenä ja unettomana, että ostaanko maailmalla meidän aakkosia? Siis kun vaikka nuo kyrilliset kirjaimet on meille useimmille täyttä hepreaa. Sen olen huomannut, että ainakaan venäläiset eivät useinkaan osaa kirjoittaa nimeäänkään kunnolla meikäläisittäin. Tuskinpa kiinalaisetkaan. Vaan kuinka on asia Japanissa, joka kuitenkin on niin maan perhanan länsimainen maa.

Itseasiassa Kiinassa on ollut jo vuosikymmeniä käytössä latinalaisiin kirjaimiin perustuva vaihtoehtoinen mutta epätäydellinen kirjoitusjärjestelmä eli hanyu pinyin.

Tämän mukaan Beijing kirjoitetaan tuolla tavalla, esimerkiksi.

Niin ja järjestemä on kiinalaisten itse kehittämä.

Suurimpia eroja eurooppalaiseen äännekarttaan on varmaan merkki q. Täällähän se lausutaan yleensä [kw], mutta kiinassa lähinnä [ts]. (<-tuo ei ole mikään oikea tapa merkitä äännettä, joten jos joku haluaa tarkkaa tietoa niin etsiköön netistä.)
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Viestin lähetti PKrJ
Suurimpia eroja eurooppalaiseen äännekarttaan on varmaan merkki q. Täällähän se lausutaan yleensä [kw], mutta kiinassa lähinnä [ts]. (<-tuo ei ole mikään oikea tapa merkitä äännettä, joten jos joku haluaa tarkkaa tietoa niin etsiköön netistä.)
Jebulis, esim. entisen tennispelaaja Michael Changin sukunimi saisi ymmärtääkseni tämän systeemin mukaan kirjoitusasun Qiang.

Uskoisin, että Kiinassakin varsinkin lähellä suuria asutuskeskuksia asuvat osaavat aakkosiamme. Aakkosissa piilevän sanoman ymmärtäminen on tietysti toinen juttu, mutta luulisin, että ainakin jotkut kinkit saavat tähän helpotusta kouluissa annettavan englannin opetuksen muodossa. Kaikki tuntemani Suomessa asuvat kiinalaiset puhuvat vähintään sujuvaa englantia; toisaalta tämähän on heikäläisillä eräs (monista) muuttoluvan saamiseksi edellytetyistä asioista.

Jaappanialaiset varmaankin ymmärtävät vielä paremmin kolmatta äidinkieltämme - ainakin päätellen siitä, että katukuvassaansakin sekä tuotteissaan on mahdollista bongata paljon hassunhauskaa engrishiä.
 

amok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viestin lähetti bitnir
Ja lasipalatsin mbarissa. Muistaakseni 2,50€/h taksalla.

(Jos joku haluaa tietää niin)
Mbarissa aika kovat hinnat 2e 30min...

Täytyy yrittää etsiä jostain edullisempaa vaihtoehtoa.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Viestin lähetti cosmic_rodeo
Ketjun otsikkoa sivuten: mikä muuten oli tuon "musiikkikappaleen" koko nimi ja kuka sen esitti? Jostain aurinkoverhosta siinä tosiaan puhuttiin.

Baz Luhrmann - Everybody's free (to wear sunscreen)

Hemmohan on elokuvaohjaaja/tuottaja, joka on myös jokusen kappaleenkin tehnyt. Sitten tuosta väänneettiin suomalainenkin versio. Joku näyttelijä sen luki, mutta en muista yhtään kuka. Jatkakoon joku paremmin muistava tästä aiheesta, minun muruseni olivat siinä.
 

Ziran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Tappara ja Le Bleu-Blanc-Rouge
Viestin lähetti rapster
Jebulis, esim. entisen tennispelaaja Michael Changin sukunimi saisi ymmärtääkseni tämän systeemin mukaan kirjoitusasun Qiang.

Siis onko sinulla tuosta jotain oikeaa tietoa?

Kiinan kielessä on useita ässämäisiä äänteitä:

s, z, c, sh, zh, ch, x, j sekä q.

Näiden ääntämisen ero on siinä että kuinka pystyssä kieli on suussa, ja että aspiroituvatko ne vai eivät. Hyvin hankalaa suomalaiselle.

Eli siis tarkoitukseni on sanoa että Chang kirjoitetaan hyvin todennäköisesti Kiinassakin pinyinillä Chang, se on hyvin yleinen kiinalainen sukunimi.

Sen sijaan monet vanhat nimet kuten Mao Tse-tung ovat amerikkalaisen Gilles-Wade-litterointijärjestelmän mukaisia, ja pinyinillä (ainoa oikea, kysy vaikka 1,3 Gihmiseltä :)) Mao Zedong.

Peking -> Beijing [peitzing]
Tsiang Kai-Sek -> Jiang Jieshi
Sun Yat-Sen -> Sun Zhongshan
Taipei -> Taibei
jne...
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Pitääkö suomalaisella autolla Tanskassa hommattu parkkisakko maksaa? Tai siis tottakai pitää, mutta tulevatko rajojen yli karhuamaan jos mokoman unohtaa?
 

JanJ

Jäsen
Ulkomaan sakkoja ei tarvitse maksaa, eikä niitä karhuta. Kunhan muodon vuoksi niitä lätkivät.

Sama pätee toisinpäin. ulkomaalaisen ei tarvitse maksaa Suomessa saatua parkkisakkoa.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Suomen valtio ei anna tietoja toiselle maalle ko tapauksissa. Eli vaikka niillä on sun rekisterinumerot ym. niin eivät saa tietoa kuka on auton omistaja.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Tunkki
Miksi vasemmalla kädellä runkkaaminen on niin paljon vaikeampaa, kuin oikealla?

Oikea kämmenesi on paljon pienempi, kuin vasen.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Kun katselee Pori dzääsien mainoskuvaa lehdestä, niin pistää miettimään; onkohan Stevie Wonder ajanut partansa ihan itse?
 

Tunkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flonaldo imee.
Viestin lähetti BigRedBob
Kun katselee Pori dzääsien mainoskuvaa lehdestä, niin pistää miettimään; onkohan Stevie Wonder ajanut partansa ihan itse?

Paha sanoa. Veikkaisin, että on jo jonkin aikaa käyttänyt wax n' remove -juttuja. Voin toki huomenna kysäistä, mikäli puheisiin eksyn.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Banham vuokrattavana?

Itselleni ei tule hesaria. Voisiko joku auttaa ja katsoa onko tämän päivän hesarissa "annetaan vuokralle" palstalla ilmoitus Frank Banhamin vuokraamisesta joulun jälkeen?
Sain kaverilta tekstarin ja se väitti että Banhamista on vuokrailmoitus.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Re: Banham vuokrattavana?

Ainakaan minä en moista bongannut. Katsoin läpi "Oikotie" -palstan ja asuntoliitteen, eikä niissä silmiin sattunut.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Älä kuitenkaan liian jyrkin sanoin kuittaile. Voihan olla, että silmäni ovat harittaneet. Kun tuo sunnuntai-hesarikin on aina niin pirun paksu ja ilmoituksia monessa paikkaa.
 

Qwerty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mistä maailman kolkasta voi vielä löytää näitä nykyisten pihviemme ainesten esi-isiä, villilehmiä? Vai onko niitä olemassa?
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt en tajua. Helsingissä on tänään lennnellyt zeppeliini, ja tiedotusvälineet ovat kertoneet kuinka se on ensimmäinen zeppeliini Suomessa noin 80 vuoteen. Olen kuitenkin aivan varma että joskus 80-luvulla Helsingissä lenteli tummanharmaa zeppeliini. Muistan jopa katselleeni valokuvia tuosta zeppeliinistä pari vuotta takaperin. Nyt kuvat ovat toisaalla joten en voi tarkistaa asiaa. Olenko minä keksinyt omiani, vai tiedotusvälineetkö puhuvat potaskaa?
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Viestin lähetti Gellner
Nyt en tajua. Helsingissä on tänään lennnellyt zeppeliini, ja tiedotusvälineet ovat kertoneet kuinka se on ensimmäinen zeppeliini Suomessa noin 80 vuoteen. Olen kuitenkin aivan varma että joskus 80-luvulla Helsingissä lenteli tummanharmaa zeppeliini. Muistan jopa katselleeni valokuvia tuosta zeppeliinistä pari vuotta takaperin. Nyt kuvat ovat toisaalla joten en voi tarkistaa asiaa. Olenko minä keksinyt omiani, vai tiedotusvälineetkö puhuvat potaskaa?

Muistisi toimii - täällä tosiaan pyöri GoodYearin zeppeliini joskus 80-luvulla. Vuotta en tosin muista, mutta tuli tuo nähtyä.

Missäs lehdessä moista on väitetty?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös