Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 978 792
  • 47 170

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Morjens. Eli tilasin yhdestä verkkokaupasta tavaraa ja tuote on jo siellä pakkaamossa. Liian nopeaa toimintaa, mutta sain samat tuotteet tuttavaltani huomattavasti edullisemmin ja en kerennyt näin enää perua tilaustani, vaikka otin yhteyttä asiakaspalveluun. Eli, kun paketti saapuu noudettavaksi postiin, niin käsittääkseni minulla on oikeus kieltäytyä ottamasta pakettia vastaan ja paketti lähtee sitten takaisin ilman minulle koituvia lisäkuluja?

Kaikissa etämyynnistä ostetuissa tuotteissa on 14 päivän palautusoikeus, ellei kaupanehdoissa ole erikseen muuta ilmoitettu. Pitäisi siis olla kaikki edellytykset perua kauppa ilman lisäkuluja (postikulut varmaankin joudut maksamaan).
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eli, kun paketti saapuu noudettavaksi postiin, niin käsittääkseni minulla on oikeus kieltäytyä ottamasta pakettia vastaan ja paketti lähtee sitten takaisin ilman minulle koituvia lisäkuluja?

13.6.2014 voimaan tulleen EU-direktiivin myötä tuo ei taida enää olla mahdollista, eli paketti on noudettava ja palautettava sitten erillisellä peruutusilmoituksella. Palautus ei myöskään välttämättä ole maksuton.
 

Hirvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

Veljelläni on sama puhelin ja samaa ongelmaa. Akku kestää korkeintaan pari tuntia ja joskus ei sitäkään. Kävi kaupassa kyselemässä uutta akkua, mutta olivat loppuneet joka kaupasta, eli aika monella muullakin samaa ongelmaa. Eli uutta akkua ostoslistalle ja puhelimen pitäisi toimia.
 

Sim_Sam

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP, Punamustat pelipaidat, 60min paine ja DDR
Oli tullut tämmöistä s-postia kyseisestä firmasta:


Saatte toki perua kaupan, toimikaa seuraavasti:

Kun saatte ilmoituksen siitä, että lähetys on noudettavissa, voitte ilmoittaa postitoimipisteeseen ja "kieltäytyä" lähetyksestä, jolloin Itella kääntää tämän lähetyksen meille takaisin.

Voitte myöskin noutaa lähetyksen postitoimipaikasta ja lähetätte tämän asiakaspalautuksena alla olevaan osoitteeseen. Huomioikaa, että paketin tulee olla tällöin avaamaton.


Kerkesin siis soittaa sinne ja perua osan tuotteista. Muutama oli kerennyt mennä jo pakkaamoon ja 2 tuotetta kerkesivät perumaan. Mitä noista viesteistä pitäs nyt päätellä? Eli kieltää ottamasta pakettia, niin paketti kääntyy takaisin ilman mitään lisäkuluja yms.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Kaikissa etämyynnistä ostetuissa tuotteissa on 14 päivän palautusoikeus, ellei kaupanehdoissa ole erikseen muuta ilmoitettu.

KSL on etämyyntiä koskien pakottavaa oikeutta, eli kuluttajakaupassa ei ole mitään väliä vaikka ehdoissa olisi jotain muuta sanottu. Tappelemaan ehkä joutuu, mutta lopputulos on selvä.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
KSL on etämyyntiä koskien pakottavaa oikeutta, eli kuluttajakaupassa ei ole mitään väliä vaikka ehdoissa olisi jotain muuta sanottu. Tappelemaan ehkä joutuu, mutta lopputulos on selvä.

Onko vielä näin? Tämä lakihan muuttui/tulee muuttumaan. En itse muista milloin tämä astui/astuu voimaan.

edit:IS-uutinen aiheesta helmikuulta.. Pitää ehkä paikkansa tai ei...

Oikeus palauttaa ostos ilmaiseksi poistuu kesällä. Lisäksi asiakkaalle tulee ilmoitusvelvollisuus palautuksesta.
Kuluttajien mahdollisuus palauttaa maksutta verkkokaupoista ostetut tuotteet poistuu 13. kesäkuuta, kertoi Itella viime viikolla. Tähän asti etämyynnissä, joksi myös verkkokauppa lasketaan, on ollut 14 vuorokauden ilmainen palautusoikeus.

Taustalla on EU-tason lainsäädännön muutos.
...
 

bart

Jäsen
Onkohan jollakin takataskussa niksiä, millä mansikoilla herkuttelevat oravat saisi pidettyä pois mansikkamaalta? Rastasverkko ei näköjään oikein sovellu tähän tilanteeseen. Sotkisi edes jalkansa siihen, niin saisi kiinni ja voisi vaikka siirtää sen autokyydillä jonnekin kauemmas.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Onkohan jollakin takataskussa niksiä, millä mansikoilla herkuttelevat oravat saisi pidettyä pois mansikkamaalta? Rastasverkko ei näköjään oikein sovellu tähän tilanteeseen. Sotkisi edes jalkansa siihen, niin saisi kiinni ja voisi vaikka siirtää sen autokyydillä jonnekin kauemmas.

Hyvä ilmakivääri ajaa asian, ja bensaakin säästyy jos roskis on lähellä.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Hyvä ilmakivääri ajaa asian, ja bensaakin säästyy jos roskis on lähellä.
Täältä se yksi pakollinen viheraatteellisen älähdys nyt sitten tulee. Ymmärrän kyllä, että varikset, harakat, lokit, räksät ja kenties oravatkin saattavat pihapiirissä aiheuttaa jonkinlaista haittaa, mutta onhan tuo ilmakolla harventaminen tähän aikaan vuodesta todella raukkamaista puuhaa. Siellä nääntyy moni poikanen nälkään vain sen takia, että joku urbaanipelle haluaa pitää vähän hauskaa. Voisin jotenkin käsittää tuollaisen urpoilun syksymmällä kun luonnossa liikkuu omavaraisia aikuisia yksilöitä, joiden kuolema ei ole keneltäkään suoranaisesti pois. Mutta se, että pitää oman huvinsa vuoksi kiduttaa eläimiä, on mielestäni äärimmäisen perseestä.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mökillä poistin ongelman vahingossa kohdistessani 22:n tähtäimiä.

En huomannut, että lauma niitä yön läpi raakkuvia (edelliskesän adhd-varikset) pikkupaskoja, oli samassa puussa.
Riittääkö anteeksipyyntö vai tarvitaanko mukaan kolmekymmentä puunhalausta ja viisi omien pallien hypistelyä samanaikaisesti?

Anteeksipyyntötapahan voi riippua uskonnolliseta vakaumuksesta?
______

Delter: Nuo hupaisat päätä nokkivat varikset ovat viimeisen viidentoistavuoden aikana tappaneet lähes kaiken ympäröivästä luonnosta: pikkukalastajat, kauniit helmipöllöt, sorsalajit... suunnillen kaiken. Pesivät lokit käyvät silmille, varikset jahtaavat iltapissailevien pikkukimuleiden silmiä.

Jollen ”schwartseneggermaisesti” poista uusia lajeja: lokkeja tai variksia, niin kerrotko asiasta kirjekaveri Vladimir Putinille?

Miten voisi kieltää, että ötökät eivät pistäisi muksuja, vaan pelkästään meitä aikuisia?
 
Viimeksi muokattu:

mohmot

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitenkä toimia jos haluaa höyrytellä vesipiippua ravintolassa ulkomailla? Valitaanko siihen vaan joku maku ja baarimikko/kukalie laittaa sen käyttökuntoon ja tuo pöytään?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Onko kokemusta kirkon järjestämästä kerhotoiminnasta? Etsimme neljävuotiaalle lapsellemme ko toimintaa syksystä alkaen ja kunnan järjestämistä palveluista ei tunnu löytyvän sopivaa. Kirkon kerho vaikuttaisi ulkoisesti juuri sopivalta, mutta sitten on vielä ne höpöhöpö-jutut. Osaisiko joku omasta kokemuksestaan valaista, että kuinka suurta roolia päivittäisessä tekemisessä tuo uskonto näyttelee? Tuleeko lapseni vuoden päästä normaalina ulos?
Vetäjästä ja toimintaa järjestävän seurakunnan linjauksistahan se lähinnä riippuu. Yleisesti ottaen noissa kerhoissa ei mitään sen kummempaa hihhulointia ole, pyhäkoulut sitten erikseen. Itse olen ollut yli neljäkymmentä vuotta erilaisissa seurakunnan kerhoissa sun muissa ja tenavat on käyneet myös. Hyvin on kaikenlaiselta aivopesulta vältytty. Tenavien kanssa on perhekerhossa käyty ja siellä on ollut mahdollisuus hartauhetkeen kenellä kiinnostusta on. Se hartaus on täysin erillään kerhotiloista, eikä ole katsottu mitenkään syrjäkarein, vaikka ei ole osallistuttu.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mahtaako täällä olla jonkinlaista pienrakennelma-/askarteluaiheista ketjua? Menköön nyt kuitenkin sekalaisina kysymyksinä.

Eli mulla olisi tarve korottaa erästä sisätiloissa olevaa "näyttelytasoa" 57 milliä. Korotus ei tule kuitenkaan koko tason kokoiseksi, vaan ainoastaan paikka paikoin tyyliin 3/4 tason koosta. Korotuspalojen helppo/helpohko muokattavuus ja muotoonleikkaus olisi ehdotonta plussaa. Alkuperäinen ajatukseni oli käyttää kolmea 19 millistä MDF-levyä korokepaloina. Tämä lienee kuitenkin melko painava ja aivan turhan massiivinen ratkaisu. Korokkeen päälle tulee jonkun verran painoa, mutta puhutaan kuitenkin enemmin 10-20 kilosta kuin >20 kilosta. Lisäksi paino tulee jakautumaan erittäin tasaisesti.

Nykyinen ajatukseni on käyttää 50 millin paksuista styrox-levyä.

Löytyisikö Jatkoajasta ehdotuksia tuon 7 millin vajeen täyttämiseen? Mulle tuli ensimmäisenä mieleeni joku paksuhko "kumimatto" tai joku muu vastaava rullatavarana myytävä "juttu". Toinen vaihtoehto voisi olla 7 milliä paksut lattialaminaatit. Näitä itse asiassa saattaisi olla jopa muutama kappale varastossakin.

JOS tuota styrox-/matto-/lattialaminaattikombinaatiota parempaa ajatusta ei löydy, niin sitten mennään jo tyhmien kysymysten puolelle.

- onko styroxeissa jotain eroja, jos ei puhuta mistään eristysominaisuuksista?
- minkä kokoisissa paketeissa styroxia myydään?
- mitä kyseisen kokoinen paketti maksaa?
- mistä Turun seudulla kannattaisi hakea kyseinen paketti?
- rautasahallako on helpointa leikata styrox-levystä sopivankokoisia palasia?

JOS päädyn styrox-/lattialaminaattikomboon, niin vielä yksi tyhmä kysymys.

- miten kiinnitän nuo toisiinsa? Pitääkö ihan tavallinen liima (Erikeeper) styroxissa?
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
kurpitsapää-haastattelu?

Oliko se Rob Blake joka Ollia kutsui the great pumpkinheadiksi? Onko siitä klippiä netissä? Omin avuin ei löytynyt.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
tekstiä...

Muutamaan kohtaan vastauksia:

- styroksia voi muokata suhteellisen helposti bensalla, sahaaminen on sottaista ja vaikeaa styroksin huokoisuuden takia. Bensa sulattaa sitä, esim jos sinulla on koko paketti ja haluat reiän niiden keskelle niin bensaa siihen kohtaan niin se sulattaa sen kunnes menee läpi, sulamisen voi pysäyttää vedellä.

- mitä tahansa kiinnitätkään siihen styroksiin niin joku sikaflex voisi toimia, jos se ei sulata styroksia, erikeeper ei tule pitämään.

Et mainitse missään minkä kokoinen tuo taso tulisi olemaan, se tieto voisi helpottaa löytää joku sopiva ratkaisu tarpeeseesi
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Onko kokemusta kirkon järjestämästä kerhotoiminnasta? Etsimme neljävuotiaalle lapsellemme ko toimintaa syksystä alkaen ja kunnan järjestämistä palveluista ei tunnu löytyvän sopivaa. Kirkon kerho vaikuttaisi ulkoisesti juuri sopivalta, mutta sitten on vielä ne höpöhöpö-jutut. Osaisiko joku omasta kokemuksestaan valaista, että kuinka suurta roolia päivittäisessä tekemisessä tuo uskonto näyttelee? Tuleeko lapseni vuoden päästä normaalina ulos?

Itse olin nuorena, lue 70-luvulla, muutamassakin kirkon järjestämässä kerhotoiminnassa, sekä kesäleireillä ja myös NMKY:n toiminnassa.
Vähän siellä laulettiin Jessestä jne mutta ei ainakaan silloin mitään aivopesua ollut (sitä en osaa sanoa olenko nykyään normaali, tuskin, mutta se tuskin johtuu kirkon päiväkerhoista). 7-vuotiaalle ihan hauskaa olivat myös kesäleirit.
Niin ja pakana olen nykyään, eli en kuulu edes kirkkoon.
En ole myöskään kuullut nykyään tuttavapiirstä negatiivista, mutta kuten joku jo mainitsikin, aika lailla myös vetäjästä kiinni.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kokemuksia Viking XPRS:stä? To olis tarkoitus vetää yön yli tuolla.

Ihan kiva laiva. Uusi ja siisti jne. Päiväristeilyjä tekee ja yölläkin käy tuollaisen miniristeilyn. Ei ehkä ihan niin bilelaiva kuin ne Ruotsiin menevät paatit...

Mä kanssa lähden torstaina, mutta eri firmalla. Käyttiksen kanssa käydään heittämässä rundi.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kokemuksia Viking XPRS:stä? To olis tarkoitus vetää yön yli tuolla.

Yksi pubi ja yksi yökerho, joista ensin mainittu menee jo suhteellisen aikaisin kiinni, jonka jälkeen viimeksi mainitun tiskillä on koko ajan vähintään kymmenen ihmisen jono. Tax free ja ravintolamaailma aika köykäisiä myös, mutta niinkuin sanottu, kyseinen paatti on ennemmin tarkoitettu matkustamiseen mitä bilettämiseen.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko kokemusta kirkon järjestämästä kerhotoiminnasta?

Kultaisella 80-luvulla kävin pari vuotta aina koulun jälkeen viettämässä aikaa paikallisen seurakunnan pitämässä päiväkerhossa, kunnes mutsi tai faija pääsi duunista. Kerholasten ikähaitari oli n. kuudesta kymmeneen ikävuoteen. Siellä ei muistaakseni koskaan puhuttu raamattujuttuja, ei tuputettu Jeesusta, ei laulettu virsiä, ei rukoiltu jne. Meininki oli sen aikaisella mittapuilla mitattuna melko liberaali ja hyvä niin.

Vähän vanhempana, mutta kuitenkin vielä ala-asteikäisenä oltiin broidin kanssa viikko jossain seurakunnan leirillä. Yhtenä iltana siellä yhteiskeskusteltiin (muistaakseni) armosta ja lähimmäisenrakkaudesta, muuten ei niitäkään aiheita kummemmin käsitelty tai edes otettu esiin.

Tuossa nuo empiiriset kokemukseni, vaikka niistä kohta kolmekymmentä vuotta aikaa onkin. Ei meidän perhe mitenkään uskovainen ollut, oltiin tapakristittyjä korkeintaan. Käsittääkseni tuo seurakunnan kerho oli halpa (tai jopa ilmainen), jonka luulen vaikuttaneen suuresti vanhempieni valintaan. Ei mulla siitä silti pahaa sanottavaa ole. Rippikoulusta ja siellä tuputetusta maailmankuvasta lähti sitten oma intoni erota kirkosta, mutta se on toinen tarina se.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
- rautasahallako on helpointa leikata styrox-levystä sopivankokoisia palasia?

Helpointa se on varmaan styroksileikkurilla, jossa jännite kuumentaa leikkurina toimivan "rautalangan".

Tuskin haluat yhtä pikku hommaa varten sijoittaa edes montaa kymppiä tällaiseen laitteeseen, mutta sitähän ei kysyttykään... Toki voisi etsiä jonkun pienoisrautatiekerhon ja kysyä, saisiko lainata heidän värkkiään. Arkkitehdit käyttivät kanssa tällaisia laitteita pienoismallien tekemisessä.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mä en saanut leikkiä Playmobileilla, koska en suostunut kirkon kerhossa osallistumaan rukouksiin, vaan mulle jäi aina ne vähän kämäsemmät lelut. Muuten ei jäänyt mitään traumoja, vaikken samaa elämänkatsomusta jaakaan. Toki tästä aikaa jo vuosikymmenien verran.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Onko kokemusta kirkon järjestämästä kerhotoiminnasta?

Mun omat muistikuvat ovat tuolta maailmanmestaruutta edeltäneeltä ajalta, mutta kuitenkin. Mun muistikuvan mukaan tuo ei ollut mitään yleistä hihhulointia tai muuta, sen kun vain muksuille järkättiin aktiviteetteja ja sivuttiin uskontoa. Musta ainakin tuli lopulta täysi ateisti, joten ei tuo mitään rankkaa aivopesua ainakaan ollut. Hyvät fiilikset jäi.

Oleellista lienee se, että lapsi ymmärtää mikä on satua ja mikä totta. Jos pahemmin ei paasata, niin uskonnolliset höpinät menevät samaan kastiin kuin supersankarisarjakuvat; kiva kun se hahmo tekee niitä temppuja. Se sitten onkin täysin vetäjästä kiinni millä linjalla mennään; mitä itse muutamaan kirkon piirissä olevaan olen tutustunut, niin hajonta voi olla varsin suurta. Olen mä seurustellut helluntaiseurakunnissa käyneen tytön kanssa ja vieläkin pidän tätä ihmistä erittäin fiksuna. Sen sijaan entinen koulukaveri hurahti tuossa ~10 vuotta takaperin ihan kunnolla ja huh huh. Päätöntä menoa, pakko todeta.

Mutta joo, itse olisin valmis viemään muksun tuonne. Siitä sitten tilannetta tarkkailemalla saa hyvinkin nopeasti selville sen, onko kyseinen paikka ja/tai vetäjä omien arvojen mukainen. Huonoksi asiaksi en näkisi sitä, että skidi tutustuu muihin ikätovereihin ja oppii tätä kautta sosiaalisia taitoja.
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Onko kokemusta kirkon järjestämästä kerhotoiminnasta?

Itselle ei jäänyt hirveitä traumoja/muistikuvia, mutta pikkuveljeni kävi lyhyen kerhopätkän joka päättyi siihen kun isäni (RIP) konahti veljelleni jotain ja veli tokasi siihen leikkien keskeytymättä että "Et sä mua määrää, Jeesus mua määrää".
Aika on tosin 70-luvulta - Gruuvia vai mitä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös