Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 976 159
  • 47 167

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Tästä huolimatta ekaluokkalainen voi pyöräillä kouluun, eikä koulu voi puuttua siihen mitenkään.
Eikös koulumatka ole koulun vastuulla, ihan vakuutustenkin kannalta? Eli olisi parempi noudattaa ohjeita, mutta eihän sitä fillarointia estää voi.
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Koska lipuke on ostettu netistä, minkä osavaltion mukaan maksetaan voittovero vai onko se automaattisesti se suurin eli 35% ja tämä tietenkin Amerikoihin. Suomeen pitäisikin veroja maksaa jo 53%, mutta jos muutakin Jenkkeihin, niin tarvitseeko minun maksaa Suomeen veroa?
Miksi ihmeessä pitäisi maksaa Suomeen, jos asuu muualla? Eihän nyt suomalainenkaan verotus sentään.. Jos pysyisi Suomessa ja jenkkiveroja maksaisi vaikka tuon 35 pinnaa, niin silloinhan kotimaahan maksetaan tuo ylimenevä osuus, eli 18%?
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Miksi ihmeessä pitäisi maksaa Suomeen, jos asuu muualla? Eihän nyt suomalainenkaan verotus sentään.. Jos pysyisi Suomessa ja jenkkiveroja maksaisi vaikka tuon 35 pinnaa, niin silloinhan kotimaahan maksetaan tuo ylimenevä osuus, eli 18%?

Sillä, että mahdollisena voittohetkenä asuisin Suomessa. Ja jos pysyisi Suomessa, niin tämän jutun takia kyselin: Kohta arvotaan satoja miljoonia - jopa näin paljon suomalaisvoittaja joutuisi maksamaan veroja!.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikös koulumatka ole koulun vastuulla, ihan vakuutustenkin kannalta? Eli olisi parempi noudattaa ohjeita, mutta eihän sitä fillarointia estää voi.

Koulun ohjeita kannattaa yleensä noudattaa, niihin löytyy yleensä hyvät perusteet. Koulumatka on ainakin aikaisemmin kuulunut koulun vakuutusten piiriin, mutta tämän hetkistä tilannetta en tiedä.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Nyt kun Copa del Mundo on ihan oven takana niin ajattelin ostaa uuden fanihupparin/verraritakin. Eli mistä saisi tilattua/ostettua Argentiina ja Brasilia fanitavaraa?

Lisätään tähän ettei tarvitse olla 100% virallista fanikamaa kunhan ei ole ihan tökerö kopio.
 
Viimeksi muokattu:

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Nyt kun Copa del Mundo on ihan oven takana niin ajattelin ostaa uuden fanihupparin/verraritakin. Eli mistä saisi tilattua/ostettua Argentiina ja Brasilia fanitavaraa?

Lisätään tähän ettei tarvitse olla 100% virallista fanikamaa kunhan ei ole ihan tökerö kopio.

Suht virallista kamaa saa Fifan kaupasta eli esim Argentiina
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Tämä kysymys pitäisi varmaan esittää jollain vauva.info -palstalla, mutta ei. Haluan kysyä teiltä.

Onko jollakin pikkulapsen vanhemmalla ollut haasteita opettaa lapsi pyöräilemään? Minun syksyllä kouluun menevä tyttäreni ei tykkää, eikä halua eikä tunnu oppivan tätä taitoa. Koulumatka tulee olemaan juuri sellainen, mihin taitoa tarvitsisi, joten kiirekin asialla alkaa olla.

Ei siis ole motorisesti toivoton, esim. luistelee hyvin. Mutta pyörällä etenee vain apupyörät täyden tuen antaen ja minun pitäessä selästä tai satulasta kiinni. Miten tuosta eteenpäin? Sama metodi käytössä nyt kolmatta tai neljättä kevättä, mutta kehitystä ei ole paljoa tapahdu. Painoa tytöllä on tietysti jo sen verran että käsin kannattelu on jo hankalaa jos yllättäviä horjahduksia tulee ja ne tietysti säikyttävät tyttöä lisää. Vinkkejä, kiitos. Miten tuosta pyöräilijä saadaan?

Lähetetty minun GT-I9100 laitteesta Tapatalkilla
Ota polkimet pois. Meillä oppi hyvin nopeasti tällä menetelmällä. Jaloilla potki maasta vauhtia ja tasapainoili satulassa. Aika pian mentiin loivaan alamäkeen kokeilemaan ja kohta jo laitettiinkin polkimet takaisin.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Tämä kysymys pitäisi varmaan esittää jollain vauva.info -palstalla, mutta ei. Haluan kysyä teiltä.

Onko jollakin pikkulapsen vanhemmalla ollut haasteita opettaa lapsi pyöräilemään? Minun syksyllä kouluun menevä tyttäreni ei tykkää, eikä halua eikä tunnu oppivan tätä taitoa. Koulumatka tulee olemaan juuri sellainen, mihin taitoa tarvitsisi, joten kiirekin asialla alkaa olla.

Ei siis ole motorisesti toivoton, esim. luistelee hyvin. Mutta pyörällä etenee vain apupyörät täyden tuen antaen ja minun pitäessä selästä tai satulasta kiinni. Miten tuosta eteenpäin? Sama metodi käytössä nyt kolmatta tai neljättä kevättä, mutta kehitystä ei ole paljoa tapahdu. Painoa tytöllä on tietysti jo sen verran että käsin kannattelu on jo hankalaa jos yllättäviä horjahduksia tulee ja ne tietysti säikyttävät tyttöä lisää. Vinkkejä, kiitos. Miten tuosta pyöräilijä saadaan?

Lähetetty minun GT-I9100 laitteesta Tapatalkilla

Paljon tuossa on hyviä neuvoja tulllut. Meillä oli aivan tuskastuttavan vaikeaa pyörällä ajamisen oppiminen. Apupyörillä meni juuri ja juuri siten että paino oli kokoajan toisella pyörällä.

Itse olin jo luovuttamassa ja eräällä kauppareissulla yritin taas opettaa edes vähän pysymään tasapainossa, mutta ei tullut kuin itku tulokseksi. Taisin tokaista, että no aja miten ajat kai se siitä joskus sitten aukeaa. Ja se, joskus oli sitten 10 sekunnin päästä toteamisesta. Tasapaino löytyi kuin taikaiskusta.

Apupyörien pois ottamisen jälkeen ongelmaksi muodostui pysähtyminen ja liikkeelle lähteminen, joka sitten meni suurinpiirtein samallatavalla kuin tasapainon löytäminen.

Kärsivällisyyttä vaan paljon ja vaikka jättää sen pyörän hetkeksi pois, jottei lapsi ota siitä turhia paineita, varsinkin jos isä/äiti näyttää tuskastumistaan.
Se oppiminen saattaa tapahtua ihan itsestään pienen tauon jälkeen.
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Sillä, että mahdollisena voittohetkenä asuisin Suomessa. Ja jos pysyisi Suomessa, niin tämän jutun takia kyselin: Kohta arvotaan satoja miljoonia - jopa näin paljon suomalaisvoittaja joutuisi maksamaan veroja!.

Jäin ihan miettimään tätä asiaa. Toi IS:n juttu oli yllättäen aika huitaisten tehdyn oloinen, asiantuntijan eka kommentti on suunnilleen "en tiedä". Mutta tuplaverotusta ei pitäisi olla, kun Suomella ja USAlla on joku sopimuskin. Onhan näitä tuolla lätkäpuolella käsitelty..

Mutta tuo, että voiton aikana asuisi Suomessa, niin eihän se ratkaise, vaan se koska ne rahat saa. Varsinkin jos ottaisi sillain vuosien kuluessa. Perkele, nyt mäkin haluan lotota. Vaikka menis kolme neljännestä veroihin, niin ehkä mä pärjäisin..
 

Kumielvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paltamon Pantterit
Keskiviikoksi tarvitsisin lyhyitä n 3min pienryhmässä toteutettavia rastipisteitä nuorille. Semmosta youth grouppia pidän parin viikon päästä ja pomo vaatii jo suunnitelmia valmiina. Lyö vähän tyhjää kun 50 rastipistettä pitäisi keksiä. Melkee millaset vaan käy, draama/salamaimprovisaatio, toiminnalliset jutut, ongelmanratkaisu, kirjotus, pohdinta, tiedonhakujutut, arvoitukset jne. Pääasia että voi tehä sisällä, ei tartte erityisvarustelua ts lähes nollabudjetilla mennään. Ryhmäkoko joku 3-5 nuorta. LGBT-ryhmästä kyse ja mental health programme ollut tässä eli jos jotain siihen suuntaan vielä niin vielä parempi.
Pelei ja leikei?
 

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
Ota polkimet pois. Meillä oppi hyvin nopeasti tällä menetelmällä. Jaloilla potki maasta vauhtia ja tasapainoili satulassa. Aika pian mentiin loivaan alamäkeen kokeilemaan ja kohta jo laitettiinkin polkimet takaisin.

Jep, jos nyt pitäisi palata ajassa taaksepäin niin en missään tapauksessa laittaisi apupyöräfillaria alle, vaan hommaisin sellaisen potkupyörän jossa ei tosiaan polkimia ole lain. Eikä apupyöriä. Varmasti oppii nämä ongelmatapaukset helpommin kun se tasapaino on jo tuommoisella härvelillä hankittu.

Niinku vähä tommone (kuva netist)
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Olet aivan oikeassa, hieno tapa suhtautua koulun ohjeisiin. Tästä huolimatta ekaluokkalainen voi pyöräillä kouluun, eikä koulu voi puuttua siihen mitenkään.

Meillä oli aikanaan v. 1967 pyöräilykielto vielä tokaluokkalaisillekin, vaikkei liikennemäärät olleet lähellekkään nykyisiä. Silloin ei jalkakäytävällä pyöräilty, vaikka se itse asiassa olisi iän puolesta ollut sallittuakin.

Kuljin kiltisti kävellen kouluun, kunnes sain pienen miehen mielestä perkeleen epäoikeudenmukaisen jälki-istunnon, kun koulun jälkeen kävin pyörällä kirjastossa. Kirjasto oli toki koulurakennuksessa. Opettajani näki pihasta lähdön ja penaltia paukkui.

Lopputulos ei ehkä ollut toivottu, aloin meinaan käymään pyörällä koulussa, jätin pyörän toki sanktioiden pelossa koulun naapurissa olevan taloyhtiön pyörätelineeseen.

Silloin kahdeksanvuotiaana ei tullut mieleen vedota hallito-oikeuteen perustuslain mukaisen pyöräilyoikeuden takaamiseksi.

t. hanu
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Niin jos koululta tulee ohje, ettei pyörällä tulla niin ihmettelen miksi sinne siis pitää pyörällä ehdoin tahdoin työntyä. Itse kävin pikkuriikkisessa koulussa ala-asteen ja asuin parin sadan metrin päässä koulusta. Vielä nelosluokalla oli multa pyöräily kielletty koska asuin niin lähellä. Rikoin itsekin tätä ankaranlaatuista säntöä kerran ja menin fillarilla, koska oli koulun jälkeen menoa. Reksi ihan otti ihan asiakseen tulla minua ojentamaan kesken tunnin asiasta. Mitä mainioimman hätävalheen turvin selvisin ilman jälki-istuntoa, sanoin että olin mummolassa yökylässä. Jos kaikki kakrut tulisi siihen kouluun pyörällä, ne ei todella edes mahtuisi koulun pihaan.
 

bart

Jäsen
Tämä kysymys pitäisi varmaan esittää jollain vauva.info -palstalla, mutta ei. Haluan kysyä teiltä.

Onko jollakin pikkulapsen vanhemmalla ollut haasteita opettaa lapsi pyöräilemään? Minun syksyllä kouluun menevä tyttäreni ei tykkää, eikä halua eikä tunnu oppivan tätä taitoa. Koulumatka tulee olemaan juuri sellainen, mihin taitoa tarvitsisi, joten kiirekin asialla alkaa olla.

Meillä oli myös kova haaste opettaa tyttö ajamaan. Hän taisi olla kolmen ikäinen, kun ostettiin ensimmäinen 12-tuumainen pyörä apurenkailla. Sillä veivattiin pari kolme vuotta, mutta kun otin apurattaat pois, niin ajoinnostus loppui kun homma ei toiminut.

Ostin sitten isomman 16-tuumaisen pyörän ja asensin apurattaat siihen. Ajo onnistui taas apurattailla, mutta kun otin ne pois, niin eihän siitä mitään tullut. Piti koko ajan taluttaa pikku pyöräilijää. Tätä taisi kestää kokonainen kesä eikä ajamisesta yksin tullut mitään.

Sitten vaimo sai neronleimauksen, mikä muutti homman kertalaakista. Hän keksi, että kokeillaanpa vielä tuota pikkupyörää ja hain sen varastosta. Nostin satulan ylimpään mahdolliseen asentoon ja kappas vain, tyttö lähti pyöräilemään suoraan kuin olisi koko ikänsä ajanut. Tai no olihan siinä alussa vähän hankaluuksia, mutta kertaakaan ei kaatunut ja seuraavana päivänä ajoi jo täysillä. Toki hänen kaverinsa oli myös silloin käymässä; ehkäpä siitäkin tuli vähän ylimääräistä näyttämisenhalua.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Langaton yhteys nettiin ei toimi

Fitura että oon käsi näiden nettijuttujen kanssa! Läppäri ollut kiinni piuhalla modeemissa ja yhteys toiminut ihan kivasti. Langaton yhteys löytää kyllä modeemin, mutta tulee tekstillä "vain paikallinen". Eli kysyy salasanat jne, mutta nettiin ei päästä. Mitä mun pitää tehdä että saan netin takaisin, argh!

Kännykkä päästää nettiin modeemin kautta ja vaimon läppäri myös. Miksi tämä mun ei?

Nyt siis kännykällä loin yhteyden hotspottina ja surffailen näin. "jeejee"
 
Suosikkijoukkue
HIFK
PEARL JAM

Musiikin monitoimihenkilöt, rock-/grunge-tietäjät, hoi!

Tietääkö joku jotain suomalaisia artisteja tai bändejä, joille jenkkipumppu Pearl Jam olisi ollut jonkin sortin esikuvana tai muutoin musataiteelliseen tuotantoon syvästi vaikuttaneena vaikuttajana? Googletukseni ei tuottanut hedelmää, koska en vaan osaa.
 

Tuamas

Jäsen
Fitura että oon käsi näiden nettijuttujen kanssa! Läppäri ollut kiinni piuhalla modeemissa ja yhteys toiminut ihan kivasti. Langaton yhteys löytää kyllä modeemin, mutta tulee tekstillä "vain paikallinen". Eli kysyy salasanat jne, mutta nettiin ei päästä. Mitä mun pitää tehdä että saan netin takaisin, argh!

Kännykkä päästää nettiin modeemin kautta ja vaimon läppäri myös. Miksi tämä mun ei?

Nyt siis kännykällä loin yhteyden hotspottina ja surffailen näin. "jeejee"

Sanoisin että langattomasta boksista nettipiuha irronnut tai boksi tai modeemi vaatii buuttaamista.

Toki jos tuo toinen kappale tarkoittaa sitä, että langaton yhteys toimii nettiyhteytenä vaimon läppärille ja kännykälle, niin silloin asia vaatii enemmän toimenpiteitä.

Firman epävirallisena ATK-tukena olen todennut että buuttaaminen on usein korjauksista tehokkain.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä kysymys pitäisi varmaan esittää jollain vauva.info -palstalla, mutta ei. Haluan kysyä teiltä.

Onko jollakin pikkulapsen vanhemmalla ollut haasteita opettaa lapsi pyöräilemään? Minun syksyllä kouluun menevä tyttäreni ei tykkää, eikä halua eikä tunnu oppivan tätä taitoa. Koulumatka tulee olemaan juuri sellainen, mihin taitoa tarvitsisi, joten kiirekin asialla alkaa olla.

Hyviä vastauksia tähän on tullutkin mutta ei vielä tätä: meillä tyttö oppi aikanaan pyöräilemään sellaisen satulan alle asennettavan tangon avulla, josta sitten aikuinen pitää takana kiinni. Apupyörien pois ottamisen jälkeen homma oli ihan kamalaa vääntämistä ja tuskaa, mutta tuo tanko on sillä tavalla tukeva, että homma tuntuu turvallisemmalta kuin esim. hartioista kiinni pitämällä, mutta kroppa joutuu kuitenkin vähän hakemaan sitä tasapainoa enemmän kuin apupyörillä. Vauhtiakin voi kiihdyttää vaivihkaa ja meillä tangosta voitiin luopua siinä vaiheessa, kun hölkkäilin perässä ja ensin pidin tangosta kiinni vain kevennetysti ja kaatumiset ehkäisten, ja sitten lopulta päästin kokonaan irti ilman, että tyttö edes huomasi sitä. Jossain vaiheessa sitten sanoin, että huomaatko ajaneesi juuri pari sataa metriä täysin ilman tukea.

Ja tällaisesta välineestä on siis kyse: Polkupyörän työntötanko istuinputkeen | Motonet Oy
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Hempeily sanalle synonyymi. Kts takajalkaan.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Olisikohan täällä kenelläkään suosituksia tuleviksi korvakuulokkeiksi? Hakusessa olisi korvakuulokkeet, jotka tulisivat ensisijaisesti käytettäväksi tietokoneen kanssa, ja jotka mieluusti olisivat äänentoiston laadultaan vähintään hyviä. Mielellään en mitään satasten summaa niistä maksaisi ja ensisijalla ovat nappikuulokkeet.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Creative EP-630. Perustason in-ear-kuulokkeet, hintaa n. 15-20 euroa. Tuon halvempiin ei luultavasti kannata koskea. Hinta-laatusuhteltaan hyvät mielestäni. Toki suuremmalla rahalla saa sitten parempaakin.

Kiitti vinkistä. Luin muutaman arvostelun noista kuulokkeista ja niidenkin perusteella kyseessä on ihan käypät kuulokkeet, joten täytynee varmaan tollaset hankkia.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Olisikohan täällä kenelläkään suosituksia tuleviksi korvakuulokkeiksi?
Minulla on ollut Sennheiserin CX300-II -kuulokkeet jo kohta neljän vuoden ajan. Hyvin ovat kestäneet päälle astumisia, seiniin paiskomisia ja liiskaantumisia, eikä äänenlaadussakaan mielestäni ole valittamista. Hintaa oli tuolloin 50€ Pixmaniasta. Suosittelen tämän tai uudemman vastaavan mallin hankkimista. Kyseessä siis in-ear -malliset kuulokkeet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös