Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 001 468
  • 47 191

Kai-Sakari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panelian Raikas
Kuinkahan paljon etukäteen on Nordealla tapana lähettää uusi pankkikortti, kun nykyisessä on validipäiväys menossa umpeen?

Suosittelen myös ottamaan pankkiin omakätisesti yhteyttä. Danskella uusi tulee jo hämmentävän aikaisin postissa, siksi vaihto-operaatio on herättänyt joskus hämmennystä.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Danskella uusi tulee jo hämmentävän aikaisin postissa, siksi vaihto-operaatio on herättänyt joskus hämmennystä.
Tämä on muuten niin totta!

Mun Dansken MasterCardini meni syyskuun lopussa vanhaksi. Uusi kortti tuli jo elokuussa vai voisiko olla jopa heinäkuussa. Joka tapauksessa se saapui jo kesähelteillä, ja laitoin silloin uuden kortin kirjekuoressaan "johonkin varmaan talteen", että sitten varmasti löydän sen lähempänä syyskuuta. Olisi kai tuon uuden kortin voinut ottaa hetikin käyttöön, mutta nuuka on nuuka - wanhat käytetään aina täysin loppuun.

Noh, siinä sitten syyskuun 30. päivä olin kavereiden kanssa alkuillasta kebabilla. Myyjä vain sanoi, että sulla on näköjään korttikin viimeistä päivää voimassa. Ette muuten arvaa minkälainen paniikki oli sitten kotona etsiä tuota "varmassa tallessa olevaa" kirjekuorta uusine kortteineen...
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Siinä röökiaskissa on ilmoitettu verollinen hinta ja siitä on siis jo maksettu veroa tietty määrä. Jos hintaa muutettaisiin painettua lukua suuremmaksi, pitäisi kai maksaa veroakin lisää. Olettaen siis, että hinnalla ja veron määrällä on joku prosenttiyhteys.

Tuossa on sellainen hämmntävä juttu, että jos hinta nousee tarpeeksi vähän, niin valmistajan ei tarvitse muuttaa sitä enaria siinä askin kyljessä. Siitä viivakoodista kun se kassa lukee sen ostetun tuotteen ja hinnan. Eli kyse on silloin siitä, milloin kassajarjestelmään päivitetään uusi hinta. Jollain Keskolla ja SOK:lla päivitykset tulevat keskitetysti ja useimmiten heti. Jollain pikkuhuoltiksella saatetaan vanha erä myydä loppuun vanhalla hinnalla vielä hyvinkin myöhään.

Jos korotusprosentti on tarpeeksi iso, vaihtuu myös askin enari, ja tällöin hinta muuttuu, kun vanha erä loppuu.

t. hanu
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Reilu pari viikkoa olin pohjoisessa. Tällä välin olin saanut suurikokoisen kirjeen, jota säilytetään postissa 3.1. asti. Hitto viittä yli kahdeksan olin himassa ja kasilta meni posti kiinni. Tiistaina seuraavan kerran aukeaa posti ja mietin jos heti aamusta kävisin kysymässä. Onkohan enää mitään mahdollisuutta saada tuota lähetystä?
 
Millä ohjelmalla voisi tehdä mahd. helposti amatööriremixin? Haluisin kokeilla remixata Teharien Kaukaisimmalle Rannalle erääseen instrumentiaalipainotteiseen biisiin ja kuunnella mikä on lopputulos. Sopivat näet yhteen kuin nenät päihin. Tai olisiko palstalla alan ammattilaista, joka tahtoisi kokeilla ja haluaisi hillota kyseisellä remiksillä mainetta että mammonaa? Siinä tapauksessa yyveetä.
 
Tuossa on sellainen hämmntävä juttu, että jos hinta nousee tarpeeksi vähän, niin valmistajan ei tarvitse muuttaa sitä enaria siinä askin kyljessä. Siitä viivakoodista kun se kassa lukee sen ostetun tuotteen ja hinnan. Eli kyse on silloin siitä, milloin kassajarjestelmään päivitetään uusi hinta. Jollain Keskolla ja SOK:lla päivitykset tulevat keskitetysti ja useimmiten heti. Jollain pikkuhuoltiksella saatetaan vanha erä myydä loppuun vanhalla hinnalla vielä hyvinkin myöhään.

Apaut 10 vuotta Keskolla duunissa ollu niin on ne EAN koodit vaihtunu joka kerta jokaiseen askiin kun hinta on muuttunu.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Reilu pari viikkoa olin pohjoisessa. Tällä välin olin saanut suurikokoisen kirjeen, jota säilytetään postissa 3.1. asti. Hitto viittä yli kahdeksan olin himassa ja kasilta meni posti kiinni. Tiistaina seuraavan kerran aukeaa posti ja mietin jos heti aamusta kävisin kysymässä. Onkohan enää mitään mahdollisuutta saada tuota lähetystä?

Jos se oli sellainen maxikirje-lähetys (eli siis käsinkirjattu ilmoitus tyyliin: koitimme toimittaa kirjeen kotiisi, mutta se ei mahtunut luukusta tjsp.), niin sellaisen säilytysaika on käsittääkseni kaksi viikkoa arkipäivissä mitattuna, eli kannattaa käydä kysymässä. Tässä kun nämä pyhät ovat sekoittaneet arjen ihan totaalisesti viime aikoina.

Tämä siis tolla ''jos'' -lauseen varauksella.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Kun alaikäinen jää kiinni poliisille päihtyneenä, niin onko poliisien pakko tehdä lastensuojeluilmoitus, vai onko toimi harkinnanvarainen?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kun alaikäinen jää kiinni poliisille päihtyneenä, niin onko poliisien pakko tehdä lastensuojeluilmoitus, vai onko toimi harkinnanvarainen?

Ihan satavarmaa tietoa ei ole, mutta käsitykseni mukaan tuossa on jonkin verran harkinnanvaraa. Riippuu esim. siitä, kuinka paljon sitä alaikää on. Eli jos kyseessä on joku 17-vuotias, niin ei ilmoitusta ole yhtä pakko tehdä kuin jos kyseessä on 13-14-vuotias.
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Apaut 10 vuotta Keskolla duunissa ollu niin on ne EAN koodit vaihtunu joka kerta jokaiseen askiin kun hinta on muuttunu.
Mutta kylläpä Keskon liikkeessäkin tuli näitä, että kun oli tullut 10 sentin korotus, niin hyllystä annettiin vanha aski, mutta kassajärjestelmä antoi uuden korotetun hinnan.

---

Onko helvetti jäässä?
Suomi U20 voitti Kanadan MM-välierässä täysin suvereenin pelin jälkeen.
Lentopallomaajoukkue voitti hienon taistelun jälkeen MM-karsintapelin ja on pisteen päässä MM-paikasta.
Suomalainen mäkihyppääjä voitti mc-osakilpailun, vieläpä mäkiviikolla.
Hiihtäjätkin pärjää, ainakin naispuoliset.
Kaikenlaista.
 

Masentaja

Jäsen
Noin 15v sitten prisman kassakoneelle piti antaa käsin hinta kun oli vanhaa ja uutta erää koneissa sekaisin. Eli kun uutta erää tuli kauppaan niin tuo toiminto aktivointiin. Merkistä riippuen saattoi mennä pitkäänkin ennenkuin kaikki vanhat askit oli poistunut. Riippuen merkin menekistä ja siitä kuinka paljon tiettyjä kassoja käytettiin. Kun kassojen kuormitus oli ruuhkista riippuen erilaista.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Poliiseja on nurkat täynnä ja rajavartiolaitoksen Super Puma on rullaillut nurkilla jo tunnin ajan. Käytetäänkö noita koptereita kadonneen henkilön etsinnöissä, vai mitähän täällä tapahtuu? Joku harjoitus?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Poliiseja on nurkat täynnä ja rajavartiolaitoksen Super Puma on rullaillut nurkilla jo tunnin ajan. Käytetäänkö noita koptereita kadonneen henkilön etsinnöissä, vai mitähän täällä tapahtuu? Joku harjoitus?
Helpottaisi huomattavasti arviointia, kun viestissä ilmaisisi vähän tarkemmin ilmaukset "nurkat täynnä", "nurkilla" ja "täällä".

Muistaakseni asut kuitenkin Turussa (?). Mä en kyllä toistaiseksi ole täällä Pohjolassa ole havainnut mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Turun seudullahan on kaksi henkilöä ollut jo jonkin aikaa kateissa. Se yksi hörhö Paattisilta ja yksi diabeetikko Kaarinasta. Jos kyse oli Turusta, niin olisivatko viranomaiset saaneet jotain uutta vinkkiä jommastakummasta?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Helpottaisi huomattavasti arviointia, kun viestissä ilmaisisi vähän tarkemmin ilmaukset "nurkat täynnä", "nurkilla" ja "täällä".

Turussa tosiaan sijaitsen, tarkemmin sanottuna Länsinummessa, Kuninkojantien varressa kivenheiton päässä Raision Ikeasta. En ajatellut sijainnilla olevan vastauksen kannalta niin väliä, lähinnä kiinnosti jos jollain on tietoa jostain mahdollisista harjoituksista tjsp. Kiitos kumminkin vastauksesta, eli ilmeisesti rajan kopteri antaa tarvittaessa virka-apua esim. kadonneen etsinnässä.

*edit*

No joo, onhan se aika turha udella mahdollisista harjoituksista, mikäli ei kerro missä olettaa näitä harjoituksia pidettävän. Mun paha.
 
Viimeksi muokattu:

Yakuza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Hokki, IPK
Onko täällä yhtään tekniikan ihme lapsea?

Kun minulla on tuo Playstation 3 Slim mallin ja se tukee varmaan tuota 1080 (HD) muotoa vai mitä se on ja minun telkkari tukee vain 720.

Niin onko mahdollista saada näkymään kuvaa, niin HDMI kaapelilla tuossa teeveessä vai pitääkö uusi telkkari hommata.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko muilla toiminut NHL:n pelikoosteet ongelmitta? Itsellä on koko kauden ajan ollut vähän ongelmia. Tänään NHL.comin etusivulle päässyt ongelmitta, mutta ylhäältä pelien highlighteja klikatessa, selain (Chrome ja Explorer testattu) ilmoittaa, ettei voi muodostaa yhteyttä tjsp.

Aiemmin on kyllä sivulle päässyt, mutta itse video ei tahdo lähteä pyörimään. Tarpeeksi monesti kun on päivitellyt niin on saattanut lähteä pyörimään.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Onko täällä yhtään tekniikan ihme lapsea?

Kun minulla on tuo Playstation 3 Slim mallin ja se tukee varmaan tuota 1080 (HD) muotoa vai mitä se on ja minun telkkari tukee vain 720.

Niin onko mahdollista saada näkymään kuvaa, niin HDMI kaapelilla tuossa teeveessä vai pitääkö uusi telkkari hommata.

Käsittääkseni pleikkari osaa skaalata kuvan käytettävän telkkarin mukaan? Tai ainakin pleikkarin asetuksista saa valita, millainen tv on. Eli ei siinä ongelmia pitäisi tulla, sillä HDMI:llä vaan kytket toisiinsa.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Onko muilla toiminut NHL:n pelikoosteet ongelmitta? Itsellä on koko kauden ajan ollut vähän ongelmia. Tänään NHL.comin etusivulle päässyt ongelmitta, mutta ylhäältä pelien highlighteja klikatessa, selain (Chrome ja Explorer testattu) ilmoittaa, ettei voi muodostaa yhteyttä tjsp.

Aiemmin on kyllä sivulle päässyt, mutta itse video ei tahdo lähteä pyörimään. Tarpeeksi monesti kun on päivitellyt niin on saattanut lähteä pyörimään.

Mulla on kans tuota ollut, ettei video lähde pyörimään aina. Ja sama toimii, että päivittämällä lähtee pyörimään. Ja tämä vain PC+WIN8+Chrome. Android tabletilla toimii aina.
 
Viimeksi muokattu:

Yakuza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Hokki, IPK
Käsittääkseni pleikkari osaa skaalata kuvan käytettävän telkkarin mukaan? Tai ainakin pleikkarin asetuksista saa valita, millainen tv on. Eli ei siinä ongelmia pitäisi tulla, sillä HDMI:llä vaan kytket toisiinsa.


Onko sinulla sitten tieto, että mitä asetuksia sieltä pitää muuttaa, koska olen muutellut aika paljon niitä asetuksia eikä ole toiminut.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Onko sinulla sitten tieto, että mitä asetuksia sieltä pitää muuttaa, koska olen muutellut aika paljon niitä asetuksia eikä ole toiminut.

Siis sulla on Pleikkarissa kiinni ainoastaan toi HDMI-piuha ja se sama piuha on kiinni telkkarissa, virrat päällä molemmissa, telkkarissa oikea kanava valittuna, eikä kuvaa näy?
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Onko sinulla sitten tieto, että mitä asetuksia sieltä pitää muuttaa, koska olen muutellut aika paljon niitä asetuksia eikä ole toiminut.

Buuttaa se vehje painamalla virtanappia pohjassa kunnes kuuluu piippauksia.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Että mikä siinä on vikana?

Ootko kokeillu jollain muulla laittella, että HDMI-kaapeli yleensäkin pelittää? Näin asiaan vihkiytymättömänä kuulostaa siltä, että jotain on rikki.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Onko täällä yhtään tekniikan ihme lapsea?

Kun minulla on tuo Playstation 3 Slim mallin ja se tukee varmaan tuota 1080 (HD) muotoa vai mitä se on ja minun telkkari tukee vain 720.

Niin onko mahdollista saada näkymään kuvaa, niin HDMI kaapelilla tuossa teeveessä vai pitääkö uusi telkkari hommata.
Videoulostulon asetukset -> HDMI -> omat asetukset -> raksi kaikki muut pois paitsi 720p -> done!
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On kiinni, oikea kanava valittu ja ei näy.

Että mikä siinä on vikana?

Onko PS3 aiemmin ollut kiinni tuollaisessa 1080p-TV:ssä? Jos on, niin toteuta tuo Kaulasuojan ohje. Jos ei pelitä, niin käynnistettäessä pidä pohjassa nappia jotain n.5-10sekuntia. En nyt tahdo muistaa, mutta jommalla kummalla tavalla se resetoi konsolin resoluutioasetukset ja pääset asettelemaan niitä uudelleen.

Muuten vika on jossain kolmikosta PS3-HDMI-TV. Piuhan vaihtoa suosittelisin ensimmäisenä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös