Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 974 554
  • 47 167

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Miks kaupoista ei saa kun LED lamppuja sellaisella harmaalla "lasilla"? Prrkele kun esim. tommosia E14 kantasia kynttilälamppuja etsii niin vastaan tulee vaan kirkkaalla lasilla ja sellanen käy keittiössä todella ärsyttävästi silmään.

Kiitä EU:ta. Päättivät siellä että opaalilamppu (frosted) on hengenvaarallista eikä sitä saa käyttää. Samaten päättivät että hehkulamput ja elohopealamput ovat ihmiskunnan tuho.

Edistää tietysti himmentimien myyntiä kun eihän noita kirkkaita täydellä teholla kärsi katsoa.
 
Voisiko "viinarallia" Tallinnaan rajoittaa jollakin härskin suurella "risteilyverolla", kuitenkaan vaikuttamatta esim. ruotsinlaivojen hintoihin? Eikös tuo olisi äärimmäisen järkevää Suomen kannalta?
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Voisiko "viinarallia" Tallinnaan rajoittaa jollakin härskin suurella "risteilyverolla", kuitenkaan vaikuttamatta esim. ruotsinlaivojen hintoihin? Eikös tuo olisi äärimmäisen järkevää Suomen kannalta?

Ei. Matkalla Tallinnaan kaikki laivalla tehtävät ostokset kartuttavat Suomen ALV-pottia. Suomen talouden kannalta on järkevää, että suomalaiset käyvät Tallinnan risteilyllä, ostavat mennessään "sopivasti" viinaa ja käyttävät rahaa laivalla, mutta eivät tuo maista paljoa.

Eikä tuota varmaan oikein mitenkään saa rajattua vain Tallinnan laivoihin, EU puuttuisi varmasti asiaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei. Matkalla Tallinnaan kaikki laivalla tehtävät ostokset kartuttavat Suomen ALV-pottia..
Mielenkiintoista tietoa, kerrotko lisää? Miksi se kartuttaa Suomen alv-pottia eikä esim. Viron, jonne suurin osa lautoista on rekisteröity?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kiitä EU:ta. Päättivät siellä että opaalilamppu (frosted) on hengenvaarallista eikä sitä saa käyttää. Samaten päättivät että hehkulamput ja elohopealamput ovat ihmiskunnan tuho.

Edistää tietysti himmentimien myyntiä kun eihän noita kirkkaita täydellä teholla kärsi katsoa.
"Maitolasi" pintaisten hehkulamppujen katoaminen vituttaa aika raskaasti. Taloudessa on valaisimia, massiisivia kattovalaisimia ja todella vanhoja, joihin menee jokaisen 5-10 kynttilälamppuja. Kirkkaat lamput näyttävät saakelin rumille vanhoissa valaisimissa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
"Maitolasi" pintaisten hehkulamppujen katoaminen vituttaa aika raskaasti. Taloudessa on valaisimia, massiisivia kattovalaisimia ja todella vanhoja, joihin menee jokaisen 5-10 kynttilälamppuja. Kirkkaat lamput näyttävät saakelin rumille vanhoissa valaisimissa.

Voisiko ulkomailta tilata isomman satsin? Esim halogeeneja näyttää himmeänä löytyvän.
Frosted Candle Bulbs | eBay
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Haloo Rauma. Tullaan viikonloppuna messuille. Majoitusvaihtoehtoina Cumulus tai Hotelli Kalliohovi. Kumpi?
 

Plätsis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielenkiintoista tietoa, kerrotko lisää? Miksi se kartuttaa Suomen alv-pottia eikä esim. Viron, jonne suurin osa lautoista on rekisteröity?

Alv määräytyy myynnin suorituspaikan mukaan, joka tässä tapauksessa on lähtöpaikka. Kun laiva menee Helsingistä Tallinnaan, myyntien alv suoritetaan Suomeen. Ja toisinpäin.

Arvonlisäverolaki 63 c § ja 69 f §.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alv määräytyy myynnin suorituspaikan mukaan, joka tässä tapauksessa on lähtöpaikka. Kun laiva menee Helsingistä Tallinnaan, myyntien alv suoritetaan Suomeen. Ja toisinpäin.

Arvonlisäverolaki 63 c § ja 69 f §.
Eli olisi isänmaallista ostaa juomat jo menomatkalla, mutta eipä nitä kyllä viitsi sinne Tallinnaan mukanaan kuljettaa.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Kauppojen kassoilla sekä hedelmä-/vihannesosastoilla on niitä läpinäkyviä muovipussirullia. Onko niitä myynnissä "tavalliselle" pulliaiselle?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Kauppojen kassoilla sekä hedelmä-/vihannesosastoilla on niitä läpinäkyviä muovipussirullia. Onko niitä myynnissä "tavalliselle" pulliaiselle?
Itse itselleni vastaten.

Lähikauppani kassatytsyn mukaan ainakaan heillä ei ole myynnissä eikä oikein osannut neuvoakaan. Tukusta tietenkin saisi, mutta mä en oikein viitsisi tuollaisen asian takia vaivata tukkukortin omistavia kavereitani.

Tosin juuri kaupan ulkopuolella parkkipaikalla huomasin erään asian - ostoskorissani oli juuri sellainen käyttämätön pussirulla, jonka ostomahdollisuuksia olin hetki sitten kysynyt. Varmasti kassatytsy on kömpelyyksissään tiputtanut sen sinne poistuessaan kassalta ostoksieni jälkeen jatkamaan loppusiivousta. Voi kun mä olisin huomannut sen aikaisemmin, niin olisin voinut palauttaa sen samantien. Nyt ei enää uskaltanut kääntyä takaisin ettei vain joku luulisi vielä varkaaksi.

Voiko muuten kaupan kassalle viedä ruusun?
 

xAnZax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse itselleni vastaten.

Lähikauppani kassatytsyn mukaan ainakaan heillä ei ole myynnissä eikä oikein osannut neuvoakaan. Tukusta tietenkin saisi, mutta mä en oikein viitsisi tuollaisen asian takia vaivata tukkukortin omistavia kavereitani.

Tosin juuri kaupan ulkopuolella parkkipaikalla huomasin erään asian - ostoskorissani oli juuri sellainen käyttämätön pussirulla, jonka ostomahdollisuuksia olin hetki sitten kysynyt. Varmasti kassatytsy on kömpelyyksissään tiputtanut sen sinne poistuessaan kassalta ostoksieni jälkeen jatkamaan loppusiivousta. Voi kun mä olisin huomannut sen aikaisemmin, niin olisin voinut palauttaa sen samantien. Nyt ei enää uskaltanut kääntyä takaisin ettei vain joku luulisi vielä varkaaksi.

Voiko muuten kaupan kassalle viedä ruusun?

Jos kömpelyyksissäsi vahingossa tiputat/unohdat siihen kassalle ruusun, niin ei kai siitä kukaan vankilaan pistä. Kassaneiti varmasti ainakin ymmärtää, kohtalotoverina.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Jos kömpelyyksissäsi vahingossa tiputat/unohdat siihen kassalle ruusun, niin ei kai siitä kukaan vankilaan pistä. Kassaneiti varmasti ainakin ymmärtää, kohtalotoverina.
Pitäneekin kömpelöidä viikonlopun ruokaostosten yhteydessä!

Tuo mun lähikauppani on muutenkin aivan mahtava näissä vähän erikoisimmissa asioissa - etenkin kun siellä asioi joskus 20:30-21:00. Päivisinkin kalatiskin pojilta saa aina kesäisin valmista jäämurskaa mojitoja varten, aikoinaan kahden Tabasco-pullon ostajille jaettavia maustepullotelineitä sai juuri niin monta kuin tarvitsi, nyt pussirulla järjestyi kuin huomaamatta jne. Sitä en tiedä kuinka kauppias mahtaa tuollaisiin asioihin suhtautua. Mainittakoon kuitenkin, että kyseisen turkulaisen K-Supermarketin nimi on suurestakin maailmasta tuttu. Kyseinen järjestely tuskin tulee olemaan ikuista, joten toistan kysymykseni.

Tietääkö joku, voiko tuollaisia hedelmä-/vihannespussirullia ostaa jostain normaalista kaupasta?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mihin tarvitset niitä? Eikö perus pakastuspussirulla ajaisi samaa asiaa?
Nämähän ovat yksi monikäyttöisimmistä tuotteista.

Yksi missä mä käytän noita todella paljon, on matkalaukkua pakatessa. Normaalisti mä pakkaan kaikki shampoo-, saippua- jne. pullot tuollaisiin pusseihin ja pussien suut solmuun. Eli juuri nämä solmittavat kahvat tekevät niistä niin pirun käteviä. En ainakaan ole törmännyt kahvallisiin pakastepusseihin. Lähin vastaava ostettava tuote, jonka olen löytänyt, on joku biohajoava jätepussi. Ne pirulaiset vain hajoavat liian helposti käytön aikanakin.

EDIT: myös valkoisia roskapusseja löytyy ostettavana, jotka toimivat kohtuullisesti kyseiseen käyttötarkoitukseen. Nämähän ovat pitkälti samoja, joita jotkut kebab-mestat käyttävät take-away-annoksiin. Nämä ovat yleensä vain hieman turhan suuria (30l?) - lisäksi juuri tuo läpinäkyvyys on erinomainen etu, kun pussin sisällön näkee sitä avaamattakin.
 
Viimeksi muokattu:

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Haloo Rauma. Tullaan viikonloppuna messuille. Majoitusvaihtoehtoina Cumulus tai Hotelli Kalliohovi. Kumpi?
Cumulus on aina oma valinta kun Raumalla yövyn. Aamiainen on hyvä ja kattava, huoneet kuluneita, palvelu ok. Ei valittamista, muttei aamiaisen lisäksi paljon kehuttavaakaan. Sijainti on kyllä hyvä.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Cumulus on aina oma valinta kun Raumalla yövyn. Aamiainen on hyvä ja kattava, huoneet kuluneita, palvelu ok. Ei valittamista, muttei aamiaisen lisäksi paljon kehuttavaakaan. Sijainti on kyllä hyvä.

No helvata. Eräs nimimerkki lähestyi yyveellä ja kertoi, että on kahdesti yöpynyt Rauman Cumuluksessa ja kumpanakin kertana hotellissa on haissut viemäri. Oikein värikkäästi vielä kuvailtu. Hajulukon pettämisestä alkaen.

Kiitokset mielipiteestä. On tuo kyllä paljon lähempänä talviharjoitteluhallia, jossa messut pidetään. Vaan eipä tuolta Kalliohovistakaan ole kuin puolitoista kilometriä reittioppaan mukaan.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No helvata. Eräs nimimerkki lähestyi yyveellä ja kertoi, että on kahdesti yöpynyt Rauman Cumuluksessa ja kumpanakin kertana hotellissa on haissut viemäri. Oikein värikkäästi vielä kuvailtu. Hajulukon pettämisestä alkaen.
Voi hyvinkin olla, huoneet ovat tosiaan suoraan 80/90-luvun kulta-ajalta. Viitisen kertaa yhtä monen vuoden sisällä olen Cumuluksessa käynyt, eikä kertaakaan ole ongelmia ollut. Ellei lasketa yhtä tukalaa kesäyötä, sillä ilmastointia hotellissa ei ole aulaa lukuunottamatta.

Aion jatkossakin Cumulusta käyttää. Pitänee vähän siis alkaa jännäämään, että mitä tuoksuja on tulevaisuudessa tarjolla.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikös Veikkauksen pelit ole ympäri vuorokauden auki?

Että silleen...

Ei ole, ellei ole muuttuut sitten viime yrittämän.

Nettisivun Q&A osiossa lukee:
Mitä ovat viranomaisten asettamat pelirajat?

Voimassa olevat pelirajoitukset
Veikkauksen kaikkien pelien ikäraja on 18 vuotta – nettipalvelussa ja myyntipaikoissa
Veikkaus-kortin tilaajan tulee olla 18 vuotta täyttänyt
Yöaikaan pelaaminen ei ole mahdollista
Pelejä ei saa myydä velaksi (Arpajaislaki 10 §)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös