Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 000 580
  • 47 191

Karpalovodka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinetti KooKoo
Pysäköintivirhemaksu

Osaiskohan joku neuvoa mitä pitäisi tehdä, elikkä sain pysäköintivirhemaksun tänään oman asuntoni edessä jossa olen pitänyt tiensivussa kuukauden päivät autoani. Olin tarkastanut ettei siinä ollut ennen pysäköintikiellon merkkiä, mutta tänään koulusta tullessani huomasin että oli ilmestenyt pysäköintikiellon merkki ja lyöty sakko tuulilasiin. Voinko vedota mihinkään sakostani sillä tuo tuntuu aika kohtuuttomalta jos yhtäkkiä on lyöty pysäköintikiellonmerkki tuohon ja samantien sakotettu.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Kysy nimimerkiltä Rocco. Mutta muistelisin että on aika tiukkaa eli opintomenestystä edellytetään että edes pääsee pelaavaan kokoonpanoon.
Urheilu edellä, mutta opiskelun ehdoilla väittäsin.

Jenkkifutiksesta en tiedä, mutta ainakin jääkiekon pelaajilta edellytetään käytännössä aina tiettyä koulumenestystä. Yleensä tuo nyt ei ole kovin vaikeasti saavutettava (usein 2.5/5) normaaliopiskelijalle, mutta jos täysiaikaisesti urheilet samaan aikaan niin siitä opiskelusta tulee yllättävän hankalaa monille. Tunnen itse yhden tapaukseen, joka ihan tosissaan yritti suorittaa molemmat kunnialla eli ei pelaillut pleikkaria ja ryypiskellyt kuten monet muut yliopistopelurit, mutta niin vain jäi kevätkausi pelaamatta koska keskiarvo tippui inasen vaaditun alle. Eli kohtuu tarkkaan noita katsellaan.

Eli jos yliopistosarjoissa täyden neljä vuotta pelaa, niin uskoisin suurimman osan myös valmistuvan koulusta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No tuota, miksi se opiskelun aloittaminen sinusta olisi riittävä syy? Perustele kuten tekisit soneran aspalle, nii prepataan.

No mun mielestä taloudelliset edellytykseni maksaa kallista sopparia ovat heikommat kuin silloin sopimusta tehdessä. En pysty myöskään samalla teholla hyödyntämään tätä palvelua. Aikoinaan onnistui muuten purkaa Canal+ soppari vedoten inttiin. Mun mielestä tilanne on lähes vastaava.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No mun mielestä taloudelliset edellytykseni maksaa kallista sopparia ovat heikommat kuin silloin sopimusta tehdessä. En pysty myöskään samalla teholla hyödyntämään tätä palvelua. Aikoinaan onnistui muuten purkaa Canal+ soppari vedoten inttiin. Mun mielestä tilanne on lähes vastaava.

Intti nyt on ihan eri asia, siinähän valtio määrää sinut muuttamaan internaattiin ilman televisiota ja nettiä.
Onko tilanne se, että olet aiemmin ollut kokopäivätöissä, ja nyt olet irtisanoutunut ja mennyt opiskelemaan? Vai oletko edelleen töissä? Se, että olet vapaaehtoisesti laskenut tulotasoasi nostaaksesi koulutustasoasi (ja myöhemmin myös tulotasoasi?) ei minusta ole pätevä sosiaalinen syy purkaa määräaikaista netti/telkkarisopimusta.
Voin toki olla väärässäkin, ja aina kannattaa koittaa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No mun mielestä taloudelliset edellytykseni maksaa kallista sopparia ovat heikommat kuin silloin sopimusta tehdessä. En pysty myöskään samalla teholla hyödyntämään tätä palvelua. Aikoinaan onnistui muuten purkaa Canal+ soppari vedoten inttiin. Mun mielestä tilanne on lähes vastaava.

Eikö tätä kannata kysyä suoraan sieltä asiakaspalvelusta?

Saa sitä täälläkin toki spekuloida, mietin vaan että kohta täällä on pari vastausta jossa mainitaan syyn olevan pätevä, pari vastausta jotka ovat eri mieltä sekä joku jolla purkaminen on onnistunut vastaavassa tilanteessa ja toinen kenellä se ei ole onnistunut.

Soneralta tuo voisi selvitä kertaheitolla.
 

Hack

Jäsen
Onko opiskeluiden aloittaminen tarpeeksi pätevä sosiaalinen syy ja peruste purkaa määräaikainen sopimus (Sonera-KotiTV)?

Aikanaan onnistuin purkamaan määräaikaisen sopimuksen Soneran kanssa, koska ilmoitin, että muutan asumaan yksin (kämppikseni oli töissä, minä opiskelin) ja että opiskelijana minulla ei ole varaa maksaa KotiTV-laskuja. Liittymä oli kokonaan minun nimissä, mutta aspassa sanottiin, että tämä onnistuu, koska he haluavat pitää asiakkaat tyytyväisinä ja että asiakas, joka ei pystyisi maksamaan laskujaan, olisi huonoa bisnestä Soneralle. Pidin Soneran laajakaistan kuitenkin itselläni.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Olenko nyt ainoa, jolta on hävinnyt uusien viestien haku kokonaan? Eikä muukaan haku toimi.

Edit: Valtavasta palauteryöpystä päätellen ilmeisesti olen ainoa.
 
Viimeksi muokattu:

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Tulen täysi-ikäiseksi marraskuussa. Jos uusin tätä ennen passini (vanhentui elokuussa), onko passi voimassa normaalit viisi vuotta?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tulen täysi-ikäiseksi marraskuussa. Jos uusin tätä ennen passini (vanhentui elokuussa), onko passi voimassa normaalit viisi vuotta?
Ei tuolla ole käsittääkseni merkitystä. Kun hain alta parikymppisenä passia 80-luvun lopulla, niin silloin en jo kutsunnoissa äskettäin käyneenä saanut 10 vuoden passia, vaan epästandardisti hivenen lyhyemmän määräaikaisuuden. Nyt kun passi on ainakin toistaiseksi ainoastaan 5-vuotinen, niin en keksi mitään syytä ettetkö saisi passia normaalisti sekä ennen että jälkeen täysi-ikäistymishetkesi.

Ennen 18-vuotispäivääsi tarvitset passihakemuksen oheen huoltajien suostumuksen. Molempien siis, jos on kaksi.
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Onko kenelläkään kokemusta ruokasoodasta yskänlääkkeenä? Olen jostain onnistunut hankkimaan vaihteeksi vittumaisen yskän ja ajattelin, että olisiko tästä joka kodin ihmeaineesta parantajaksi. Nettiä selatessa tuli vastaan muutama ohje, mutta onko tämän palstan kirjoittajilla kokemuksia aiheesta?

Ruokasooda kun tuntuu toimivan vähän joka asiaan positiivisella tavalla.
 

Scipio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Jotkut hoitaa ruokasoodalla kurkkuansa. Jotkut pesee sillä talon hirret. Ihmeellista tavaraa.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko kenelläkään kokemusta ruokasoodasta yskänlääkkeenä? Olen jostain onnistunut hankkimaan vaihteeksi vittumaisen yskän ja ajattelin, että olisiko tästä joka kodin ihmeaineesta parantajaksi. Nettiä selatessa tuli vastaan muutama ohje, mutta onko tämän palstan kirjoittajilla kokemuksia aiheesta?

Ruokasooda kun tuntuu toimivan vähän joka asiaan positiivisella tavalla.

Soodasta en tiedä, mutta kokeile lusikallista hunajaa.
 

PuTi

Jäsen
Kysy täältä: Päihdelinkin keskustelualue Etusivu



Miksi laillisesti? Käyttörikos ei sakkoja kummemmin elämää hetkauta. Lähelle fiiliksiä päässee buprenorfiinilla, joka onpi saatavissa reseptillä apteekista. Samasta putiikista saa myös pajaria reseptillä.

Laillisesti ihan sen takia että esim heroiinia en ees halua lähtee ostelee kadulta. Maine + lain kanssa kuumottelu ei heroiinipäissään tulisi kysymykseen. Pajaria nyt saa ihan mistä vaan, sen kanssa neppailu laittomasti periaatteessa onnistuu ihan hyvin, mutta ois hauska käydä joskus poistamassa ihan laillisestikkin.
 

Rocco

Jäsen
Kysymys koskein jenkkiyliopistojen jenkkifutispelaajia.

Eli, tiedetään miten iso ja huippuseurattu käytännössä ammattilaissarjojen veroinen laji on kyseessä noiden college- ja university -joukkueiden tasolla, ja kuinka isoja starojakin siellä tietenkin jo pelaa tulevien NFL-lupausten muodossa. Mulla tuli mieleen, kun harvemmin on osunut silmiin, että onko heidän pakko valmistua opinnoistaan ja jos ja luultavasti kun ei ole pakko, niin kuinkahan usein esim. ne tulevat NFL-pelaajat eli yliopistojengien parhaat pelaajat suorittavat opintonsa loppuun ts. valmistuvat ennen siirtymistään ammattilaiskentille?

Eli käytännössä, onko esim. NFL:ssä loppujen lopuksi ihan koulutettua porukkaa kun iso osa kuitenkin sinne noista kouluista tulee? Ja koulutus käsitteenä ainakin papereiden valossa, tietämättä kuinka paljon nuo tähtipelaajat kenties jotain helpotusta ja armoa saa opintojensa suhteen jos lainkaan.

Ja matsimäärätkin noissa yliopistoissa näyttäisi olevan aika pieniä, vuoden aikana ilmeisesti joku 10-14 matsia jos tilastoista jotain päättelee. Varmaan kohtalaisesti jengit siellä treenaa ja panostaa pelien välissä ja ulkopuolella koko vuoden, mutta tekisi mieli tietää onko se noilla pelaajilla kuitenkin opiskelupainotteista ja siihen tähtäävää, vai täysin treeni- ja pelipainotteista se yliopistoura ilman kummempia satsauksia opiskeluun.

Kysymys siis vielä kertauksena, mahtaako keskimäärin NFL:ään asti etenevä yliopistopelaaja poistua opinahjostaan paperit kourassa? Toki noista yliopistojengeistä varmasti hyväkin osa valmistuu ilman muuta, mutta näiden joukossa tietenkin varmasti iso osa jätkiä kenellä pelivuodet jäävätkin sitten siihen opiskelu-uraan ja siitä lähdetään valmistuneena ns. siviilihommiin.

Sellaista.

Pelaaja saa kolmen yliopistovuoden päätteeksi hakeutua NFL-draftiin. Eli jos vaikka ensimmäinen vuosi on mennyt redshirt-statuksella harjoitusvahvuudessa, ja vain kaksi virallista pelivuotta, niin tällä koulutaustalla voi jo hakeutua draftiin. En ihan tarkkaa määrää tiedä, mutta mitä kovempi stara on kyseessä ja/tai mitä huonommasta taloudellisesta asemasta pelaaja on kotoisin, niin sitä hanakammin draftiin mennään. Noin 2/3 kuitenkin koulunsa käy läpi, sillä tuon senior-vuoden opiskelut ovat lähes aina minimaalisia, ja silloin voi pelaaja lähes ammattimaisesti keskittyä vain pelaamiseen. Se taas tarkoittaa monien kohdalla mahdollisuutta parantaa draft-statusta, ja sitä kautta tulevaa palkkaa jne jne.

Koulumenestys täytyy olla kohdillaan, sillä jos koulunkäynti selkeästi kärsii pelaamisesta, voidaan pelaaja pudottaa joukkueesta, tai evätä pelaajastipendi. Muistelen että noita "välikokeita" on kauden aikana muutama. Jos keskiarvo on liian huono tai jossakin aineessa tulee hylätty, peliura voi olla siinä koulussa ohi. Siirto toiseen kouluun tarkoittaa myös automaattisesti yhden kauden mittaista välivuotta, eli tällainenkin kikkailu on pyritty estämään. Iso osa pelaajista ei palaa kouluun, jos NFL:ään pääsee, mutta aika moni kuitenkin palaa suorittamaan opintonsa loppuun. Tässäkin on taas se tausta, että hyvin harva köyhistä oloista tullut pelaaja palaa kouluun sen jälkeen, kun on muutama miljoona taalaa vedetty taskuun NFL:stä. Jos ei taas ura ammattilaisena aukea, kuten tosi monella käy, sitten palataan koulun penkille. Tässäkin taisi olla tilanne se, että jos ilmoittaudut draftiin, et saa enää pelata sen jälkeen yliopistossa seuraavilla kausilla, eikä myöskään stipendi kata opiskeluja. Jos otat riskin ja menet draftiin ennen koulun päättymistä, ja et pääse NFL:ään, niin sitten koulun loppuun suorittaminen menee omasta taskusta.

Opiskeluaika on lähes täysin tasapainoilua koulun ja pelaamisen välillä. Päivät ovat usein 10-12 tuntia pitkiä. Koulussa käydään lähes samaa tahtia muiden kanssa, samat tentit ja kurssit on ohjelmassa, ja koulun jälkeen on aina pari tuntia treenejä. Toki jotkut koulut ovat jääneet kiinni siitä, että heikosti koulussa pärjääville opiskelijoille on koulun puolesta hankittu tutor, että pelaaja ei putoaisi koulusta ja joukkueesta pois, mutta tästä on sitten rankaistu aika isolla kädellä. Yleisin on pudottaa vuosittain tarjottavien stipendipelaajien määrää, jolloin koulun urheilullisen menestyksen rakentaminen on vaikeampaa. Tästä yksi esimerkki on paraikaa Penn Staten kärsimä rangaistus yhden valmentajan lapsiseksitoilailuiden takia.

Urheilujoukkueet ovat todella, todella tärkeitä kouluille. Suosittelen katsomaan esim. YouTubesta "ESPN 30 for 30 - The U" missä kerrotaan minkälainen merkitys kouluille on menestyvä urheilujoukkue. Tässä tilanteessa Miamin yliopisto.

Mutta lopulta kun ajattelee, niin yliopistosta valmistuu vuosittain pelkästään IA-tasolta, eli ylimmältä yliopistotasolta 123:sta koulusta, valmistuu noin 2500 pelaajaa vuosittain (yhteensä kaikilta tasoilta lähemmäs 8000), joista noin 100 pääsee edes kokeilemaan NFL:ään. Ja kun farmisarjoja ei juurikaan ole, niin osa päätyy Kanadan CFL:ään tai Arena Footballin pariin. Nopeasti laskettuna pari prosenttia saa minkäänlaista palkkaa pelaamisesta yliopiston jälkeen.

EDIT: Lisätään tähän se, että moni pelaaja nykyään vaatii NCAA:lta palkkaa pelaamisesta. Nythän he saavat jo ilmaisen opiskelun, ylläpidon, ruuat, ja pienen päivärahan, sekä pääsevät ilmaiseksi reissaamaan ja pelaamaan. Pelkkä koulutus maksaa useita kymmeniä tuhansia, joten ei se pelaamisesta saatava "korvaus" paha ole, kun tuolta kantilta ajattelee.
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Siis eikö NFLään voi lainkaan tulla ohi koulujen? Kieltääkö joku NFLn sisäinen sopimus tuon?

NBAssa oli tuommoinen tapa, että kaikki pelaajat tulivat suoraan yliopistosta, mutta kyseessä oli vain tapa tai "koodin" mukainen toiminta. Kai sen tarkoituksena oli taata liigan värisävyn pysyminen riittävän vaaleana.

Nykyään se on kai ihan normaalia ottaa pelaajia muualtakin. Tunnetuin High School drafted pelaaja on itse Kobe, joten voi olla kohtuullinen pelaaja käymättä yliopistoa.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Kysymys lomautuksesta. Jos työnantajaosapuoli lomauttaa vakituisen työntekijän lyhentämällä työaikaa, niin eikö liitto maksa lomautusajalta ansiosidonnaisen korvauksen? Eli jos työviikosta lomautetaan yksi päivä, niin liitto maksaa siltä yhdeltä päivältä? Ja kuinka jatkuva lomautus voi olla? Tarviiko jokaisesta viikosta erikseen käydä sotaa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös