Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 977 189
  • 47 167

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Onko jollakin lintulajilla hampaat?

Käsittääkseni millään nykyisellä lintulajilla ei ole hampaita. Fossiileiltahan niitä on löydetty, eli joskus siis linnuillakin on ollut hampaat, mutta eivät sitten kai keksineet niille käyttöä. Ja varmaan ihan hyvä niin: ajatelkaa kuinka paljon pelottavammaksi Hitchcock olisi vielä Linnut saanut, jos ne olisi vielä olleet naskalisuita.
 

xAnZax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko BMW:n 3-sarjan tyyppitunnuksessa joku syvempi logiikka? Ensin oli E21 sitten E30 jota seurasi E36, E46 ja E90. Nyt on siirrytty jo seuraavan kirjaimeen tyyppitunnuksen ollessa F30.

Onko Bemarilla sama systeemi käytössä kuin Audilla, eli onko E/Fxx ko. auton pohjalevyn "koodi"?

Ei kai noissa mitään sen suurempaa logiikkaa ole, aikalailla järjestyksessä nuo numerot menee sen mukaan mitä mallit uudistuu kun ottaa huomioon muutkin BMW mallit.

3srj.---5srj.---7srj.
E21----E12---E23
E30----E28---E32
E36----E34---E38 jne.
E46----E39
E90----E60

Tuonne kun lisää vielä kaikki muut mallit, niin alkaa näyttää jo aika loogiselta.

Muistaakseni E90 kohdalla joka korimallillakin on oma numero, E90 on sedan, E91 farkku, E92 coupe ja E93 avo. En muista oliko M3 vielä oma numero vai oliko se juuri tuo E93.
 

HokiHero

Jäsen
Mikä idea on parkkipaikoilla, missä saa pysäköidä 12h kiekolla? Onko tarkoituksena vain saada ihmiset käyttämään kiekkoa ja metsästää autoja jotka sitä eivät ole sitä muistaneet laittaa vai mikä? Tälläisillä paikoillahan autoa saa periaatteessa pitää siis ilmaiseksi vaikka viikon putkeen. Tälläinen systeemi on esimerkiksi Tikkurilan asemalla.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä idea on parkkipaikoilla, missä saa pysäköidä 12h kiekolla? Onko tarkoituksena vain saada ihmiset käyttämään kiekkoa ja metsästää autoja jotka sitä eivät ole sitä muistaneet laittaa vai mikä? Tälläisillä paikoillahan autoa saa periaatteessa pitää siis ilmaiseksi vaikka viikon putkeen. Tälläinen systeemi on esimerkiksi Tikkurilan asemalla.

Samaa olen ihmetellyt ja juurikin Tikkurilan liityntäparkista on kerran tullut saaduksi täysosuma, kun kiekko oli unohtunut. Älytön juttu.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tälläisillä paikoillahan autoa saa periaatteessa pitää siis ilmaiseksi vaikka viikon putkeen.
Ei saa. Paikka pitää vapauttaa muiden käyttöön määräajan jälkeen. Valvonta on toki hiukan hankalaa, mutta kyllä noistakin on sakkoja kai annettu, muistelisin lehdestä lukeneeni, ja täälläkin on taidettu aiheesta keskustella.
 
Ei saa. Paikka pitää vapauttaa muiden käyttöön määräajan jälkeen. Valvonta on toki hiukan hankalaa, mutta kyllä noistakin on sakkoja kai annettu, muistelisin lehdestä lukeneeni, ja täälläkin on taidettu aiheesta keskustella.

Hep!

Kämpän lähistöllä on tuommoinen 24h -pätkä ja siihen tietysti tyytyväisenä autoni jätin. Kyllä se nyt siinä olikin ainakin viikon jos ei kaksikin ja seuraavan kerran autoa tarvitessani löysin sitten tervehdyksen tuulilasista.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Onko jollakin lintulajilla hampaat?

Everton tuota jo kommentoikin, mutta lisätään vielä, että osalle on kehittynyt hampaankaltaisia rakenteita, mutta ei aitoja hampaita ja toisaalta osalla linnuista on hampaat sikiövaiheessa, jotka sitten surkastuvat pois ennen kuoriutumista.
 

kesäesa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, KalPa
Pitäisikö Canal+ Totalilla nähdä nyt naisten jääkiekon MM-kisoja? Selailin kanavia läpi, mutta eipä näkynyt. Tilatessa mulle luvattiin MM-kisat, naisten MM-kisat sekä nuorten MM-kisat. Saatana!
 

HokiHero

Jäsen
Ei saa. Paikka pitää vapauttaa muiden käyttöön määräajan jälkeen. Valvonta on toki hiukan hankalaa, mutta kyllä noistakin on sakkoja kai annettu, muistelisin lehdestä lukeneeni, ja täälläkin on taidettu aiheesta keskustella.

Siinä saa parkkipirkkokin nähdä jo vähän vaivaa, että jaksaa alkaa valokuvailemaan autoa monena päivänä putkeen, että voi todistaa sen olleen liikkumatta.
Itse olen kyseisellä Tikkurilan asemalla toiminut juurikin niin, että olen käynyt päivän-parin välein siirtämässä autoa vähän toiseen paikkaan, jolloin parkkisakoilta olen säästynyt, vaikka auto on ollut parkissa useita viikkoja. Sinäänsähän noi on ihan käteviä, en valita.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kuuklesta yritin etsiä, mutta kohdalle ei osunut. Etsin siis sivustoa josta löytäisin Porin keskilämpötilat, kuukausi kohtaisesti. Saisi olla siis tuoreita keskiarvoja.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

Jeffrey

Jäsen
Mikä idea on parkkipaikoilla, missä saa pysäköidä 12h kiekolla? Onko tarkoituksena vain saada ihmiset käyttämään kiekkoa ja metsästää autoja jotka sitä eivät ole sitä muistaneet laittaa vai mikä? Tälläisillä paikoillahan autoa saa periaatteessa pitää siis ilmaiseksi vaikka viikon putkeen. Tälläinen systeemi on esimerkiksi Tikkurilan asemalla.

Tuohan on fiksu järjestelmä!

Nämä asemaparkithan on tehty sitä varten, että ihminen voi tulla kauempaa autolla asemalle ja jatkaa sitten junalla/julkisilla matkaa.

Sama idea oli joskus esimerkiksi olympiastadionin parkkipaikalla. Eli vähentää autoja keskustasta. Ihmiset jättävät autonsa siihen ja suuntaavat sporalla keskustaan. Stadikan parkkis ei kuitenkaan enää toimi, koska se on 24h parkkis. Ja eräs pirullinen pakettiauton vuokraus yritys on vallannut sen omaksi varastokseen. Eli pitävät veronmaksajien ylläpitämällä parkkipaikalla autojaan ja hoitavat toimintaansa sen kautta. Jos muistan oikein niin pahimmillani laskin siitä viimekesällä 54 pakettiautoa. Lisää löytyy eläintarhan parkista. Jokainen ymmärtää sen, että tuollainen massa tukkii parkkiksen ns. normaalikäytöstä.

Nyt käsittääkseni Stadikan parkkis on muuttumassa maksulliseksi. Tai sulkeutumassa kokonaan mikäli Stadikan kunnostustyöt alkavat. Tämä varmasti lisää liikennettä keskustaan ja myös tukkii muita lähestymisparkkeja.

Mun mielestä huomattavasti parmpi olisi tällainen 12h parkki. 12h riittää suurimmalle osalle ihmisistä työssäkäyntiin aivan varmasti. Ja osaltaan vähentää parkkiksen ajautumista muuhun käyttöön kun se on tarkoitettu. Noh, pakettiautofirmalle varmasti tulee halvemmaksi palkata "parkkikiekkojenkäsittelijä" kuin maksaa vuokraa liiketiloista.
 

Śmierć

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Islanders & Frans Nielsen + Karhu HT
Ahvenanmaalaiset voivat lisäksi muusta Suomesta poiketen hankkia erityiskilvet, joissa 3-6 vapaavalintaista kirjainta, eikä välttämättä yhtään numeroa. Esim. näin

Eikös tämä nyt täytä selvästi jonkinasteisen asuinpaikkasyrjimisen rajat?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire

scholl

Jäsen
voiko pankin ryöstää jonkun mielestä vahingossa? Mielestäni tuossa on aivan selkeä rikos, jossa vartijoiden tai poliisin pitäisi tappaa rosvot, koska kukaan ei yksinkertaisesti voi nähdäkseni ryöstää pankkia vahingossa.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Ensin tilanne: Lukiolaisten kirjakaupasta tuli minulle viesti, että minulla on kertynyt kanta-asiakaspisteitä reilusti ja niillä oikeutettavat lahjat on lunastettava viimeistään 30.5 mennessä. Aloin asiaa tarkastelemaan, enkä päässyt kirjautumaan sisään kyseisen puljun nettisivuille. Laitoin siitä tiedustelua, että mitkä mahtaa minun käyttäjätunnus ja salasanani olla, kunnes tänään tuli viesti: "Kirje on lähtenyt vahingossa myös niille, joiden asiakkuus kaupassamme on sääntöjemme mukaan jo vanhentunut."

Luin kanta-asiakassäännöt ja siellä lukee, että: "Kanta-asiakkuus on voimassa lukio-opiskelusi ajan eikä sido sinua mihinkään. Pisteesi ovat voimassa korkeintaan 4 lukuvuotta lukion aloittamisesta."

Okei. Mutta kysymykseni koskee sitä, että pitäisikö tuollaisista asioista ilmoittaa minulle, että olen menettämässä rahanarvoisia etuja? Mitään viestiä tuollaisesta ei ole koskaan tullut. Nyt menetän 50€:n laukun tuosta hyvästä (joo ei ole arvokas ja ei edes hieno), mutta kyllä se silti ärsyttää. Olen syytänyt Lukiolaisten kirjakauppaan rahaa yli 1000€ ja nyt minulta evätään tuollainen pienikin lahja. Kannattaako minun soittaa tuonne ja vaatia, että he lähettävät minulle sen laukun ja uhata vielä kuluttaja-asiamiehellä, jos ei muuten onnistu?
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Okei. Mutta kysymykseni koskee sitä, että pitäisikö tuollaisista asioista ilmoittaa minulle, että olen menettämässä rahanarvoisia etuja? Mitään viestiä tuollaisesta ei ole koskaan tullut. Nyt menetän 50€:n laukun tuosta hyvästä (joo ei ole arvokas ja ei edes hieno), mutta kyllä se silti ärsyttää. Olen syytänyt Lukiolaisten kirjakauppaan rahaa yli 1000€ ja nyt minulta evätään tuollainen pienikin lahja. Kannattaako minun soittaa tuonne ja vaatia, että he lähettävät minulle sen laukun ja uhata vielä kuluttaja-asiamiehellä, jos ei muuten onnistu?

Totta helvetissä kannattaa. Niillä tuskin siellä mitään järkevää tekemistä muutenkaan on, ja kyllähän sun kannattaa sen ruman ja halvan laukun takia alkaa riitelemään ja käyttämään aikaasi, menee muuten ihan hyvä mielensäpahoitus hukkaan. Hyvällä tuurilla saat jonkun vitosen kalenterin vielä kaupan päälle.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pitäisi saada jostain väriltään musta 50 cm liesi, ja kuten varmaan jo arvaatte niin valinnanvaraa ei tuossa väri-leveys -combossa ihan loputtomiin ole. Netraudalla näyttäisi kuitenkin olevan myynnissä Mastercook -merkkinen liesi kohtuuhintaan. Onko kenelläkään kokemuksia tuosta merkistä tekeekö noilla mitään, vai pitäisikö suosiolla tyytyä teräksen väriseen tunnetumpaan merkkiin?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
ja uhata vielä kuluttaja-asiamiehellä, jos ei muuten onnistu?

Footlessia kompaten, kuluttaja-asiamiehiä on Suomessa tasan yksi. Uskon, että hänellä on parempaakin tekemistä kuin ottaa kantaa rumaan mainosreppuun, jota kukaan ei halua. Kuluttajaneuvojalta voit kysyä tukea hankkeeseesi.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Footlessia kompaten, kuluttaja-asiamiehiä on Suomessa tasan yksi. Uskon, että hänellä on parempaakin tekemistä kuin ottaa kantaa rumaan mainosreppuun, jota kukaan ei halua. Kuluttajaneuvojalta voit kysyä tukea hankkeeseesi.

Menihän se väärin, kun en tarkistanut.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Koska Suomen naiset pelaa Kanadaa vastaan ja mikä kanava näyttää? Kiitos paljon!
 
Osaisko joku neuvoa mikä vikana kun en pääse kirjautumaan Music Unlimited-palveluun? Tai pääsen kirjautumaan sinne Sonyn sivulle jossa voin hallita käyttäjätiliäni yms, mutta kun yritän kirjautua musiikkipalveluun niin erroria tarjoaa. Missä vika? Minussa vai sovelluksessa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös