Mainos

Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 130 951
  • 47 221

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Merja Kyllönen, Kyllösen Merja haluaa karsia kilometrikorvauksia. Onkos joku jatkoaikalainen laskeskellut, että paljonko yksi kilometri autoilua maksaa? Toki tähän vaikuttaa aika paljon auton ikä ja ajon luonne, mutta jotain haarukkaa olisi mukava laskeskella. Herra google voisi tämänkin tietää, mutta mukavampaa turista tällä tavalla kuin insinöörimäisesti kokeilla eri hakukombinaatioita.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Onkos joku jatkoaikalainen laskeskellut, että paljonko yksi kilometri autoilua maksaa?
Jos autoa on pakko pitää muutenkin niin se maksaa muuttuvat kulut eli menoveden verran. Ns. virallisissa laskelmissa otetaan aina mukaan lainanlyhennykset ja huollotkin, mutta ne nyt pitää maksaa joka tapauksessa ajoi työajoa tai ei.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK

passenger

Jäsen
Eiliseen vitutusketjun viestiini liittyen kaipaisin neuvoja auton ovien avaamiseen. Tilanne siis sellainen että auton ovet ovat jäässä, eivätkä aukea. Autona Peugeot 406, takahudlaari aukeaa kyllä ja penkin selkänojan keskiosassa on pieni luukku, mutta en millään mahdu siitä sisälle. Eli jos joku voisi Tampereen suunnalla esim. lainata jotain pikkuvauvaa, joka osaisi avata lukot tai käynnistää auton. Myös muita hyviä neuvoja otetaan vastaan. Paikalla on vielä siirtokehoitus ke aamuna, eikä pakkaset ainakaan laskemaan ole. Apua kaivataan, nimim. ensimmäinen ja viimeinen talvi ranskalaisella autolla.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Myös muita hyviä neuvoja otetaan vastaan. Paikalla on vielä siirtokehoitus ke aamuna, eikä pakkaset ainakaan laskemaan ole. Apua kaivataan, nimim. ensimmäinen ja viimeinen talvi ranskalaisella autolla.

Olet varmaan perus kuumavesipussi -kikan kokeillut. Itsellä tuo on toiminut 100%:sti mamman euroopan ihmeen kanssa tänä talvena.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Eiliseen vitutusketjun viestiini liittyen kaipaisin neuvoja auton ovien avaamiseen. Tilanne siis sellainen että auton ovet ovat jäässä, eivätkä aukea. Autona Peugeot 406, takahudlaari aukeaa kyllä ja penkin selkänojan keskiosassa on pieni luukku, mutta en millään mahdu siitä sisälle. Eli jos joku voisi Tampereen suunnalla esim. lainata jotain pikkuvauvaa, joka osaisi avata lukot tai käynnistää auton. Myös muita hyviä neuvoja otetaan vastaan. Paikalla on vielä siirtokehoitus ke aamuna, eikä pakkaset ainakaan laskemaan ole. Apua kaivataan, nimim. ensimmäinen ja viimeinen talvi ranskalaisella autolla.
Kokeile painaa ovea vasten kuumalla vedellä täytettyä muovipussia. Oon joskus tolla keinolla saanut oman auton ovet auki. Ja tietysti lukkosulaa ihan perkeleesti. Voit tietty vetää jatkoroikalla jonkun kuumailmapuhaltimen siihen autolle ja sulattaa kaiken minkä näät.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Myös muita hyviä neuvoja otetaan vastaan. Paikalla on vielä siirtokehoitus ke aamuna, eikä pakkaset ainakaan laskemaan ole. Apua kaivataan, nimim. ensimmäinen ja viimeinen talvi ranskalaisella autolla.

Etkö pysty jatkojohdon avulla vaikka hiustenkuivaajalla lämmittämään yhtä ovea auki? Tuon jälkeen ajat auton johonkin lämpimään halliin ja käyt itse vaikka kaupassa, että auto pääsee sulamaan ja ongelma korjattu?
 

passenger

Jäsen
Lukkosulaa toistaiseksi vain kokeillut, kuumaa vettä pussissa sitten seuraavaksi, auto on sellaisessa paikassa ettei oikein pysty jatkojohtoa vetämään. Apukuskin puoleisen lukon taisin hajoittaa kun väänsin avaimella vain väkisin niin alkoi pyörimään koko lukkopesä. Ei ole missään autossa ikinä aikaisemmin tarvinnut edes lukkosulaa käyttää, varsinainen talviauto muutenkin tämä, hauskinta on kaasun hirttäminen pakkasella.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lukkosulaa toistaiseksi vain kokeillut, kuumaa vettä pussissa sitten seuraavaksi, auto on sellaisessa paikassa ettei oikein pysty jatkojohtoa vetämään. Apukuskin puoleisen lukon taisin hajoittaa kun väänsin avaimella vain väkisin niin alkoi pyörimään koko lukkopesä. Ei ole missään autossa ikinä aikaisemmin tarvinnut edes lukkosulaa käyttää, varsinainen talviauto muutenkin tämä, hauskinta on kaasun hirttäminen pakkasella.

Vai pitäskö sun sittenkin sen jälkeen, kun olet saanut sen oven auki, päässyt sinne halliin sulattamaan tuon auton, niin ajaa suoraan johonkin autoliikkeeseen ja laittaa vahinko kiertoon?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Vai pitäskö sun sittenkin sen jälkeen, kun olet saanut sen oven auki, päässyt sinne halliin sulattamaan tuon auton, niin ajaa suoraan johonkin autoliikkeeseen ja laittaa vahinko kiertoon?
Onko passengerilla kattava vakuutus? Mikäli, niin yön pimeällä kilautat sivuikkunan rikki ja molotovi sisälle. Menee ilkivallan piikkiin ja vakuutuksesta rahat pois.

Ei sillä, että laittomuuksiin yllyttäisin. Jokainen poltettu ranskalainen romuläjä on kuitenkin askel kohti parempaa maailmaa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Lukkosulan sijaan suosittelen käytettäväksi aseöljyä. Sitä kun suihkuttaa lukon koneistoon niin ei jäädy enää yhtään niin helposti. Ovien tiivisteisiin sitten silikonia, siis sitä nestemäistä jota levitetään sellasella kynän tapaisella. Nämä toimenpiteet ovat niitä oven kiinnijäätymistä ehkäiseviä. Jäätyneen lukon avaamiseen toiminee parhaiten tuo kuumalla vedellä täytetty muovipussi, jos kerran kuumailmapuhallinta ei auton luo saa viriteltyä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko kukaan ikinä saanut noita kellokytkimellä varustettuja lämmitystolppia toimimaan kunnolla? Meillä oli tuollaiset työpaikalla ja yhden talven jälkeen vaihdettiin takaisin vanhanmallisiin kun ne toimi ihan miten sattui tai sitten useimmiten eivät toimineet ollenkaan. Ja nyt ihan sama juttu tässä taloyhtiön tolppien kanssa, välillä saattaa toimia kuten pitääkin mutta nyt tuosta perkeleestä ei saa taas virtaa kuin muutaman minuutin ajan ja sitten jostain syystä katkaisee.

Muutenkin ihan perseestä nuo tolpat kun ei saa kuin kaksi tuntia kerrallaan ajastettua ja sitten pitäisi käydä ruuvaamassa lisää aikaa. Esim. naapuri tuossa kiroili juuri kun hänen autossaan on säteilylämmitin jota pitäisi siis pitää johdon nokassa vähän pidempään kuin vanhanmallista lohkolämppäriä niin joutuu nyt joka aamu käymään herättyään laittamassa lisää aikaa ajastimeen että ehtii olla lämmityksessä sen kolme tuntia.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Meillä oli edellisessä taloyhtiössä niin pieni sulake lämmitystolpassa, että kun kaksi tehokasta lohkolämppäriä oli samaan aikaan päällä, siitä paloi herkästi sulake.

Lisäksi tuon ajastaminen oli arpapeliä. Siinä oli selkeä logiikka, mutta se tahtoi minulta aina alkusyksystä ja välillä muutoinkin unohtua.

Vaihdoin sitten auton sellaiseen, jossa on Webasto.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Meillä oli edellisessä taloyhtiössä niin pieni sulake lämmitystolpassa, että kun kaksi tehokasta lohkolämppäriä oli samaan aikaan päällä, siitä paloi herkästi sulake.

Tuossa ei ole sulakkeesta kiinni vaan jostain syystä tuo kello ei vaan näytä pelittävän.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tuossa ei ole sulakkeesta kiinni vaan jostain syystä tuo kello ei vaan näytä pelittävän.

Jotenkin se vain ajoittui aina siihen, kun oli molemmat pistokkeet käytössä. Huoltomies kävi muutaman kerran ihmettelemässä, mutta ei se siitä parantunut.

Tuon tolpan innoittamana ostin tosiaan Webastollisen auton. Sen jälkeen on saanutkin sitten taistella akun riittämisen kanssa. Ei tuota autoa kovilla pakkasilla lämpimäksi saa.

Ja tänä talvena, kun on uusi talo, on saanut taistella vielä lumen kanssa kun on tuollainen pitkä ajotie lohkotussa tontissa eikä oikein mitään paikkaa, mihin lumen kippaisi.

Piru kun tulisi jo kevät.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Jos autoa on pakko pitää muutenkin niin se maksaa muuttuvat kulut eli menoveden verran. Ns. virallisissa laskelmissa otetaan aina mukaan lainanlyhennykset ja huollotkin, mutta ne nyt pitää maksaa joka tapauksessa ajoi työajoa tai ei.
Täytyyhän siinä korvauksessa ottaa mukaan myös auton arvon aleneminen, kun sillä ajetaan, sekä huollot, joiden väli kuitenkin usein on kilometriperustainen. 45 senttiä kilometriltä on kyllä reilusti yläkanttiin. Esim. verotuksessa työmatkavähennyksiin hyväksytään muistaakseni 20 senttiä, joka on jo huomattavasti lähempänä totuutta.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Lopulta jouduin luovuttamaan, ja hankin puhelimen, jolla voi tehdä muutakin kuin soittaa tai tekstata. Ainakin jos jaksaisin vielä uusia liittymän. Ja laittaa koko turhan vekottimen päälle. Oh well.

Kysymys: Saunalahti vs. DNA kännykän laajakaistaksi - onko eroja? Aikoinaan DNA:ta morkattiin kovastikin, taitaa olla selvinnyt niistä alkuaikojen ongelmista...

On tullut oltua Radiolinjan ajoista samalla tarjoajalla, joka nyt on sitten Elisa-Saunalahti-kombo, eikä viitsisi vaihtaa, mutta DNA tuntuisi tarjoavan vähän parempaa diiliä. Ja toisaalta kotikaista tulee joka tapauksessa Welhon kautta.
 

passenger

Jäsen
Kiitoksia ohjeista, kunnon lämmittely lämpimällä vedellä lopulta auttoi. On aika legendaarisen "talviauton" maineessa tuo 406 pösö kyllä mitä vähän tuli googlailtua, ovet ja tiivisteet jäätyvät ja kaasu hirttää ynnä muuta mukavaa. Joskus jäätyy takaluukku kiinni, valojen ja ikkunapesurit tai penkinlämmittimet eivät kestä talvioloja...kesällä niistä onkin oikein kovasti iloa. No kuten sanottua, ensimmäinen ja viimeinen talvi kyseisellä laitteella minulle.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Olenko ainoa kenen mielestä tämä tasa-arvo hömpötys alkaa mennä oikeasti överiksi kun edes puhutaan ääneen miesten oikeudesta synnyttää?

Ajoi miesten synnytyslakia selän takana - Guzeninan avustaja erosi | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi
linkki uutiseen ministerin avustajan projektista.

Mutta siis mitä helvettiä täällä tapahtuu?

Vai onko kenties kyseessä uusi keihäänkärki demareiden uudelle tulemiselle?

On mennyt liian pitkälle ja menee vieläkin pidemmälle jos Haavisto valittaisiin.
Suomessa on jo pitkään ollut voimassa käänteinen rasisimi ja nyt Haavisto ehdottaa vähemmistöjen positiivista diskriminointia. Tästä on jo mallia Yhdysvalloissa jossa normi valkoinen hetero ei juuri koskaan saa duunipaikkaa jos vastassa on jonkin vähemmistön edustaja joka on edes lähelle samaa tasoa.
Oikeusjuttujen pelossa palkataan lähes aina vähemmistön edustaja vaikka osaaminen ei olisi yhtä hyvää.
Tämä EI ole tasa-arvoa. Tasa-arvoa ei myöskään ole se että naiset pääsevät inttiin kun miesten sinne pitää mennä. Israelissa tasa-arvo toteutuu, yhtä lailla pakko molemmille sukupuolille.

Minkään vähemmistön suosiminen kiintiöin ei ole tasa-arvoa eikä sellaiseen pitäisi ryhtyä. Osaaminen, kokemus, koulutus jne ovat asioita jotka ratkaisevat, tai ainakin pitäisi ratkaista.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
On mennyt liian pitkälle ja menee vieläkin pidemmälle jos Haavisto valittaisiin.
Suomessa on jo pitkään ollut voimassa käänteinen rasisimi ja nyt Haavisto ehdottaa vähemmistöjen positiivista diskriminointia.
Hesarin mobiilin mukaan myös Niinistö samoilla linjoilla. Eli peli on jo menetetty. Ihan järkevän tuntuisia ajatuksia kyllä molemmilta, kannattaa lukea jos vaahtoamiseltaan jaksaa. Linkkiä en kännykästä nyt saa.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Täytyyhän siinä korvauksessa ottaa mukaan myös auton arvon aleneminen, kun sillä ajetaan, sekä huollot, joiden väli kuitenkin usein on kilometriperustainen. 45 senttiä kilometriltä on kyllä reilusti yläkanttiin. Esim. verotuksessa työmatkavähennyksiin hyväksytään muistaakseni 20 senttiä, joka on jo huomattavasti lähempänä totuutta.
20 senttiä kilometriltä ei riitä mihinkään edes ilman arvon alenemista. Tai riippuu tietysti siitä, paljonko ajaa, mutta käytännössä ei. Tämä summa tosin on 24 senttiä. Itse laskeskelin, että ilman pääomakuluja omalla autollani ajelu maksaa suunnilleen tuon verran jos ajaa 20000km vuodessa.

Jos pääomankulut ottaa huomioon, niin 45 senttiäkään ei riitä mihinkään.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
20 senttiä kilometriltä ei riitä mihinkään edes ilman arvon alenemista. Tai riippuu tietysti siitä, paljonko ajaa, mutta käytännössä ei. Tämä summa tosin on 24 senttiä. Itse laskeskelin, että ilman pääomakuluja omalla autollani ajelu maksaa suunnilleen tuon verran jos ajaa 20000km vuodessa.

Jos pääomankulut ottaa huomioon, niin 45 senttiäkään ei riitä mihinkään.

Pitäisikö kilometrikorvaus sitoa esim. auton vuosimalliin, moottorin päästöihin tms. Mielestäni kalliiden autojen pääomakuluja verottajan ei kuulu korvata.
 

Tuamas

Jäsen
Täytyyhän siinä korvauksessa ottaa mukaan myös auton arvon aleneminen, kun sillä ajetaan, sekä huollot, joiden väli kuitenkin usein on kilometriperustainen. 45 senttiä kilometriltä on kyllä reilusti yläkanttiin. Esim. verotuksessa työmatkavähennyksiin hyväksytään muistaakseni 20 senttiä, joka on jo huomattavasti lähempänä totuutta.

Tuolta sitten vain Autoliiton sivuilta laskemaan ne omat kustannukset / kilometri.

Uudella perusautolla autoilun hinta pyörii siinä 35-40 sentin hujakoilla per kilometri (kun ajetaan normimäärä normiautolla).

Vanhalla pieniruokaisella ruoskalla voi päästä noihin työmatkavähennyksissä käytettäviin korvauksiin (24 snt/km).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös