Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 014 408
  • 47 212

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Otetaanpas tähän työmarkkinasäädösten ja lakipykälien väliin hieman viihteellisempi ja ennen kaikkea todellinen sekalainen kysymys.

Hakusessa olisi joku kevyt tv-sarja, jota pystyisi avokin kanssa katsomaan ajan kuluksi tai muuten vaan. Eli jotain parikymppisille sopivaa viihdettä; huumoria nyt ensisijassa mutta iskevä sukupuolirajat ylittävä draamakin käy. Nykysellään olemme viihtyneet Kellarin kunkun (The King of Queens) parissa, mutta sitä sarkaa ei ole enää jäljellä kuin yksi kausi. Löytyisikö soihdunkantajaa tulevien iltojen ratoksi?

Olen erinäisistä syistä rajannut pois ainakin seuraavat yleisesti "pidetyt" sarjat: Frendit, Dharma ja Greg, Teho-osasto yms. lääkärisarjat, Californication, Entourage, Dexter, Lost, Pako, House.

Olen nyt parin kuukauden aikana katsonut paljon Community nimistä sarjaa netistä. Ihan huikea. Monen sorttista henkilöä vilisee joten sopii varmasti kaikille.
 

J.Petke

Jäsen
Hakusessa olisi joku kevyt tv-sarja, jota pystyisi avokin kanssa katsomaan ajan kuluksi tai muuten vaan. Eli jotain parikymppisille sopivaa viihdettä; huumoria nyt ensisijassa mutta iskevä sukupuolirajat ylittävä draamakin käy. Nykysellään olemme viihtyneet Kellarin kunkun (The King of Queens) parissa, mutta sitä sarkaa ei ole enää jäljellä kuin yksi kausi. Löytyisikö soihdunkantajaa tulevien iltojen ratoksi?

Suosittelen Modern Familyä. Hauska sarja missä on hyvät näyttelijät. Tuotantokausia ei toki vielä montaa ole mutta yksi parhaista komediallisista sarjoista ikinä.

Toinen hauskahko sarja on "how i met your mother".
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Kolari, kuinka toimitaan?

Ajoin tuossa Rantaväylällä perjantaina "kolarin". Ajelin vasenta kaistaa kun oikealta kaistalta eteeni tuli toinen auto. En ehtinyt reagoimaan paremmin muuten kuin väistämällä vasemmalle kaiteeseen, jolloin lopputulemana "ohitin" tuon eteeni tulleen auton kaiteen ja ko. auton välistä. Kylki naarmuilla ja osittain solmussa, eteeni tulevalle autolle ei käynyt kuinkaan. Poliisit tuli paikalle ja sanoive että tutkinta hoitaa ja ottaa yhteyttä että kumman syy se onkaan. Poliisien mukaan sen toisen osapuolen. Näin antoivat ymmärtää...

Soitin vakuutusyhtiööni Tapiolaan että miten toimitaan ja 160e maksaisi joku omavastuu huollosta. Hemmet, enhän minä haluaisi mitään maksaa kun mielestäni ei ole minun vika. Pitääkö tässä nyt odotella vain että se tutkija soittaisi minulle vai lampsia poliisiasemalle kyselemään vai kuinka?
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Ajoin tuossa Rantaväylällä perjantaina "kolarin". Ajelin vasenta kaistaa kun oikealta kaistalta eteeni tuli toinen auto. ...

Kuuluisi varmaan bongaa jatkoaikalainen palstalle, minähän sitten taisin nähdä sinut! Tapahtuiko lähellä Mattilanniemen liikennevaloja?

Itse kysymykseesi olen kyllä huono vastaamaan. Ainoa liikenneonnettomuus, jossa olen muiden autoilijoiden kanssa ollut mukana *kopkop puuta* sattui vuonna 1996, joten muistikuvat on hatarat. Silloinkin syyllinen oli selvä, perääni ajoi joku liikennevaloissa ja mulle tuli mitätön naarmu, hänelle isompi lommo. Muistelisin, että tuon syyllisen liikennevakuutushan sen kaiken korvasi. Eli vakuutusyhtiöt hoiti kaiken keskenään. Käytin vahinkoarvioinnissa jossakin, sain vakuutusyhtiöltäni luvan viedä auto laitettavaksi ja auto laitettiin kuntoon (jos se nyt edes rikki oli). En sitten tiedä minkä verran tilannetta muuttaa se, jos syyllisestä on epäselvyyttä ja voiko tulla jotain fifty-sixty -korvausjakoja. Joka tapauksessa - vakuutusyhtiössä osaavat vastata jokaiseen kysymykseen, kuka maksaa omavastuut missäkin tapauksessa jne.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Kuuluisi varmaan bongaa jatkoaikalainen palstalle, minähän sitten taisin nähdä sinut! Tapahtuiko lähellä Mattilanniemen liikennevaloja.

Kyllä vain. Vähän ennen kuin 80 km/h muuttuu 60 km/h. Siinä main sitten oltiin peräkkäin toisen osapuolen kanssa hätävilkut päällä. Itse väistö kaiteeseen tapahtui jo siinä Ristonmaalta tulevan rampin kohdalla.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Niin eikös sen auton voi laittaa korjattavaksi oman vakuutuksen piikkiin ja oma vakuutusyhtiö sitten perii vastapuolen yhtiöltä rahat. Jos omavastuuta maksat, niin sen oma yhtiösi palauttaa sitten myöhemmin. Tokihan voi odottaa, että vastapuoli täyttää vahinkoilmoituksen ja hoitaa asiaa vastapuolen yhtiön kanssa, mutta se voi sitten kestää kauemmin. Mutta varmaan oma vakuutusyhtiösi osaa neuvoa minua paremmin, kun omat kokemukseni ovat yli 20 vuoden takaa.
 

Beneway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Mario Lemieux, Jyp
Olisi opintolainan nostamista koskeva kysymys. Tiedän, että tästäkin on tietoa ympäri Internettiä, mutta minun kaaliini ei vain uppoa kyseinen homma, sillä sen verran ristiriitaista infoa saa lukea paikasta kuin paikasta.

Eli, olen kolmannen vuoden opiskelija yliopistosta ja nyt tuli sellainen hetki, että pitäisi rykäistä itselleni tuota opintolainaa ensimmäistä kertaa. sellainen väh. pari tonnia olisi oikein sopiva summa lainan nostoa silmällä pitäen, ja tuo raha olisi mukavaa saada mahdollisimman piakkoin käyttöön.

Kelalta tuli minulle vastikään kirje jossa mainitaan seuraavaa:

"Voimassa oleva lainantakaus on 1.6.2011 - 31.5.2012 yhteensä 3 300,00 euroa."

Eli kysymys kuuluu voiko tuon nostaa nyt kokonaan ulos pankista, vai pitääkö sitä kituuttaa sieltä ulos 300 euroa kerrallaan? Jonkun lukemani tiedon mukaan voisin nostaa lainan ainostaan tulevalta helmi-toukokuulta (eli 4x300=1200). Niin erilaista tietoa on netti täynnä, että eipä tuosta saa meikäläinen miinkäänlaista tolkkua.

Ja mikäli lainaa pystyy nostamaan suuremman summan kerrallaan, vaikuttaako se opintotukeen mitenkään? Eli eihän niitä lasketa lisätuloiksi tjms., jolloin tietyn kk-tulorajan jälkeen tukia olisi maksettava takaisin...?

Että jos vaan joku täältä Jatkoaika-Raamatusta pystyy jakamaan hieman virallista tietosanomaa niin olisi mukavata. Niin, olisin tietenkin voinut rynnätä pankkiin kyselemään asiasta, mutta ajattelin ensin onkia tietoa täältä.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
viihteellisempi, sekalainen, ajan kuluksi, viihdettä, huumoria, draamakin käy

Jenkkien versio Queer as Folkista voisi olla myös hyvä vaihtoehto. Täyttää mun mielestä yllämainitut kriteerit ja sopii myös Pekka Haavistolle. Englantilaista versiota ko sarjasta en ole nähnyt.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Opintolaina

Silloin kun asia olisi mulla tullut ajankohtaiseksi ja otin siitä selvää, olisi kerralla saanut nostaa lukukauden lainaerät kerralla. Eli tässä tapauksessa juurikin tuo helmi-toukokuu voisi pitää paikkansa. Opintolaina ei ole tuloa, joten tulorajoihin se ei vaikuta.

Edit: Tässähän sitä Kelan opintolainasivulla jeesataan:
Kela - Opintolainan nostaminen

Eli jos lainaerän viimeinen nostopäivä on mennyt, olet menettänyt ne kaljarahat.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Kysymys kuuluu:

Itsellä Elisa Viihde. Muutetaan asuntoon johon vuokraan sisältyy Soneran laajakaista.

Onko siis mahdollista purkaa tuon nojalla Elisa Viihde määräaikainen sopimus?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Kysymys kuuluu:

Itsellä Elisa Viihde. Muutetaan asuntoon johon vuokraan sisältyy Soneran laajakaista.

Onko siis mahdollista purkaa tuon nojalla Elisa Viihde määräaikainen sopimus?

Eikös tuossa joku aikaisemmin todennut, että sopimuksen voi purkaa, jos uuteen osoitteeseen ei voi ko palvelua kytkeä. Eli riippunee hyvin piltkälti siitä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Soitin vakuutusyhtiööni Tapiolaan että miten toimitaan ja 160e maksaisi joku omavastuu huollosta.
Jos nyt olet ihan saletti siitä että toisen osapuolen syyksi menee, niin maksat sen ja viet huoltoon. Vakuutusyhtiö perii sen sinulle takaisin, kunhan syyllisyydestä on mustaa valkoisella. Näin tiedän tapahtuneen jokuselle tuttavalle.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Hakusessa olisi joku kevyt tv-sarja, jota pystyisi avokin kanssa katsomaan ajan kuluksi tai muuten vaan. Eli jotain parikymppisille sopivaa viihdettä; huumoria nyt ensisijassa mutta iskevä sukupuolirajat ylittävä draamakin käy. Nykysellään olemme viihtyneet Kellarin kunkun (The King of Queens) parissa, mutta sitä sarkaa ei ole enää jäljellä kuin yksi kausi. Löytyisikö soihdunkantajaa tulevien iltojen ratoksi?
Itse siirryin King of Queensiin kun olin katsellut Seinfeldit, joten suosittelen teille hyvillä mielin käänteisesti toisinpäin.
 

Beneway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Mario Lemieux, Jyp
Silloin kun asia olisi mulla tullut ajankohtaiseksi ja otin siitä selvää, olisi kerralla saanut nostaa lukukauden lainaerät kerralla. Eli tässä tapauksessa juurikin tuo helmi-toukokuu voisi pitää paikkansa. Opintolaina ei ole tuloa, joten tulorajoihin se ei vaikuta.

Edit: Tässähän sitä Kelan opintolainasivulla jeesataan:
Kela - Opintolainan nostaminen

Eli jos lainaerän viimeinen nostopäivä on mennyt, olet menettänyt ne kaljarahat.

Selvä homma. Pirskatti, jos se noin tosiaan on. Tekisi sellainen pari tonnia aika terää tähän väliin.

Mutta mutta... Mitäs ihmettä sitten tarkoittaa tämä tekstipätkä - (otettu tuosta samaisesta Kelan lappusesta, jonka sain postitse pari päivää sitten):

"Takauksen mukaiset lainaerät ja niiden nostopäivät ovat alla olevassa taulukossa. Kunkin lainaerän kohdalle on merkitty päivä, jolloin lainaerän voi aikaisintaan nostaa sekä päivä, jonka jälkeen sitä ei voi enää nostaa lainkaan. Koko lainaerää ei tarvitse nostaa kerralla eikä myöskään ensimmäisenä mahdollisena päivänä.

Lainaerä: 3 300,00 euroa
Ensimmäinen nostopäivä: 19.1.2012
Viimeinen nostopäivä: 31.7.2012"

Itse tulkitsisin tuon pätkän juurikin niin, että tuosta voisi suuremmankin summan lohkaista ihan yhdellä kertaa... Kukamitähäh?
 

pot67

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Lainaerä: 3 300,00 euroa
Ensimmäinen nostopäivä: 19.1.2012
Viimeinen nostopäivä: 31.7.2012"

Itse tulkitsisin tuon pätkän juurikin niin, että tuosta voisi suuremmankin summan lohkaista ihan yhdellä kertaa... Kukamitähäh?

Voit nostaa koko lukuvuoden lainat kerralla. Eli syyspuolen lainaerä tulee voimaan 1.9 ja kevätpuoletn 1.1. Eli siis nyt tammikuussa voit nostaa koko tämän lukuvuoden lainat. Mutta miten tuosta saa 3 300 €? Syksy (4x300€) on 1200 € ja kevät (5x300€) on 1500 € eli 2700 €. Vai olitko kenties syyslukukaudella vaihdossa, jolloin kuukausittain nosto olisi 440€?
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko joku oikeasti nähnyt joskus Intersporteissa sun muissa myynnissä sopivan kokoisia urheilusukkia? Käytännössä aina esillä vain kokoja 35-38 ja 51-54.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Hakusessa olisi joku kevyt tv-sarja...
Suuri kiitos kaikille ehdotuksista!

Mainituista ainakin Community ja Modern Family vaikuttavat ensivilkaisulla ihan mielenkiintoisilta. How I met your mother on saanut kaveriltakin kehuja, joten siihenkin täytynee tutustua.
 

Beneway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Mario Lemieux, Jyp
Voit nostaa koko lukuvuoden lainat kerralla. Eli syyspuolen lainaerä tulee voimaan 1.9 ja kevätpuoletn 1.1. Eli siis nyt tammikuussa voit nostaa koko tämän lukuvuoden lainat. Mutta miten tuosta saa 3 300 €? Syksy (4x300€) on 1200 € ja kevät (5x300€) on 1500 € eli 2700 €. Vai olitko kenties syyslukukaudella vaihdossa, jolloin kuukausittain nosto olisi 440€?

En ole ollut vaihdossa, enkä oikein missään muuallakaan, vaan ihan olen kaupungissani hillunut ja opiskellut jatkuvalla syötöllä.

Eli tuo 3300e on siis tuo koko lukuvuoteni laina, ja voin nostaa sen tililleni kokonaisuudessaan, jos vain teen sen ennen 31.7? Vai voinko nostaa pelkän kevätpuolen (1.1 -->) lainan, eli onko tuo syyspuolen lainaerän nostaminen jo vanhentunut kevätpuolen lainaerän nostopäivänm tultua voimaan?
 

pot67

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Eli tuo 3300e on siis tuo koko lukuvuoteni laina, ja voin nostaa sen tililleni kokonaisuudessaan, jos vain teen sen ennen 31.7? Vai voinko nostaa pelkän kevätpuolen (1.1 -->) lainan, eli onko tuo syyspuolen lainaerän nostaminen jo vanhentunut kevätpuolen lainaerän nostopäivänm tultua voimaan?

Voit nostaa ihan minkä tahansa summan 100€ - 3 300 € väliltä. Syksyn lainan voi nostaa edelleen ,vaikka kevätpuolen laina onkin tullut. Nosta toki koko nostamasi summa kerralla, niin käsittelykulut vähenevät.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Juuri tongin kahden Hesan urheiluliikkeen sukkalaarit ja noita pakkauksia oli pilvin pimein. Niitä oli niin paljon, että heräsi kysyms kuinka moni koripalloilija siellä oikein asioi?
Ne on katsos hankittu sinne Mietaata varten, mutta kun Iso-Jussi tippui eduskunnasta niin sukatkin on jääneet kauppaan.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jenkkien versio Queer as Folkista voisi olla myös hyvä vaihtoehto. Täyttää mun mielestä yllämainitut kriteerit ja sopii myös Pekka Haavistolle. Englantilaista versiota ko sarjasta en ole nähnyt.

Englantilainen, eli alkuperäinen sarja on lyhyt, mutta hyvä. Sisältää roisia kieltä, rutkasti päihteitä ja rivoa homoseksiä. Jenkkiversiosta taidettiin joutua riisumaan melkein kaikki nuo pois, oli ainakin silloin valtava pettymys, kun aikoinaan töllöstä tuli.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko joku oikeasti nähnyt joskus Intersporteissa sun muissa myynnissä sopivan kokoisia urheilusukkia? Käytännössä aina esillä vain kokoja 35-38 ja 51-54.

Itse olen urheilukaupoissa törmännyt sellaisiin kummallisiin "one size fits no one" kokoa 38-48 tjsp. Sukassa saisi olla maksimissaan kolme kokoa esim. 40-42 (koot 40, 41 ja 42), muutoin sukat ovat muodottomat tuubit, joiden valmistus pitäisi kieltää. Kuitenkin varsin yleisesti näen jotain 40-46 kokoa olevia sukkia. Siis kuka on niin pönttö, että tuollaisia ostaa?
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko joku oikeasti nähnyt joskus Intersporteissa sun muissa myynnissä sopivan kokoisia urheilusukkia? Käytännössä aina esillä vain kokoja 35-38 ja 51-54.


Itse olen urheilukaupoissa törmännyt sellaisiin kummallisiin "one size fits no one" kokoa 38-48 tjsp. Sukassa saisi olla maksimissaan kolme kokoa esim. 40-42 (koot 40, 41 ja 42), muutoin sukat ovat muodottomat tuubit, joiden valmistus pitäisi kieltää. Kuitenkin varsin yleisesti näen jotain 40-46 kokoa olevia sukkia. Siis kuka on niin pönttö, että tuollaisia ostaa?
Outoa, kyllä minä ainakin löydän ihan sopivia sukkia urheilukaupoista, eli yleensä InterSportista tai Stadiumista joko stadista tai Vantaalta. Hyvin löytyy, oli sitten kyseessä tummat normiurheilusukat esim. kävelykäyttöön tai salille tai vaihtoehtoisesti vähän kalliimmat juoksusukat joita kanssa tulee aika usein ostettua.

Oma kokoni on 46, ja siihen kokoon ei ole pahemmin ongelmia löytää ja ovat yleensä paketissa merkityt koolla 44-46 tai 45-47.

En muutenkaan muista koskaan nähneeni mitään 38-48 -haarukalla olevia kokovaihtoehtoja, toisaalta en tiedä onko esim. pienempijalkaisille tarjolla isompia kokohaarukoita kun ei niitä tule koskaan sillä silmällä katseltua.

Sattui vaan tämä silmään kysymys, kun juuri eilen taas ostin noita lisää ja nappasin vaan kassaa kohti kävellessäni ohimennen yhden 3-packin sopivan kokoisia urheilusukkia eli olisiko ollut juuri kokoa 44-46.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös