Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 022 235
  • 47 213

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Olen tilaamassa kanavapakettia, mutta tyhmä kun olen niin mitä tarkoittaa määräaikainen sopimus.

Sinä aikana, kun määräaikainen sopimus on voimassa, irtisanominen todennäköisesti aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia. Esmes jos toistaiseksi voimassa oleva sopimus on irtisanottavissa 1 kk irtisanomisajalla, voi määräajan aikana sopimusehdoissa olla, että irtisanoessasi sopimuksen, tulee sinun maksaa kuukausimaksut 2 kk ajalta. Tai pahimmoilleen pitää maksaa koko sopimusajan maksut, vaikkei palvelua käyttäisi lainkaan. Useamman vuoden määräaikaisia ei siis kannata tilata, jos on aikeissa vaihtaa asuntoa (ja samaa palvelua ei uuteen asuntoon saa siirrettyä).
 

fourtyone

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sinä aikana, kun määräaikainen sopimus on voimassa, irtisanominen todennäköisesti aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia. Esmes jos toistaiseksi voimassa oleva sopimus on irtisanottavissa 1 kk irtisanomisajalla, voi määräajan aikana sopimusehdoissa olla, että irtisanoessasi sopimuksen, tulee sinun maksaa kuukausimaksut 2 kk ajalta. Tai pahimmoilleen pitää maksaa koko sopimusajan maksut, vaikkei palvelua käyttäisi lainkaan. Useamman vuoden määräaikaisia ei siis kannata tilata, jos on aikeissa vaihtaa asuntoa (ja samaa palvelua ei uuteen asuntoon saa siirrettyä).

Eli jos sopimus on 4kk määräaikainen niin voin irtisanoa sopimuksen tuon 4 kuukauden jälkeen ilman mitään muita kustannuksia? Ymmärsinkö oikein?
 

pot67

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Eli jos sopimus on 4kk määräaikainen niin voin irtisanoa sopimuksen tuon 4 kuukauden jälkeen ilman mitään muita kustannuksia? Ymmärsinkö oikein?

Ei määräaikaista sopimusta tarvi irtisanoa. Eli jos sinulla on 4kk määräaikainen sopimus, se loppuu itsestään 4kk jälkeen. Eli ei tarvitse irtisanoa.
 

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Useamman vuoden määräaikaisia ei siis kannata tilata, jos on aikeissa vaihtaa asuntoa (ja samaa palvelua ei uuteen asuntoon saa siirrettyä).
Riippuu toki vähän mitä on tilaamassa. Jos esim. Soneran/Elisan viihdepakettien kautta on kavapaketteja tilaamassa niin tuo ei ole mikään este. Nimittäin palveluntarjoajan tulee tarjota uuteenkin osoitteeseen samaa palvelua samalla hinnalla, jos ei pysty tarjoamaan niin sopimus puretaan.



pot67 kirjoitti:
Ei määräaikaista sopimusta tarvi irtisanoa. Eli jos sinulla on 4kk määräaikainen sopimus, se loppuu itsestään 4kk jälkeen. Eli ei tarvitse irtisanoa.
Tässä tapauksessa oli kyse 4kk määräaikaisesta sopimuksesta, joka jatkuu toistaiseksi voimassa olevana määräaikaisuuden päätyttyä. Eli sopimus pitää itse irtisanoa päättymään tuohon 4kk jaksoon, ellei sitä tee niin jatkuu toistaiseksi voimassa olevana niin pitkään kunnes sen itse irtisanoo.
 

fourtyone

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei määräaikaista sopimusta tarvi irtisanoa. Eli jos sinulla on 4kk määräaikainen sopimus, se loppuu itsestään 4kk jälkeen. Eli ei tarvitse irtisanoa.

Tässä on tämä koko juttu tuosta sopimuksesta, minkä olen aikeissa nyt tilata. Tämä on tvviihteeltä tarjouksessa oleva LÄTKÄ Total -paketti.

URHOtv- ja Nelonen Paketti -tilaus 19,90€/kk + korttimaksu 3,00€. Tilaus on 6kk määräaikainen ja jatkuu toistaiseksi voimassaolevana hintaan URHOtv 9,95€/kk + Nelonen paketti 19,95€/kk + korttimaksu 3,00€. Yhteishinta 6kk:n ajalta 137,40€.

Canal+ Total -tilaus, sis. 4kk -50% (12,47€/kk) + korttimaksu 3,00€, 5. kk eteenpäin hinta 19,95€/kk + korttimaksu 3,00€. Yhteensä 61,88€. Tilaus on 4kk määräaikainen ja jatkuu toistaiseksi voimassa olevana.


Eli jos tilaan paketin tänään, niin näen tästä päivästä lähtien 6kk ajan Nelonen Paketti -kanavia ja URHOtv:tä. Sekä 4kk ajan Canal+Total paketin kanavia. Sittenkö nuo loppuvat automaattisesti, ettei tarvitse erikseen laittaa mitään tilausta poikki?

Edit. Itse käsitin asian niin että pystyn lopettamaan tuon Nelonen Paketti+URHOtv paketin 6kk jälkeen ilman mitään lisäkustannuksia, ja Canal+Total paketin 4kk jälkeen ilman lisäkustannuksia. Kai tämä onnistuu, kun tuossa ehdoissa kerta näin mainitaan?
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Tässä on tämä koko juttu tuosta sopimuksesta, minkä olen aikeissa nyt tilata. Tämä on tvviihteeltä tarjouksessa oleva LÄTKÄ Total -paketti.

URHOtv- ja Nelonen Paketti -tilaus 19,90€/kk + korttimaksu 3,00€. Tilaus on 6kk määräaikainen ja jatkuu toistaiseksi voimassaolevana hintaan URHOtv 9,95€/kk + Nelonen paketti 19,95€/kk + korttimaksu 3,00€. Yhteishinta 6kk:n ajalta 137,40€.

Canal+ Total -tilaus, sis. 4kk -50% (12,47€/kk) + korttimaksu 3,00€, 5. kk eteenpäin hinta 19,95€/kk + korttimaksu 3,00€. Yhteensä 61,88€. Tilaus on 4kk määräaikainen ja jatkuu toistaiseksi voimassa olevana.


Eli jos tilaan paketin tänään, niin näen tästä päivästä lähtien 6kk ajan Nelonen Paketti -kanavia ja URHOtv:tä. Sekä 4kk ajan Canal+Total paketin kanavia. Sittenkö nuo loppuvat automaattisesti, ettei tarvitse erikseen laittaa mitään tilausta poikki?
Jatkuvat toistaiseksi voimassa olevina, ellet katkaise. Mutta koska sopimuksen ensimmäiset 6 tai 4 kuukautta ovat määräaikaisia, voit katkaista sopimuksen päättymään niiden loppuun ilman irtisanomisaikaa. Ilmoita yhtiölle hiukan ennen määräajan loppumista, että haluat lopettaa tilauksen määräajan loppuun.
 

fourtyone

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jatkuvat toistaiseksi voimassa olevina, ellet katkaise. Mutta koska sopimuksen ensimmäiset 6 tai 4 kuukautta ovat määräaikaisia, voit katkaista sopimuksen päättymään niiden loppuun ilman irtisanomisaikaa. Ilmoita yhtiölle hiukan ennen määräajan loppumista, että haluat lopettaa tilauksen määräajan loppuun.

Jes, kiitoksia. Nyt kun sain asiat selville, niin lähtee tuo paketti tilaukseen.
 

pot67

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Edit. Itse käsitin asian niin että pystyn lopettamaan tuon Nelonen Paketti+URHOtv paketin 6kk jälkeen ilman mitään lisäkustannuksia, ja Canal+Total paketin 4kk jälkeen ilman lisäkustannuksia. Kai tämä onnistuu, kun tuossa ehdoissa kerta näin mainitaan?

Juurikin näin, eli jos tilaus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana, se pitää itse katkaista.

Vähän sama kuin lehtien kestotilauksissa. Itse esimerkiksi tilasin Urheilulehden viime keväänä kestotilauksena. Tarjous oli 3+1 kk 19.90 € ja kaupan päälle 5 UrhoTV:n koodia. Saman tien kun olin tarjouspaketin laskun maksanut, katkaisin kestotilauksen. Näin ollen sain 19,90 € hintaan 16 kpl (à 3.90 €) Urheilulehteä ja 5 kpl (à 9 €) UrhoTV:n koodia. Monikaan ei tiedä, että kestotilauksen voi irtisanoa samantien ilman mitään kustannuksia.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Jos TV Viihde -firmalta noita palveluja tilaatte niin onnea vaan kaikille ja olkaa varovaisia mihin nimenne laitatte.

Itse menin Jokerien europelien ja nuorten MM-kisojen takia ostamaan 1kk prepaidkortin Canalia ärrältä. Loppujen lopuksi olin näin suostunut kuukauden ennakkoon maksetun paketin lisäksi toistaiseksi voimassa olevaan sopimukseen, jonka voi irtisanoa vasta seuraavan laskutuskauden jälkeen.

Näin ollen joulukuun puolivälissä ostettu paketti, joka irtisanottiin 10. tammikuuta ei irtisanoudukaan silloin vaan seuraavan laskutuskauden jälkeen. Kaikkein hauskinta asiassa oli että seuraava laskutuskausi ei ollut vielä edes alkanut (vaan alkoi n. viikon päästä) ja se loppuu vasta helmi-maaliskuun vaihteessa, joten tuleepa nyt sitten maksettua lähes kolme kuukautta. No näkeepähän noita samoja leffoja kuitenkin päivästä toiseen..

Oma moka. Olisi pitänyt olla tarkempi kun palveluntarjoajat ovat salamyhkäisiä smallprinteineen...
Eipä tuo firma siltikään saa puhtaita papereita. Asiakaspalveluun on tunnin jonot ja odottamisenkaan jälkeen palvelusta ei oikein voi puhua..
 

Ralph

Jäsen
Missäköhän myytäisiin sellaisia koteloita, jossa voi säilyttää CD-levyjä. Sellaisia, jossa on joku vetoketju tai sellainen, jonka avaamalla tulee ne levyt näkymiin. Ja millä nimellä sellaisia edes kutsutaan. Levykotelo?
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Missäköhän myytäisiin sellaisia koteloita, jossa voi säilyttää CD-levyjä. Sellaisia, jossa on joku vetoketju tai sellainen, jonka avaamalla tulee ne levyt näkymiin. Ja millä nimellä sellaisia edes kutsutaan. Levykotelo?

Luulisi noita löytyvän ihan kaikista isommista marketeistakin. En nyt osaa sanoa millä nimellä tuollaiset kulkevat.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Missäköhän myytäisiin sellaisia koteloita, jossa voi säilyttää CD-levyjä. Sellaisia, jossa on joku vetoketju tai sellainen, jonka avaamalla tulee ne levyt näkymiin. Ja millä nimellä sellaisia edes kutsutaan. Levykotelo?

Ihan marketeissahan noita myydään. Muistaakseni omani kantoi nimeä CD/DVD softcase.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Onko mitään vaikutusta normaalien puheluiden kuuluvuuteen/pätkimiseen/yhdistymiseen sillä, että onko verkon valinta pelkkä GSM-tila vai kaksitoimisuus (GSM ja 3G)?
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Onko mitään vaikutusta normaalien puheluiden kuuluvuuteen/pätkimiseen/yhdistymiseen sillä, että onko verkon valinta pelkkä GSM-tila vai kaksitoimisuus (GSM ja 3G)?
GSM-tilassa on yleensä parempi kuuluvuus,
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Missäköhän myytäisiin sellaisia koteloita, jossa voi säilyttää CD-levyjä. Sellaisia, jossa on joku vetoketju tai sellainen, jonka avaamalla tulee ne levyt näkymiin. Ja millä nimellä sellaisia edes kutsutaan. Levykotelo?

Tarkoitit varmaan näitä? CD/DVD-Mappi 64:lle CD/DVD levylle synteettist NIERLE MEDIA -nettikauppa

Nierlestä noita olen tilannut. "Harmi" vain että 30 kg asti Nierlessä on sama postimaksu, 9,95€. Eli kannattaa tilata suurempi määrä tuotteita jos tuolta aikoo tilata jotain.

-Tinke-80
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Tilanne on tämä: asun Helsingissä ja olen extinä eli ikäänkuin konsulttina eräässä yrityksessä. Joka aamu matkustan spåralla duuniin. Ko paikasa olen toistaiseksi eli saatan joutua toiseen paikkaan joka voi hyvinkin olla toisella paikkakunnalla (käytännössä Espoossa tai Vantaalla). Olenko verottajan mukaan töissä asiakasyrityksessä vai onko firman pääkonttori työpaikka? Pääkonttori on Vantaalla joten sillä olisi merkitystä matkavähennyksen kohdalla.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Jos olen nykyisen pomoni kanssa sopinut (suullisesti) ohimennen, että jatkan töissä kun nykyinen (määrä-aikainen) työ-sopimus loppuu niin kuinka sitovasta sopimuksesta on todellisuudessa kyse? Jos jompikumpi, pomo tai minä ei haluakkaan jatkaa, mutta toinen osapuoli on toista mieltä mitä sanoo laki? Sanotaan nyt, että todistajia "sopimukselle" ei ole vaan kahden kesken asiasta sovittiin. Tilanne ei nyt ole mitenkään ajankohtainen, koska kumpikin osapuoli haluaa jatkaa ns. sopimuksen mukaan, mutta tuli nyt vaan mieleen..
Kyllä minä olen siinä käsityksessä, että suullinen sopimus on yhtä pitävä kuin kirjallinenkin. Toki toteenäyttäminen on suuntaan tai toiseen todella vaikeaa, mutta ainakin todistajien läsnäollessa puhutaan ihan lainvoimaisesta sopimuksesta.

Kaiken kaikkiaan aika hankala keissi kuitenkin, koska voidaan myös kyseenalaistaa puheenaiheen virallisuus eli oliko kyse vain "huulenheitosta" vai ihan formaalista neuvottelusta.

Huteralla pohjalla olet siis, vaikka näennäisesti laki onkin puolellasi. Suosikaamme kirjallista aina jos mahdollista.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Tilanne on tämä: asun Helsingissä ja olen extinä eli ikäänkuin konsulttina eräässä yrityksessä. Joka aamu matkustan spåralla duuniin. Ko paikasa olen toistaiseksi eli saatan joutua toiseen paikkaan joka voi hyvinkin olla toisella paikkakunnalla (käytännössä Espoossa tai Vantaalla). Olenko verottajan mukaan töissä asiakasyrityksessä vai onko firman pääkonttori työpaikka? Pääkonttori on Vantaalla joten sillä olisi merkitystä matkavähennyksen kohdalla.
Verottajan mukaan olet töissä työhönottopaikalla, joka on määritelty työsopimuksessa. Matkat työhönottopaikan ja työpisteen välillä maksaa työnantaja kulukorvauksina niiltä osin, kuin matka työpisteeseen on pidempi kuin työhönottopaikkaan.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Verottajan mukaan olet töissä työhönottopaikalla, joka on määritelty työsopimuksessa. Matkat työhönottopisteen ja työpisteen välillä maksaa työnantaja kulukorvauksina niiltä osin, kuin matka työpisteeseen on pidempi kuin työhönottopaikkaan.

Tässä on otettava vielä huomioon se, että jos matka kotoa työpisteeseen on lyhyempi kuin työpaikalta, maksetaan kilometrit kotoa työpisteelle.
 

Fiiu

Jäsen
Jos olen nykyisen pomoni kanssa sopinut (suullisesti) ohimennen, että jatkan töissä kun nykyinen (määrä-aikainen) työ-sopimus loppuu niin kuinka sitovasta sopimuksesta on todellisuudessa kyse? Jos jompikumpi, pomo tai minä ei haluakkaan jatkaa, mutta toinen osapuoli on toista mieltä mitä sanoo laki? Sanotaan nyt, että todistajia "sopimukselle" ei ole vaan kahden kesken asiasta sovittiin. Tilanne ei nyt ole mitenkään ajankohtainen, koska kumpikin osapuoli haluaa jatkaa ns. sopimuksen mukaan, mutta tuli nyt vaan mieleen..

Käsittääkseni tuo homma menee niin että kun se määräaikainen soppari loppuu niin sen jälkeen, jos kukaan ei työpaikalta ensimmäisenä "sopimuksettomana" päivänä pois aja (eli käytännössä siis pomo) niin tällöin sinulla on toistaiseksi voimassa oleva työsopimus jossa sitten noudatetaan normaaleja irtisanomisaikoja jne. Kirjallisena tietysti kannattaa tuo pyytää jotta on tarvittaessa jotain vipuvartta.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Jos TV Viihde -firmalta noita palveluja tilaatte niin onnea vaan kaikille ja olkaa varovaisia mihin nimenne laitatte.

Itse menin Jokerien europelien ja nuorten MM-kisojen takia ostamaan 1kk prepaidkortin Canalia ärrältä. Loppujen lopuksi olin näin suostunut kuukauden ennakkoon maksetun paketin lisäksi toistaiseksi voimassa olevaan sopimukseen, jonka voi irtisanoa vasta seuraavan laskutuskauden jälkeen.

Tässä fourtyonen tapauksessa onkin fiksuinta soittaa tuonne ainakin kuukautta ennen pakettien määräaikaisuuden päättymistä, ettei meinaa niitä jatkaa. Muuten tosiaan voi tulla näitä ylimääräisiä kuukausia maksettavaksi.

Kuukautta pidempi aika kyllä kuulostaa toisaalta suht kummalliselta, kun noita kuitenkin kuukausiveloitteisesti laskutetaan. Oletko kysynyt tuosta esim kuluttajaneuvojalta? Tuossa on kuitenkin selkeää vilunkipeliä havaittavissa, joten tuon voisi saada irtisanottuakin pelkän yhden kuukauden hinnalla. Eri asia sitten, jaksaako noista vääntää.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Kuukautta pidempi aika kyllä kuulostaa toisaalta suht kummalliselta, kun noita kuitenkin kuukausiveloitteisesti laskutetaan. Oletko kysynyt tuosta esim kuluttajaneuvojalta? Tuossa on kuitenkin selkeää vilunkipeliä havaittavissa, joten tuon voisi saada irtisanottuakin pelkän yhden kuukauden hinnalla. Eri asia sitten, jaksaako noista vääntää.

Soittelin firman asiakaspalveluun ajomatkalla Helsingistä Tampereelle saatanallisessa lumipyryssä ja sitä helvetin teostovapaata 30 sekunnin mittaista, yhä uudelleen toistuvaa särisevää jonotusmusiikkia tunnin kuunneltuani yritin tiellä pysymisen ohessa taistella tämän asiakaspalvelijatyttösen kanssa. Kuulemma "kaikki lukee ehdoissa" jne. Sitä se hoki. Uudelleen ja uudelleen. Aikani jaksoin vääntää, mutta puhti ei riittänyt enää. Vaikka menettely kuulostikin vilungilta niin ajattelin että vittu antaa olla. Kai on tullut mokattua itse ja jos sopimusehdoissa lukee jotain, olisi ne pitänyt lukea ajoissa.
Suostuin maksamaan koko summan sillä ehdolla etten enää ikinä saisi postia ko. firmasta kotiini.
Talous ei onneksi kaadu muutamaan kymppiin ja nyt olen vahingosta viisastunut. Kyseinen firma vaikuttaa hieman arveluttavalta enkä aio rahojani heille enää kantaa.
Olkaa muut varovaisia ja lukekaa sopimusehdot huolella!

Toisinaan kaipaan aikaa jolloin telkkarissa ei ollut edes värejä...
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Otetaanpas tähän työmarkkinasäädösten ja lakipykälien väliin hieman viihteellisempi ja ennen kaikkea todellinen sekalainen kysymys.

Hakusessa olisi joku kevyt tv-sarja, jota pystyisi avokin kanssa katsomaan ajan kuluksi tai muuten vaan. Eli jotain parikymppisille sopivaa viihdettä; huumoria nyt ensisijassa mutta iskevä sukupuolirajat ylittävä draamakin käy. Nykysellään olemme viihtyneet Kellarin kunkun (The King of Queens) parissa, mutta sitä sarkaa ei ole enää jäljellä kuin yksi kausi. Löytyisikö soihdunkantajaa tulevien iltojen ratoksi?

Olen erinäisistä syistä rajannut pois ainakin seuraavat yleisesti "pidetyt" sarjat: Frendit, Dharma ja Greg, Teho-osasto yms. lääkärisarjat, Californication, Entourage, Dexter, Lost, Pako, House.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Hakusessa olisi joku kevyt tv-sarja, jota pystyisi avokin kanssa katsomaan ajan kuluksi tai muuten vaan. Eli jotain parikymppisille sopivaa viihdettä; huumoria nyt ensisijassa mutta iskevä sukupuolirajat ylittävä draamakin käy. Nykysellään olemme viihtyneet Kellarin kunkun (The King of Queens) parissa, mutta sitä sarkaa ei ole enää jäljellä kuin yksi kausi. Löytyisikö soihdunkantajaa tulevien iltojen ratoksi?

Olen erinäisistä syistä rajannut pois ainakin seuraavat yleisesti "pidetyt" sarjat: Frendit, Dharma ja Greg, Teho-osasto yms. lääkärisarjat, Californication, Entourage, Dexter, Lost, Pako, House.
Tohtori Sykerö tietenkin. Jos piirretyt ei nappaa niin sitten Sopranos tai tämä vasta kakkosella (ei yhteyttä presidenttiehdokas Haavistoon) alkanut Boardwalk Empire. Molemmat tosin ovat tavallaan "miehisiä", mutta saattavat upota naiskatsojaankin (ei yhteyttä kehenkään heteroon presidenttiehdokkaaseen).
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Otetaanpas tähän työmarkkinasäädösten ja lakipykälien väliin hieman viihteellisempi ja ennen kaikkea todellinen sekalainen kysymys.

Hakusessa olisi joku kevyt tv-sarja, jota pystyisi avokin kanssa katsomaan ajan kuluksi tai muuten vaan. Eli jotain parikymppisille sopivaa viihdettä; huumoria nyt ensisijassa mutta iskevä sukupuolirajat ylittävä draamakin käy. Nykysellään olemme viihtyneet Kellarin kunkun (The King of Queens) parissa, mutta sitä sarkaa ei ole enää jäljellä kuin yksi kausi. Löytyisikö soihdunkantajaa tulevien iltojen ratoksi?

Olen erinäisistä syistä rajannut pois ainakin seuraavat yleisesti "pidetyt" sarjat: Frendit, Dharma ja Greg, Teho-osasto yms. lääkärisarjat, Californication, Entourage, Dexter, Lost, Pako, House.

Mites Suomalainen? Kakkoselta tuleva Uusi päivä on ainakin oman vaimon suosiossa ja itsekin pystyn sitä katsomaan ilman pahoinvointireaktiota.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös