Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 988 803
  • 47 171

Jeepeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Islanders
Eilen iski aika raivokas vatsatauti ja tuli oksenneltua pitkälle yöhön. Join siinä laattamisen välissä aina vettä ja keltaista Jaffaa, jotta olisi jotain mitä oksentaa. Aamulla hämmästys oli melkoinen, kun viimeisin, suoraan sängystä pimeässä heitetty okselasti olikin fairynvihreä.

Mitäs helvettiä, oliko siinä jotain vatsahappohommeleita vai onko mulla jokin taikurimaha, joka muuttaa keltaisen juoman vihreäksi?
 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - #FreeFASlapsi
Homeesta, taas...

Tutkiskelin äsken kämppää ympäri ja katsastin paikkoja, jotka olisivat luonnollisia homeelle. Pari epävarmaa kohtaa löytyi ja koitan nyt kuvailla niitä mahdollisimman tarkkaan, joten jos joku osaa heittää hyvää arvausta / tietoa kehiin niin antaa taas vaan tulla!

Jääkaapin alla - Todella v*ttumainen paikka nähdä, koska ainoa minkä tuosta sai auki oli pieni ritilä jääkaapin alapäässä. Ritilää raotettuani tuli vastaan aivan mieletön määrä pölyä, jonka imuroin kylmästi pois sen minkä vain sain. Jäljelle jäi etuosaan noin 10x15 cm alue, joka on tahmeaa p*skaa ja pölyä täynnä. Koitin tuota kuurata kovasti pois, mutta eipä tahdo millään lähteä. EI vaikuta mielestäni miltään homeelta, mutta tosiaan tahmeaa tuo "neste" tuossa tuntui olevan.

Jääkaapin viereinen kaappi - Kurkistin tuonne ja mitään näkyviä vaurioita ei näkynyt. Mitä nyt toki vanhassa kaapistossa alkaa maalit kupruilemaan, mutta onhan sekin toki merkki siitä, että hometta saattaa olla paikalla. Tummentumia tai muita vastaavia ei kuitenkaan meikäläisen silmään osunut, joten olin jo lopettaa kaapin tutkimisen siihen.
Kaapin alahylly kuitenkin vaikutti ihmeen kenkulta ja tönäisin sitä sitten pari kertaa ja huomasin, että se on irroitettava hyllykkö, jonka alla menee ilmeisesti jonkinmoisia vesiputkia. Vesiputkien alle on heitetty sanomalehtiä, mutta kun niiden alle katsoi niin siellähän sitä tummentumaa oli. Pikaisestihan tuon vain katsastin eikä tummentunut alue kovinkaan iso mielestäni ollut, mutta erottui kuitenkin selvästi muovimatosta (vaaleanruskea muovimatto koko kämpässä). Tummentumassa oli mielestäni myös vaaleata laikkua, joka sopisi myöskin homeen määritelmään..

Hellan viereinen laatikosto, tai siis sen alapuoli - Nappasin huvikseni tuon laatikon kokonaan pois ja imuroin tuonkin paikan läpikotaisin sen minkä imuri nieli. Jäljelle jäi samanlaista tummentumaa kuin tuossa jääkaapin viereisessä kaapissa, mutta äkkiseltään katsottuna en kuitenkaan erottanut, että tuossa olisi ollut samanlaista valkeata laikkua mukana kuin esimerkiksi tuossa kaapistossa / sen pohjalla siis. Nämä tummentumat kuitenkin olivat selkeimmät kaikista ja erottuivat lattiasta erinomaisesti.

Eivätkä nämä tummentumat ainakaan äkkiseltään näyttäneet miltään lialta lattiassa vaan nimeomaan siltä, että kosteus olisi aiheuttanut nämä tummentumat.
Pitää odotella iltaan, että emäntä tulee töistä kotia josko tuolloin saisi kameran jostain kätköistä kaivettua ja otettua parit kuvat, jotta olisi esittää ihan ilmielävää materiaalia noista paskoista.

Vaan mitäpä on raati mieltä? Vähän vaikea varmasti tulkita pelkän kuvailun pohjalta, mutta parempaan en vielä pysty :D
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Jääkaapin alla -
- - -
Jääkaapin viereinen kaappi -
- - -
Hellan viereinen laatikosto, tai siis sen alapuoli -
- - -

Jääkaapin alla on yleensä kaikenlaista. Yleensä jääkaappia on hankalin siirtää ja siksi sen alle kerääntyy yhtä sun toista. Hyvä että imuroit, sillä kun jos jääkaapin taakse kerääntyy liikaa pölyä, jopa villakoiria niin siinä on ilmeinen palovaara. Esim. aikoinaan Keravan aseman alabaarin palo lähti jääpalakoneen takana olleista villakoirista. Kompressorin pikku kipinä sytyttää pölyn herkästi.

Tummentumat lattiassa vaikuttaisivat äkkiseltään (arvaus näkemättä) siltä, että muovimaton alla voisi hyvinkin olla jotain merrrkillistä. Laita CSI soimaan, sammuta valot ja fikkarin kanssa kurkista maton alle. Jos uskallat.

Enivei, nyt kun olet siivoamisessa päässyt hyvään alkuun, siirrä liesi pois paikoiltaan ja siivoa sen alusta ja kalusteiden sivuseinämät. Onnekas jos olet, löydät vielä pari hukassa ollutta haarukkaa ja veistä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vaan mitäpä on raati mieltä? Vähän vaikea varmasti tulkita pelkän kuvailun pohjalta, mutta parempaan en vielä pysty :D

No juu, hiukan mutuiluahan tämä on. Jotain hämärää voi olla siinä, miksi sanomalehtiä on putkien alle laitettu, voi toki olla ihan vahingossa sinne joutuneetkin, vaikea sanoa.
Jääkaapeissa on yleensä takana sellainen pieni haihdutuskuppi, johon siis koneistosta tiivistyvät vedet johtuvat, ja josta veden pitäisi sitten haihtua itsekseen, mutta yleensä allas on liian pieni, pölyn peitossa ja ahtaassa tilassa, joten sieltä ei mitään haihdu, ja vedet lorisee lattialle pikkuhiljaa, esim seinää pitkin, ja sieltä maton alle. Eli kiva olisi ottaa koko jääkaappi paikaltaan pois ja tsekata, vaikka tuskin se mitään mittavaa kosteusvahinkoa on aiheuttanut.

Jos haluat ryhtyä oikein omatoimikuntotutkijaksi, niin hae biltemasta kympillä sellainen halpis pintakosteusmittari, jolla saat vähän tuntumaa, voisiko tummentuneissa muovimatoissa olla jotain hämärää.

Edelleen se ilmanvaihto minulla ekana kelloja soittaisi, oletko kokeillut, vetääkö räppänät?
 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - #FreeFASlapsi
No juu, hiukan mutuiluahan tämä on. Jotain hämärää voi olla siinä, miksi sanomalehtiä on putkien alle laitettu, voi toki olla ihan vahingossa sinne joutuneetkin, vaikea sanoa.
Jääkaapeissa on yleensä takana sellainen pieni haihdutuskuppi, johon siis koneistosta tiivistyvät vedet johtuvat, ja josta veden pitäisi sitten haihtua itsekseen, mutta yleensä allas on liian pieni, pölyn peitossa ja ahtaassa tilassa, joten sieltä ei mitään haihdu, ja vedet lorisee lattialle pikkuhiljaa, esim seinää pitkin, ja sieltä maton alle. Eli kiva olisi ottaa koko jääkaappi paikaltaan pois ja tsekata, vaikka tuskin se mitään mittavaa kosteusvahinkoa on aiheuttanut.

Jos haluat ryhtyä oikein omatoimikuntotutkijaksi, niin hae biltemasta kympillä sellainen halpis pintakosteusmittari, jolla saat vähän tuntumaa, voisiko tummentuneissa muovimatoissa olla jotain hämärää.

Edelleen se ilmanvaihto minulla ekana kelloja soittaisi, oletko kokeillut, vetääkö räppänät?

Koitin koko jääkaappia ensin siirtää, mutta en tuossa onnistunut kuitenkaan. Jääkaappin on sullottu helvetin ahtaaseen tilaan eikä oikein mistään tohdi saada kunnon otetta, joten yksin tuota on turha koittaa siirtää. Kuitenkin siis kuten sanoin: Tuon etuosassa olevan lian en usko olevan edes hometta vaan jotain muuta paskaa. Takaosaan sitten ei nähnyt vaikka yritinkin fikkarin kanssa tonkia katsomaan. Pölyä kun on niin helvetisti eikä imurikaan yllä noita enää imemään sieltä pois.

Ilmanvaihdon testasin sekunti sitten ja hyvin toimii. Keittiön liesituuletin imaisi A4-paperin kuin vettä vain ja vessankin räppänä teki saman eli kaiketi voidaan siis jonkinnäköisellä todennäköisyydellä pyyhkiä tuo huoli ainakin syrjempään?

Ja yritän tosiaan iltasella ottaa fikkarin valossa hieman valokuvamateriaalia noista kohdista joita löysin, sekä tietysti jääkaapin takaa jos sen vain saan siirrettyä sijoiltaan.
 

Mehtänucco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuli hommattua tuo iphone ja nyt olis sitte tällanen ongelma, eli milläs vitulla tonne itunes storeen voi rekisteröityä jos ei omaa luottokorttia? Onko jossain joku valikko mitä kautta pääsee rekisteröitymään ilman tuota tietoa?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tuli hommattua tuo iphone ja nyt olis sitte tällanen ongelma, eli milläs vitulla tonne itunes storeen voi rekisteröityä jos ei omaa luottokorttia? Onko jossain joku valikko mitä kautta pääsee rekisteröitymään ilman tuota tietoa?
Oliskos mitään järkeä etsiä tietoa vaikka iTunesin sivuilta?

Ohje
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
Mistä kaupoista lappeenrannan alueella saa Kesämäen Leipomon lihapiirakoita? Leipomo itse on jo mennyt kiinni ja viikonlopun aikana pitäisi päästä lihapiirakkakaupoille.
Edit. Kiitokset Gleb. Pitää käydä ostoksilla ennen matsia
 
Viimeksi muokattu:

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mistä kaupoista lappeenrannan alueella saa Kesämäen Leipomon lihapiirakoita? Leipomo itse on jo mennyt kiinni ja viikonlopun aikana pitäisi päästä lihapiirakkakaupoille.

Citymarketissa niitä on ainakin ollut, saattaa löytyä muistakin K-ryhmän kaupoista
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Kysyn nyt eka täältä, jos joku sattuisi tietämään eli olen tällä hetkellä duunipaikassani hommannut itselleni näin vanhempana ja "viisaampana" oppisopimuksen ja homma ok mutta entä jos jossain vaiheessa kesken oppisopimuksen haluankin vaihtaa duunia paremman tarjouksen myötä niin mites käy tuon opiskelun kanssa? Tälläinen voi olla ajankohtainen jossain välissä.

Loppuuko oppisopimus tylysti vai voinko jatkaa opiskelua ilman tuota oppisopimus hässäkkää jollain tavalla? Yritin äsken lukea noita papereitakin läpi mutta en huomannut tälläistä kohtaa. Niin ja kyseessä on ihan vaatimaton merkonomi asiakaspalvelu/myynti systeemi.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kysyn nyt eka täältä, jos joku sattuisi tietämään.....

Itse olen tuon tilanteen kokenut, tosin 23v sitten. Aloitin oppisopimuksella yhdessä firmassa ja sain naapurifirmasta tarjouksen, missä maksettiin jo ihan oikeaa liksaa, niin tartuin siihen. Olin siihen mennessä suorittanut kaksi tutkintoon kuuluneista kolmesta teoriajaksoista. Oppisopimus tyssäsi, mutta jonkun vuoden verran kun olin ollut uudessa paikassa, otin asian puheeksi ja sain tehtyä diilin, että suoritin sen loppuun uudessa firmassa. Pomo ei jaksanut säätää papereiden kanssa joten hoidin koko kuvion omatoimisesti ja sain mm. kaikki rahat itselleni mitä firma sai minun oppisopimuksen takia, joten selvisin viimeisestä teoriajaksostakin tukevalla lompakolla varustettuna.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Itse olen tuon tilanteen kokenut, tosin 23v sitten. Aloitin oppisopimuksella yhdessä firmassa ja sain naapurifirmasta tarjouksen, missä maksettiin jo ihan oikeaa liksaa, niin tartuin siihen. Olin siihen mennessä suorittanut kaksi tutkintoon kuuluneista kolmesta teoriajaksoista. Oppisopimus tyssäsi, mutta jonkun vuoden verran kun olin ollut uudessa paikassa, otin asian puheeksi ja sain tehtyä diilin, että suoritin sen loppuun uudessa firmassa. Pomo ei jaksanut säätää papereiden kanssa joten hoidin koko kuvion omatoimisesti ja sain mm. kaikki rahat itselleni mitä firma sai minun oppisopimuksen takia, joten selvisin viimeisestä teoriajaksostakin tukevalla lompakolla varustettuna.

Okei.

Mietin sitä kun nykyään noita hommia voi opiskella täysin etänä, periaatteessahan tämäkin on sitä. Tai ei edes periaatteessa vaan tämä on juuri sitä.. No tiistaina menossa koululle niin täytyy silloin viimeistään hieman udella asiasta.

Edit: Eli jos nyt jotakuta ehkä askarruttaa samainen asia niin pistetään varmistus totuudesta tännekkin, on siis täysin mahdollista jatkaa opiskelua joko oppisopimuksella uuden työpaikan kanssa tai ilman. Joten hyvä juttu.
 
Viimeksi muokattu:

Jeesus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Osaisikohan joku auttaa autovakuutusongelman kanssa:

Tarkoitus olisi ensi kesänä lentää Saksaan, ostaa sieltä auto ja tämän jälkeen ajella pari viikkoa Keski-Euroopassa. Miten olisi järkevintä hoitaa auton vakuutusasiat tuolle parin viikon ajalle?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Osaisikohan joku auttaa autovakuutusongelman kanssa:

Tarkoitus olisi ensi kesänä lentää Saksaan, ostaa sieltä auto ja tämän jälkeen ajella pari viikkoa Keski-Euroopassa. Miten olisi järkevintä hoitaa auton vakuutusasiat tuolle parin viikon ajalle?

Herran haltuun?

Sori oli pakko...

ADAC - autoliittoa vastaava Saksassa on yksi vaihtoehto. Mikä tahansa vakuutusyhtiö antaa liikennevakuutuksen Saksassa myöskin. Kotimaisesta vakuutusyhtiöstä voi hankkia lisäksi kaskovakuutuksen autoon, mutta siitä pitää sopia etukäteen lähetellä ostetun auton tiedot kotimaahan.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Mikä olisi oikein hyvä sivusto jonne saisin tallennetua maksukanavani kätevästi - niin että yhdellä vilkaisulla näkisin mitä niiltä kanavilta tänään tuleekaan.

TvNyt.fi vaan en oikein hyvin saa niitä tuohon toimimaan - tai sitten en vaan osaa.

Telkku.com mutta saako tähän jotenkin niitä kanavia sillai omavalintaisesti.

Vittu kun oon niin laiska. Neuvokaa joku. Mä haluan siihen näkyville Eurosport 1 ja 2, Nelosen Pro 1 ja 2 ja Kino, Urhotv, MTV3 Max sekä Leffa ja vielä VH1 ja VH1 Classic. Ei voi olla niin vaikeaa, vai voiko?
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Mikä olisi oikein hyvä sivusto jonne saisin tallennetua maksukanavani kätevästi - niin että yhdellä vilkaisulla näkisin mitä niiltä kanavilta tänään tuleekaan.
Telkku.comiin luot tunnuksen, ja personoit ohjelmasivun haluamasi näköiseksi.

Lisätietoja kyseisen sivuston FAQ:sta.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Suosikkijoukkue
Chisu! (Kesätyttö 2012 -skabassa PMMP:n Mira)
Jäähuki

Onko Helsingissä mahdotonta saada ostettua sunnuntaille (tai edes arkipäiville) lepakkovuoroa? Tuntuu, että vähän joka puolella on täyttä.

Nimimerkillä Jäälle kaipaava.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Telkku.comiin luot tunnuksen, ja personoit ohjelmasivun haluamasi näköiseksi.

Lisätietoja kyseisen sivuston FAQ:sta.

Näin juuri ja jos vain mahdollista, niin Muista minut -toiminnolla ei joka kerta tarvitse kirjautua uudestaan, vaan pelkästään avaamalla Telkku.com'im saa näkymään mieluisan listan.
Kiitos, toimii hyvin! Olen tosiaan vaan niin hiton laiska etten jaksa alkaa ite etsimään mitään. Onneksi voi täältä aina kysyä jelppiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös