Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 022 200
  • 47 213

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Kukaan ei ole tyhmien kysymysten ketjuun osannut vastata joten kysyn täältä: miten kalat näkevät uida talvella jään alla? Jäätä on kuitenkin parhaimmillaan yli peoli metriä ja varsinkin yöllä aurinko ei pääse läpi.
 

xAnZax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kukaan ei ole tyhmien kysymysten ketjuun osannut vastata joten kysyn täältä: miten kalat näkevät uida talvella jään alla? Jäätä on kuitenkin parhaimmillaan yli peoli metriä ja varsinkin yöllä aurinko ei pääse läpi.

Pikasella googletuksella löytyi tuollainen:

Kalan kyljissä on pyrstöön päin kulkeva tumma viiva, kylkiviiva. Sen kohdalla suomuissa on pieniä reikiä. Jokainen reikä johtaa ihon alla kulkevaan hyytelön täyttämään kanavaan. Kanavassa on aistinsoluja, joiden avulla kala aistii veden värähtelyt ja niiden perusteella vihollis- ja saaliskalan lähestymisen. Kylkiviiva-aistin avulla kala pystyy liikkumaan myös pimeässä. Kalan liikkeiden aiheuttamat paineaallot palaavat kiinteästä esteestä kaikuna kylkiviiva-aistimeen. Tällä tavalla kala pystyy väistämään esteen.

Ja eipä kaikki pikku lammikot muutenkaan kristallinkirkkaita ole,joten eiköhän kalat ole sopeutuneet aika hyvin elämään hämärissä olosuhteissa.

Eli vastaus on,ettei kalat välttämättä näekkään talvisin jään alla juuri mitään,mutta muut aistit korvaa näön.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Paikassa ei ole spirittiä eikä tunnelmaa, ja safkoista on saatu maku pois. Tilalle on laitettu hernemujua, jota muuten on ihan jokaisessa annoksessa. Saivat vissiin vuoden mujut halvalla jostain.

Bissellä voin käydä, mutta kauaa en ole viihtynyt, edes hyvässä seurassa.
Luotan sanaasi. Ja yllekirjoittaneiden myös. Muutama alennustuoppi ja sitten pois, se olkoon suunnitelma sit.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mikä juttu se torstaina IL:n lööpeissä ollut "Oudot-valot-pelottivat-ihmisiä-viranomaiset-ymmällään"-otsikko lopulta oli? Lehden nettiversiosta tuosta ei ainakaan sanaakaan löytynyt, mutta olisiko joku sattunut lukaisemaan ko. aviisin?

En tiiä, mutta veikkaan että kyseessä on sama juttu, mistä Kouvolan Sanomissakin oli pikku juttu. Elimäellä olivat nähneet outoja liikkuvia valoja taivaanrannassa illalla, varmaan muuallakin tehty havaintoja idästä. Kellään ei ollut tietoa asiasta, mutta epäiltiin että rajan takana olisi jotain harjoituksia meneillään.
 

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Putkiremontti olis kohtapuolin alkamassa. Olis kysymys sen riemun kokeneille. Onnistuukohan sen ajan kärvistellä täällä kämpillä vai pitäiskö suosiolla lähteä "evakkoon" jonnekin... ?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Putkiremontti olis kohtapuolin alkamassa. Olis kysymys sen riemun kokeneille. Onnistuukohan sen ajan kärvistellä täällä kämpillä vai pitäiskö suosiolla lähteä "evakkoon" jonnekin... ?

Se vähän riippuu. Mikä on toteutustapa, minkä ikäinen talo? Jokatapauksessa asuminen on mahdollista, kivaa se ei missään tapauksessa ole. Paljon riippuu urakoitsijan tahtotilasta pitää pölynsuojaus kunnossa, eli rakentaa kunnolliset suojaukset kylpyhuoneen ja keittiön sekä muiden tilojen välille. Ja aikataulusta myös, työvaihe kerrallaan edetään kaikissa samassa linjassa olevien kämppien kanssa, eli saattaa tuntua, että mitään ei tapahdu, vaikka kauhealla kiireellä esim kylppäri purettiin.

Eräs mummo totesi putkiremontista, että asuminen sen keskellä oli vain vähän toista maailmansotaa pahempi kokemus. Tosi paljon riippuu siitä, onko päivät töissä/opiskelemassa, jolloin ei meluhaittaa joudu kärsimään, jos taas tekee töitä kotona, kilkatus voi käydä nopeasti sietämättömäksi.
 

Jeepeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Islanders
eikö loppujen lopuksi ole aivan sama miten päin nuo nuo johdot virittää? Siis laittaako valaisimen vaiheen katosta tulevaan nollajohtimeen ja toisin päin, koska kyseessähän on vaihtovirralla toimivat systeemit. Eli sama kuin ajattelisi kummin päin pistotulpan laittaa pistorasiaan?
Ihan sama miten ne johdot tuossa tapauksessa laitat, kuten varmaan huomasit lampun syttyessä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tässä tulee nyt monta kysymystä, mutta katsotaan josko joku osaisi vastata.

Kävipä tuossa eräänä päivänä niin, että ovikello soi. Menin avaamaan ja rapussa minua odotti poliisipartio, joka ilmoitti, että minut otetaan kiinni ja täällä suoritetaan kotietsintä. Kertoivat kyllä, että mitä etsivät (huumeita ja asetta), mutta kai nyt saatana jälkeenpäin tuosta kotietsinnästä minulle pitää joku dokumentti toimittaa, vaikkei sellaista tarvitse ennen etsintää esittääkään?

Pidätyssellissä vuorokauden maattuani minut haettiin tutkijan luo, joka kuulusteli, otti sormenjäljet, valokuvat jne. ja sen jälkeen pääsin vapaaksi. Myöhemmin hän soitti, että juttu jää pöydälle, rikosta ei ole tapahtunut. Olen jo mailia laittanut asianmukaiseen osoitteeseen (asiakirjatilaukset.turku(at)poliisi.fi) ja varmuuden vuoksi vielä tutkijallekin, että laittakaa nyt helvetti jotain dokumenttia tulemaan, syytön mies haluaisi niitä tutkia. Sanomattakin lienee selvää, että kodissani ei ollut mitään laitonta, jos ei lasketa kyynärsauvoja, jotka pitäisi palauttaa sairaalaan.

Eikö mulla kuitenkin ole oikeus saada minua koskevat dokumentit itselleni? Lisäksi olen käsittänyt, että sormenjälkiä sun muita ei saa säilyttää missään rekisterissä, kun kerran en ole mitään laitonta tehnyt. Olenko väärässä?

Kaiken kaikkiaan oli ihan mielenkiintoinen reissu. Aamupuuro oli hyvää ja sitä oli riittävästi. Sellin seinissäkin riitti luettavaa ja paksusta maitolasista näki, että ulkona paistaa aurinko. Kysyin laitoksen pihalla, kun maijan kontista ulos pääsin, että löysivätkö he kaikki mun pyssyt ja huumeet. Tämä ei huvittanut toista partion jäsentä, minua kyllä suuresti.
 

tutzba

Jäsen

"Kotietsintää varten vaaditaan syy epäillä rikoksesta, josta voi saada rangaistukseksi vähintään 6 kk vankeutta, ja etsintämääräys (kirjallinen tai suullinen)."
"Kotietsintää aloittaessa kirjallinen määräys on pyytämättä esitettävä, tai jos kirjallista määräystä ei ole, etsinnän syy on kerrottava."

Lue muutenkin läpi tuo sivu, löytyy vastaukset aika moneen asiaan.

Lähde.

Edit: Nyt vasta katsoin miltä sivulta löysin vastauksen. Noh, kai se on huumeveikkoihin luotettava.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt vasta katsoin miltä sivulta löysin vastauksen. Noh, kai se on huumeveikkoihin luotettava.

Huumeveikkoihin... buah. Täältä etsittiin kokaiinia, koska eräs horo oli poliisille kertonut, että täällä sitä on. Ei ollut, tai jos on, niin hyvässä piilossa, koska en itsekään ole löytänyt. Varmaan löytyy samasta paikasta sen aseen kanssa, jota myös etsivät. Olen jo tehnyt rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta, mutta olen tässä miettinyt, että pitäisikö tehdä myös väärästä ilmiannosta. Rikoslaki kun sanoo siitä seuraavaa:

"6 § (24.7.1998/563) Väärä ilmianto. Joka antaa esitutkinta- tai muulle viranomaiselle taikka tuomioistuimelle väärän tiedon ja siten aiheuttaa vaaran, että ilmiannettu pidätetään, vangitaan tai joutuu muun pakkokeinon kohteeksi tai joutuu syytteeseen tai tuomitaan rangaistukseen tai muuhun rikosoikeudelliseen seuraamukseen virheellisin perustein, on tuomittava väärästä ilmiannosta sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi vuodeksi."

Mutta siis joo, kyllä mulle suullisesti ilmoitettiin, että miksi kotietsintä suoritetaan. Olen vaan siinä uskossa, että jäkikäteen tuon voisi saada kirjallisena. En sillä mitään kyllä tee, kunhan mielenkiinnosta haluaisin tutkia.

*edit*

Selvennyksenä sen verran, että kyseinen ämmä on vetänyt nuo jutut täysin hatusta ihan vaan kiusatakseen mua. Syitä en halua alkaa puimaan. Ilmeisesti hänen mielenterveytensä ei kestä sitä, että asutaan vierekkäisissä rapuissa. Olin juuri ehtinyt putkareissulta kotiin, sain kahvikupin käteeni, kun ovikello soi ja taas oli poliisi oven takana. Meillä kuulemma tapellaan ja minä uhkailen häntä parvekkeella. Hassua, kun en ollut edes käynyt parvekkeella. Eikä meillä mitään tapeltu, kylässä olleet pari kaveria kyllä nauroivat äänekkäästi kun kuulivat syyn, miksi poliisi on ovella. Että sellainen ämmä.
 
Viimeksi muokattu:

Diver

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Putkiremontti olis kohtapuolin alkamassa. Olis kysymys sen riemun kokeneille. Onnistuukohan sen ajan kärvistellä täällä kämpillä vai pitäiskö suosiolla lähteä "evakkoon" jonnekin... ?

Kokemuksesta voin kertoa että 8vko evakko hotellissa tuli "kärsittyä".
Ei siellä omassa pysty asumaan. Vakuutusyhtiö maksoi hotellin toki.
 

ace

Jäsen
Videon editointiohjelmat

En löytänyt haulla videokameroita käsittelevää ketjua, vaikka muistelin sellaisen joskus nähneeni. Kysyn siis täällä:

Olen omistanut videokameran nyt jonkin aikaa ja on tullut jonkin verran kuvailtua. Nyt olisi aika ja tarve opetella editointi.

Mikä olisi sellainen editointiohjelma, joka olisi helppokäyttöinen ja kevyt? Tarvetta ei ole millekkään hienoille kikkailuille, vaan leikkaa/liimaa ja hidasta on ne toiminnot mitä eniten tarvitsen.

Toimivatko kaikkien kameroiden tiedostot kaikilla ohjelmilla? Omistan JVC:n HD-kameran ja muistelen kuulleeni ettei jotkut ohjelmat tunnista JVC:n video-tiedostoja.

Kiitos etukäteen!
 

JAgE

Jäsen
Baseballin puolella joitain vuosia sitten Yankees nousi tuosta voittamaan Bostonin.
Eikös se mennyt niin, että vuonna 2004 Yankees johti Bostonia "konferenssin" finaalisarjassa voitoin 3-0, mutta Boston nousi ohi ja eteni lopulta mestaruuteen asti? Vai onko tämän jälkeen sama tapahtunut toisinkin päin?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksi kaikilla japanilaisilla hallituksen edustajilla on ne siniset haalarit päällä, kun ne tulevat tiedottamaan siitä maanjäristys/tsunami katastrofista? Pääseekö ne johonkin pelastusfiilikseen vai onko siihen joku pätevä syy?
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Miksi kaikilla japanilaisilla hallituksen edustajilla on ne siniset haalarit päällä, kun ne tulevat tiedottamaan siitä maanjäristys/tsunami katastrofista? Pääseekö ne johonkin pelastusfiilikseen vai onko siihen joku pätevä syy?

Outo kulttuuri. Samasta maasta ovat peräisin ääriväkivaltaiset ninjat, samurait, kamikazet ja harakiri, mutta myös ihan käsittämätön ylimakea "söpöily" ja cosplay pedofiilisin konnotaatioin sekä yliturvallisuuden tavoittelu, kuten lapsien "säteilyltä suojaavat" foliohatut, kävelykypärät ja aikuisten paperiset hengityssuojaimet. Vastakohtien maa.

Ei sitä länsimaalainen voi ymmärtää. Ehkä ne niillä haalareilla viestitään jotain kollektiivista me-henkeä, että samassa veneessä ollaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
aikuisten paperiset hengityssuojaimet. Vastakohtien maa.

Yleisimmin näitä paperisia hengityssuojaimia pidetään päällä henkilön ollessa flunssassa tai jossain muussa tartuntataudissa, näin osoitetaan huomaavaisuutta kanssaeläjiä kohtaan ja toivotaan etteivät pisarat leviäisi ympäristöön ja aiheuttaisi tartuntoja. Toissijaisesti niitä käytetään suojaamaan pölyltä tms. Mutta pääperiaate hengityssuojaimen käytössä on se, että toiminnallani osoitan välittäväni ympärilläni elävistä ihmisistä niin paljon ettei flunssani tai vastaava tauti tartu heihin niin helposti.

Mutta siinä olet oikeassa, vastakohtien maa Nousevan auringon maa todellakin on, ja yhä edelleen yhteisöllisyyden katsotaan ajavan yksilöllisyyden edelle vaikka osa nuorista jo tätä ajattelutapaa vastaan ryhtyvätkin kapinoimaan.

vlad.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Yleisimmin näitä paperisia hengityssuojaimia pidetään päällä henkilön ollessa flunssassa tai jossain muussa tartuntataudissa, näin osoitetaan huomaavaisuutta kanssaeläjiä kohtaan ja toivotaan etteivät pisarat leviäisi ympäristöön ja aiheuttaisi tartuntoja. Toissijaisesti niitä käytetään suojaamaan pölyltä tms. Mutta pääperiaate hengityssuojaimen käytössä on se, että toiminnallani osoitan välittäväni ympärilläni elävistä ihmisistä niin paljon ettei flunssani tai vastaava tauti tartu heihin niin helposti.

Mutta siinä olet oikeassa, vastakohtien maa Nousevan auringon maa todellakin on, ja yhä edelleen yhteisöllisyyden katsotaan ajavan yksilöllisyyden edelle vaikka osa nuorista jo tätä ajattelutapaa vastaan ryhtyvätkin kapinoimaan.

vlad.

Oikeastaan tämä paperisuojainten käyttötarkoitus toimii pointtini puolesta entistä paremmin, Toisaalta ääriväkivaltaisia ilmiöitä, toisaalta söpöilyä, turvallisuutta ja toisten huomioimista.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Olen töissä erään suurehkon firman henkilöstöpankissa. Henkilöstöpankinjohtaja on minun lähin/suora esimies vaikka varsinaisesti työskentelenki kyseisen firman eri toimipaikoissa. Laitoin esimiehelleni sähköpostitse palautetta kyseisen firman toiminnoista ja asioista mitä eri toimipaikoissa tehdään aivan päin vittua. Kyseinen esimies laittoi kaikki sähköpostini mitään kysymättä menemään eri toimipaikkojen johtajille. Saako hän toimia näin? Olen aina jotenkin olettanut näissä keskusteluissa olevan jonkinlainen esimiehen vaitiolovelvollisuus tms.?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös