Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 022 359
  • 47 213

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Oliskohan niin että kovalevy olisi kuitenkin pamahtanut. Tallentavissa bokseissa kun tuo kovalevy tuppaa hajoamaan ensimmäisenä. Suosittelen huoltoon viemistä.

Ensimmäisenä taitaa kuitenkin hajota virtalähde. Itselläni kokemusta kahdesta eri boksista, ja tein aika kattavaa googlettelua aiheen taholta. Käytännössä kustannukset vedetty niin minimiin, että virtalähde ei kestä käyttölämpötilaa varsinkaan kesällä, kun laitteissa ei ole tuuletinta. Toki tuosta kuumuudesta kärsii myös kovalevy. Kannattaa yrittää pitää boksi sellaisessa paikassa, että kuumentumista ei ainakaan pahenneta.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Siirsin eilen pakastimesta jääkaappiin kanasuikalepaketin jonka olin sinne laittanut ennen "erä"päivää, voinko huoletta tänään tehdä siitä ruokaa vai tuleeko suolityhjennys?

Toki. Kunhan se ei liian kauan aikaa ehdi olemaan sulana, veikkaisin et reilun vuorokauden jälkeen voi jotain alkaa tapahtumaan (ihan mutua tämä). Paras vaihtoehto on aina tehdä niin et paistaa ne suikaleet (jauhelihat yms.) ja vasta sen jälkeen pakastaa. Jos siis puhutaan näistä muoveihin pakatuista lihoista, mutta erityisesti jauheliha kannattaa paistaa ennen pakastamista.
 

Pub_Winston

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toki. Kunhan se ei liian kauan aikaa ehdi olemaan sulana, veikkaisin et reilun vuorokauden jälkeen voi jotain alkaa tapahtumaan (ihan mutua tämä). Paras vaihtoehto on aina tehdä niin et paistaa ne suikaleet (jauhelihat yms.) ja vasta sen jälkeen pakastaa. Jos siis puhutaan näistä muoveihin pakatuista lihoista, mutta erityisesti jauheliha kannattaa paistaa ennen pakastamista.

Ok, täytyy jatkossa toimia noin.

Hyvää ruokaa tuostakin silti tuli, eikä ole mennyt pakki sekaisin.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Onko mitään enää tehtävissä, jos ostaa netistä lippuja luottokortilla (esim. euroteam.netistä futislippuja) ja haluaa peruuttaa ostokset siinä vaiheessa, kun varaus on ilmestynyt verkkopankkiin?
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sanottamakin lienee selvää, että sulla oli aivan liikaa vaatteita päälle. Ihosi on päässyt hiestymään ja kylmettymään. Itse käytän -20 pakkasilla kerrastoa ja kylmiin keleihin tarkoitettua juoksupukua. Tuntuu joka kerta juoksemaan lähtiessä, että aivan liian vähän on päällä, mutta parin sadan metrin jälkeen jo on lämmin olo.

Lumilautailutakki ja colleget jätä ensimmäiseksi pois!
Kyllä, aivan tolkuton ylivarustautuminen.

Oikein alkoi ahdistaa ajatus urheilemisesta tuollainen Datsunin mainitsema jättivaatekerros päällä, oli sitten minkälainen pakkanen hyvänsä.

Minulla on näissä reilun parinkympin pakkasissa lenkillä ollut päällä pitkähihainen ohut urheilupaita, siihen päälle normi lyhythihainen t-paita ja päälle lenkkikäyttöön hankkimani hyväksi havaittu huppari. Jaloissa aluskerroksena futissukat sen takia että pituus riittää näppärästi polviin asti, niinikään polviin asti ulottuvat urheilushortsit ja siihen päälle pitkät perusurheiluhousut.

Lisäksi tietenkin pipo ja hanskat sekä lenkkarit, ei siinä muuta tarvita. Kuten nimim. 1936 totesi, ulos astuessa ensi askeleilla on vilu mutta se häviää heti kun on päässyt liikkeelle. Ylipukeutuminen ei lenkeille tule mieleenkään, vaikka viime viikkoina on ollut välillä pahimmillaan se -24 mittarissa lenkille startatessa.

Yksi duunikaveri valittaa liian kylmiä lenkkikelejä heti jos menee kelit alkutalvesta pakkasen puolelle ja liian liukkaita juoksukelejä heti kun on lumet maassa, itse olen juossut viimeisen 10 vuorokauden aikana ts. tämän pahimman pakkasjakson aikana muistaakseni seitsemän lenkkiä. Lämpimimmillään ollut muistaakseni -18 mittarissa, eikä kertaakaan ole tuntunut edes pahalta ja sen puolesta ihmetyttää mikä siinä pienessäkin pakkasessa monia niin pelottaa.
 
Viimeksi muokattu:

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Sanottamakin lienee selvää, että sulla oli aivan liikaa vaatteita päälle....

Oikein alkoi ahdistaa ajatus urheilemisesta tuollainen Datsunin mainitsema jättivaatekerros päällä, oli sitten minkälainen pakkanen hyvänsä.
No olipas hyvä että tuli kysyttyä tätä asiaa. Vaikka olisi kai pitänyt laittaa tyhmien kysymyksien ketjuun, nolottaakin vähän. Sen verran vähän olen talvisin hölkännyt että ei oikein ole käsitystä siitä paljonko pukee päälle. Lisäksi oma hölkkävauhti on aika verkkainen (se 6 min/km) joten ehkä pitäisi pakkasella pyyhältää vähän reippaammin että pysyy ukko lämpimänä?

Nyt kun asiaa mietin niin on tainnut olla usein syksyisinkin tuskanhiki juoksulenkillä. Varmaan tosiaan paan liian herkästi sitä collegea sinne juoksutakin alle. Noh, seuraavalle pakkaslenkille puolet vähemmän kamaa päälle.

Nyt on muuten angiina päällä joten pelkkä kävelykin aiheuttaa lähestulkoon pyörtymisen. Sohvalle takas, siis.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Urheillessa ainakin mulla on aika vähän vaatetta niskassa, vaikka olisi kylmäkin keli, mutta lenkin tai luistelun jälkeen heitän takin niskaan. Kesäisin juoksen munasiltani laakeriseppele päässäni ja soihtu oikeassa kädessäni.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Urheillessa ainakin mulla on aika vähän vaatetta niskassa, vaikka olisi kylmäkin keli, mutta lenkin tai luistelun jälkeen heitän takin niskaan. Kesäisin juoksen munasiltani laakeriseppele päässäni ja soihtu oikeassa kädessäni.

Sikäli kuin skulptuuria tunnen, niin sulla lienee myös iso sielu?
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Löytyi nurkista lasi maljakko, joka on ulkonäöltään täsmalleen nuutajärven saturnuksen mallinen, mutta saturnuksen korkeudeksi löytyy netistä 22cm.
Maljakko on siis tuollainen, mutta korkeus on 15cm. Pohjasta löytyy teksti Nuutajärvi, notsjö 63. ja signeeraus J Niemi
Olisko palstalaisilla tietoa, mikä on kyseessä?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Löytyi nurkista lasi maljakko, joka on ulkonäöltään täsmalleen nuutajärven saturnuksen mallinen, mutta saturnuksen korkeudeksi löytyy netistä 22cm.
Maljakko on siis tuollainen, mutta korkeus on 15cm. Pohjasta löytyy teksti Nuutajärvi, notsjö 63. ja signeeraus J Niemi
Olisko palstalaisilla tietoa, mikä on kyseessä?

Sama näyttäisi olevan:
Laatutavara
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Jos ihminen on tyhjiössä, ja siellä on jääpala, niin eikö olekin niiin, että ihminen ei kykene tuntemaan jääpalan viileyttä jos hän laittaa kätensä sentin päähän jäästä? Tuolloinhan sielä tyhjiössä ei ole ilmaa joka johdattaisi viileyden ihmisen käteen.

Tämähän nyt on itsestäänselvä asia mutta kysyn silti.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos ihminen on tyhjiössä, ja siellä on jääpala, niin eikö olekin niiin, että ihminen ei kykene tuntemaan jääpalan viileyttä jos hän laittaa kätensä sentin päähän jäästä? Tuolloinhan sielä tyhjiössä ei ole ilmaa joka johdattaisi viileyden ihmisen käteen.

Tämähän nyt on itsestäänselvä asia mutta kysyn silti.

Lämpö johtuu säteilemällä, johtumalla ja konvektiolla eli esim. tuulien ja merivirtojen mukana. Tällä perusteella kylmä tuntuisi koskettamatta jääpalaa vai miten auringon lämpö siirtyy maapallolle?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Lämpö johtuu säteilemällä, johtumalla ja konvektiolla eli esim. tuulien ja merivirtojen mukana. Tällä perusteella kylmä tuntuisi koskettamatta jääpalaa vai miten auringon lämpö siirtyy maapallolle?
Lämpöä syntyy kun hiukkaset värähtelevät toisiaan vasten, ja koska tyhjiössä ei ole mitään mitä vasten hiukkaset värähtelevät, ei myöskään lämpöä siirry. Koskettamalla tyhjiössä jääpalaa, alkaa lämpö vasta siirtyä. Samasta syystä johtuen, vaikka avaruudessa oikeastaan onkin lähes absoluuttista nollapistettä vastaava lämpötila, niin suoranaisesti mikään ei siellä kylmene, koska lämpö ei siirry tyhjiöön.

Auringon lämpö taas siirtyy maanpinnalle sähkömagneettisena säteilynä, joka taas ei juurikaan avaruudessa vaimene, koska siellä ei ole mitään joka sitä absorboisi. Ilmakehään osuessaan säteily taas alkaa vaikuttaa lämmittävästi, kun se saa hiukkaset värähtelemään.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Lämpö johtuu säteilemällä, johtumalla ja konvektiolla eli esim. tuulien ja merivirtojen mukana. Tällä perusteella kylmä tuntuisi koskettamatta jääpalaa vai miten auringon lämpö siirtyy maapallolle?
Ei helvetti soikoon. Suomen kielen taito todettiin jo aikaa sitten olemattomaksi ja fysiikkakin osoittautui juuri täydeksi hepreaksi. Mielenkiinnosta on pakko kysyä, onko jotain vahvuuksia? Osaako nykyajan opettajat mitään?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Ei helvetti soikoon. Suomen kielen taito todettiin jo aikaa sitten olemattomaksi ja fysiikkakin osoittautui juuri täydeksi hepreaksi. Mielenkiinnosta on pakko kysyä, onko jotain vahvuuksia? Osaako nykyajan opettajat mitään?
No siis, periaatteessahan kyllä se jääpalakin säteilee ympärilleen, jolloin voidaan sanoa että on teoreettisesti olemassa siis vastaavanlainen lämmönsiirtymä kuin auringon lämmittäessä maata, mutta käytännössä tuo jää niin heikoksi, että tuota ei välttämättä kannata ottaa huomioon näin yksinkertaistetussa mallissa. Periaatteessa se jääpala myös valaisee, mutta kuten kaikki tietävät, niin käytännössä sen valosäteily on niin heikkoa että ei voida puhua valaisevasta kappaleesta.
 

Torspo82

Jäsen
Jos ihminen on tyhjiössä, ja siellä on jääpala, niin eikö olekin niiin, että ihminen ei kykene tuntemaan jääpalan viileyttä jos hän laittaa kätensä sentin päähän jäästä? Tuolloinhan sielä tyhjiössä ei ole ilmaa joka johdattaisi viileyden ihmisen käteen.

Tämähän nyt on itsestäänselvä asia mutta kysyn silti.
Käsittääkseni tyhjiössä ei voi olla jääpalaa, koska paineettomassa tilassa veden olomuoto on vesihöyry.
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Mitenka tuo kaarme-viinan tuonti suomeen? Lomailen Vietnamissa ja paluu Suomeen koittaa huomenna, matkaan on tarttunut tuollainen 3dl pullo viinaa jossa kaarme sisalla. Matka-oppaan mukaan tuotteen tuominen suomeen on laitonta. Mietin tassa, etta milla todennakoisuudella joudun tullin haaviin ja mita mahdollisia seuraamuksia olisi, jos ketaan kiinnostaa.. Vastaus mielellaan nopeasti jos omaa kokemusta/tietoa menettely-tavoista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko henkilön edunvalvojalle jotain vaatimuksia? Eli lähinnä, onko esim. luottotiedottomuus tai rikosrekisteri este läheisen edunvalvojaksi pääsemiselle? Tapauksena klassinen juoppopoika vie dementoituvan isänsä rahat, onko mitään tehtävissä.
 
Minulla on ongelma... taas. Tai ongelmalta se tuntuu ainakin vielä. Liittyen tuohon työmarkkinatukihakemukseen, josta olen kertonut täällä jo aiemmin. Eli olen nyt täyttänyt sen kokonaan huolellisesti ja aikomus on viedä se huomenna Kelan toimistoon. Tuli kuitenkin tänään mieleen sellainen asia, että nyt kun olen täyttänyt siihen niitä työttömyyspäiviä vielä viikoksi eteenpäin eli 6.3.2011 asti, niin haittaako se mitään jos sen hakemuksen vie sinne huomenna? Tiedän kuitenkin, että en tule töitä tässä välissä saamaan siitä paikasta, josta niitä olen kysynyt...
 

tutzba

Jäsen

Jatkoaika on huikea paikka ja täältä saa vastauksen kaikkeen, mutta olisiko joskus vaikeaa odottaa huomisaamuun saakka, kävellä Kelaan ja kysyä kysymyksesi? Tai soittaa Kelaan? Et voi kuitenkaan loppuelämääsi elää sen mukaan mitä Jatkoajassa neuvotaan, vaan joskus sinun pitää ihan itse selvittää vastaukset. Mitä nopeammin sen opit, sitä parempi.

Kysymykseesi: En tiedä. Tuskinpa se ketään kiinnostaa jos viet huomenna ja sanot, että en saa töitä kuitenkaan.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Tuli kuitenkin tänään mieleen sellainen asia, että nyt kun olen täyttänyt siihen niitä työttömyyspäiviä vielä viikoksi eteenpäin eli 6.3.2011 asti, niin haittaako se mitään jos sen hakemuksen vie sinne huomenna? Tiedän kuitenkin, että en tule töitä tässä välissä saamaan siitä paikasta, josta niitä olen kysynyt...
Haittaa se Kelan tätejä. Niillä lapuilla on päivämäärät minkä jälkeen ne saa vasta toimittaa. Sun tapauksessa saat viedä sen lapun sinne vasta kun se neljä viikkoa on täynnä, et missään tapauksessa ennen sitä.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Haittaa se Kelan tätejä. Niillä lapuilla on päivämäärät minkä jälkeen ne saa vasta toimittaa. Sun tapauksessa saat viedä sen lapun sinne vasta kun se neljä viikkoa on täynnä, et missään tapauksessa ennen sitä.

Silloin kun itse hain ensimmäistä kertaa kyseistä tukea niin se eka lappu piti täyttää vaan kahdelta viikolta ja siitä seuraavat sit neljältä viikolta. Ois mulla jotain muutaki asiaa, mut enpä jaksa tän enempää tukea tota Jomppa_Koo:n uusavuttomuutta.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Onko henkilön edunvalvojalle jotain vaatimuksia? Eli lähinnä, onko esim. luottotiedottomuus tai rikosrekisteri este läheisen edunvalvojaksi pääsemiselle? Tapauksena klassinen juoppopoika vie dementoituvan isänsä rahat, onko mitään tehtävissä.

Tämähän menee jotakuinkin niin, että tuota edunvalvojaa pitää hakea käräjäoikeudelta. Eli saattaa tulla edunvalvojaksi joku täysin ulkopuolinenkin (yleinen edunvalvoja = juristi), varsinkin jos rikosrekisteri tai luottotiedottomuus on painolastina sillä, joka sanoo olevansa "muu tehtävään sopiva henkilö".

Eikö tuota saatanan homppakoota saa oikeisiin töihin?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei helvetti soikoon. Suomen kielen taito todettiin jo aikaa sitten olemattomaksi ja fysiikkakin osoittautui juuri täydeksi hepreaksi. Mielenkiinnosta on pakko kysyä, onko jotain vahvuuksia? Osaako nykyajan opettajat mitään?

Minulle on opetettu Rauman OKL:ssä syksyllä 1992, että lämpö siirtyy säteilemällä, johtumalla ja konvektiolla eli esim. tuulien ja merivirtojen mukana. Tämä oli ak:n ensimmäisen yliopistotentin ensimmäisen kysymyksen oikea vastaus, muistan sen ikuisesti, toisessa kysyttiin termospullon lämpöä eristäviä ominaisuuksia. Tällä perusteella kuvittelin myös jääpalan kylmyyden säteilevän. Mutta nyt opin uutta ja kerron ylpeänä lapsille, että Jatkoajan kaverit kertoivat minulla tämänkin tiedon, jääpalaa ei voi olla tyhjiössä, se on vesihöyryä.
 
Silloin kun itse hain ensimmäistä kertaa kyseistä tukea niin se eka lappu piti täyttää vaan kahdelta viikolta ja siitä seuraavat sit neljältä viikolta.

Tosiaan Kelan sivuilla luki näin, kun äsken kävin niitä sivuja selaamassa liittyen tähän aiheeseen...

Mutta toisaalta tuo lappu joka minulla on nyt kädessä, niin siihen mahtuu työttömyyspäiviä lähes viisi viikkoa... No ei kai sillä ole merkitystä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös