Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 025 833
  • 47 213
Auttaako märkien rättien levittely pattereiden päälle tarpeeksi hyvin liian kuivaan sisäilmaan vai pitääkö rientää vielä tänään ostamaan kunnollinen höyryttävä ilmankostutin?
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Osaisko joku linkittää johonkin suht ajankohtaiseen palkkatilastoon tai artikkeliin, josta kävisi ilmi, että montako prosenttia palkansaajista kuuluu mihinkin tuloluokkaan? Ei siis eroteltuna maakunnan, koulutuksen, toimialan tai minkään mukaan.

Esim. tyyliin,

e/kk
alle 2000 15%
2000-2499 15%
2500-2999 20%
3000-3499 20%
jne.

Tilastokeskuksen sivuilla on vaikka mitä, mutta tätä en saa rakennettua.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Osaisko joku linkittää johonkin suht ajankohtaiseen palkkatilastoon tai artikkeliin, josta kävisi ilmi, että montako prosenttia palkansaajista kuuluu mihinkin tuloluokkaan? Ei siis eroteltuna maakunnan, koulutuksen, toimialan tai minkään mukaan.

Esim. tyyliin,

e/kk
alle 2000 15%
2000-2499 15%
2500-2999 20%
3000-3499 20%
jne.

Tilastokeskuksen sivuilla on vaikka mitä, mutta tätä en saa rakennettua.

Vuosi sitten etsiskelin Jatkiksen keskustelua varten samanlaista ja löysin tämän:

Katso, tienaatko enemmn kuin naapuri | Taloussanomat

Ehkä Taloussanomat on tehnyt uudemman, voisi myös kokeilla verohallinnon sivuja.
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Jos laittaa kysymyksen osoitteeseen toimitus(ät)jatkoaika.com, niin onko tyhmä jos odottaa sieltä vastausta kuukauden sisään?
Toisaalta olisinhan voinut hukata kysymyksen jonnekin vapaan ja kierrätyskeskuksen uumeniin, jolloin joku toimituksesta olisi voinut jopa vastata "vittujako tuollaista kyselet?" tyyliin.
 
Viimeksi muokattu:

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Onko kovassa pakkasessa (vaikka nyt -20 tai yli) hölkkääminen jotenkin vaarallista? Jos on tämmöinen perusterve tyyppi kuin mä. Vaatetta vaan kunnolla niskaan ja näin - vai? Kärsiikö keuhkot, onko enemmän haittaa kuin hyötyä?
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Onko kovassa pakkasessa (vaikka nyt -20 tai yli) hölkkääminen jotenkin vaarallista? Jos on tämmöinen perusterve tyyppi kuin mä. Vaatetta vaan kunnolla niskaan ja näin - vai? Kärsiikö keuhkot, onko enemmän haittaa kuin hyötyä?

Yksilöllistä. Perussääntö on, että kovia pakkasia pitää kunnioittaa. Uusimmassa juoksija-lehdessä on hyvä juttu kylmässä juoksemisesta. Edut ovat selkeä ja siitä on kyllä hyötyä.

Vaatetuksen kanssa kannattaa olla tarkkana. Yleensä kylmettyminen johtuu liiallisesta ja väärästä pukeutumisesta. Alle hengittävät kerrastot ja talvijuoksemiseen tarkoitettu juoksupuku päälle. Ääreisverenkierron turvaaminen tärkeää, eli kunnon sukat, hanskat ja myös pipo on hyvä olla.

Kylmässä juoksemiseen tottuu myös ja mitä parempi kunto / terveys niin sitä paremmin sitä kestää.

Itse juoksen vielä -20 lämpötiloissa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kylmässä juoksemiseen tottuu myös ja mitä parempi kunto / terveys niin sitä paremmin sitä kestää.

Itse juoksen vielä -20 lämpötiloissa.
Näinhän se on,

tällä viikolla tuli talven kylmimmän viikon kunniaksi käytyä neljä kertaa ulkona lenkillä, ja joka kerta oli startatessa helposti yli 20 astetta pakkasta.

Mukavaa hommaa oli karuista oloista huolimatta, sopivasti päälle eikä ole mitään ongelmia verrattuna leppoisampiin keleihin. Vielä kun ei onneksi ole ollut yhtään tuulinen keli niin ei naamakaan jäädy viiman takia, se on kuitenkin se arin kohta palelemaan kun en mitään kommandohuppua halua käyttää.

Tosin sen verran voisin suositella oman kokemuksen perusteella, että oikeastaan sen kummempia tehoja ei näin kylmillä kannata ottaa itsestään irti, vaan keskittyä mielellään rennompaan ns. peruskuntolenkkeilyyn.

Eilen tuli hyvin laiskotellun päivän jälkeen intouduttua illalla juoksemaan 16 km:n lenkki snadisti alle 5 minuutin kilometrivauhtia lämpömittarin näyttäessä lähtiessä n. -22 astetta, ja se sai ainakin omalta osaltani keuhkot tekemään sen verran duunia että johan alkoi lenkin jälkeen sillä osastolla tuntumaan hieman kyseenalaiselta.

Loppuilta meni hinkuessa ja köhiessä, mutta tänään onneksi täysin normaali olo.

Ensi viikolle luvattu samanlaisia pakkasia, mutta tarkoitus on painaa ainakin se viisi lenkkiä ennen viikon päättymistä. Suosittelen muillekin.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Yksilöllistä. Perussääntö on, että kovia pakkasia pitää kunnioittaa. Uusimmassa juoksija-lehdessä on hyvä juttu kylmässä juoksemisesta. Edut ovat selkeä ja siitä on kyllä hyötyä.

Vaatetuksen kanssa kannattaa olla tarkkana. Yleensä kylmettyminen johtuu liiallisesta ja väärästä pukeutumisesta. Alle hengittävät kerrastot ja talvijuoksemiseen tarkoitettu juoksupuku päälle. Ääreisverenkierron turvaaminen tärkeää, eli kunnon sukat, hanskat ja myös pipo on hyvä olla.

Kylmässä juoksemiseen tottuu myös ja mitä parempi kunto / terveys niin sitä paremmin sitä kestää.

Itse juoksen vielä -20 lämpötiloissa.
Torstaina kävin justiinsa tuommoisessa -20 kelissä vähän hölkällä. Setti: 2 x lyhyet kalsarit + 2 x pitkät kalsarit + juoksuhousut. Yläosastolla 1 x lyhythihainen juoksupaita, pitkähihainen juoksupaita, college, juoksutakki + lumilautailuun tarkoitettu takki. Ja tietty kauluri + kunnon villapipo ja hanskat. Ja tosiaan ihoa vasten olleet materiaalit olivat näitä teknisiä juoksureleitä.

Ei olisi pitänyt vissiin kysellä tästä mitään, heräsin viime yönä jotain kolmelta siihen että olen ihan horkassa ja kurkku todella kipeä. Pillu. Eipä sitten juosta ihan muutamaan päivään.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mahtaako Liigapörssin pisteet olla päin persettä eilisen kierroksen jälkeen? Mietin tässä vain, miten on mahdollista saada Toni Kähkösestä 1 piste, vaikka tyyppi sai yhden IS-tähden ja teki rankkareissa voittomaalin? En jaksa perehtyä pistelaskusystemiin, mutta eihän tuo nyt voi oikein olla, kun tehotilastokin oli 0.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
En jaksa perehtyä pistelaskusystemiin, mutta

säännöt @ liigaporssi.fi kirjoitti:
SM-liigan rangaistuslaukauskilpailun tilastointitavan mukaisesti --- Ratkaisevan maalin tekijä ei saa maali, voitto-, tai jatkoaikamaalimerkintää tililleen.

Eli kun ei näyttäisi edes olevan yhtään vetoa koko ottelussa, niin ainoastaan tuo 1 tähti tuottaa pisteen.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli kun ei näyttäisi edes olevan yhtään vetoa koko ottelussa, niin ainoastaan tuo 1 tähti tuottaa pisteen.

Tänks. No, onpa hienoa. Höh. Paskan möivät ;).
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Voiko/kannattaako myymäläesimiestä käyttää suosittelijana työhakemuksia tehdessä?
Tietysti aina sitä parempi mitä korkeammalta tasolta saat suosittelijan itsellesi, mutta kyllähän kuka tahansa esimiessuhteessa sinuun ollut suosittelija auttaa.
 

lexicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, THFC
Voi, ja kannattaa jos olet ollut hyvä työntekijä. Itse tosin tässä muutama viikko sitten törmäsin työhaastattelussa käytäntöön, jossa työnantaja olisi halunnut suosituksen ei-nykyisestä työpaikasta eli edellisestä tai aiemmasta paikasta. Ei ollut kyllä antaa mutta sain silti homman.
 

J.Petke

Jäsen
Miksi ei, jos saat luvan. Suosittelijoilta on siis aina syytä kysyä, saako käyttää suosittelijana. Voihan sitä kysyä vaikka Paavia jos pokka pitää.

Näinhän se on. Isommalle pomolle en viitsi tietyistä syistä kertoa, että haen koko ajan uusia hommia mutta tuo myymäläesimies on työskennellyt kanssani paljon pidempään kuin nykyinen isompi pomo. Lähinnä vaan mietin sitä, että onko tuo ns. tarpeeksi uskottava titteli suosittelijalle.

Ja ainahan olisi hyvä olla suosittelijana joku jostain muualta kuin nykyisestä paikasta mutta tähän hätään niitä ei ole. Täytyy hankkia kun heitä näkee.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Tallentava digiboksi

Eilen illalla katsoin digiboksin kovalevyltä viime viikkoista South Park- jaksoa. Kesken katsomisen toisto päättyi itsestään. Seuraavaksi huomasin ohjelmakirjaston tyhjentyneen. Digiboksin valikoista löytyvä kovalevyn tilanne näyttää 140gt täynnä / 20gt vapaana. Tällä hetkellä kone jatkaa tallentamista tuohon jäljellä olevaan osaan, eli sillä perusteella vanhat tallenteet olisivat vielä tallessa, mutta kun ei vaan löydy! Mikä mahtaa olla vikana?
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Eilen illalla katsoin digiboksin kovalevyltä viime viikkoista South Park- jaksoa. Kesken katsomisen toisto päättyi itsestään. Seuraavaksi huomasin ohjelmakirjaston tyhjentyneen. Digiboksin valikoista löytyvä kovalevyn tilanne näyttää 140gt täynnä / 20gt vapaana. Tällä hetkellä kone jatkaa tallentamista tuohon jäljellä olevaan osaan, eli sillä perusteella vanhat tallenteet olisivat vielä tallessa, mutta kun ei vaan löydy! Mikä mahtaa olla vikana?
Oliskohan niin että kovalevy olisi kuitenkin pamahtanut. Tallentavissa bokseissa kun tuo kovalevy tuppaa hajoamaan ensimmäisenä. Suosittelen huoltoon viemistä.
 

Pub_Winston

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Siirsin eilen pakastimesta jääkaappiin kanasuikalepaketin jonka olin sinne laittanut ennen "erä"päivää, voinko huoletta tänään tehdä siitä ruokaa vai tuleeko suolityhjennys?
 

Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arsenal FC
Siirsin eilen pakastimesta jääkaappiin kanasuikalepaketin jonka olin sinne laittanut ennen "erä"päivää, voinko huoletta tänään tehdä siitä ruokaa vai tuleeko suolityhjennys?

Mielestäni voit. Ainakin itse olen useasti toiminut kyseisellä tavalla, eikä ongelmia ole ilmennyt.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Siirsin eilen pakastimesta jääkaappiin kanasuikalepaketin jonka olin sinne laittanut ennen "erä"päivää, voinko huoletta tänään tehdä siitä ruokaa vai tuleeko suolityhjennys?

Se on vähän niin kuin pakastamisen idea, että ruoka säilyy. Anna mennä vaan!
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021

Sanottamakin lienee selvää, että sulla oli aivan liikaa vaatteita päälle. Ihosi on päässyt hiestymään ja kylmettymään. Itse käytän -20 pakkasilla kerrastoa ja kylmiin keleihin tarkoitettua juoksupukua. Tuntuu joka kerta juoksemaan lähtiessä, että aivan liian vähän on päällä, mutta parin sadan metrin jälkeen jo on lämmin olo.

Lumilautailutakki ja colleget jätä ensimmäiseksi pois!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös