Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 022 235
  • 47 213

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ilmeisesti siis kyseessä on lahjakortti joka on käytettävä koko summaltaan kertaostoksena? Tuollaiselle en oikein muuta käyttöä tapauksessasi keksi kuin huuto.net:ssä tms. kauppaaminen.

No näinhän se on. Sillä mietinkin, että ostamalla kenkiä ja myymällä niitä, ei yhden ostajan tarvitse laittaa niin suurta summaa. Mutta on siinäkin vaara jäädä kengät sitten itselle. Ei ole helppoa ei.
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No näinhän se on. Sillä mietinkin, että ostamalla kenkiä ja myymällä niitä, ei yhden ostajan tarvitse laittaa niin suurta summaa. Mutta on siinäkin vaara jäädä kengät sitten itselle. Ei ole helppoa ei.

Ja tuolla tavalla toimimalla pitäisi edes hieman tietää, että mitä kenkiä ostaa. Ainakin, jos tahtoo tuottonsa maksimoida. Ideanahan tuo on varsin hyvä.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ja tuolla tavalla toimimalla pitäisi edes hieman tietää, että mitä kenkiä ostaa. Ainakin, jos tahtoo tuottonsa maksimoida. Ideanahan tuo on varsin hyvä.

Noinhan se on. Tuli mieleen jonkinlainen "julkinen kimppatilauskin", mutta tiedä tuosta nyt sitten. Täyttä hintaahan minä en tarvitsekaan lahjakortista, mutta ei sitä viitsisi antaa ilmaiseksikaan pois.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Meikäläiseltä löytyy ylimääräinen kenkäkaupan lahjakortti. Arvoltaan on sen verran iso, etten itse niin paljon tarvitse kenkiä, enkä myöskään pysty keräämään lähipiiristä riittävää joukkiota tilaamaan kimpassa. Tuleeko kellään mitään muita ideoita kuin yrittää kaupitella jossain huuto.netissä? Tilata kenkiä ja kaupitella niitä sitten huuto.netissä? Alakaa pikkuhiljaa ahistammaan.

Missähän kokoluokassa tuo lahjakortti on? Ajattelin vain, että kyllähän hyvät kengät nopeasti maksaa sen lähemmäs saturaisen, niin melkoinen lahjakortti kenkäkauppaan. Uskoisin, että jopa täältä löytyisi kenkien ostajia. Etenkin jos hieman saa lähtöhinnasta ns.lahjakortti alea.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Missähän kokoluokassa tuo lahjakortti on? Ajattelin vain, että kyllähän hyvät kengät nopeasti maksaa sen lähemmäs saturaisen, niin melkoinen lahjakortti kenkäkauppaan. Uskoisin, että jopa täältä löytyisi kenkien ostajia. Etenkin jos hieman saa lähtöhinnasta ns.lahjakortti alea.

No varovasti yritin asian esittää, kun ei sitä täällä ollut tarkoitus kaupata. Jokatapauksessa kortti on arvoltaan 500 euroa. Ja kuten jo aiemmin sanoin, niin en olisi siitä pyytämässä missään muuallakaan täyttä hintaa.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jos on normaali kenkäkauppa, niin niistä saa varmasti kaikenlaisia työkenkiä. Eli kannattaa varmaan kysellä, jos joku tuttu työporukka/työnantaja olisi hommaamassa popoja. Tai sitten joku urheilujoukkue?

Myytäväksi ei kannata mitään itse hankkia randomilla, aika heikot todennäköisyydet että jostain mallista kiinnostuneelle löytyy sitten oikeat koot - tai sitten pitää tietää että mitä perus-kontioita hommaa koko rahalla.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Jos on normaali kenkäkauppa, niin niistä saa varmasti kaikenlaisia työkenkiä. Eli kannattaa varmaan kysellä, jos joku tuttu työporukka/työnantaja olisi hommaamassa popoja. Tai sitten joku urheilujoukkue?

Myytäväksi ei kannata mitään itse hankkia randomilla, aika heikot todennäköisyydet että jostain mallista kiinnostuneelle löytyy sitten oikeat koot - tai sitten pitää tietää että mitä perus-kontioita hommaa koko rahalla.

Normaali nettikauppa. Sanotaan sen verran, että listoilla on yli 300 tuotemerkkiä ja yli 10000 mallia, joten luulisi jotain löytyvän.

En kyllä usko, että päädyn tuohon kenkien itse hommaamiseen, se oli vaan ensimmäinen hätäinen ajatus huuto.netin jälkeen.

Edit. Lisätään vielä se, että kyllä kenkien itse hommaaminen siinä mielessä voi olla ok, että hommaa jonkin suositun mallin ja yleisen koon ja kun täysin uusista kengistä antaa alennusta, niin varmasti hyvinkin voi löytyä ostaja. Mutta kuten sanoin, niin tuskin tähän päädyn.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Kiitokset infosta. Nappikuulokkeet eivät nyt tule kusumukseen, kun nimenomaan sitä ääntä pitäisi poistaa ympäriltä. En saa koneessa kirveelläkään unta ja tulevalla reissulla ois kiva saada. Ja tiedän että äänestä se on kiinni, jos en saa nukuttua.

Pitää katsoa mikä olisi laatu/hintasuhde parhaimmillaan. Gigantista löytyisi Boset, jotka kaverin mukaan ovat erittäin laadukkaat. Ja laadukas on hintakin. Karvan yli 400 euroa..
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Kenkänettikaupoista tuli mieleen, että mistähän saisi Nadalin tai/ja Federerin käyttämiä tenniskenkiä tilattua Suomeen (halvimmalla)? Suomessa kun on ihan tuurista kiinni onko esim. Intersportiin saapunut noita vai ei. Toki jos jossain on saatavilla, saa kertoa.
Yhdet omistan ja olen ollut niin tyytyväinen, että haluaisin uudet kun vanhat hajoavat.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Kenkänettikaupoista tuli mieleen, että mistähän saisi Nadalin tai/ja Federerin käyttämiä tenniskenkiä tilattua Suomeen (halvimmalla)? Suomessa kun on ihan tuurista kiinni onko esim. Intersportiin saapunut noita vai ei. Toki jos jossain on saatavilla, saa kertoa.
Yhdet omistan ja olen ollut niin tyytyväinen, että haluaisin uudet kun vanhat hajoavat.
Ebay saattaa olla yksi vaihtoehto, mutta aika korkealla ne hinnat on jos edes löytyy sellaisia pareja mitä Nadal tai Federer on oikeasti käyttänyt. Aitoustodistus kannattaa vaatia mukaan.

;)
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Kiitokset infosta. Nappikuulokkeet eivät nyt tule kusumukseen, kun nimenomaan sitä ääntä pitäisi poistaa ympäriltä. En saa koneessa kirveelläkään unta ja tulevalla reissulla ois kiva saada. Ja tiedän että äänestä se on kiinni, jos en saa nukuttua.

Pitää katsoa mikä olisi laatu/hintasuhde parhaimmillaan. Gigantista löytyisi Boset, jotka kaverin mukaan ovat erittäin laadukkaat. Ja laadukas on hintakin. Karvan yli 400 euroa..

Itsellä on Sennheiserin halppis kuulokkeet (133,90) , jotka ovat ajaneet vastaavaa tarkoitusta hyvin jo parin vuoden ajan.
Linkki Verkkokauppaan.
Itse ostin joltain lentokentältä ja Amazonista näyttää saavan 110:llä taalalla jos olet maailmalla.
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Eräs kaverini höpisi jotain, että Yhdysvalloissa on joku kohta, jossa viiden osavaltion rajat kohtaa toisensa. Katselin tuossa karttaa ja nyt on pakko kysyä, että missä muka? Ainoastaan Kentuckyn, Illinoisin, Missourin ja Tennesseen rajat ovat lähellä tulla samaan pisteeseen ja Arkansasin yksi kulma on siitä vähän matkan päässä, mutta silti kaukana. Ettei vaan olisi jauhanut paskaa lämpimikseen...

edit: Tai sitten muistan väärin ja se tarkoitti neljän osavaltion rajan kohtaamispaikkaa ja sellainenhan tosiaan löytyy Utahin, Coloradon, Arizonan ja New Mexicon rajalta.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vanhaa kämppää pitäisi lähteä remppaamaan ja hakea matkalla uusi suihkuverhon tanko ja pöntön istuinrengas+kansi. Sanokaahan joku, että millaiseen menoerään tulisi varautua, kun Bauhausista nuo käy noutamassa?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kiitokset infosta. Nappikuulokkeet eivät nyt tule kusumukseen, kun nimenomaan sitä ääntä pitäisi poistaa ympäriltä. En saa koneessa kirveelläkään unta ja tulevalla reissulla ois kiva saada. Ja tiedän että äänestä se on kiinni, jos en saa nukuttua.
Jos haluat vain vaimentaa ympäristön äänet, niin mikset laittaisi siinä vaiheessa ihan jotain euron polymeeerivaahtokorvatulppia? Vai pitääkö matkalla kuunnella myös musaa/katsella leffoja, jolloin vastamelukuulokkeet ovat ainoa vaihtoehto? Eikä sekään ole kai mikään poissulkeva vaihtoehto? Mulla oli ainakin Laugavegurin patikalla tuollaiset korvissa, hyvin pystyi nukkumaan visigoottien kuorsatessa samassa 20 hengen tuvassa. Tuskin siellä koneessa ainakaan kamalasti paljon kovempi meteli on.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Löysinpä Tampereen vuoden -65 mm-kisojen virallisen kisaviirin vaarivainaan vanhojen kamojen joukosta. Onkohan tuollaisella keräilijöiden silmissä rahallista arvoa? Tunnearvoa tietysti vaikea mitata rahassa, mutta luulisi ettei noita sentään ihan joka seinällä enää roiku.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Jos haluat vain vaimentaa ympäristön äänet, niin mikset laittaisi siinä vaiheessa ihan jotain euron polymeeerivaahtokorvatulppia? Vai pitääkö matkalla kuunnella myös musaa/katsella leffoja, jolloin vastamelukuulokkeet ovat ainoa vaihtoehto? Eikä sekään ole kai mikään poissulkeva vaihtoehto? Mulla oli ainakin Laugavegurin patikalla tuollaiset korvissa, hyvin pystyi nukkumaan visigoottien kuorsatessa samassa 20 hengen tuvassa. Tuskin siellä koneessa ainakaan kamalasti paljon kovempi meteli on.

Oikeastaan sekä että. Joutunut liian kovalla kuuntelemaan musaa yleensä, joten näille on tilaus. Plus myös että tosiaan se ulkopuolisen melun vaimennus.
 

Kissa Jansson

Jäsen
Suosikkijoukkue
We never give in
Osaiskos joku sanoa onko Englannissa kaupat avoinna sunnuntaisin? En nyt siis tarkoita mitään paikallisten Apu Nahasapeemapetilonien Quick-E-Marteja vaan siis ostoskeskuksia jne.

Edit. Selvisihän se kun jaksoi googletella. Auki ovat, mikä mitenkin, jopa aamukymmeneltä avaa osa ovensa.

Kiitos nopeasta vastauksesta!

Eipä mitn.
 
Viimeksi muokattu:

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viikko sitten oli tässä ketjussa Bondeista, niin täältä voi kysyä. Miten elokuvien kääntäminen vain voi olla niin hankalaa? Siitä lähtien, kun ensimmäisen kerran näin "007 Istanbulissa", niin aina tuo yksi idioottimainen käännösvirhe on häirinnyt.

Kyse on kohtauksesta missä M, Moneypenny ja muutama iso kiho kuuntelevat nauhalta Bondin tekemää nauhoitusta, jossa Bond kyselee Romanovalta jotain Lektorista. Siinä on hauska kohta missä Bond vastaa Tatianan kysymykseen jostain kauniista naisista tyyliin "itse asiassa kerran kun olimme M:n kanssa Tokiossa..." ja M sammuttaa nauhan hieman nolona ennen kuin Bondin lause pääsee loppuun. Joka käännöksessä on sama kämmi tyyliin "itse asiassa kerran kun olimme Annen kanssa Tokiossa..."

Minkä vitun Annen? Koko elokuvassa tai franchisen historiassa ei ole ketään Annea joka liittyisi mihinkään. Yli 20 vuotta ja aina sama virhe. Eikös noita leffoja käännetä aika usein telkkariin uusiksi sun muuta, mutta jokainen kääntäjä tulkitsee tuon Annena.

Mikään käännöstyö ei tosin ole niin uskomatonta paskaa kuin Tähtien Sodan joskus 90-luvun puolessa välissä telkkarissa tulleessa versiossa. En tiedä muistaako kukaan, mutta se oli jotain aivan uskomatonta roskaa.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Olen ollut sairaslomalla viime kesästä asti ja sairasloma jatkuu vielä ties kuinka pitkään. Viime vuoden kesälomat on siis edelleen pitämättä, kuten luonnollisesti myös tämän talven talviloma. Osaako joku sanoa miten noiden kesälomien kanssa toimitaan? Pitääkö työnantajan maksaa ne jossain vaiheessa vai odotellaanko tässä, että ehkä joskus palaan töihin ja sitten mietitään niiden kohtaloa?

Tähänkö ei sitten kukaan osaa vastata?
Nyt varmaan saan ylipitkästä lainauksesta penaltia.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Viikko sitten oli tässä ketjussa Bondeista, niin täältä voi kysyä. Miten elokuvien kääntäminen vain voi olla niin hankalaa? Siitä lähtien, kun ensimmäisen kerran näin "007 Istanbulissa", niin aina tuo yksi idioottimainen käännösvirhe on häirinnyt.

Kyse on kohtauksesta missä M, Moneypenny ja muutama iso kiho kuuntelevat nauhalta Bondin tekemää nauhoitusta, jossa Bond kyselee Romanovalta jotain Lektorista. Siinä on hauska kohta missä Bond vastaa Tatianan kysymykseen jostain kauniista naisista tyyliin "itse asiassa kerran kun olimme M:n kanssa Tokiossa..." ja M sammuttaa nauhan hieman nolona ennen kuin Bondin lause pääsee loppuun. Joka käännöksessä on sama kämmi tyyliin "itse asiassa kerran kun olimme Annen kanssa Tokiossa..."
Jo alakoululaisena hermostuin usein nimenomaan Bond-leffojen umpisurkeisiin käännöksiin. Yhteensattumana kuvaamaasi tapaukseen, myös pahimmassa mieleeni jääneessä mokassa tulee Tokio vastaan. Kyseessä oli Mooren viimeinen, 007 ja kuoleman katse (engl. A view to a Kill). Bond ja pahikset lentelivät jollain ilmalaivalla tjsp muistaakseni San Fransiscon Golden Gate -sillan yllä, ja joku hahmoista maisemaa ihaillessaan sanoo lauseen "A view to a Kill". Tämähän oli käännetty taidokkaasti "Mikä näkymä - Tokio!" Miten on helvetti mahdollista kääntää väärin lause, joka on suoraan itse elokuvan nimestä? Ja sitten vielä onnistua sekoittamaan sekä lauseen alkuperäinen tarkoitus, että ympätä sekaan kaupunki kaukoidästä kun tapahtumat sijoittuvat San Fransiscoon, ja vielä erittäin tunnetun maamerkin ympäristöön...
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Bond ja pahikset lentelivät jollain ilmalaivalla tjsp muistaakseni San Fransiscon Golden Gate -sillan yllä, ja joku hahmoista maisemaa ihaillessaan sanoo lauseen "A view to a Kill". Tämähän oli käännetty taidokkaasti "Mikä näkymä - Tokio!"

Tämä (ja se 'Anne') on varmaankin käännetty ääninauhalta, jolloin asiayhteys saattaa hämärtyä. Sanottuna 'a view to a kill' kuulostaa natiivin suusta sellaiselta, että artikkeli nielaistaan, t- ja k-kirjaimet kuuluvat vahvoina ja lopun l-kirjaimet nielaistaan myös, joten Tokio on ihan looginen :)

Sain joululahjaksi kirjan nimeltä 'Yhdeksänmetrisen maasian poika', jossa näitä käännöshelmiä on pilvin pimein. Minua nauratti erityisesti juomatilaus 'Gin and juice' joka oli käännetty 'giniä ja juutalaisia'...
(c) MadTV
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Olen ollut sairaslomalla viime kesästä asti ja sairasloma jatkuu vielä ties kuinka pitkään. Viime vuoden kesälomat on siis edelleen pitämättä, kuten luonnollisesti myös tämän talven talviloma. Osaako joku sanoa miten noiden kesälomien kanssa toimitaan? Pitääkö työnantajan maksaa ne jossain vaiheessa vai odotellaanko tässä, että ehkä joskus palaan töihin ja sitten mietitään niiden kohtaloa?

En ole asiantuntija, mutta käsittääkseni nuo siirtyvät pidettäväksi sairauslomasi päättymisen jälkeen. Tällöin saat myös niistä maksun. Ainakin meillä kun oli jampula pitkään saikulla, niin jäi saikulta suoraan kesälomille ja palasi töihin niiden jälkeen.

Mutta kuten sanoin, en ole asiantuntija. Liitolta saat tietoa paremmin, jos siis kuulut liittoon.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
En ole asiantuntija, mutta käsittääkseni nuo siirtyvät pidettäväksi sairauslomasi päättymisen jälkeen. Tällöin saat myös niistä maksun. Ainakin meillä kun oli jampula pitkään saikulla, niin jäi saikulta suoraan kesälomille ja palasi töihin niiden jälkeen.

Mutta kuten sanoin, en ole asiantuntija. Liitolta saat tietoa paremmin, jos siis kuulut liittoon.

Kiitos! Näinhän minä jo moni muukin tuon ajattelee menevän. Mietin vain, että kauanko noita kesälomia säästellään, jos olisin vaikka vuositolkulla sairaslomalla? Työnantajallahan on oikeus irtisanoa vuoden sairasloman jälkeen, joten kai ne siinä yhteydessä maksetaan.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Mikään käännöstyö ei tosin ole niin uskomatonta paskaa kuin Tähtien Sodan joskus 90-luvun puolessa välissä telkkarissa tulleessa versiossa. En tiedä muistaako kukaan, mutta se oli jotain aivan uskomatonta roskaa.

Tuohon liittyen löytyy tavaraa täältä
http://www.juhaterho.fi/proverbiaalinen/pora/
"Ylen TV 1:llä 21.2.1996 esitetty Tähtien sota -käännös taas oli, kuten aikaisemminkin olen todennut, monien päinvastaisista puheista huolimatta mielestäni täysin kelvollinen. Perinteinen Tähtien sota -sanasto vain oli uusittu täydellisesti nimiä myöten, mikä oli raivostuttanut monet. Kääntäjä otti minuun kuitenkin itse yhteyttä ja esitti melko hyvät perustelut ratkaisuilleen, vaikka en ollutkaan hänen kanssaan yhtä mieltä. Tämän vuoksi – ja koska käännös oli muuten hyvä eikä häiritseviä asiavirheitä juuri esiintynyt – päätin poistaa kyseistä käännöstä käsittelevän osuuden tältä sivulta."

Sikäli en kyllä yhdy sivuston tekijän myötäilyyn kääntäjän tekemisistä, vallitsevan sanaston muuttaminen ei oikein ole perusteltua jos kyse on kuitenkin termistöstä jota on käytetty kymmeniä vuosia. Siinä määrin toki voi huomauttaa niille, jotka eivät jaksa linkin sivustoa lukea, että "läjäyttimet" ja "Ehkä se on pora"-suomennokset EIVÄT olleet samassa elokuvassa, eivätkä saman kääntäjän tekemiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös