Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 973 626
  • 47 167

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Kuinka uskovaiset jotka pitävät raamattua jumalan sanana, voivat hyväksyä homoliitot?

En ole uskovainen, mutta käsittääkseni ihan normikristityt protestanttiset uskovaisetkaan (eivät siis fundamentalistit) eivät pidä Raamattua Jumalan itse laatimana, ja sellaisenaan erehtymättömänä, vaan ihmisten Jumalan vaikutuksen alaisina muistiin kirjoittamana. Toisin sanoen jo Raamattu itsessään on tulkinta ja niin muodoin altis myös muille tulkinnoille.

Kyllähän Raamattua on koko ajan noudatettu aika valikoiden. Periaatteessa parranajokin on kiellettyä, jos ihan pilkulleen ohjesäännön mukaan mentäisiin.

Kristinuskon, ja uskontojen ylipäätään, ongelmana on niiden sanoman hämärtyminen kaikenlaisiin toissijaisiin detaljeihin. Miksei kristinuskoa voisi yksinkertaisesti supistaa pariin kolmeen yleispätevään sloganiin:

1. Kymmenen käskyä on ihan mukiinmenevä moraalikoodi, pari viimeistä ovat vähän väkisin keksittyjä, jotta käskyjä on saatu tasaluku, mutta menköön.

2. Ns. Kultainen Sääntö (mitä tahdotte muiden tekevän teille, tehkää te myös samoin heille tjsp) Toimii kuin sata jänistä eli tälle ok.

3. Yleispätevä armo, jota ei voi ansaita. Tämä on myös minusta hyvä homma. Se pitää yllä toivoa, joka minusta on koko uskonnon perusidea. Ihmiset tarvitsevat jonkun toivonpilkahduksen silloinkin, kun kaikki menee päin helvettiä.


Kaikki muu höpinä Jerusalemin temppelin esiripun värin säätämisestä homoliittoihin ja naispappeihin on täysin toisarvoista ja tarpeetonta ja aiheuttaa pelkkää närää. Näillä mennään.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
No näinhän se kuitenkin menee.

ei mene.

Yksityisyyden suoja on yksi tärkeimmistä demokraattisen yhteiskunnan ominaisuuksia. Rajanvetoa tulee tehdä aina teknologioiden muuttuessa, eikä raja ole yksinkertainen, mutta yleistys, jotta "rehellisellä ei ole salattavaa" on erittäin vaarallinen asenne yksityisyydensuojanasioihin.

1984
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kuinka uskovaiset jotka pitävät raamattua jumalan sanana, voivat hyväksyä homoliitot?

Apostoli Paavali kieltää homouden syntinä (Room. 1:26-27) , mutta hei lisäksi
Paavali kieltää naisia olemasta kirkossa ilman huivia (1. Kor. 11:6), miehiä kasvattamasta hiuksiaan (1. Kor. 11:14), ketään ennustamasta (Apt. 16:16), ketään ottamasta avioeroa (1. Kor. 7:1-16) ja kaikkia olemasta tuomitsematta millään tavalla niitä, jotka eivät seurakuntaan kuulu (1. Kor. 5:12-13).

Jokainen Paavalin muotoilema kehotus on edelleen Raamatussa kaikkien luettavana riippumatta siitä, miten siihen on suhtauduttu ennen ja miten siihen suhtaudutaan nyt.


Kummalista, että juuri tuo homoilukohta on niiiin tärkeä, että juuri sitä pitää noudattaa, muista niin väliä...
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
ei mene.

Yksityisyyden suoja on yksi tärkeimmistä demokraattisen yhteiskunnan ominaisuuksia. Rajanvetoa tulee tehdä aina teknologioiden muuttuessa, eikä raja ole yksinkertainen, mutta yleistys, jotta "rehellisellä ei ole salattavaa" on erittäin vaarallinen asenne yksityisyydensuojanasioihin.

1984

Ihanko tahallasi käsitit väärin mitä sanoin vai muutenko vain haluat alkaa tyhjästä vääntämään? Tuo "rehellisellä ihmisellä ei ole mitään salattavaa" oli tarkoitettu nimenomaan noita ihan normaaleja ratsauksia silmällä pitäen. Eli jos joku huumekoira haluaa meikäläistä festareilla haistella tai poliisi maantiellä puhalluttaa, ei tulisi mieleenkään alkaa vikisemään mistään yksityisyyden suojista. Henkilökohtaisen postin lukeminen tai puhelimen salakuuntelu onkin sitten jo ihan toinen juttu, mutta periaatteessa tähänkin pätee kyllä tuo lausahdus. Eivät ne poliisit noita asioita ilman perusteita kuitenkaan tee.

Foliohattuja hieman löysemmälle nyt tai vaihtoehtoisesti niitä pussukoita syvemmälle peräsuoleen.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
No näinhän se kuitenkin menee. Vielä kun kerrot millä tavalla nämä esimerkkisi liittyvät alkuperäiseen asiaan? Kysymys kun taisi olla huumeratsauksista, eikä mistään tunnistetiedoista sun muista. Tässä nyt mitään sokeaa luottoa ole, muttei meikäläistä ainakaan häiritse, jos joku huumekoira haluisi vaikkapa haistella vastaantullessa.
Liittyy siihen, että kyseessä on yksilönsuoja. Jotkut haluavat pitää sen siinä, mihin se on lain mukaan määritelty, eivätkä salli omien oikeuksiensa kaventamista poliisin mielivallalla. Kun lakiin on jotain määritelty, pitäisi siitä pitää kaikkien osapuolten kiinni, myös poliisin.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Liittyy siihen, että kyseessä on yksilönsuoja. Jotkut haluavat pitää sen siinä, mihin se on lain mukaan määritelty, eivätkä salli omien oikeuksiensa kaventamista poliisin mielivallalla. Kun lakiin on jotain määritelty, pitäisi siitä pitää kaikkien osapuolten kiinni, myös poliisin.

Jaksanet siis oikeutesi tiedostavana laittaa linkkiä lakiin, joka kieltää esimerkiksi huumeratsaukset festareilla? Tuollaista en nyt kuitenkaan missään nimessä laskisi miksikään poliisin mielivallaksi. Siinä vaiheessa kun vaikkapa puheluita aletaan kuuntelemaan samalla metodilla, voidaankin jo puhua mielivallasta.

Edit. Aina vain ihmiset jaksavat vedota tuohon yksilönsuojaan, on kyseessä sitten tv-lupa tai kokkelipussi. Velvollisuudet onkin sitten aina tarpeen mukaan sopivaista unohtaa. Tämä ei nyt kohdistunut keneenkään yksilönä, vaan oli ihan noin yleisen tason heitto.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Jaksanet siis oikeutesi tiedostavana laittaa linkkiä lakiin, joka kieltää esimerkiksi huumeratsaukset festareilla? Tuollaista en nyt kuitenkaan missään nimessä laskisi miksikään poliisin mielivallaksi. Siinä vaiheessa kun vaikkapa puheluita aletaan kuuntelemaan samalla metodilla, voidaankin jo puhua mielivallasta.

Edit. Aina vain ihmiset jaksavat vedota tuohon yksilönsuojaan, on kyseessä sitten tv-lupa tai kokkelipussi. Velvollisuudet onkin sitten aina tarpeen mukaan sopivaista unohtaa. Tämä ei nyt kohdistunut keneenkään yksilönä, vaan oli ihan noin yleisen tason heitto.
Pahoittelen erittäin biasoitua linkkiä, mutta en voi linkata alkuperäiseen artikkeliin koska se on jo poistunut HS:n yleisestä jakelusta. Teksti itsessään ei varmasti jätä kauheasti epäilyksen varaan: Oikeuskansleri Jaakko Jonkka: Huumekoiran nuuhkimisratsia oli laiton.

Ihmettelen myös, miksi käännät asian siihen että velvollisuudet unohtuvat? Minä olen maksanut aina, koko ikäni niin kauan kun olen yksin asunut, TV-luvan. En myöskään harrasta kokkelipussien kantamista mukanani, vaan huoleni tässä asiassa kohdistuu tapahtumajärjestäjänä toimimiseen. Mikäli en halua, että poliisit tekevät laittomia asioita minulle tai tapahtumieni asiakkaille, niin miksi koitat kääntää asian minun vastuulleni? Minä en tee mitään laitonta.

Jos samalla tavalla yleistetään, niin mun mielestä nämä natsismiin viittaavat nimimerkit voitaisiin bannata ikuisiksi ajoiksi jatkoajasta. Sieg heil vaan. Tämä ei nyt kohdistunut keneenkään yksilönä, vaan oli ihan noin yleisen tason heitto.
 
Viimeksi muokattu:

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Pahoittelen erittäin biasoitua linkkiä, mutta en voi linkata alkuperäiseen artikkeliin koska se on jo poistunut HS:n yleisestä jakelusta. Teksti itsessään ei varmasti jätä kauheasti epäilyksen varaan: Oikeuskansleri Jaakko Jonkka: Huumekoiran nuuhkimisratsia oli laiton.

Kiitokset linkistä. Ei asia kuitenkaan tuonkaan mukaan nyt ihan yksiselitteinen ole.

Ihmettelen myös, miksi käännät asian siihen että velvollisuudet unohtuvat? Minä olen maksanut aina, koko ikäni niin kauan kun olen yksin asunut, TV-luvan. En myöskään harrasta kokkelipussien kantamista mukanani, vaan huoleni tässä asiassa kohdistuu tapahtumajärjestäjänä toimimiseen. Mikäli en halua, että poliisit tekevät laittomia asioita minulle tai tapahtumieni asiakkaille, niin miksi koitat kääntää asian minun vastuulleni? Minä en tee mitään laitonta.

Huomasit varmaan tuossa tekstissä maininnan, ettei se kohdistunut keneenkään henkilöön suoraan. Ei siis ollut todellakaan kohdistettu sinulle. Kunhan vaan totesin, että yleensä nuo asiat kulkevat käsi kädessä. TV-lupa ja kokkelipussi oli tarkoitettu vain selventämään viestiä.

Jos samalla tavalla yleistetään, niin mun mielestä nämä natsismiin viittaavat nimimerkit voitaisiin bannata ikuisiksi ajoiksi jatkoajasta. Sieg heil vaan. Tämä ei nyt kohdistunut keneenkään yksilönä, vaan oli ihan noin yleisen tason heitto.

Tämä onkin sitten jo aika selkeä henkilökohtaisen tason kannanotto, joka on kylläkin täysin vailla totuuspohjaa. Suosittelen ensiksikin tutustumaan historiaan ja toiseksi nimimerkkiini, joka ei edes tule sieltä mistä sen usein kuvitellaan tulevan. Joka tapauksessa nimimerkkini ei kummankaan tulkinnan perusteella viittaa natsismiin millään tavalla.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Hakusessa Hesasta hotelli. Kohtuuhintainen ja siisti läheltä Hartwall areenaa. Jos ei kävelymatkan päässä niin sitten niin että ratsikalla (tai jollain muulla) pääsisi helposti "ovelta ovelle".
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Hakusessa Hesasta hotelli. Kohtuuhintainen ja siisti läheltä Hartwall areenaa. Jos ei kävelymatkan päässä niin sitten niin että ratsikalla (tai jollain muulla) pääsisi helposti "ovelta ovelle".

Keskustan liepeillä on ainakin kaksi Omena-hotellia, joita voi sanoa ainakin kohtuuhintaisiksi. Areenalle pääsee sitten kätevästi vaikkapa junalla.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Huomasit varmaan tuossa tekstissä maininnan, ettei se kohdistunut keneenkään henkilöön suoraan. Ei siis ollut todellakaan kohdistettu sinulle. Kunhan vaan totesin, että yleensä nuo asiat kulkevat käsi kädessä. TV-lupa ja kokkelipussi oli tarkoitettu vain selventämään viestiä.
Niin eli kun tässä tapauksessa ne eivät kulje, niin voit silti levittää omia ennakkoluulojasi "tosina", toki disclaimerilla ettet nyt välttämättä puhu juuri nimenomaisesti tästä käsiteltävänä olevasta asiasta? Yhtä totuudenmukaista on vedellä yhtäläisyysmerkkejä nimimerkkisi ja natsien välillä. Rommel ei toki koskaan itse kuulunut kansallissosialistiseen puolueeseen, mutta toisaalta, enpä minäkään vedä kokkelia tai jätä tv-lupaa maksamatta. Hienoa kuitenkin, että sinäkin olet löytänyt foorumin omille ennakkoluuloillesi.

Saanko puolestani nyt sinulta linkin jossa kerrotaan, että tv-luvan maksamatta jättäminen, kokkelipussien kanniskelu ja poliisin laittomien toimien arvostelu kulkevat käsi kädessä? Tai selvennä nyt edes että mitkä velvollisuudet minulta (tai siis "näiltä ihmisiltä", nythän ei puhuta minusta) yleensä unohtuvat kun he arvostelevat poliisin laittomia toimia ja pitävät kiinni yksilön oikeuksistaan?
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Saanko puolestani nyt sinulta linkin jossa kerrotaan, että tv-luvan maksamatta jättäminen, kokkelipussien kanniskelu ja poliisin laittomien toimien arvostelu kulkevat käsi kädessä? Tai selvennä nyt edes että mitkä velvollisuudet minulta (tai siis "näiltä ihmisiltä", nythän ei puhuta minusta) yleensä unohtuvat kun he arvostelevat poliisin laittomia toimia ja pitävät kiinni yksilön oikeuksistaan?

Voit vaikkapa tutustua tällä foorumilla olevaan TV-lupa-aiheiseen ketjuun, niin löytänet jo selkeän yhtäläisyyden omien oikeuksien tuntemisen ja TV-luvan maksamattomuuden kesken. En linkitä ketjua, vaan saat ihan itse sen etsiä. Samansuuntaisia ketjuja on monilla muillakin foorumeilla.

Vanha sanonta "Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa." ei muuten liene tullut ihan tyhjästä.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Tuollaista en nyt kuitenkaan missään nimessä laskisi miksikään poliisin mielivallaksi. Siinä vaiheessa kun vaikkapa puheluita aletaan kuuntelemaan samalla metodilla, voidaankin jo puhua mielivallasta.

Sinä vedät sen viivan tuohon. Voitko hyväksyä sen, että joku muu voi vetää sen johonkin muualle? Poliisin oikeuksien ylittämisestä (tai vähintäänkin epäselvyyksistä linjanvedoissa) kuitenkin on kysymys kautta linjan.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Voit vaikkapa tutustua tällä foorumilla olevaan TV-lupa-aiheiseen ketjuun, niin löytänet jo selkeän yhtäläisyyden omien oikeuksien tuntemisen ja TV-luvan maksamattomuuden kesken. En linkitä ketjua, vaan saat ihan itse sen etsiä. Samansuuntaisia ketjuja on monilla muillakin foorumeilla.

Vanha sanonta "Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa." ei muuten liene tullut ihan tyhjästä.
Jee, tulihan sieltä vanhat kunnon itkut, "kato ite" jne. Vielä kun ymmärtäisin että miten poliisin mielivalta liittyy maksamattomiin tv-maksuihin, muuten kun sun päässäsi, niin olisi ihan hienoa.

En kyllä ymmärrä että mikä kalikka tässä on kalahtanut ainakaan meikäläiseen. Itse olen kertonut jo aiemmin miksi olen asiaan tutustunut, miksi pidän sitä vääryytenä, sekä tuonut esille oikeusasiamiehen näkemyksen. Sä olet tuonut tähän keskusteluun vain omat ennakoluulosi. Ilmeisesti siis se kalikka onkin kalahtanut jo aiemmin ja vähän turhan kovaa sun päähän?
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Sinä vedät sen viivan tuohon. Voitko hyväksyä sen, että joku muu voi vetää sen johonkin muualle? Poliisin oikeuksien ylittämisestä (tai vähintäänkin epäselvyyksistä linjanvedoissa) kuitenkin on kysymys kautta linjan.

Myönnän ahdaskatseisuuteni. Toki ihmiset saavat vetää rajansa minne haluavat, mutten kuitenkaan käsitä miten joku voi ottaa sen huumekoiran nuuskutuksen niin henkilökohtaisesti ja mieltää sen yksityisyytensä loukkaukseksi. Varsinkin kun tuossa aiemmin linkitetyssä jutussa oli käsittääkseni kyseessä Koneistoon liittyvä juttu. Tuostakin kommentista vedetään varmaan herneitä nenään ja syytetään ahdasmielisyydestä ja ennakkoluuloista...

Jee, tulihan sieltä vanhat kunnon itkut, "kato ite" jne. Vielä kun ymmärtäisin että miten poliisin mielivalta liittyy maksamattomiin tv-maksuihin, muuten kun sun päässäsi, niin olisi ihan hienoa.

Eivät ne suoranaisesti liity toisiinsa mitenkään. Tarkoitus oli vain alleviivata, että yleensä samat ihmiset tietävät oikeutensa molemmissa tapauksissa.

En kyllä ymmärrä että mikä kalikka tässä on kalahtanut ainakaan meikäläiseen. Itse olen kertonut jo aiemmin miksi olen asiaan tutustunut, miksi pidän sitä vääryytenä, sekä tuonut esille oikeusasiamiehen näkemyksen. Sä olet tuonut tähän keskusteluun vain omat ennakoluulosi. Ilmeisesti siis se kalikka onkin kalahtanut jo aiemmin ja vähän turhan kovaa sun päähän?

Tarvitsee varmaan seuraavissa viesteissä alkaa mainitsemaan kohdat, jotka liittyvät täysin suoranaisesti lainattuun tekstiin ja mitkä eivät. Olet nyt jo kahdesti tarttunut lainaukseen liittyvän osuuden jälkeiseen tekstiini. Siinä mielessä on kyllä jollain tapaa kalahtanut johonkin, mutta se siitä. Päähän on kalahdellut nyrkkiä, laattalattiaa, kattilaa, kiveä ja ties mitä, muttei noista mitään pysyvää vikaavikaavikaa ole mielestäni jäänyt.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Hakusessa Hesasta hotelli. Kohtuuhintainen ja siisti läheltä Hartwall areenaa. Jos ei kävelymatkan päässä niin sitten niin että ratsikalla (tai jollain muulla) pääsisi helposti "ovelta ovelle".

Jos haluat päästä tosi lähelle, suosittelen Pasilan Holiday Inniä tai Sokos Hotel Pasilaa. Ainakaan Sokos Hotel ei mikään erityisen kallis ole.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Mokkuloista

Pitäisi saada mokkula/nettitikku käyttöön ainakin pariksi viikoksi seudulle, jossa toimivuus on pieni kysymysmerkki (Suomen eteläisin asuttu saari)

Tarjoaako joku operaattori mokkulaa toistaiseksi-diilillä? Tuntuu järjestään siltä, että joka paikasta tuputetaan vähintään 12kk määräaikaisuutta, ja se ei käyttötarkoitukseen millään sovi.

Reissu kestää yli 14vrk, joten kahden viikon palautusaikaa ei voi tässä tapauksessa hyödyntää.

Tarkoitus on siis löytää mahdollisimman kivuttomasti irtisanottava mokkulasopimus, joten mikä neuvoksi?
 

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Tarkoitus on siis löytää mahdollisimman kivuttomasti irtisanottava mokkulasopimus, joten mikä neuvoksi?

Käsittääkseni on olemassa prepaid-mokkuloita. Ihan päivä/viikko -taksalla. Sellaista olen itse harkinnut, kun muutan tilapäisesti yhteen asuntoon.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Kiitos roottori ja leicester. Prepaid-ratkaisu voisi olla kova sana.

Täytyy mennä ihan Elisan myymälään keskustelemaan asiasta, ja katsoa mitä ehdottavat. Lähinnä tosiaan arveluttaa tuo kuuluvuus kun mestan sijainti on mitä on. Hyvää siis tietää jo etukäteen tuo prepaid-mahdollisuus jos/kun sellainen tarjous saattaa tulla eteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös