Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 026 286
  • 47 215

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Tieliikennelaki ei kyllä puhu mitään metrimääristä:

Milloinkas tämä pykälä sitten on kumottu?

TLL 27 §

Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot

Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä sellaiseen paikkaan eikä siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai että liikenne tarpeettomasti estyy tai häiriytyy.

Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:

1) jalkakäytävällä, suojatiellä ja pyörätiellä sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä tai risteävää pyörätietä;

2) risteyksessä ja viittä metriä lähempänä risteävän ajoradan lähintä reunaa tai sen ajateltua jatkoa ajoradalla;

Tuossa minusta puhutaa aika selkeästi metrimääristä.


Edit: Ja ainakin autokoulussa opetettiin, että viittä metriä lähemmäs suojatietä pysähtynyttä/pysäköityä autoa ei saa pysähtymättä ohittaa.
Samaa väitti virkavalta, kun uteliaisuuttani asiaa keskustelun tiimoilta tiedustelin.
 
Viimeksi muokattu:

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kuuden kuukauden verosääntö

Pohjustetaan vähän:

Kun työskennellään ulkomailla pitkiä pätkiä tulee monesti kohdalle tilanne, jossa palkkatulo on verovapaata. Perussääntönä tässä on, että työ ulkomailla suoritetaan kotimaisen työnantajan toimesta, ulkomailla olopäiviä kertyy vähintään 183 ja suomessa saa oleskella ajanjakson, joka vastaa keskimäärin kuutta päivää kuukaudessa. Hommaan liittyy monia muitakin asioita, esimerkiksi se, onko Suomella ja työskentelyvaltiolla verosopimus ja mitä siinä sovitaan. Yleensä verosopimuksessa annetaan em. ehtojen täytyttyä verotusoikeus kohdemaalle ja Suomi luopuu verotusoikeudestaan. Verosopimuksia on kahden laisia, toisissa verovuosi määräytyy tai alkaa työn aloitushetkestä, toisissa taas verovuosi on kalenterivuosi,(tammikuun 1.-joulukuun 31.)

Oletetaan, että Jorma, (nimi muutettu), lähtee helmikuussa komennukselle maahan, jolla on Suomen kanssa verosopimus. Komennus kestää 15 kuukautta, eli seuraavan vuoden toukokuulle. Ensimmäisenä vuotena tulo on Suomen puolesta verovapaata, mutta mikä on tuon seuraavan vuoden tulon kohtalo. Onko Jorma verovelvollinen Suomeen tuon jälkimmäisen vuoden osalta, koska siitä vuodesta ei täyty 183 päivää ulkomailla, vai tulkitaanko asia niin, että kyseessä on yhtäjaksoinen komennus, josta Suomi ei verota, koska ei verottanut ensimmäistä kymmentä kuukauttakaan?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Milloinkas tämä pykälä sitten on kumottu?

TLL 27 §

Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot

Edit: Ja ainakin autokoulussa opetettiin, että viittä metriä lähemmäs suojatietä pysähtynyttä/pysäköityä autoa ei saa pysähtymättä ohittaa.
Samaa väitti virkavalta, kun uteliaisuuttani asiaa keskustelun tiimoilta tiedustelin.

Missä kohtaa tuossa linkkaamassi pykälässä käsitellään sitä liikkeessä olevaa autoa?

Autokoulun opettajilla tuntuu sitten olevan kahta tulkintaa, kun aiemmin ketjussa väitettiin opettajan sanoneen, ettei olisi tarvinnut pysähtyä.

Poliisin liikennesääntöjen ja liikennemerkkien osaamiseen olen suhtautunut entistä epäilevämmin, kun antoivat parkkisakon paikassa, jossa pysäköinti siihen aikaan oli sallittua. Tokihan sain sen kumottua, mutta kovin hataralla pohjalla oli poliisinkin liikennesääntötuntemus.
 

Nick Neim

Jäsen
Autokoulun opettajilla tuntuu sitten olevan kahta tulkintaa, kun aiemmin ketjussa väitettiin opettajan sanoneen, ettei olisi tarvinnut pysähtyä.

Hämeenlinnassa ainakin kolmessa eri autokoulussa on opetettu niin, että pitää pysähtyä. Oli auto sitten pysäköity, tai pysähtynyt. Tietolähteet kavereilta peräisin, kun tuli joskus puheeksi. Enkä kyllä keneltäkään muultakaan koskaan ole eri tulkintaa tuosta kuullut, monesti kavereiden kanssa puhuttiin kuinka inssissä täytyy olla tarkkana "suojatiesäännön" kanssa..

Oma ajo-opettajani antoi ihan hyvän vinkin, mikäli siihen ei autokoulun auto mahtuisi parkkiin (siis suojatien ja pysähtyneen/pysäköidyn auton väliin), pitää pysähtyä. Aina.

Nimimerkillä, Autokoulussa tän vuoden puolella

EDIT: Tarkentaakseni siis vielä, tietysti tuollaiset eri tulkinnat on mahdollisia, varsinkin kun joku niistä täällä vielä kertoi. Itelle ei vaan ole sattunut kohdalle.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Haluaisin tähän pysähtynyt / pysäköity -keskusteluun tuoda sen pointin, että näkeekö sieltä ajoradan reunaan juuri ennen suojatietä (väärin) pysäköidyn auton takaa jotenkin paremmin kuin liikenteessä viereisellä kaistalla olevan pysähtyneen auton takaa?

Sehän se ajatus kuitenkin on, että sieltä voi tulla yllättäen esim. lapsi tai tai ihminen tai kilpikonna.

Vai onko tarkoitus vain selvittää joutuuko vastuuseen kun joku jää alle?

Nimim. Minä ainakin pysähdyn.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Onko joku Tampereen suunnalta halukas lähtemään ennen 30.6. miniristeilylle Viking XPRS:llä? maanantai-perjantai lähtö, 2-4 hlöä, lähtö Helsingistä klo 21.30, paluu aamulla 10.30, ateriat lisämaksusta, hyttinä A-,tai B-luokka. Mulla on lahjakortti ja siksi kysyn tamperelaisilta, koska lähden huomenna aamulla mökille niin saa hakea ton multa. Tää siis ei ole myynti-ilmoitus kun ton kortin saa ilman kustannuksia jos tarvetta on.

Varoitus kaikille halukkaille. Vikingillä on iskelmädisko ja mummot laulavat yhteislauluja. Ihan itse koettuna. Never again.
 

pepsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukka Seppäsen pelipaikaton fantasia
Kaveri oli tuossa aiemmin eksynyt matkoillaan hieman turmion teille. Eli oli siis vinguttanut korttia erinäisiin paheisiin. Nyt sitten kotiin päästyään päätti, että parempi jättää kertomatta kokonaan tyttöystävälle asiasta. Tokaisin siinä sitten, että kyllähän tyttöystävä saa lopulta tietää, kun yhteinen tili, johon vielä yhteiset nettipankkitunnukset, joita molemmat käyttää jatkuvasti/säännöllisesti.

Kaveri oli siinä sitten sitä mieltä, että lampsisi maanantaina pankkiin ja pyytäisi pankkia poistamaan muutamaa tilitapahtumaa ja näin ollen valtakunnassa olisi kaikki hyvin. Itse taas olin vakaasti sitä mieltä, että tämä ei ole mahdollista.

Mites on?
 

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kaveri oli siinä sitten sitä mieltä, että lampsisi maanantaina pankkiin ja pyytäisi pankkia poistamaan muutamaa tilitapahtumaa ja näin ollen valtakunnassa olisi kaikki hyvin. Itse taas olin vakaasti sitä mieltä, että tämä ei ole mahdollista.

Mites on?

Kyllä kaveris nyt valitettavasti kärsii. Koita nyt edes ylipuhua hänet, ettei menis ehdoin tahdoin pankkiin ittees munaamaan.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Kyllä kaveris nyt valitettavasti kärsii. Koita nyt edes ylipuhua hänet, ettei menis ehdoin tahdoin pankkiin ittees munaamaan.

Parempi ylipuhumisen kohde olisi varmasti esitellä asia paremmalle puoliskolleen itse ennen kuin ko. puolisko lukee saman asian yhteisestä tiliotteesta.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Kaveri oli tuossa aiemmin eksynyt matkoillaan hieman turmion teille. Eli oli siis vinguttanut korttia erinäisiin paheisiin.
- - -

Yleensä ottaen, noissa paikoissa ei laskuttavan firman nimi ihan ole "Tallinnan Ykköshuorat Oy", vaan niillä on joku kekseliäämpi ja kansainvälisempi nimitys joka näkyy niissä tiliotteissa. Joten odottele ihan rauhassa, mitä tilillesi kirjautuu. Olet siis todennäköisesti vain istunut kavereitten kanssa iltaa jossain ruokaravintolassa.

En minä muuten, mutta isot pojat ovat kertoneet.

Ps. Varmuuden vuoksi tilaa menolippu Timbuktuun (se on Malissa), tai joku naseva selitys.
 

jerry

Jäsen
Luulisi, että tilitapahtumien säilyttäminen monta vuotta taaksepäin on ihan laissa säädetty.

Näin varmaan onkin.

Jos itse joutuisin samaan tilanteeseen, mikä toki on mahdotonta, suorittaisin muutaman laskun maksun, tilisiirron tai jotain ettei nuo turmiolliset tilitapahtumat näkyisi nettipankin etusivulla.
Jos pankki lähettää tiliotteen paperiversion ja eukko muka niitä lukee, kannattaa lopettaa tuo paperiversion tilaaminen ja ottaa tiliote omaan netpostiin. Jos sekin on pois suljettu vaihtoehto, on kai helpointa tehdä pankkiin osoitteenmuutos seuraavaksi kuukaudeksi, että lähettävät tuon paperin vaikka jollekin kaverille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös