Pitäis saada passeli kulkuväline duunimatkoille, joten lonkkaria testattuani päädyin siihen. Mutta missä myytäisiin tällaisia alle 200 eurolla, kompliittina? En ole mikään vanha skedeejä, niin minä mitään trukkeja osaa laittaa. Vaikkapa sellainen pienempi malli. Googlailu ei tuonut toivottuja tuloksia.
Nettikauppa passaa mainiosti.
Alle 200€ complete on kyllä melkoinen mahdottomuus. En tiedä mitä noi urheiluliikkeissä myytävät completet maksaa, mutta veikkaan että niitä voi saada alle parillasadalla.
Oma lauta (itse kasattuna) maksoi hiukan alle 200€:
- Kamala Mars dekki
- Paris 180mm trukit + 1/4" raiserit + pultit
- Tunnel Tarantula renkaat
- Black Panther Ceramic laakerit
- Grippi
Kannattaa koota itse lauta, ei ole vaikea homma. Osia valitessa kannattaa huomioida seuraavaa:
- Dekissä flex sopivaksi. Löysä flexi sopii kevyeen kruisailuun ja mäkien laskemiseen carving-tyylillä, kovalla dekillä mennään kovaa alamäkeen.
- Trukit on hiukan makukysymys, noissa eniten merkittävä osuus on leveys ja kingpin-kumin tiukkuus. Mitä leveämpi trukki, sitä vakaampaa menoa. Aloittelijalle 180mm trukit on hyvät. Ekaan lautaan kannattaa ostaa medium-tiukkuuden trukit, sitä saa säädettyä kuitenkin kingpin-mutterista maun mukaan.
- Renkaat, mitä leveämmät ja pehmeämmät, sen vähemmän jokainen kuoppa asvaltissa tuntuu laudassa. Kovat ja kapeat renkaat sopii slaidailuun. Hyvät perusrenkaat on noin 78A -kovuutta.
- Laakereissa kannattaa ostaa laatua, hyvissä laakereissa vauhti kiihtyy pelkästään myötätuulessa seisomalla. Keraamiset laakerit on tuplasti kalliimmat, mutta niissä ei kyllä joudu pettymään.
Laudan kokoamisohjeet löytää
täältä. Lonkkareissa trukit käännetään toisinpäin kuin neppiskeiteissä, eli kingpin-pultit tulee keulan ja perän puolelle, eikä osoittamaan keskelle lautaa. Muuten ohjeet on ihan validit.
Omat kamat tilasin suomalaisesta Boardsportista:
http://www.boardsport.fi
Tuolla näyttäis olevan jotain complete-settejäkin alle kahden sadan, mutta huomattavasti paremman setin saat samaan hintaan kun ostat osina. Jostain syystä tuolla ei ole pelkkien dekkien hintoja, mutta kannattaa lähettää mailia jossa kyselee asioista. Mulle laskettiin vielä pakettihinta noista kaikista mitä tilasin ja muutenkin palvelu oli erittäin hyvää!