Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 026 499
  • 47 215

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Viinistä maksettiin 25 e (30e - 5e) ja tarjoilija otti 2 e. Miehille jäi 3e. Mitäköhän tuosta tulee yhteensä.

Väännetään vielä vähän.

Miehet kuitenkin maksoivat viinistä 9 euroa per jamppa, eikö totta? Antoivat siis kaikki 10 e ja saivat 1 euron takaisin. Tämä kun kerrotaan kolmella saadaan 27 euroa. Sitten se tytsy otti kaksi euroa itselleen ja saadaan loppusummaksi yhteensä 29 euroa, joten kauppias kusetti kaikkia ja kiersi veroja törkeästi.

msg:lle, näinhän se oikeasti on, mutta näitä asioita on aina mukava kääntää. Ja laitan vieläkin tähän lopppuun sen, että kyllä ne kolme jamppaa maksoi siitä viinistä sen 27 euroa, vaikka ei sitä niille kerrottu.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viiden euron palautuksen jälkeinen 25 euroakaan ei ole jaollinen kolmella. Tähän kun lisätään 3 miehen saama 1 euro takaisin, tekee 28 euroa. Miehet maksoivat yhteensä 28 euroa, eikä 27 euroa.

Eivät todellakaan maksaneet. Miehet maksoivat 27 euroa, joista 25 meni kassaan ja 2 myyjän taskuun. Ajatusvirhe, joka tässä hämää on se, että sitä 2 euroa ei pidä ynnätä 27 vaan vähentää, jolloin saadaan tulokseksi se mitä kassaan jäi kaiken veivaamisen jälkeen.

Eli kassaan 25, vaihtoraha 3 ja myyjän provika 2 =30
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Eivät todellakaan maksaneet. Miehet maksoivat 27 euroa, joista 25 meni kassaan ja 2 myyjän taskuun. Ajatusvirhe, joka tässä hämää on se, että sitä 2 euroa ei pidä ynnätä 27 vaan vähentää, jolloin saadaan tulokseksi se mitä kassaan jäi kaiken veivaamisen jälkeen.

Eli kassaan 25, vaihtoraha 3 ja myyjän provika 2 =30

Tämä on ilmeisesti se huijaus, mistä kerrottiin brittiläisessä huijariohjelmassa. En ymmärtänyt sitä silloin, enkä ymmärrä sitä nytkään.

Edit. menee se jakeluun, kunhan kerkee ajatella tämän selotuksen jälkeen tarpeeksi.
 
Viimeksi muokattu:

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
En keksinyt muutakaan ketjua niin panenpa tämän tänne. Saattaa olla aivan liian yksinkertainen.

3 miestä osti viiniä ja maksoi siitä 30 euroa.
Myyjää kadutti ja hän käski kassanhoitajaa palauttamaan 5 euroa takaisin miehille.
Kassanhoitaja mietti, miten jakaa 5 euroa kolmelle miehelle.
Niinpä hän päätti pitää itse 2 euroa ja antaa miehille takaisin kaikille 1 euron.
Miehet siis maksoivat kukin 9 euroa.
Kun sen kertoo kolmella tulee 27 euroa, lisäksi kassanhoitajan 2 euroa.
Mihin se 1 euro katosi???

Onhan täällä näitä varten ihan oma ketjunsa, jossa tämäkin tehtävä tavallaan on.

Mutta vastaukseksi voi todeta, että vääriä asioita lasketaan yhteen: se kassanhoitajan 2 euroa kuuluu niihin 27 euroon, jotka miehet jo maksoivat. Oikea summa tulee, kun lasketaan yhteen myyntihinta, miesten saama palautus ja tarjoilijan taskuraha (25+3+2=30).
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmeellisen monimutkaisesti monet miettivät tuota viini-tehtävää. Itselleni ainakin tuo on looginen, mutta toisaalta joku toinen pulma taas saattaa olla vaikea. Noh.

Pari päivää sitten kävi tosielämässä vähän vastaava tapaus. Muijan kanssa tilattiin kotiin kaksi pizzaa, jotka maksoivat yhteensä 15.50e. Kun kummallakaan ei ollut antaa toiselle sopivaa rahaa (noin 7.75e), niin mä pistin lompakosta löytyneitä rahoja tohon pöydän kulmalle, joista sitten pizzojen tullessa mietittäisiin. Muija sitten kävi hakemassa ja maksamassa ne pizzat mun 20 eurosella, ja antoi mulle samalla omasta kukkarostaan kympin setelin. Noh, syötyämme sitten tuli pieni kina niistä vaihtorahoista. Eihän se nyt niin euron päälle ole, mutta huvitti vaan kun toinen pokkana väittää montakin kertaa, että sille kuuluu vielä rahaa. Noin yleensä ottaen ollaan kyllä sovittu, että jos jostakin tollaisesta ollaan eri mieltä, niin mä miehenä olen oikeassa. Välillä kyllä tuo sen matemaattinen lahjattomuus ärsyttää. Ja mikähän ihme se on monilla naisilla, että jos niillä on tunteet pinnassa, niin ne eivät silloin pysty järkeviin ja loogisimpiin ratkaisuihin. Ja mikset ne vaan osaa silloin olla hiljaa tai edes tekemättä mitään isoja päätöksiä, kun kyllähän sen nyt luulisi itse tietävän, että jos on tunteet pinnassa. Mä en vaan yhtään pysty ymmärtämään tuollaista.
 

J.Petke

Jäsen
Muija sitten kävi hakemassa ja maksamassa ne pizzat mun 20 eurosella, ja antoi mulle samalla omasta kukkarostaan kympin setelin. Noh, syötyämme sitten tuli pieni kina niistä vaihtorahoista. Eihän se nyt niin euron päälle ole, mutta huvitti vaan kun toinen pokkana väittää montakin kertaa, että sille kuuluu vielä rahaa.

Ehkä olen matemaattisesti lahjaton ja teen itsestäni pellen mutta jos naisesi on antanut sinulle 10€ pitsasta joka maksoi 7,75€ niin eikö hänelle silloin kuuluisi vielä se 2,25€?
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehkä olen matemaattisesti lahjaton ja teen itsestäni pellen mutta jos naisesi on antanut sinulle 10€ pitsasta joka maksoi 7,75€ niin eikö hänelle silloin kuuluisi vielä se 2,25€?
Siis hetkinen. Jos mä annan muijalle 20e ja muija antaa mulle 10e, niin olen menettänyt kympin ja muija taas on saanut kympin. Ja jos se pizza maksoi 7.75e per nuppi, niin jotta olisimme maksaneet suurinpiirtein saman verran, niin muijanhan se pitäisi antaa mulle vielä pari euroa.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Riippuu vähän siitä, että kelle ne vaihtorahat niistä pizzoista menivät.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Jos mä annan muijalle 20e ja muija antaa mulle 10e, niin olen menettänyt kympin ja muija taas on saanut kympin.

Ottiko Pete huomioon jälkiruuan hinnan? Kuka siis loppujen lopuksi sai ja mitä. Siihen en kylläkään halua edes vastausta, mutta kannattaa ottaa huomioon.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä se ketjussa aiemmin pyöritelty Loktevin viini -case kalpenee selvästi tämän Pete2004:n ongelman rinnalla. Ensin mainitussa ihmeteltiin, että mihin yksi euro katosi. Jälkimmäisessä puolestaan ihmetellään, että kuka saatana vohki vaihtorahat. Aivan liian vaikeita kysymyksiä kaikki tyynni. Suurin ongelma tässä kuitenkin on se, että näitä lueskellessa alkaa tehdä mieli sekä vinettoa että pizzaa.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
"Erilliset laskut, kiitos." on lause jolla ravintolassa vältetään ongelmat. Ei valitettavasti toimi taksissa. Kimppataksin kulujen oikeudenmukainen jakaminen on funktio jonka ratkaisemisesta pitäisi saada talouden, matematiikan ja rauhan Nobel.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Suurin ongelma tässä kuitenkin on se, että näitä lueskellessa alkaa tehdä mieli sekä vinettoa että pizzaa.

Sorry vaan, veli Simon, mutta vinetton valmistus on lopetettu.

Saako enää mistään sitä "aitoa ja oikeaa" Sambal Oelekia, joka oli ihan pienessä purkissa? Enkä todellakaan meinaa Santa Marian lastenversiota. Go-Tanin on ihan ok, mutta sitäkin voi syödä lusikalla purkista, ja suolaa on messevät 10,5 prosenttia...
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo mä taisin kirjoittaa vähän epäselvästi. Muija haki ne pizzat tuolta alhaalta ja maksoikin ne, kuten siis kirjoitin. Mä vaan röhnötin tossa sängyllä, enkä sen kummemmin mistään rahoista tiennyt, muuta kuin että olin siis antanut sille sen mainitsemani 20e ja se mulle 10e. En pyytänyt tai oikeastaan edes odottanut saavani enempää, mutta se alkoi pyytämään multa vielä paria euroa, niin sitä ihmettelin. Menipä tää nyt monimutkaiseksi.
 
Joo mä taisin kirjoittaa vähän epäselvästi. Muija haki ne pizzat tuolta alhaalta ja maksoikin ne, kuten siis kirjoitin. Mä vaan röhnötin tossa sängyllä, enkä sen kummemmin mistään rahoista tiennyt, muuta kuin että olin siis antanut sille sen mainitsemani 20e ja se mulle 10e. En pyytänyt tai oikeastaan edes odottanut saavani enempää, mutta se alkoi pyytämään multa vielä paria euroa, niin sitä ihmettelin. Menipä tää nyt monimutkaiseksi.

Et kirjoittanut. Tuo 20 euron lappunen taisi vaan vaihtaa omistajaa välittömästi kun se kosketti naisesi sormenpäitä. Sen takia se kai intti. :)
 

d2uce

Jäsen
Ne vaihtorahat meni sen pizzakuskin taskuun, kiitos Pete2004:n muijan matemaattisen lahjattomuuden. Eli tavallaan homma meni ihan tasan, kun pizzojen hinnaksi muodostuikin yhteensä 20e.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Käytän Firefoxia. Käyn MTV3:n nettisivuilla. En näe kuvia. Mistä kiikastaa?

Kokeile: Työkalut -> Asetukset. Sieltä sisältö. Siinä jossain kohtaa lukee: "Lataa kuvat automaattisesti" ja sen tekstin oikealla puolella on nappi, missä lukee "Poikkeukset". Jos listassa on MTV3.fi, niin salli se.

Saattoi olla sekavasti selitetty, mutta toivottavasti auttaa.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Äänimainos

Onko tää vitun kongi Jatkoajan mainos?
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Mikäs se nettisaitti oli missä laitettiin joku lause englanniksi ja se sitten käännettiin japaniksi (tms.) ja se sitten taas käännettiin englanniksi ja se taas japsiksi jne. Lause oli lopulta jotain ihan muuta...
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saako enää mistään sitä "aitoa ja oikeaa" Sambal Oelekia, joka oli ihan pienessä purkissa? Enkä todellakaan meinaa Santa Marian lastenversiota. Go-Tanin on ihan ok, mutta sitäkin voi syödä lusikalla purkista, ja suolaa on messevät 10,5 prosenttia...

Vii Voanissa Hämeentiellä on ainakin useampaa laatua Sambal Oelekia. Tosin en tiedä onko niistä mikään "aitoa ja oikeaa".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös