Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 022 200
  • 47 213

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Ehkä tämä olisi parempi laittaa jollekkin kalastusfoorumille, mutta en ole rekisteröitynyt, eli kysymys kuuluu: Mihin aikaan vuodesta on paras aika hauen saantiin melko läheltä rantoja ja matalasta vedestä? (alle 2m)
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ehkä tämä olisi parempi laittaa jollekkin kalastusfoorumille, mutta en ole rekisteröitynyt, eli kysymys kuuluu: Mihin aikaan vuodesta on paras aika hauen saantiin melko läheltä rantoja ja matalasta vedestä? (alle 2m)
En ole mikään ammattilainen, mutta omalla noin 25 vuoden "hauki-kokemuksella" huono aika on oikeastaan vain keväällä kutu-aikana, jolloin kalat eivät syö. Käytännössähän hauki on siitä ystävällinen kala, että sille kelpaa melkein mikä vain ja melkein milloin vain. Hauen osalta kannattaa muistaa, että petokalahan se on eli käytännössä hauki päivystää siellä missä pikkukalaa löytyy. Tässä on varmaan syy siihenkin miksi haukia saattaa saada jopa helteellä suhteellisen matalasta vedestä, ovat siellä väijymässä muita fisuja evääksi.

En tiedä onko yleisominaisuus, mutta niistä vesistä joissa itse olen kalastellut haukea tosiaan tulee lähes mistä tahansa, mutta nyrkkisääntö kyllä on ollut, että isommat fisut tulevat avoimilta vesiltä ja kotirannan kaislikosta ja matalasta vedestä saa pääosin pyytää alle 2 kiloista haukea.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Ehkä tämä olisi parempi laittaa jollekkin kalastusfoorumille, mutta en ole rekisteröitynyt, eli kysymys kuuluu: Mihin aikaan vuodesta on paras aika hauen saantiin melko läheltä rantoja ja matalasta vedestä? (alle 2m)
Keväällä hieman jäiden lähdön jälkeen ja syksyllä kun vesi alkaa olla alle kymmenasteista.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
En tiedä onko yleisominaisuus, mutta niistä vesistä joissa itse olen kalastellut haukea tosiaan tulee lähes mistä tahansa, mutta nyrkkisääntö kyllä on ollut, että isommat fisut tulevat avoimilta vesiltä ja kotirannan kaislikosta ja matalasta vedestä saa pääosin pyytää alle 2 kiloista haukea.

Muistaisin, että hauki on suhteellisen lojaali reviirilleen eli elelee samalla hoodilla elämänsä. Kun kuolo korjaa niin toinen hauki ottaa paikan. Niinsanotut "haukipaikat" siis voivat hyvinkin pitää paikkaansa. Kaislikot ovat perinteisesti hyviä haukipaikkoja koska siellä kala saa itselleen hyvän suojan ja turvan.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muistaisin, että hauki on suhteellisen lojaali reviirilleen eli elelee samalla hoodilla elämänsä. Kun kuolo korjaa niin toinen hauki ottaa paikan. Niinsanotut "haukipaikat" siis voivat hyvinkin pitää paikkaansa. Kaislikot ovat perinteisesti hyviä haukipaikkoja koska siellä kala saa itselleen hyvän suojan ja turvan.
Tämä on totta ja itse asiassa itse kuulin vasta muutama vuosi takaperin siitä, että hauet todella muodostavat reviirin ja pysyttelevät melko lailla samoilla seuduilla. Joskus aikaisemmin tuli ajateltua, että kaisloista "hyviltä hakupaikoilta" tulee haukia siksi, että ovat joukolla pikkukalojen perässä. Kyse taitaakin kuitenkin olla siitä, että hauelle hyvä asuinpaikka täyttyy uudella hauella melko pian sen jälkeen kun edellinen asukas päätyy pataan. Ja toki pitää siis muistaa, että eihän homma sillä lailla mene, että yksi kala per kaislikko vaan saattahaan niitä siellä olla useampi.

Ensi viikonloppuna taas hauen pyyntiin.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä saattaa olla sarjassamme tyhmä kysymys, mutta kysytään.

Esimerkkinä Google. Sehän myytiin juuri helvetin kovalla rahalla. Miksi? Ymmärrän että joku sen tahtoi myydä, sillä se saatu raha oli todella suuri. Mutta miksi joku sen tahtoo ostaa? Mitä siitä hyötyy, jos sen omistaa?
Ei Googlea ole mihinkään myyty. Keväällä Google oli listattu maailman 22 arvokkaimmaksi yritykseksi, ehkä sekoitat tähän.
 

Teho Ton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuohon irGGun kysymykseen googlesta, niin ainakin mainostulot ovat niin valtavat ja myös erinäisiä hakusopimuksia yritysten kautta on olemassa. Ja paljon paljon muuta josta hyötyy taloudellisesti, joita en tiedä.
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Työmarkkinatuki

Onko kellään tietoa, voinko saada työmarkkinatukea, kun olen nyt ollut työttömänä lähes kaksi kuukautta ja työttömyyspäivärahahakemukseni hylättiin. Olen ammattikouluttamaton, lukion käynyt nuori.

Jostain kuulin että työmarkkinatuki on vain ammattikoulutetuille, mutta kelan sivuilla tästä ei taas ole mitään mainintaa. Siellä lukee seuraavaa "työmarkkinatuki on tarkoitettu työttömälle, joka tulee ensi kertaa työmarkkinoille tai joka ei ole ollut viime aikoina töissä (= ei täytä työssäoloehtoa)."

Kohdallani työssäoloehto ei täyttynyt kun irtisanoin itseni viime vuoden lopulla ennen armeijaa terveydellisestä syystä, käymättä kuitenkaan työpaikkalääkärillä toteamassa tätä vaivaa työsuhteen loppumisen syyksi. Jälkeenpäin harmittaa kun en tajunnut. Vasta armeijassa kävin lääkärillä, josta pyysin pari päivää takaperin lähettämään paperin jossa todetaan kyseinen fyysinen haitta.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Mies hyvä, kuka oli teidän äidinkielenopettaja.

No perkele. Astuit miinaan. Katsos, kun yritin tahallani väärin kirjoittamalla päästä " Jatkoajan parhaat letkautukset, läpät ja muut vastaavat kirjoitelmat "-ketjuun, ainakin osana tuollaista huikeaa kolmen - viiden quoten rypästä, mutta nyt veit meikäläiseltä senkin mahdollisuuden. Nykyään ei voi luottaa ketäänkään, paitsi omaan käteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös