Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 026 453
  • 47 215

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Onko jollain jokin kätevä keino grillin puhdistamiseen? Normaalisti lämmitän grillin parilat ja levyn kuumaksi, ja sitten grilliharjalla puhtaaksi. Jos rasvaa on roiskunut paljon, niin joutuu paperilla vetämään puhtaaksi ja siinä menee puoli rullaa talouspaperia. Sitten vielä lopuksi voitelu ruokaöljyllä, jotta pysyy kunnossa.

Voisiko puhdistamisen tehdä jollain muulla? Vanhat rätit eivät oikein toimi, kokeiltu.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miksiköhän kaikista bensa-mittareista on disabloitu tuo automaattitäyttö, eli liipasimen saa lukkoon? Diesel-asemilla, missä rekat tankkaavat nuo toimivat mutta tavalliselta pulliaiselta tämä huvi on kielletty.
...

Luultavasti jostain turvallisuussyistä, mutta sen voi kätevästi kiertää pitämällä autossa esim. pop-niittiä jonka tunkee siihen kahvan sivussa olevaan reikään.
 
Boksissa olevat AV-kaapelien liitännät ovat ulos lähtevälle signaalille. Oikotie onneen on esimerkiksi tällainen scart-jakaja, johon voidaan kytkeä useampi laite. Katkaisijasta sitten valitaan, mikä antaa signaalin telkkarille.

Joo pitänee tuo hankkia. On pitänyt jo pidemmän aikaa, kun noita laitteita on mitkä tulee scartilla (dvd, videot) Niitä vaan tulee katsottua aika harvoin. Omistan vissiin kaksi dvd-levyä (ne sai joskus kaupan päälle jostain) ja kaksi filmiä.
 

Locksmith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, BVB
Onko jollain jokin kätevä keino grillin puhdistamiseen? Normaalisti lämmitän grillin parilat ja levyn kuumaksi, ja sitten grilliharjalla puhtaaksi. Jos rasvaa on roiskunut paljon, niin joutuu paperilla vetämään puhtaaksi ja siinä menee puoli rullaa talouspaperia. Sitten vielä lopuksi voitelu ruokaöljyllä, jotta pysyy kunnossa.

Voisiko puhdistamisen tehdä jollain muulla? Vanhat rätit eivät oikein toimi, kokeiltu.

Kyllä mielestäni paras keino on ihan perinteinen fairy ja tiskiharja. Fairyhän sitoo todella hyvin rasvaa ja öljyä. Eli kun pihvit ovat valmiit ja nostat ne pois grillistä, niin grilli vaan heti kiinni. Palaa vaan ne rasvat siihen tiukempaan, jos sitä loimottaa vielä vähän aikaa täydellä teholla. Näinhän toki tehdään normaalilla kaasugrillillä, muta parilan kanssa niin ei kannata tehdä. Syöt rauhassa ja annat parilan jähtyä. Sitten syömisen ja ruokalevon jälkeen nostat parilat pois grillistä ja ihan tiskaat ne jossain isommassa astiassa. Fairya sinne vaan. Kyllä siinä tietysti joutuu vähän voimaa käyttämään tiskaamiseen ja jynssäämiseen, jotta liat lähteävät, mutta yleensä aika helposti on kuitenkin lähtenyt, kun ei niitä rasvoja ole tosiaan turhaan polttanut siihen kiinni grillauksen lopussa. Sitten tiskauksen jälkeen huuhtelu vedellä ja nostat vaikka jonnekin kuivumaan hetkeksi ja sitten taas kuivana takaisin grilliin.

Itse en ole voidellut sitten enää tuossa lopussa parilaa, vaan aina grillauksen alussa voidellut. Antanut hetken ruokaöljyn tarttua ja sitten vähän aikaa ennen lihojen tuuppaamista grilliin poltellut sitä itekseen, niin se auttaa öljyn tarttumiseen.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kyllä mielestäni paras keino on ihan perinteinen fairy ja tiskiharja....

klip klip


Itse en ole voidellut sitten enää tuossa lopussa parilaa, vaan aina grillauksen alussa voidellut. Antanut hetken ruokaöljyn tarttua ja sitten vähän aikaa ennen lihojen tuuppaamista grilliin poltellut sitä itekseen, niin se auttaa öljyn tarttumiseen.

Eikö parila ruostu jos sitä säilyttää rasvattomana eli Fairyllä tiskattuna ja öljyämättä?
 

Locksmith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, BVB
Eikö parila ruostu jos sitä säilyttää rasvattomana eli Fairyllä tiskattuna ja öljyämättä?

Ei se ainakaan mulla ole vielä ruostunut ja ollut kuitenkin käytössä jo muutaman vuoden. Ja jos ruostuu, niin sitten ruostuu. Taitaa noita saada citymarketista 10 euron hintaan ja kyllä tuo nykyinen on ainakin hintansa edestä jo palvellut. Tietty voisihan se kestää hieman pitempään. jos sitä öljyisi myös pesun jälkeen. Tai en tiedä siitä, kun itse olen nyt valinnut tuon erilaisen linjan.

Ja vaikka grilli onkin koko kesän ulkona, niin sade ei sinne pääse, kun grillin huppu ylettyy maahan asti. Tottakai sinne silti kosteus tiensä löytää, mutta ei se ainakaan itsellä ole vaikuttanut. Ja tosiaan kyllä öljyän aina ennen jokaista grillaussessiota.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Miksiköhän kaikista bensa-mittareista on disabloitu tuo automaattitäyttö, eli liipasimen saa lukkoon? Diesel-asemilla, missä rekat tankkaavat nuo toimivat mutta tavalliselta pulliaiselta tämä huvi on kielletty.

Tuli vaan mieleen kun Virossa tankkasin kaatosateessa. Oli mukava mennä autoon sisälle odottelemaan, kun tyhjä tankki vaihtui täydeksi ilman suurempaa kastumista.

Pistää kyllä vituttaa, mutta onneksi mutsin lähikaupan bensa- ja dieselmittareissa (jotka ovat kohtuullisen vanhoja) nämä lukitukset vielä löytyy. Harmi vaan että bensapistooli ei mahdu volvon S/V40:n bensareikään, jolloin tankkaamisesta tulee hirveä vitutus.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Mitä laki sanoo alkoholin nauttimisesta julkisilla paikoilla? Onko se oikeasti sallittua vai suhtautuuko poliisi siihen tyyliin "kunhan ei tapahdu järjestyshäiriöitä"? Voiko kaupungilla olla järjestyssääntö, joka kieltää juopottelun julkisella paikalla, vaikka laki sen sallisi?

Käsittääkseni tämä asia muttui jokunen vuosi sitten kun järjestyslaki tuli voimaan. Eli nykyään mennään yhtenäisen järjestyslain mukaan kun ennen se oli kuntien omien järjestyssääntöjen varassa.

Lakihan kielsi aikanaan alkoholin nauttimisen yleisellä paikalla. Keskiolut ei kuitenkaan ollut lain mukaan alkoholijuoma, eli keskioluen myynnin vapauttamisen yhteydessä säädettiin erillinen keskiolutlaki, joka sääti kepun ihan omaksi juomakseen. Eli laki ei siis kieltänyt keskioluen nauttimista julkisesti. Tämän aukon sitten moni kunta tukki järjeststyssäännöllä kieltämällä erikseen kebnekaisen juonnin turuilla ja toreilla. No sitten alkoholilakia muutettiin ja häiritsemätön nautinta sallittiin ihan laissa. Minunkin kotikunnassani oli sitten muutaman vuoden tilanne, että kossua sai laillisesti juoda ihan missä vaan, mutta kebardia ei. Kunnan järjestyssääntö kun kielsi välikaljan sivistyneenkin nauttimisen julkisesti.

t. hanu
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Miksiköhän kaikista bensa-mittareista on disabloitu tuo automaattitäyttö, eli liipasimen saa lukkoon?
Kyllä se syy on juuri tuo aiemmin mainittu turvallisuuskysymys, vaikka kriminaalit sun muut tuhopolttajat keksivät varmasti keinot, kuinka polttoainetta saadaan valumaan maahan.

Henkilöauton tankkeihin ei yleensäkään sovi, kuin maksimissaan 70-80 litraa, joka tulee kuitenkin suhteellisen nopeasti. Ja niitä katoksiakin on rakennettu jo lähes jokaiselle asemalle, joten tuo kastumiskysymyskään ei niin kovin akuutti ole.

Ammattiliikenteen dieselmittareissa tuon lukituksen käsittää helpommin, koska rekkojen tankit saattavat olla kooltaan jopa 1000 litraa, niin siihen menee aikaa, vaikka niissä mittareissa useasti onkin käytössä suurtehopumput.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Osaako kukaan sanoa mitä pitää sisällään YSE 1983, tai siis onko sillä mitään merkitystä tässä minun tapauksessani Eli tilasin parvekelasit ja niiden piti tulla tällä viikolla, mutta ei tod.näk kuitenkaan tule. Onko mahdollista saada jotain alennuksia tms. kun tilaus on myöhässä.

Pihinä ihmisenä kiinnostaa kovasti.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Osaako kukaan sanoa mitä pitää sisällään YSE 1983, tai siis onko sillä mitään merkitystä tässä minun tapauksessani Eli tilasin parvekelasit ja niiden piti tulla tällä viikolla, mutta ei tod.näk kuitenkaan tule. Onko mahdollista saada jotain alennuksia tms. kun tilaus on myöhässä.

Pihinä ihmisenä kiinnostaa kovasti.

Ainahan voi yrittää neuvotella, mutta ei asennusfirmalla mitään velvollisuutta ole alennusta antaa, ellei tilaussopimuksessa niin ole määritelty. Jos asennusaika venyy paljonkin, niin sopimuksen purku voi tulla kyseeseen.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
En mukamas löytänyt juusto-ketjua, joten pistetään tänne.

Löytyykö kaupoista valmiita juustolajitelmia? Muistan männä vuosilta ainakin yhden, jossa oli nättejä pikku tahkoja foliopaperiin käärittynä.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Löytyykö kaupoista valmiita juustolajitelmia? Muistan männä vuosilta ainakin yhden, jossa oli nättejä pikku tahkoja foliopaperiin käärittynä.

Veikkaisin, että ovat ainakin marketeissa joulusesongin tuotteita. Jostain erikoisliikkeestä voisi tosin ehkä löytyäkin. Siis jostain herkkukaupasta, jonka ohjelmaan juustotkin kuuluvat.
 

Mdawg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kävin tänään hakemassa uutta passia poliisilta ja toimitusajaksi lupasivat 2-3 päivää, koska halusin passin pikana.

Onko kukaan hankkinut kyseisellä systeemillä passia eli se on varmasti saapunut 2-3 päivässä eikä esim. viidessä ("no ne nyt on sellaisia arvioita, tässä nyt meni viikko, sori")? Uskallanko tilata lennon ensi maanantaille sillä oletuksella, että mulla on silloin uusi passi kädessä?

Poliisi.fi sanoo näin:
Koodi:
     Toimitustyyppi	Toimitusaika	Hinta
Passi	        Normaali	   noin viikko	     46 €
	            [B]Pika	      2-3 päivää       60 €[/B]
	          Express*	      1 päivä	      80 €

Väliaikainen passi**	Normaali	Annetaan mukaan	80 €

Tuon keskimmäisen siis tilasin ja maksoin. Kysymys edelleen ylempänä - onko kokemuksia?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Brio Sky Train vm. 2003

Kyselin huuto.netin keskustelupuolella samasta asiasta, mutta eihän siellä keskustella muusta kuin lastenvaatteiden nimikoinnista, lastenvaunujen tuunauksesta yms.

Millainen harvinaisuus tämä Brio Sky Train mahtaa olla? Kyseessähän on siis ihan Brion perusjunarataa, jossa kiskot nostetaan keltaisten Sky Train -tukien avulla toiseen tai kolmanteen kerrokseen ja erityiset Sky Train -junat kulkevat kiskojen alla. Jos olen oikein käsittänyt, niin Sky Train oli joku Brion teemajuttu vuonna 2003.

Suomesta/suomeksi tuotteesta ei löydy pahemmin edes tietoa saati sitten tarjontaa. Ulkomaisissa nettikaupoissa tuote on lähes poikkeuksetta "out of stock". Pidemmän aikaa olen myös seurannut huuto.netin tarjontaa eikä viimeisen parin vuoden aikana ole ollut ollenkaan myynnissä.

Tuli vain mieleeni kysäistä, koska olen kerännyt kummipojalleni Brion junarataa. Nyt pojan kiinnostus on ollut hiipumassa (saattaa johtua myös kesästä, mutta merkkejä oli jo keväällä). Erityisesti olen metsästänyt nk. erikoisosia (kaikki on luonnollisesti alkuperäistä Brioa; ei Biltema/Ikea/tms halpiskopioita).

Kaapissa olisi avaamaton Sky Train -peruspakkaus ja muutamia Sky Train -junia/-vaunuja (paristokäyttöisiäkin). Jos kerran pojan kiinnostus hiipuu, niin kannattaakohan noita edes avata? Onko jollain minkäänlaista käsitystä millaisissa hinnoissa tuollaiset Suomessa ovat olleet? Brio-keräilijät? Jopa eBayssa Sky Train -peruspaketteja on todella harvoin myynnissä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onko kukaan hankkinut kyseisellä systeemillä passia eli se on varmasti saapunut 2-3 päivässä eikä esim. viidessä ("no ne nyt on sellaisia arvioita, tässä nyt meni viikko, sori")? Uskallanko tilata lennon ensi maanantaille sillä oletuksella, että mulla on silloin uusi passi kädessä?

Uskallat toki. Tuosta 2-3 päivästä ei ole kokemusta, mutta Expressin kävin tilaamassa aamulla ja iltapäivällä noutamassa. Tuskin on syytä olettaa, että tuo ei valmistuisi kerran sen on umpirehellinen suomalainen poliisi luvannut.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Steve Clarkes tartan army
Tuon keskimmäisen siis tilasin ja maksoin. Kysymys edelleen ylempänä - onko kokemuksia?

Meikäläisellä ainakin tuli kahdessa päivässä. Toimittivat vielä toisen kaupungin poliisiasemalle. Kyllä hei poliisiin voi luottaa. Ja aina saa lentokentältä pikapassin parissa tunnissa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko kukaan hankkinut kyseisellä systeemillä passia eli se on varmasti saapunut 2-3 päivässä eikä esim. viidessä ("no ne nyt on sellaisia arvioita, tässä nyt meni viikko, sori")? Uskallanko tilata lennon ensi maanantaille sillä oletuksella, että mulla on silloin uusi passi kädessä?

Uskoisin, että uskallat. Ja jos lento kusee sen takia, voinet vaatia Poliisilta korvauksia siitä, että passi viivästyi. Itse hankin uuden passin vuosi sitten näihin aikoihin juurikin tällä pika-tavalla, ja parissa päivässä se tuli.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ja aina saa lentokentältä pikapassin parissa tunnissa.

Meinasin itse kirjoittaa samaa, mutta rupesin sitten miettimään, että näinköhän tässä tapauksessa saa. Jos toinen passi on valmistumaisillaan, niin eivät he taida riemastua pyynnöstä saada pikapassi. Kahta passia ei varmaankaan saa olla.

Voi toki olla, että toinen sitten vain kuoletettaisiin ja myönnettäisiin uusi.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Kahta passia ei varmaankaan saa olla.
Saa olla. Esim. monen maan reissua varten haettavien viisumien takia passi saattaa olla jumissa jopa toista kuukautta eri konsulaateissa. Jos tuossa välissä haluaa piipahtaa jossain muualla ulkomailla, niin sitä varten saa ihan täysiverisen kakkospassin. Ainoa rajoitus on muistaakseni, että toinen passi on voimassa maksimissaan viisi vuotta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kahta passia ei varmaankaan saa olla.

Saa olla, mutta vain erikoistapauksissa. Eli esimerkiksi, jos matkustat töittesi takia jatkuvasti, ja toisen passin pitää olla esimerkiksi jossain suurlähetystössä viisumihaun takia.

Itse hain viime vuonna uuden passin kesken vanhan voimassaoloajan. Syynä tähän oli se, että vanha passini kuului siihen surulliseen punakantisten asiakirjojen vuosikertaan, jossa etusivu pysyi kiinni enää tuurilla. Kun kysyin, pitääkö vanha passi luovuttaa pois (syy: olisin halunnut säästää Liechtensteinin leiman), minulle kerrottiin, että pitää. Ainoastaan, jos passilla olisi ollut joku myönnetty viisumi, sen olisi saanut pitää toistaiseksi rinnakkaisena asiakirjana.

En tiedä sitten, voisiko tuo mainittu passiongelma olla riittävä syy väliaikaisen passin saamiselle.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Itse hain viime vuonna uuden passin kesken vanhan voimassaoloajan. Syynä tähän oli se, että vanha passini kuului siihen surulliseen punakantisten asiakirjojen vuosikertaan, jossa etusivu pysyi kiinni enää tuurilla. Kun kysyin, pitääkö vanha passi luovuttaa pois (syy: olisin halunnut säästää Liechtensteinin leiman), minulle kerrottiin, että pitää.

Minä hain keväällä samasta syystä. Olisin itsekin halunnut säästää vanhan passin edelleen samasta syystä, mutta sitä vaihtoehtoa ei tarjottu. Sen sijaan kysyttiin haluanko repiä sivuja irti. Nappasin sitten samantien ne kaikki missä jotain oli.

Sain Expressin ilmaiseksi, olin kyllä varautunut maksamaan, mutta hyvä näin, koska voimassaoloaikaa on kuitenkin vielä pari vuotta. En siis saanut uutta viiden vuoden passia vaan vanhan voimassaolon päättymiseen asti.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
No niinhän se olikin, eli toisin sanoen kakkospassissa ei ole mitään rajoitteita. Yhdellä lauseella laittaa hakemukseen, että miksi sen tarvitsee, niin se on siinä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös