Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 026 117
  • 47 215

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
ozo kirjoitti:
Mitä oikein tarkoittaa 'keden'? Sana on ymmärtääkseni genetiivissä.

Jos en ihan väärässä ole niin sana "kesi" tarkoittaa ainakin joissain yhteyksissä ihoa tai nahkaa ja näin ollen se olisi yhtä kuin "ihon".
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Konnamuori kirjoitti:
Kuinka montaa naista James Bond on pannut elämänsä aikana?Eilen kuitenkin laittoi muutamaa.Kuitenkin panomies parhaasta päästä.

Fiktiivinen hahmo, joten konkreettisesti ei yhtäkään. Fiktiivisesti ihan minkä tahansa määrän verran nollan ja äärettömän välillä.


edit: Tosin on olemassa varmasti konkreettisiakin "James Bond"-nimisiä miekkosia joilla nuo määrät ovat nollan yläpuolella. Itse en kuitenkaan tällaisia yhtään tunne tai ole yhdynnässä nähnyt.
 

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mane kirjoitti:
edit: Tosin on olemassa varmasti konkreettisiakin "James Bond"-nimisiä miekkosia joilla nuo määrät ovat nollan yläpuolella. Itse en kuitenkaan tällaisia yhtään tunne tai ole yhdynnässä nähnyt.

Ainakin ornitologi James Bond, joka antoi nimensä agentille oli naimisissa. Siis ainakin yksi scoretus bongattu melkoisella todennäköisyydellä. Wikipediasta löytyy pari muutakin "oikeaa" James Bondia, joissa pari poliitikkoa. Lisääkö vai vähentääkö se yhdynnän todennäköisyyttä jätetään harjoitustehtäväksi.

Ja fiktiiviseen hahmoon liittyen. Jos joku muistaa Heikki Kahilan(?) Bond-seikkailun , niin siinä Bond sanoi, ettei se pääse lemmiskelemään laisinkaan. Ohjaaja kun sanoo aina "poikki", kun ollaan pääsemässä actioniin.
 

J.Petke

Jäsen
Lueskelin tuossa tämän päivän lehdestä, että Delfiinin kuolinsyyksi on varmistunut hukkuminen. Ja hetken mietittyäni tätä kalan hukkumista mereen, rupesin miettimään, jotta miten delfiinien hengitys toimii? Onko kidukset vai käykö pinnalla hengittämässä?

Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä kysyjiä.

edit: selvisi jo, eli käyvät pinnalla ottamassa ilmaa, ja nisäkäshän tuo muuten on
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Real Madrid
Mikä on Simpsoneiden lätkäjakson nimi? Jaksossa esiintyy muistaakseni oikeitakin NHL-pelaajia. Venäläisiä. Englannin ja suomen kielinen nimi olisi mukava tietää.

Ja toinen minua hiukan askarruttava kysymys kielestämme, näihinhän täällä tunnetusti osataan vastata. Kaikkihan me tiedämme, että kun puhutaan kielestä sana Suomi kirjoitetaan pienellä. Kun taas todetaan yhdessä sanat Suomen ja kieli, pitäisi suomi kirjoittaa jälleen pienellä. Miksi ihmeessä? Eikö tuo ole omistusmuoto samalla tavalla kuin "Pekan auto"? Eli miksi "suomen kieli", eikä "Suomen kieli"? Johtuukohan tämäkin vain siitä yleisestä sopimuksesta. Äidinkielen opettaja ei ollut koskaan valmis pitkään keskusteluun aiheesta.
 

Museoesine

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja muut keskisuomalaiset
Mitä on hiusdeodorantti? Toki nimen perusteella voi jotain päätellä, mutta kuulostaa oudolta. Tenttikirjassa mainittiin Wellaflex Deo-niminen hiusdeodorantti, joka oli myynnissä ainakin 1960-luvulla (kirja käsittelee mm. mainontaa 1960-luvun Suomessa). Google ei tuntenut kuin yhden hakutuloksen verran, eikä siitä ollut apua.
 

Vee_-

Jäsen
13. Hyökkääjä kirjoitti:
Mikä on Simpsoneiden lätkäjakson nimi? Jaksossa esiintyy muistaakseni oikeitakin NHL-pelaajia. Venäläisiä. Englannin ja suomen kielinen nimi olisi mukava tietää.

Ja toinen minua hiukan askarruttava kysymys kielestämme, näihinhän täällä tunnetusti osataan vastata. Kaikkihan me tiedämme, että kun puhutaan kielestä sana Suomi kirjoitetaan pienellä. Kun taas todetaan yhdessä sanat Suomen ja kieli, pitäisi suomi kirjoittaa jälleen pienellä. Miksi ihmeessä? Eikö tuo ole omistusmuoto samalla tavalla kuin "Pekan auto"? Eli miksi "suomen kieli", eikä "Suomen kieli"? Johtuukohan tämäkin vain siitä yleisestä sopimuksesta. Äidinkielen opettaja ei ollut koskaan valmis pitkään keskusteluun aiheesta.
Äh, tätä on vähän vaikea selittää, mutta itse olen ajatellut asian niin, että kyseessä ei ole Suomi-nimisen maan omistama kieli, vaan se suomi siinä viittaa nimenomaan kieleen ja suomen kieli on parempi vaihtoehto sanalle suomi-kieli. Englanniksi se on Finnish language, ei Finland's language, mutta toisaalta eri kieliä on tässä valossa paha vertailla. Siitä en tiedä miksi sana on muodossa "suomen", ehkä vain kuulostaa parhaimmalta.

Joku kielitieteilijä voisi kertoa virallisen vastauksen, näin olen itse ajatellut.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Vee_- kirjoitti:
Äh, tätä on vähän vaikea selittää, mutta itse olen ajatellut asian niin, että kyseessä ei ole Suomi-nimisen maan omistama kieli, vaan se suomi siinä viittaa nimenomaan kieleen ja suomen kieli on parempi vaihtoehto sanalle suomi-kieli. Englanniksi se on Finnish language, ei Finland's language, mutta toisaalta eri kieliä on tässä valossa paha vertailla. Siitä en tiedä miksi sana on muodossa "suomen", ehkä vain kuulostaa parhaimmalta.

Joku kielitieteilijä voisi kertoa virallisen vastauksen, näin olen itse ajatellut.

No siis eihän tuossa ole mielestäni mitään epäselvää. Suomen kielessä maiden nimet kirjoitetaan isolla ja kielten nimet pienellä. Eli suomi = suomalaisten kieli = suomen kieli. Vertaa vaikka saamen kieleen, joka kirjoitetaan samalla tavalla vaikka saame ei käsittääkseni ole mikään maa tai muu asia minkä "omistama" tämä kieli voisi olla.

Selventyiköhän tämä tästä nyt yhtään. =)
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Mistä saisi isommalle porukalle vastuuvakuutuksen viikonlopulle, kun alkoholi kuuluu asiaan niin jos vaikka kämpästä hajoaa telkkari ja pari taulua? ITuskin siis hajoaa, mutta ihan vaan varmuuden varalta ja eikös tollaset ole melkosen kohtuuhintasia?
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
avatar kirjoitti:
Mistä saisi isommalle porukalle vastuuvakuutuksen viikonlopulle, kun alkoholi kuuluu asiaan niin jos vaikka kämpästä hajoaa telkkari ja pari taulua? ITuskin siis hajoaa, mutta ihan vaan varmuuden varalta ja eikös tollaset ole melkosen kohtuuhintasia?

Jos sulla on kotivakuutus, niin niissä on usein talkoovakuutus. Kannattaa se tarkistaa. Talkoot ne on viinanvetotalkootkin...niin, riippuen tietysti onko tapahtuma kotonasi...

Että silleen...
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Sen verran tarkennusta, että paikka on vuokrattu huvila, eli ei oma asunto. Enkä itse ole ottamassa vakuutusta, mutta ystävä on ja hänelle tiedustelin. Hänellä on kyllä normi kotivakuutus.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
avatar kirjoitti:
Sen verran tarkennusta, että paikka on vuokrattu huvila, eli ei oma asunto. Enkä itse ole ottamassa vakuutusta, mutta ystävä on ja hänelle tiedustelin. Hänellä on kyllä normi kotivakuutus.

OK. Mutta eipä kai nuo yhden viikonlopun vakuutukset ihan hillittömiä ole hinnaltaan. Tietysti, jos kaikilla on vakuutus, jossa on tuo vastuuvakuutus, niin siinähän se menee...

Että silleen...
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
wilco kirjoitti:
OK. Mutta eipä kai nuo yhden viikonlopun vakuutukset ihan hillittömiä ole hinnaltaan. Tietysti, jos kaikilla on vakuutus, jossa on tuo vastuuvakuutus, niin siinähän se menee...

Eihän ne maksakaan, mutta kun tietäis, että miten sellasen saa hankittua näppärästi, kun oon kelaillut noita vakuutusyhtiöiden nettisivuja ja kaikki on ihan perseestä.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Vee_- kirjoitti:
Äh, tätä on vähän vaikea selittää, mutta itse olen ajatellut asian niin, että kyseessä ei ole Suomi-nimisen maan omistama kieli, vaan se suomi siinä viittaa nimenomaan kieleen ja suomen kieli on parempi vaihtoehto sanalle suomi-kieli. Englanniksi se on Finnish language, ei Finland's language, mutta toisaalta eri kieliä on tässä valossa paha vertailla. Siitä en tiedä miksi sana on muodossa "suomen", ehkä vain kuulostaa parhaimmalta.

Joku kielitieteilijä voisi kertoa virallisen vastauksen, näin olen itse ajatellut.

Tämä linkki antaa selityksen siten, että kielten nimet tulkitaan yleisnimiksi ja siksi ne kirjoitetaan pienellä.

Jotta homma ei olisi liian selvää, murteet kirjoitetaan vastaavissa tapauksissa isolla, siis esimerkiksi Turun murre.
 
Suosikkijoukkue
Real Madrid
Ghost kirjoitti:
Jotta homma ei olisi liian selvää, murteet kirjoitetaan vastaavissa tapauksissa isolla, siis esimerkiksi Turun murre.

Vee_- ja Ghost selvensivät hienosti. Kiitos. Ja onhan se niin, että puhutaan kuitenkin turkua, eikä Turkua?

Ja Simpsonien lätkäjakson nimeä etsitään edelleen.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aion hetken kuluttua uudistaa rasvakäsittelyn valurautapannulle, ja sellaista tässä vielä aprikoin, että olisiko ennen uutta käsittelyä syytä pestä pannu tiskiaineelle? Tiedän toki että näin ei yleensä saa tehdä, sillä rasva lähtee pannun huokosista, mutta uusi käsittely seuraa siis heti perästä. Sen sijaan ajattelisin, että pesemällä saisin huokosiin tarttuneen muun paskan pois, jolloin uusi rasvakäsittely tepsisi paremmin. Miten on?
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Snakster kirjoitti:
Aion hetken kuluttua uudistaa rasvakäsittelyn valurautapannulle, ja sellaista tässä vielä aprikoin, että olisiko ennen uutta käsittelyä syytä pestä pannu tiskiaineelle? Tiedän toki että näin ei yleensä saa tehdä, sillä rasva lähtee pannun huokosista, mutta uusi käsittely seuraa siis heti perästä. Sen sijaan ajattelisin, että pesemällä saisin huokosiin tarttuneen muun paskan pois, jolloin uusi rasvakäsittely tepsisi paremmin. Miten on?

Itse ainakin olen pessyt valurautapannua myös tiskiaineella ja sitten vetänyt laardilla rasvat uudestaan pintaan ja hyvin on toiminut.

Keittiö, missä ei ole valurautapannua muuten ei ole mikään oikea keittiö.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Snakster kirjoitti:
Aion hetken kuluttua uudistaa rasvakäsittelyn valurautapannulle, ja sellaista tässä vielä aprikoin, että olisiko ennen uutta käsittelyä syytä pestä pannu tiskiaineelle? Tiedän toki että näin ei yleensä saa tehdä, sillä rasva lähtee pannun huokosista, mutta uusi käsittely seuraa siis heti perästä. Sen sijaan ajattelisin, että pesemällä saisin huokosiin tarttuneen muun paskan pois, jolloin uusi rasvakäsittely tepsisi paremmin. Miten on?

Jotkut käyttävät myös suolaa vanhojen töhnien ja rasvan poistoon. Reilu kerros suolaa pannulle, pannu kuumenemaan ja sitten hinkkaat kunnolla. Luulisin tosin että pesuaine ajaa saman asian.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Usein ihmiset kuvaavat joitakin värejä kodikkaiksi. Mutta onko mitään määrittelyä olemassa suunnittelijoiden keskuudessa, mitkä värit ovat kodikkaita? Vai riippuuko tämä henkilöstä? Jollekin sininen väri on kodikas jollekin taas keltainen ja jollekin punainen?

Mitkä värit ovat kodikkaita värejä?
 
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, HIFK, Joe Finley
vilperi kirjoitti:
Usein ihmiset kuvaavat joitakin värejä kodikkaiksi. Mutta onko mitään määrittelyä olemassa suunnittelijoiden keskuudessa, mitkä värit ovat kodikkaita? Vai riippuuko tämä henkilöstä? Jollekin sininen väri on kodikas jollekin taas keltainen ja jollekin punainen?

Mitkä värit ovat kodikkaita värejä?

Tietty kysymys on myös siitä missä mikäkin väri on, eli siis huonekaluissa vai kenties seinillä tapettina tai maalattuna.

Itse pidän maalattuna eniten peigestä (miten sitten kirjotetaankaan) ja tapetin värinä parhaiten vaaleanvihreä tai vaaleakeltainen. Pöydissä ja muissa kovan materiaalin huonekaluissa ehdottomasti lakattu tai petsattu puu.

Ainakin minä pidän tuota ihan makuasiana, eiköhän jokainen määrittele itse mikä on ns. "lämmin" ja mikä "viileä" väri.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Salatut Elämät jäi näkemättä

Mitä Katrin ja Peten välillä oikein tapahtui, kun Katri on ihan hysteerinen? Raiskasiko se oksettava heittotukka vai mitä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös