Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 001 055
  • 47 191
Suosikkijoukkue
HIFK
Tommy kirjoitti:
Ja jos ihan tarkkoja ollaan niin saahan niitä olla vaikka koko joukkueelinen EU-kansalaisia samaa aikaa, mutta tämä neljä on ns. herrasmiessääntö.

Onko jossain kirjattu, ettei saisi olla vaikka koko joukkueellinen kanukkeja? Tämä ns. herrasmiessääntö on olemassa sen vuoksi, että kirjattuna tuo rikkoisi EU:n asetuksia. Mutta jos mitään ei ole kirjattu, niin eikö joukkue X voisi peluuttaa vaikka kanukkien maajoukkuetta?
 

Lexa

Jäsen
Maksumääräys

Tarkoitus olisi maksaa eräs lasku Norjaan. Koska maksu tapahtuu Kruunuissa on kyseessä maksumääräys. Kyseisen operaation hinta Nordea Solo-palveluna pitäisi olla 6,75 euroa, koska kyseessä on Nordea -> Nordea maksu (varmistettu pankista).

Todellisuudessa Solo lätkäisee maksumääräyksen hinnaksi joka kerta 16,75 euroa. Nordean Solo-hinnastosta löytyy ulkomaan maksujen kohdalta 10 euron hintainen lisäpalkkio, joka peritään "tiedoiltaan puutteellisesta maksu-toimeksiannosta, joka on korjattu Nordeassa tai on manuaalisesti välitetty korjaamattomana vastaanottajapankille".

Mahdollisen lisäpalkkion perimiseen ei kuitenkaan ole tässä tapauksessa perusteita, koska vastaanottajan nimi, osoite ja pankkitiedot ovat kunnossa (IBAN, SWIFT). Onko kyseessä Nordean ilkeä juoni, joilla pahaa aavistamattomia "Sooloilijoita" rankaistaan ylimääräisellä maksulla, kaiken varalta?

Ja kyllä, maksan vain oman pankkini kulut.
 
Viimeksi muokattu:

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lexa kirjoitti:
Mahdollisen lisäpalkkion perimiseen ei kuitenkaan ole tässä tapauksessa perusteita, koska vastaanottajan nimi, osoite ja pankkitiedot ovat kunnossa (IBAN, SWIFT). Onko kyseessä Nordean ilkeä juoni, joilla pahaa aavistamattomia "Sooloilijoita" rankaistaan ylimääräisellä maksulla, kaiken varalta?

Ja kyllä, maksan vain oman pankkini kulut.

Itse olen useammankin kerran maksanut konserttilippuja Ruotsiin, Nordeasta Nordeaan ibanin ja swiftien kanssa. Ihan joka kerta Nordea on vetänyt välistä "käsittelymaksuja" muutamaa euroa vaille 20€. Menin viime kesänä pankkiin maksamaan konserttilippua Ruotsiin, mutta pankkivirkailija sanoi että kannattaa maksaa itse Sololla, tulee halvemmaksi. Paljonkohan se sitten olisi tullut maksamaan pankin tiskillä?
 

Lexa

Jäsen
Gellner kirjoitti:
Itse olen useammankin kerran maksanut konserttilippuja Ruotsiin, Nordeasta Nordeaan ibanin ja swiftien kanssa. Ihan joka kerta Nordea on vetänyt välistä "käsittelymaksuja" muutamaa euroa vaille 20€. Menin viime kesänä pankkiin maksamaan konserttilippua Ruotsiin, mutta pankkivirkailija sanoi että kannattaa maksaa itse Sololla, tulee halvemmaksi. Paljonkohan se sitten olisi tullut maksamaan pankin tiskillä?

Tuo on epäilemättä Nordean kannalta hyvää liiketoimintaa. Vaikea tosiaan sanoa, mistä tuo 16,75€ koostuu, kun sitä ei ole tarkemmin maksutapahtumassa eritelty (kuinkas muuten). Olettaisin sen kuitenkin koostuvan 6,75€ maksumääräyksestä ja tästä 10€ "lisäpalkkio" osasta. En yhtään ihmettelisi vaikka yksi pilkku, tai sen puute määrittelisi laskun "puutteelliseksi maksutoimeksiannoksi".
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
seeyou@jäähalli kirjoitti:
Onko jossain kirjattu, ettei saisi olla vaikka koko joukkueellinen kanukkeja? Tämä ns. herrasmiessääntö on olemassa sen vuoksi, että kirjattuna tuo rikkoisi EU:n asetuksia. Mutta jos mitään ei ole kirjattu, niin eikö joukkue X voisi peluuttaa vaikka kanukkien maajoukkuetta?
Olen ymmärtänyt että ulkomaalaisraja jouduttiin aikanaan muuttamaan EU:n ulkopuolelta tulevien pelaajien rajoitukseksi, mutta herrasmiesmäisesti sovittiin pelattavan edelleen vanhalla säännöllä joka siis koski kaikkia ulkomaalaisia. Liigan säännöstö siis rajoittaa nykypäivänä EU:n ulkopuoliset pelaajat neljään. Mutua, eli korjauksia otetaan vastaan jos puhun ihan omiani.
 

M10

Jäsen
Kysymykseni koskee Word-ohjelmaa. Jos mulla on usean kymmenen sivun dokumentti ja haluan, että sivunumerot (1:stä alkaen) alkavat vasta neljänneltä sivulta, miten saan tuon aikaiseksi?
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Morrow10 kirjoitti:
Kysymykseni koskee Word-ohjelmaa. Jos mulla on usean kymmenen sivun dokumentti ja haluan, että sivunumerot (1:stä alkaen) alkavat vasta neljänneltä sivulta, miten saan tuon aikaiseksi?
Heh, enpä tiedä onko apua, mutta etsi helpistä kohta "Specify how to start or restart page numbering" niin sieltä pitäisi apua löytyä.
 
Viimeksi muokattu:

Kemulator

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Morrow10 kirjoitti:
Kysymykseni koskee Word-ohjelmaa. Jos mulla on usean kymmenen sivun dokumentti ja haluan, että sivunumerot (1:stä alkaen) alkavat vasta neljänneltä sivulta, miten saan tuon aikaiseksi?

Lisää kolmannen sivun loppuun osanvaihto (Section break), jolloin osille on mahdollista määritellä toisistaan erilliset sivunumeroinnit.

Tämä tapahtuu valitsemalla jälkimmäisen osion sivunumerointivalikon muoto ja poistamalla valinta "jatka edellisestä osasta".
 
Viimeksi muokattu:

JayV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lexa kirjoitti:
Tarkoitus olisi maksaa eräs lasku Norjaan. Koska maksu tapahtuu Kruunuissa on kyseessä maksumääräys. Kyseisen operaation hinta Nordea Solo-palveluna pitäisi olla 6,75 euroa, koska kyseessä on Nordea -> Nordea maksu (varmistettu pankista).

Todellisuudessa Solo lätkäisee maksumääräyksen hinnaksi joka kerta 16,75 euroa. Nordean Solo-hinnastosta löytyy ulkomaan maksujen kohdalta 10 euron hintainen lisäpalkkio, joka peritään "tiedoiltaan puutteellisesta maksu-toimeksiannosta, joka on korjattu Nordeassa tai on manuaalisesti välitetty korjaamattomana vastaanottajapankille".

Mahdollisen lisäpalkkion perimiseen ei kuitenkaan ole tässä tapauksessa perusteita, koska vastaanottajan nimi, osoite ja pankkitiedot ovat kunnossa (IBAN, SWIFT). Onko kyseessä Nordean ilkeä juoni, joilla pahaa aavistamattomia "Sooloilijoita" rankaistaan ylimääräisellä maksulla, kaiken varalta?

Ja kyllä, maksan vain oman pankkini kulut.

Minulla on asiasta kokemusta kahden vuoden takaa, jolloin lisämaksu taisi olla 6 euroa. Nordea vastasi tiedusteluuni seuraavastì:

¤¤¤
Kyseinen palkkio peritään silloin kun tietoja on liikaa, eli SWIFT-tunnuksen lisäksi on annettu muita pankin tietoja tai silloin kun SWIFT-tunnusta ei ole käytetty ollenkaan. Jotta lisäpalkkiota ei menisi, täytyy maksumääräyksessä käyttää ainoastaan pankin SWIFT-tunnusta, ei pankin yhteystietoja kirjoitetussa muodossa.
¤¤¤

Viisastuin tästä vastauksesta sen verran, että seuraavalla kerralla annoin pelkästään swiftin. No, lisämaksu rapsahti jälleen, ja lähetin asiasta tiedustelun Nordealle. Kesäkuussa 2004 vastattiin, että asiaa tutkitaan ja siihen palataan pikimmiten.

Lienee kai turha mainita, että vastausta ei ole vielä tullut. Johtopäätökseni on, että kyseinen lisämaksu on asiakkaiden kusetusta.
 

M10

Jäsen
Kemulator kirjoitti:
Lisää kolmannen sivun loppuun osanvaihto (Section break), jolloin osille on mahdollista määritellä toisistaan erilliset sivunumeroinnit.

Tämä tapahtuu valitsemalla jälkimmäisen osion sivunumerointivalikon muoto ja poistamalla valinta "jatka edellisestä osasta".

Kiitos. Sain sivunumerot lähtemään neljänneltä sivulta (1,2 jne.) niin kuin pitikin. Vielä kun saisi ekojen neljän sivun sivunumerot (1-4) pois, niin pääsisin tästä viettämään vappua!
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Kannattaako jarrupaloja alkaa itse vaihtamaan, onko se niin vaikea juttu tai onko siinä jotakin sellaista joka pitäisi etukäteen tietää (joku ilmaaminen tai vastaava juttu), tässä audissa on takana sekä edessä levyjarrut, tarvitaanko siihen jotakin erikoisavaimia tai sellaista. Missä kohtaa se voisi mennä pieleen, jarrupalat minulla on. Siinä hieman kysymyksiä, osaako joku kertoa ?

veini
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Sv veinikretski kirjoitti:
Kannattaako jarrupaloja alkaa itse vaihtamaan, onko se niin vaikea juttu tai onko siinä jotakin sellaista joka pitäisi etukäteen tietää (joku ilmaaminen tai vastaava juttu), tässä audissa on takana sekä edessä levyjarrut, tarvitaanko siihen jotakin erikoisavaimia tai sellaista. Missä kohtaa se voisi mennä pieleen, jarrupalat minulla on. Siinä hieman kysymyksiä, osaako joku kertoa ?

Jos kysyjä on persaukinen eikä halua maksaa puolen tunnin duunista tukien samalla työllisyyttä ja yritystoimintaa, suosittelen tarkistamaan, että työkalupakista löytyy tuurna. Sillä on helpointa naputella ne paloja kiinnipitävät tapit irti. Saita remppamies ei näitä tappeja tai sokkia vaihda samalla vaan laittaa vanhat ruosteiset ja likaiset osat paikoilleen. Saita mies ei myöskään välitä, vaikka loppuunkuluneet palat olisivat syöneet jarrulevyjen pintaa. Ilmausta ei luultavasti tarvitse, mutta apumiehen kanssa sekin on verraten helppoa. Pitää vain varoa, ettei jarrunestettä roisku mihinkään minne ei pitäisi.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
msg kirjoitti:
Jos kysyjä on persaukinen eikä halua maksaa puolen tunnin duunista tukien samalla työllisyyttä ja yritystoimintaa, suosittelen tarkistamaan, että työkalupakista löytyy tuurna. Sillä on helpointa naputella ne paloja kiinnipitävät tapit irti. Saita remppamies ei näitä tappeja tai sokkia vaihda samalla vaan laittaa vanhat ruosteiset ja likaiset osat paikoilleen. Saita mies ei myöskään välitä, vaikka loppuunkuluneet palat olisivat syöneet jarrulevyjen pintaa. Ilmausta ei luultavasti tarvitse, mutta apumiehen kanssa sekin on verraten helppoa. Pitää vain varoa, ettei jarrunestettä roisku mihinkään minne ei pitäisi.

Okey, vien vehkeen ammattimiehelle. Kunhan kysäisin, kiitos kuitenkin vastauksesta. :)

En taida ihan niin köyhä sitten olla enkä saitakaan. Ruma kylläkin.

veini
 

M-7

Jäsen
KUKA HÄN ON?

Onko kellään tietoa kuka oli tämä sm-liiga pelaaja joka oli pitkään poissa psyykkisten ongelmien takia, ku nimeä ei ole mainittu missään... En kyl tiedä miks kiinnostaa mut kysyn silti!
 

Immortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raipen ja Robbien jengit
M-7 kirjoitti:
Onko kellään tietoa kuka oli tämä sm-liiga pelaaja joka oli pitkään poissa psyykkisten ongelmien takia, ku nimeä ei ole mainittu missään... En kyl tiedä miks kiinnostaa mut kysyn silti!

Kari Kaltohan se oli ja nimi mainittiin ihan Urheilulehden isossa haastattelussakin.
 
Viimeksi muokattu:

b2reds

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Topfield TF 5100PVR

Ongelma: Laite tarjoaa ruudulle "ylikokoista" kuvaa, on kyseessä sitten 16:9, 14:9, 3:4 tai mikä tahansa muu kuvasuhde.
Kanavalla ei ole merkitystä, sama asia tapahtuu kaikille tasavertaisesti, mutta mainoksien ajaksi kuva palautuu normaaliksi.
Samaanaikaan toisessa telkkarissa oleva nokialainen boxi näyttää kaikki kanavat normaali kokoisella kuvalla.
Onko kellään muulla ollut vastaavaa ongelmaa?
 

Lexa

Jäsen
JayV kirjoitti:
Lienee kai turha mainita, että vastausta ei ole vielä tullut. Johtopäätökseni on, että kyseinen lisämaksu on asiakkaiden kusetusta.

Olen tullut samaan lopputulokseen tässä asiassa.

Kokeilin kaikenlaisia kombinaatioita noiden tietojen suhteen, mutta aina veloitukseksi räpsähtää 16,75€. Esim. Sampo pankki veloittaa samasta operaatioista 8,5€ (hinnaston mukaan). Jos tuo pitää paikkaansa, niin taas on yksi syy lisää vaihtaa tämä "yhteispohjoismainenpankkijättiläinen" johonkin toiseen.

Tuo saamani asiakaspalaute oli muuten napattu sanasta sanaan ulkomaan maksujen käyttöehdoista.

Nordea: rehellinen ja asiakkaansa huomioonottava vaihtoehto.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
MM-kisaveikkaukset

Kertokaapas mitä MM-kisaveikkauksia sun muita on olemassa?
 

J.Petke

Jäsen
b2reds kirjoitti:
Ongelma: Laite tarjoaa ruudulle "ylikokoista" kuvaa, on kyseessä sitten 16:9, 14:9, 3:4 tai mikä tahansa muu kuvasuhde.
Kanavalla ei ole merkitystä, sama asia tapahtuu kaikille tasavertaisesti, mutta mainoksien ajaksi kuva palautuu normaaliksi.
Samaanaikaan toisessa telkkarissa oleva nokialainen boxi näyttää kaikki kanavat normaali kokoisella kuvalla.
Onko kellään muulla ollut vastaavaa ongelmaa?

En tiedä onko tämä neuvo nyt yhtä tyhjän kanssa mutta koitetaan nyt silti. Eli ainakin minun topfieldissä 0-näppäimellä voi itse vaihtaa kuvasuhdetta haluamakseen. Siis koita tota jos et ole vielä kokeillut mutta jos se ei toimi niin sitten ei ole kyllä itsellänikään mitään havaintoa viasta.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
b2reds:
Itselläni oli vastaavaa vikaa, tosin tuo minun televisioni on tuollainen vanhan kansan 4:3 -versio. Muistaakseni AV-lähdön asetuksista löytyvä 16:9 näyttömuoto -valinnan vaihtaminen toiseksi auttoi. Jos et ole tuota testannut, niin koita sieltä. Ei se ota jos ei annakaan.
 

b2reds

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Andrej:
Sekä boxi, että telkkari ovat 16:9 asetuksissa.
Mainoksethan näkyvät normaalissa kuvakoossa, mutta itse ohjelmat menevät ruudun yli. Tein huvikseni muutamia kokeita ja kun
katsoin kovalevylle tallennettua ohjelmaa ja "kuvakelasin" mainokset, niin kuva pysyi normaalina niin kauan kunnes palattiin normaaliin toistonopeuteen.
Siis myös itse ohjelma.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
b2reds kirjoitti:
Andrej:
Sekä boxi, että telkkari ovat 16:9 asetuksissa.
Mainoksethan näkyvät normaalissa kuvakoossa, mutta itse ohjelmat menevät ruudun yli. Tein huvikseni muutamia kokeita ja kun
katsoin kovalevylle tallennettua ohjelmaa ja "kuvakelasin" mainokset, niin kuva pysyi normaalina niin kauan kunnes palattiin normaaliin toistonopeuteen.
Siis myös itse ohjelma.

Jos et ole vielä kokeillut niin kannattaa käydä etsimässä vastauksia myös DvdPlazan foorumilla.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
b2reds kirjoitti:
Ongelma: Laite tarjoaa ruudulle "ylikokoista" kuvaa, on kyseessä sitten 16:9, 14:9, 3:4 tai mikä tahansa muu kuvasuhde.
Kanavalla ei ole merkitystä, sama asia tapahtuu kaikille tasavertaisesti, mutta mainoksien ajaksi kuva palautuu normaaliksi.
Samaanaikaan toisessa telkkarissa oleva nokialainen boxi näyttää kaikki kanavat normaali kokoisella kuvalla.
Onko kellään muulla ollut vastaavaa ongelmaa?

Itselläni oli topfieldin 6000 mallissa sama ongelma. Se ratkesi kun vaihdoin kuvasuhteen letterbox kohtaan ja laitoin digiboksista av-asetuksista 4:3 kuvasuhteen päälle. Vaikka katsonkin nyt laajakuvaa 16:9 televisiosta kuva "litistyy" tuon letterboxin avulla sopivaksi eikä mene reunoilta yli. Kokeileppa jos vaikka auttaisi.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
b2reds kirjoitti:
Andrej:
Sekä boxi, että telkkari ovat 16:9 asetuksissa.
Jees, ja nyt kun älysin tarkemmin katsoa, niin eihän se tarkoittamani asetus edes 16:9-asetuksella ole aktiivisena. Luonnollisestikaan, nyt kun tarkemmin ajattelee.

DVD-plazalle neuvoisin minäkin, sieltä tuntuu saavan vastauksia aika hyvin. Lisäksi, jos et tiennyt, on tällainen sivukin olemassa: http://fi.wikibooks.org/wiki/Topfield_TF5X00. Sinun ongelmaasi tuolla ei näemmä käsitellä, mutta muuten on hyödyllinen sivu.
 

Mulli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Virmanen & Hjallis akseli, Jokerit, Avs.
Jaa subukka teevee muuttu nyt digi boksin kautta tulevaksi ainoastaan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös