Miten toimia aiheettomia valituksia lähettävän naapurin kanssa?
Taustaa: Kerrostalo, jossa asun on vuokrakiinteistö. Naapuriini muutti viime helmikuussa yh-äiti teini-ikäisen poikansa kanssa. Helmikuussa hän lähestyi minua ns. heippalapun kanssa lauantai-ilta-aikaan aiheuttamani melun takia. Tämä huomautus tuli kyllä aiheesta.
Tuon episodin jälkeen olen pitänyt erittäin tarkkaan huolta siitä, ettei huoneistostani kuulu mitään normaaliin kerrostaloelämään kuulumatonta meteliä klo 22:n jälkeen.
Tapahtuu samaan aikaan: yläkerrassani asuva pariskunta kuuntelee musiikkia lujaa yöaikaan tahi keskustelee kovaan ääneen.
Tulos: koska olen kerran myöntänyt aiheuttaneeni meteliä huoneistossani, niin naapurini johtopäätös on se, että kaikki meteli on minun aiheuttamaa.
Viime lauantaina pidin etkot kotonani, joista poistuimme jatkoille ennen klo 22:ta. Takaisin kotiini saavuin noin yhden aikoihin ja en todellakaan tehnyt muuta, kuin menin nukkumaan. Kuitenkin sain tänään isännöitsijältä kirjeen, jonka mukaan asunnostani oli kuulunut kovaa musiikin soittoa noin klo 4:n aikoihin.
Itseäni yläkerran naapurin metelöiminen ei ole juurikaan häirinnyt, mutta kun se laitetaan minun syykseni niin se alkaa haittaamaan.
Onnekseni isännöitsijäni on ollut ymmärtäväinen sen suhteen, että on uskonut minua siinä, etten ole meluamisen aiheuttaja, mutta miten tässä tilanteessa pitäisi toimia, koska naapurini laittaa kaikki kerrostalossa ilta- ja yöaikaan tapahtuvan metelöinnin/musiikin soiton minun syyksi ja valitaa niistä isännöitsijälle, vaikken olisi edes kotonani?
Oletettavasti ainoastaan yhden asukaan tekemien valitusten mukaan ketään ei voi häätää kodistaan, eikä minun kuulemistani voi ohittaa, eihän?