Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 031 527
  • 47 224

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Kävelen jalkakäytävän oikeaa laitaa. Minua tulee vastaan ihminen, joka kävelee vasenta laitaa kulkusuuntaansa nähden. Molemmat kävelemme siis lakien ja asetusten mukaan oikein. Jos ei kumpikaan väistä, kun kohtaamme niin minä kävelen vastaantulijan yli, koska todennäköisesti olen sitä isompi.

Kummalla oikeasti on väistämisvelvollisuus? Minä en väistä, koska minun mielestäni jalkakäytävilläkin pitäisi yksiselitteisesti olla oikeanpuoleinen liikenne. Okei, kyllä mä mummoja ja pappoja jne väistän, ehkä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kummalla oikeasti on väistämisvelvollisuus? Minä en väistä, koska minun mielestäni jalkakäytävilläkin pitäisi yksiselitteisesti olla oikeanpuoleinen liikenne. Okei, kyllä mä mummoja ja pappoja jne väistän, ehkä.

Ymmärtääkseni jalkakäytävillä (siis vain jalankulkuun tarkoitetuilla väylillä) ei vallitse oikeanpuoleisenliikenteen-sääntöä, eli siellä jalankulkija (tai jalankulkijoihin rinnastettavat henkilöt) noudattavat periaatteessa samaa sääntöä mitä heidän tulee noudattaa liikkuessaan tiellä (eli liikkuminen pääsääntöisesti tien vasenta reunaa myöten).

Tosin olen myös lukenut virkamiehen antamasta tulkinnasta, jonka mukaan jalkakäytävällä vallitsee molemminpuolinen liikenne eli voit kulkea samaan suuntaan joko oikeaa tai vasenta reunaa, kunhan liikenne on sujuvaa, etkä estä muiden liikkumista.

Sekaannusta aiheuttaa vielä tulkinta kevyenliikenteenväylistä - joita on montaa sorttia. On yhdistettyä, jossa liikutaan sekaisin ja sitten väyliä, joissa liikkuminen on määritelty joko ajorataan maalatuin merkein tai liikennemerkein (joskin liikennemerkki on aina määräävämpi.) Näiden yhdistettyjen kohdalla nykyään ollaan siirtymässä käytäntöön, jossa vallitsee oikeanpuoleinen-liikenne, mutta ohjeissa mainitaan vielä seuraavaa:

"Pyörätie ja jalkakäytävä on yhdistetty. Jalankulkija kulkee yhdistetyn väylän vasemmassa tai oikeassa reunassa. Näin pyöräilijä pääsee ohittamaan hänet keskeltä hyvin." (lähde: liikenneturva.fi)

Eli toisin sanoen, jalankulkija joka kävelee sinua vastaan kulkee aivan oikein - näin minä asian tulkitsen. Nykyään nuoret ovat kuitenkin siirtyneet jalkakäytävilläkin pääasiassa oikeanpuoleiseen liikenteeseen (silloin kun eivät liiku joukolla ja täytä koko jalkakäytävää) ja tämä varmasti aiheuttaa ongelmia, koska vanhemmat taasen noudattavat oppia, jonka mukaan jalankulkija liikkuu aina tien/jalkakäytävän vasenta reunaa myöten.

vlad.
 

Teho Ton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kävelen jalkakäytävän oikeaa laitaa. Minua tulee vastaan ihminen, joka kävelee vasenta laitaa kulkusuuntaansa nähden. Molemmat kävelemme siis lakien ja asetusten mukaan oikein. Jos ei kumpikaan väistä, kun kohtaamme niin minä kävelen vastaantulijan yli, koska todennäköisesti olen sitä isompi.

Siis miksi tuo toinen ihminen kulkee vasenta puolta kulkusuuntaansa nähden?
 

Nick Neim

Jäsen
En tiedä miksi, mutta näin moni tekee ja se on aivan oikein. Itse kuljen aina oikeaa reunaa enkä ymmärrä näitä vasemman puolen kulkijoita.

Niin, sellaisiahan nämä (vasemman)laitapuolenkulkijat ovat. Kuitenkin oman ymmärrykseni mukaan siellä ei ole mitään tarkkaa sääntöä kuten vlad tuossa jo kirjoitti, kunhan liikenne tosiaankin sujuu. Tai siis, onhan tuokin sääntö jo itsessään. Joka tapauksessa, kai te ymmärrätte.
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Nyt tarvittaisiin vähän apua, kun olen juuri muuttanut Kuopioon ja nyt pitäisi hieman päivittää vaatekaapin sisältöä. Hakusessa olisi rockhenkisiä vaatteita myyviä kauppoja, kun keskustan Stockmannien ja vastaavien valikoimista löytyvät muotivaatteet eivät nappaa.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Seurasin eilen YLE Teemalta "Berlin24h"-ohjelmaa pitkin päivää ja jäin jollakin oudolla tavalla koukkuun. kysymys kuuluukin mahtaako tuota ohjelmaa olla saatavissa jostain? Kiinnostaisi nähdä nekin kohdat jotka jäivät luonnollisen elämänrytmin ynnä muiden ruumiintoimintojen takia näkemättä.
 

Randy Marsh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat
Milloin ilmestyy jokavuotinen Veikkaajan/IS:n SM-Liiga-extra?
 

scholl

Jäsen
"Pyörätie ja jalkakäytävä on yhdistetty. Jalankulkija kulkee yhdistetyn väylän vasemmassa tai oikeassa reunassa. Näin pyöräilijä pääsee ohittamaan hänet keskeltä hyvin." (lähde: liikenneturva.fi)

Tuohan muutettiin vasta pari vuotta sitten koirankusettajien takia. Ennen kevyenliikenteen väylällä sekä jalankulkija että pyöräilijä kulkivat oikeata laitaa, joka oli paljon selkeämpi käytäntö. Varsinkin kun rullaluistelijat ja vastaavatkin ovat jalankulkijoita.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Tuohan muutettiin vasta pari vuotta sitten koirankusettajien takia. Ennen kevyenliikenteen väylällä sekä jalankulkija että pyöräilijä kulkivat oikeata laitaa, joka oli paljon selkeämpi käytäntö. Varsinkin kun rullaluistelijat ja vastaavatkin ovat jalankulkijoita.

Joskus näkee tilanteita että kusettaja kulkee oikealla laidalla ja kusetettava vasemmalla, mene siitä sitten pyörällä välistä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tuohan muutettiin vasta pari vuotta sitten koirankusettajien takia. Ennen kevyenliikenteen väylällä sekä jalankulkija että pyöräilijä kulkivat oikeata laitaa, joka oli paljon selkeämpi käytäntö. Varsinkin kun rullaluistelijat ja vastaavatkin ovat jalankulkijoita.

Kyllä syyt olivat pääsääntöisesti muualla kuin niissä koirankusettajissa tms. Ilmeisesti haluttiin saada jalankulkijoiden osalta käytäntöä edes pieneltä osin samaan suuntaan mitä se on ajoradalla liikuttaessa. Täytyy kyllä tunnustaa, että jos olisin rullaluistelija niin eipä tulisi mieleenikään ryhtyä luistelemaan kevyenliikenteenväylällä tai ajoradalla tien vasenta reunaa myöten - joskin kevyenliikenteenväylällä suosituksena on ilmeisesti kuitenkin se, että rullaluistelijat luistelisivat oikeaa reunaa myöten (syynä ilmeisesti liikkumistavan nopeus, verrattavissa pyöräilyyn ja mopoihin.)

Kerran olen tänä kesänä törmännyt pyöräillessäni (siis tiellä ei kevyenliinkenteenväylällä) siihen, että rullaluistelija luisteli minua vastaan. Lievää epätietoisuutta aiheutti se kun kumpikin meistä lähti väistämään toista tien keskiviivan suuntaan. Huomattavasti helpompia ovat tilanteet joissa rullaluistelija luistelee menosuuntaan tien oikeaa laitaa myöten.

vlad.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
APUA! Minä arvasin, että kun kertauharjoitusten aika koittaa, niin sotilaspassia ei löydy mistään...! Mikä avuksi, kun kertaukset ovat jo tiistaina, ja passia ei vaan yksinkertaisesti löydy mistään. Voihan perseen perse...
 

J.Petke

Jäsen
APUA! Minä arvasin, että kun kertauharjoitusten aika koittaa, niin sotilaspassia ei löydy mistään...! Mikä avuksi, kun kertaukset ovat jo tiistaina, ja passia ei vaan yksinkertaisesti löydy mistään. Voihan perseen perse...

Muistaakseni siinä joutuu sitten viettämään ensimmäisen yön putkassa kun selvitellään, että kuka oikein olet.

Yhteys oman sotilasläänisi esikuntaan ja kysy sieltä miten toimia. Enpä usko, että ne kertaukset väliin jää vaikka se puuttuu. :)

Et taastusti ole ainoa.

PS. katso sieltä missä säilytät työtodistuksiasi ja muita.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Voihan perkele. Nythänmävastahokasin että en ole nähnyt sotilaspassiani liki kymmeneen vuoteen. Edellinen työnantajani sen nimittäin otti multa pois...
 
APUA! Minä arvasin, että kun kertauharjoitusten aika koittaa, niin sotilaspassia ei löydy mistään...! Mikä avuksi, kun kertaukset ovat jo tiistaina, ja passia ei vaan yksinkertaisesti löydy mistään. Voihan perseen perse...


Kuvallinen henkilöllisyystodistus ynnä käsky/kutsu riittää. Passiin ne kirjaa kyllä harjoituksen vuorokaudet, mutta ei sitä välttämättä tarvitse, että lepo vaan.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
???

Kerro toki tarkemmin.

No kerronhan mie kun kysytään. Edellinen työnantajani oli Suomen Puolustusvoimailulaitos, he ottivat minulta silloin passin poies, kas kun yhtiön palkkalistoilla et kuulu varsinaisesti reserviin.

Nykyinen positioni on senkaltainen että olen ns. vap-henkilö, mistä syystä en ole myöskään saanut sotilaspassiani takaisin.
 
ASP-säästäjiä?

Enpä löytänyt sopivaa ketjua, niin laitetaan tänne.

Löytyykö täältä ASP-säästäjiä tai immeisiä, jotka ovat ostaneet asuntonsa ASP-lainan avulla? Ylipäätään kokemuksia ASPista? Harkitsen aloittavani ASP-säästämisen nyt intin jälkeen. Oma asunto olisi tarkoitus ostaa 5 vuoden päästä. ASP-systeemi uudistettiin 1.7.2009, jonka myötä korkotukilainan maksimi on nyt Helsingissä 145 000 €.

Onko ASPssa järkeä?
 
Viimeksi muokattu:

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Löytyykö täältä ASP-säästäjiä tai immeisiä, jotka ovat ostaneet asuntonsa ASP-lainan avulla? Ylipäätään kokemuksia ASPista? Harkitsen aloittavani ASP-säästämisen nyt intin jälkeen. Oma asunto olisi tarkoitus ostaa 5 vuoden päästä. ASP-systeemi uudistettiin 1.7.2009, jonka myötä korkotukilainan maksimi on nyt Helsingissä 140 000 €.

Onko ASPssa järkeä?

Tuli vaimon kanssa säästeltyä kolmisen vuotta ASP-tilille ja puolitoista vuotta sitten ostettiin kämppä. Ihan OK systeemi ainakin ensiasunnon kanssa, tosin paperisotaa oli vähän enemmän ehkäpä, kun puolitoista vuotta sitten nuo korkotukiosuudet olivat selkeästi pienemmät. Piti siis ottaa tuon ASP-lainan päälle lisälainaa.

Valtiontakaus ei maksanut mitään tuolle ASP-osuudelle ja lisäksi siihen saa ilmaiseksi tuon "korkokaton". Nähtäväksi jää sitten, että miten hankalaa tuon lainan kanssa vekslaaminen on sitten, jos/kun asuntoa joskus halutaan vaihtaa.

Eli vastaus kysymykseen: Kyllä siinä on järkeä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Miten valmistetaan Hesburgerin paprikamajoneesia? Voi laittaa yyveellä jos pelkää paljastuvansa...
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Miten valmistetaan Hesburgerin paprikamajoneesia? Voi laittaa yyveellä jos pelkää paljastuvansa...
4 kpl munan keltuaisia
5 dl öljyä
4 punaista paprikaa
2 tl etikkaa
2 tl suolaa
mustapippuria

Valmistetaan kuten majoneesi normaalistikin (keltuaiset rikki, kaada hitaasti norona öljyä samalla kokoajan sekoittaen). Paprikat paahdetaan todella vahvasti, jopa mustaksi grillissä. Tämän jälkeen irroitetaan kuori paprikoista ja paprikan lihat sekoitetaan joukkoon. Perään mausteet.

Paprikajauhe ei tässä toimi sitten lainkaan, ja tuo paahtaminen on olennainen osa paprikan maustumisessa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Miten valmistetaan Hesburgerin paprikamajoneesia? Voi laittaa yyveellä jos pelkää paljastuvansa...
Ihan mutuna: öljyä, kananmunaa, dijonia, cayennea ja paprikaa + mahdolliset muut tuikitavalliset mausteet. Sekoitussuhteesta en mene takuuseen. Majoneesin teko on muuten tolkuttoman helppoa sauvasekottimella. Ainekset törtsään, sauva pohjalle, käynnistetään, nostetaan hitaasti. Valmis.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Majoneesin teko on muuten tolkuttoman helppoa sauvasekottimella. Ainekset törtsään, sauva pohjalle, käynnistetään, nostetaan hitaasti. Valmis.
Onnistuuko noin? Enpä ole ikinä testannut, tuota öljyä kun täytyy normaalisti kaataa todella hitaasti joukkoon, ettei majo emulsoidu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös