Satuin astumaan paljaalla jalalla n. tunti sitten lasinsirun päälle ja pieni pala siitä meni tietysti nahan sisään ja seurauksena pieni viiltomainen haava jalanpohjassa. Nyt kysynkin että kumpaa kannattaisi yrittää? Mennä päivystykseen poistattamaan se vaiko odotella että sirun mukana nahan sisään kertyneet epäpuhtaukset nostattaisivat mädän ja mädän avulla siru nousisi ns. pintaan?
Ei nimittäin pysty kävelemään oikeella jalalla, että siinä se probleema...
Tästä löytyy varmaan monta koulukuntaa, mutta itse lähtisin rohkeasti kokeilemaan omin keinoin lasinsirun poistamista. Tuo odottelu saattaa poikia paljon kivuliaamman lopputuloksen, joka johtaa sitten viimeistään lääkärireissuun.
Jos pala ei tunnu olevan aivan kestämättömän syvällä, niin pienellä luonteenlujuudella se tulee kyllä kotikonstein pois. Desinfioi operaatioalue haavanpuhdistusaineella, ota nuppineula tms. ja polta kärjestä pahimmat bakteerit pois. Sitten vaan miehekkäitä kiljaduksia päästellen rupeat sitä perkelettä jalkapohjasta ronkkimaan rikkomalla ihoa sen verran, että saat kiusantekijän nyplättyä pois. Saattaa olla, että operaation suorittamiseen tarvitaan asiaparia, jos taipumisominaisuutesi ovat rajalliset. Lopuksi sitten huuhtele runsaalla vedellä, ja laastaria päälle. Muista vaihtaa laastari päivittäin ja huuhtele toistuvasti vedellä, niin tulehdusvaara pienenee.
Kyllähän näissä tee-se-itse -missioissa aina pieni epäonnistumisen mahdollisuus piilee, mutta itse koettasin ensisijaisesti mielummin tätä kuin lähden kunnallisen vastaanoton käytäville odottelemaan.