Ensinnäkin: Anteeksi.
...
Toiseksi, jne, muutama tarkennus:
- Tarpeeksi vakuuttava kuitenkin. Eri henkilöt, ei pornokaupoista.
- Olen aina kohtelias tuntemattomille puhelimessa - en kiroile, puhun selkeää kirjakieltä. Valitettavasti sanon mielestäsi vääriä asioita. Ei voi mitään.
- En isottele selkien takaa. Jokainen varmaankin käyttää suhteitaan hyväksi, jos niitä on.
Saat anteeksi, tosin vain ehdollisesti. Jos Tappara ei kauden neljännessäkään kohtaamisessa voita HIFKiä, niin perun koko jutun.
Herkkyyteni ymmärtänet, jos jätät välittämättä vituista ensimmäisessä vastauksessani ja sen sijaan luet sen asian tekstistäni.
Siellä missä mää olin töissä, tietokannoissa oleviin numeroihin ei soitettu kuin korkeintaan 2-3 vuodessa. Jokaista tutkimusta ei siis yritetä tehdä aina samoille henkilöille, ellei heitä erikseen pyydetty esimerkiksi internet-paneeliin.
Numerot tulivat automaattisesti ja sattumanvaraisesti järjestelmästä, eikä esimerkiksi keskeytynyt ja myöhemmin jatkettava haastattelu välttämättä tule enää samalle haastattelijalle*). Se, että sama henkilö soittaisi uudelleen, vastaisi lähinnä kahden peräkkäisen päävoiton saamista Lotossa. Siksi moinen "uhoaminen" ja haastattelijan käräjillä uhkailu on täysin turhaa.
Mihin siinä muutenkaan suhteita tarvitaan, jos kyseessä on markkinointi- tai mielipidetutkimus ja kieltäytymiseksi riittää "
Ei kiinnosta lainkaan, hyvää päivänjatkoa ja kuulemiin". Harva edes tietää kuinka suuri merkitys tilastoilla on yhteiskunnan päätöksenteossa.
Puhelinmyyjät ovatkin eri asia, mutta heitä varten on tuo Robinson-palvelu ja markkinointikielto. Kummassakin tapauksessa voi myös soittaa myynti- tai haastatteluyritykseen, jos soittaja ei kunnioita saamaansa vastausta.
*) Lievästi ketutti, jos olit jo parikymmentä minuuttia haastatellut ja muutamaa viimeistä taustakysymystä ennen haastateltavalta esimerkiksi loppui akku. Joku onnellinen soitti sitten uudelleen, kysyi pari kysymystä ja tienasi provikat. Varsinaisen työn tehnyt sai nuolla näppejään.