Tehdään ensin pieni pohjustus asiaan.
Olen opiskelija ja asun yksin kerrostaloasunnossa. Teen usein opiskeluihin liittyviä kotitöitä myöhään iltaan/yöhön luentojen jälkeen, kun deadlinet painaa päälle. Luennot alkavat yleensä aamulla aikaisintaan klo 10, melko usein siinä yhden maissa, ja tarkoitus on siis nukkua aamuisin ainakin yhdeksään, mutta usein tunnin pari myöhempäänkin.
Suoraan alapuolellani asuu nuori pariskunta jolla on koira, kysessä lienee silmämääräisesti arvioiden jackrussellinterrieri. Sunnuntaina pääsin nukkumaan helpottuneena klo 2, ja heräsin 4,5 tuntia myöhemmin (kuten niin monta kertaa aiemmin) säpsähtäen koiran hysteeriseen haukkumiseen. Tämä pariskunta lähtee ilmeisesti töihin silloin kuuden jälkeen, ilmeisesti sen johdosta koira elämöi. Haukunta kuuluu uskomattoman selvästi ja kimeästi, tuntuu aivan kuin koira olisi siinä korvan vieressä. Koira jatkoi tälläkin kertaa psykoottista haukkumista ja ulvomista noin kahdeksaan asti, eli mitään toivoa ei ollut saada uudestaan unenpäästä kiinni. Olin koko päivän uskomattoman väsynyt ja silmät vaan seisoi päässä koko ajan. Viime yönä pääsin jälleen nukkumaan vasta siinä yhden jälkeen, ja taas tuli karu herätys klo 6.30.
Vaikka se koira on elämöinyt koko syksyn ja talven (eli niin kauan kuin olen täällä asunut), niin nyt alkaa mennä kuppi nurin. Minä olen ikään kuin vankina omassa asunnossani, minä en voi tehdä muuta kuin herätä silloin 6.30 joka aamu. Ei auta vaikka kuinka jyskyttäisi lattiaa, eihän koirat siitä mitään tajua. Jos kyseessä olisi vaikka ihminen joka soittaisi musiikkia lujaa heti aamusta alkaen niin tässä ei olisi mitään ongelmaa, mutta miten tuollaisen koiran hiljentäisi? Kyllä, olen käynyt mielessäni läpi kaikki rotanmyrkyt ja muut vastaavat, mutta itselleni siitä vaan seuraisi harmia.
KYSYMYS: Onko kenelläkään kokemusta vastaavista tapauksista, eli voiko isännöitsijään ottaa yhteyttä ja toivoa jotain ratkaisua asiaan? Tukea luulisi löytyvän mm. kyseisen pariskunnan naapureista + muista joita koira häiritsee. Miten tällaisissa asioissa on yleensä menetelty?