Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 030 837
  • 47 224

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Rocco kirjoitti:
"Jos artikkelissa on mainittu kaksi eri nimitystä, esimerkiksi vimpeliläinen, vimpeläinen, edellinen on yleiskielinen, jälkimmäinen lähinnä paikalliseen käyttöön kuuluva nimitys."

Kun mainitsit, niin itsekin tein haun ja löytyi tuo sama lause ja meiansin postata perään. :)

Tästä tuli vaan mieleen se, että mikähän siinä on, että Karjalainen on kuitenkin oikein eikä Karjalalainen?
 

Rocco

Jäsen
avatar kirjoitti:
Tästä tuli vaan mieleen se, että mikähän siinä on, että Karjalainen on kuitenkin oikein eikä Karjalalainen?
Kuulemma siinä on se se että poistetaan se "turha" -la tai -lä välistä kun niitä tulisi muuten kaksi peräkkäin.

Karjalalainen -> Karjalainen.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Rocco kirjoitti:
Kuulemma siinä on se se että poistetaan se "turha" -la tai -lä välistä kun niitä tulisi muuten kaksi peräkkäin.

Karjalalainen -> Karjalainen.

Kuinkas sitten veli venäläisen kanssa..?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei tuo kyllä mikään kaikenkattava nyrkkisääntö ole. Jos jossain lukee kouvolainen, niin kyseessä on kirjoitusvirhe, tosin suht yleinen sellainen.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Everton kirjoitti:
Ei tuo kyllä mikään kaikenkattava nyrkkisääntö ole. Jos jossain lukee kouvolainen, niin kyseessä on kirjoitusvirhe, tosin suht yleinen sellainen.

Sensijaan Kouvolan naapurikunnasta kotoisin oleva voi kirjoittajasta tai puhujasta riippuen olla joko valkealainen tai valkealalainen. Ensinmainittua toki eniten käyttävät ko. paikkakunnan asukkaat itse.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
finnjewel kirjoitti:
Sensijaan Kouvolan naapurikunnasta kotoisin oleva voi kirjoittajasta tai puhujasta riippuen olla joko valkealainen tai valkealalainen. Ensinmainittua toki eniten käyttävät ko. paikkakunnan asukkaat itse.

Itse kyllä sanoisin, että valkealainen ei ole oikeaa suomenkieltä, vaan valkealalainen on ainoa oikea tässä tapauksessa, mutta olen ollut ennenkin väärässä ja tulen olemaan vastaisuudessakin.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Löytyykö Vaasasta mitään baaria joka näyttää canal+-pelejä?
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
avatar kirjoitti:
Itse kyllä sanoisin, että valkealainen ei ole oikeaa suomenkieltä, vaan valkealalainen on ainoa oikea tässä tapauksessa, mutta olen ollut ennenkin väärässä ja tulen olemaan vastaisuudessakin.

Sekä yksin- että kaksinkertaisen la-tavun käyttö on kieliopin mukaan sallittua melko monessa tapauksessa. Yleensä kuitenkin toinen näistä vakiintuu käyttöön.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
finnjewel kirjoitti:
Ensinmainittua toki eniten käyttävät ko. paikkakunnan asukkaat itse.

Kouvolan naapurikunnissa puhutaan kyllä niin omilla kielillä, etenkin Kuusaalla, ettei niistä ota pirukaan selvää. Valkealainen on toki tuttu muoto minullekin, vaikken itse sitä käyttäisikään. Googlefightissa se ottaa selkeästi turpiin pidemmältä muodolta.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Tietääkös joku Lappeenrannasta korjaamon jossa voisi korjauttaa oikuttelevan Webaston heti huomenaamuna? Puolilta päivin hilpasen kaupungista pois. Ajattelin että täällä L-rannassa voisi olla vähemmän ruuhkaa kun pääkaupungissa.
Auto EeKoo ei osannut auttaa, vaihtoivat siellä vain renkaita.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
mäkine kirjoitti:
Tietääkös joku Lappeenrannasta korjaamon jossa voisi korjauttaa oikuttelevan Webaston heti huomenaamuna? Puolilta päivin hilpasen kaupungista pois. Ajattelin että täällä L-rannassa voisi olla vähemmän ruuhkaa kun pääkaupungissa.
Auto EeKoo ei osannut auttaa, vaihtoivat siellä vain renkaita.
Kokeile vaikka tätä http://www.lprautosahko.fi/
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Onko Jatkoajassa joskus muinoin ollut käytössä hymiöt? Joskus ihmetyttää kun joissakin vanhoissa ketjuissa tulee vastaan ilmauksia kuten :confused:, mikä näyttää kovasti hymiötagilta.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Vintsukka kirjoitti:
Onko Jatkoajassa joskus muinoin ollut käytössä hymiöt? Joskus ihmetyttää kun joissakin vanhoissa ketjuissa tulee vastaan ilmauksia kuten :confused:, mikä näyttää kovasti hymiötagilta.

On ollut ja onneksi niistä on päästy eroon.

- tinke.80
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Kaivanto kirjoitti:
Ja lisäksi vielä "omenojen" on oikein.

Juu tuo on ihan totta. Hain vielä viidettä muotoa, mutta en heti löytänyt, kiitokset täsmennyksestä.

Suomen kieli on muutenkin erittäin mielenkiintoinen. Ymmärrän kyllä, miksi monet ulkomaalaiset pitää sitä todella vaikeana oppia.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Master God kirjoitti:
Damn! 7.11. seuraava vapaa aika. Kiitos kuitenkin vinkistä kovasti.

Sehän nyt eniten sylettää kun auto oli juuri 80' k huollossa ja pyysin että tarkastaisivat Webaston toiminnan. Kuulemma toimii niin kuin pitääkin. Vaan kun ei toimi ja nyt pitää taas viikkotolkulla odottaa jos vaikka vielä ennen joulua löytyisi jostain vapaa aika. Homot.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi toisista paikkakunnista käytetään ulkosijoja (adessiivi, ablatiivi ja allatiivi) ja toisista sisäsijoja (inessiivi, elatiivi ja illatiivi)? Esim. Tampereella - Helsingissä.

Joissakin tapauksissa molemmat ovat oikein, mutta merkitys on eri (esim. Vantaalla asuva voi pudota Vantaaseen, nykyisin kuulemma jotkut käyvät ihan tarkoituksellakin uimassa Vantaassa). Näissä tapauksissa ymmärrän, miksi sijamuotojen käyttö on se mikä on.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
seeyou@jäähalli kirjoitti:
Miksi toisista paikkakunnista käytetään ulkosijoja (adessiivi, ablatiivi ja allatiivi) ja toisista sisäsijoja (inessiivi, elatiivi ja illatiivi)? Esim. Tampereella - Helsingissä.

Johtuu paikkakuntien todellisista,niin historiallisista kuin nykyisistäkin eroista, onhan siinäkin eroa onko kuseLLA vai kuseSSA!
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Kilgore Trout kirjoitti:
Johtuu paikkakuntien todellisista,niin historiallisista kuin nykyisistäkin eroista, onhan siinäkin eroa onko kuseLLA vai kuseSSA!

Varmaan joo. Itselläni oli aika noloa aikanaan intissä, kun olen kotoisin TaipalsaareLTA ja sitten jostain syystä meinasin monta kertaa sanoa, että tupakaverini on SaareSTA vaikka se toki myös on SaareLTA. Ihme juttu, että tuossa tuli jo viba, vaikka itse oli täysin samapäätteiseltä paikkakunnalta kotoisin :D
 

Romppanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Jokerit, Inter Milan, RoPS
avatar kirjoitti:
Varmaan joo. Itselläni oli aika noloa aikanaan intissä, kun olen kotoisin TaipalsaareLTA ja sitten jostain syystä meinasin monta kertaa sanoa, että tupakaverini on SaareSTA vaikka se toki myös on SaareLTA. Ihme juttu, että tuossa tuli jo viba, vaikka itse oli täysin samapäätteiseltä paikkakunnalta kotoisin :D

Alatornio - Tornio - Ylitornio
Alatorniosta - Torniosta - Ylitorniolta

Näin se on, mutta miksi?
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Romppanen kirjoitti:
Alatornio - Tornio - Ylitornio
Alatorniosta - Torniosta - Ylitorniolta

Näin se on, mutta miksi?
Joskus olen kuullut, että epäselvissä tapauksissa käytetään paikallisten käyttämää muotoa. Ilmeisesti torniolaisilla ja ylitorniolaisilla on erilainen näkemys taivutuksesta. Tokkopa tuohon mitään sen järjellisempää selitystä on.

Mielenkiintoinen tässä mielessä on Kempele. Salkkareissa ja yleisemminkin Etelä-Suomessa käytetään muotoa Kempeleellä, vaikka oikea muoto on Kempeleessä. Itselleni tämä selvisi vasta muuttamalla Kempeleeseen.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
avatar kirjoitti:
olen kotoisin TaipalsaareLTA ja sitten jostain syystä meinasin monta kertaa sanoa, että tupakaverini on SaareSTA vaikka se toki myös on SaareLTA.
Ja toisaalta sitten pietarsaarelaiset vastaavasti ovat Pietarsaaresta.

Yllättävän moni sanoisi meidän olevan kotoisen Taipalsaaresta, mikä kuulostaa paikkakuntalaisesta aivan älyttömän typerästä. Eikun typerältä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jamina kirjoitti:
Mihin suuntaan kelloja siirretään sunnuntaina?
Aina sinne kesään päin, eli tässä tapauksessa taaksepäin, ja keväällä sitten eteenpäin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös