Muovimatto
Miksi suurimmassa osassa vuokra-asuntoja käytetään lattiapinnoitteena muovimattoa? Ymmärrän, että tämä on viimekädessä taloudellinen seikka, mutta muutamia huomioita:
- Halpis muovimatto on pehmeää, se reikiintyy ja siihen tulee helposti painaumia.
- Halpis muovimatto on huokoista ja imee sisäänsä helposti väriä, jota on mahdotonta puhdistaa.
- Halpis muovimatto ei ole esteettisesti kovinkaan miellyttävää, varsinkaan värjäytyessään.
+ Halpis muovimatto on lämmin ja kestää hyvin kosteutta.
(Halpis muovimatolla tarkoitan tässä yhteydessä sitä vaaleanharmaata perusmattoa, jota löytyy kaikkialta.)
Muovimatto voi olla halvin asennettava lattiamateriaali, mutta onko se sitä pitkällä aikavälillä? Itse olen käsittänyt, että muovimattoja joudutaan uusimaan erittäin usein, esim. pahojen värjäytymien takia. Itse matto on materiaalina halpa, mutta maton asentamisessa aiheutuu melkoisesti kuluja. Tietääkseni saatavilla on myös parempilaatuisia mattoja, mutta miksei niitä käytetä missään? Onko kyseessä vuokranantajien juoni, jolla lattia voidaan uusia vuokralaisen kustannuksella tasaisin väliajoin?