Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 964 720
  • 47 166

axe

Jäsen
Mistä termi maitojuna on lähtöisin? Jokainen tällä palstalla ymmärtää sanan merkityksen jääkiekkokeskustelussa, mutta sanan tausta kiinnostaa. Tietääkö joku vai odotellaanko @Everton vastausta joskus vuonna 2040?

Wikipedia tietää että armeijalähtöinen. Maitojuna oli ihan fyysinen huoltojuna.

"Maitojunalla palaaminen tarkoitti sotilasslangissa sitä, että upseerioppilas oli joutunut keskeyttämään opintonsa ja palaamaan epäonnistuneena ja upseerikokelaaksi ylentämättömänä alikersanttina takaisin perusyksikköönsä."
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Wikipedia tietää että armeijalähtöinen. Maitojuna oli ihan fyysinen huoltojuna.

"Maitojunalla palaaminen tarkoitti sotilasslangissa sitä, että upseerioppilas oli joutunut keskeyttämään opintonsa ja palaamaan epäonnistuneena ja upseerikokelaaksi ylentämättömänä alikersanttina takaisin perusyksikköönsä."
Ja Radio Novan sivulla tuosta myös kerrotaan. Sieltä löytyy lisämainintana tällaista: Sanonta on saanut alkunsa RUK:sta, josta todistuksetta jääneet oppilaat lähetettiin joukko-osastoihinsa päättäjäispäivänä jollakin varhaisella aamujunalla.
 

ace

Jäsen
Mistä termi maitojuna on lähtöisin? Jokainen tällä palstalla ymmärtää sanan merkityksen jääkiekkokeskustelussa, mutta sanan tausta kiinnostaa. Tietääkö joku vai odotellaanko @Everton vastausta joskus vuonna 2040?
Hienoa että sait vastauksesi kysymykseesi, itse käytän aasinsiltaa kysellen että milloin @Everton jatkaa urakkaansa? Fanit odottaa.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Hienoa että sait vastauksesi kysymykseesi, itse käytän aasinsiltaa kysellen että milloin @Everton jatkaa urakkaansa? Fanit odottaa.

Olen hairahtanut kaikenmaailman visailuttamisten maailmaan, mutta ei tätä projektia ole missään nimessä haudattu.

Itse asiassa, kun kävin tässä kertana eräänä lääkärintarkastuksessa, niin hän kysyi harrastuksistani. Kerroin sitten tästä sekalaisten kysymysten ketjusta ja siihen liittyvästä hankkeesta. Lääkäri katsoi paperiaan, nosti sitten katseensa hitaasti minuun ja totesi lakonisella äänellä "että kannattaa varmaan sitten pikkuhiljaa alkaa kiristämään tahtia".

Että koitanpa skarpata, vaikka en ihan varma olekaan, voiko faneista puhua monikossa.
 

Zen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos puhelimella netin käyttö on kuukaudessa 100gt niin mitä se suunilleen tarkoittaa tunneissa? A) jos katsoo pelkästään Youtubea? B) Jos kuuntelee pelkästään musiikkia?
 

Duke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Oulun Kärpät, ManU, AC Oulu
Päivääkään en ole saksaa opiskellut, mutta jos Straussin Feuerfest on Tulenkestävä, niin onko silloin Hammerfest kaupunkina vasarankestävä ja Tammerfest Tampereen kestävä?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jos puhelimella netin käyttö on kuukaudessa 100gt niin mitä se suunilleen tarkoittaa tunneissa? A) jos katsoo pelkästään Youtubea? B) Jos kuuntelee pelkästään musiikkia?

A) riippuu aika paljon siitä, millä laadulla videota katsoo. Youtubea ei ehkä katsella ainakaan minään Full HD:nä, joten normaalempia videolaatuja katselet 100gt:llä noin 50-100 tuntia.
B) riippuu jonkun verran siitä, millä laadulla musiikkia kuuntelee. Joka tapauksessa huomattavasti enemmän kuin videoita. Esimerkiksi Spotify voi olla sulla käytössä 24/7 eikä silti pitäisi vielä paukkua 100gt:n kuukausiraja rikki.

Lisätietoja ja esimerkkejä:


Ehkä kannattaa kuitenkin muistaa se, että taustalla tapahtuu luultavasti koko ajan jotain. Eli vaikka luulisit vain katsovasi videota tai kuuntelevasi musaa, niin puhelin päivittää, ottaa yhteyttä johonkin, tai pyörittää jotain taustaohjelmaa itsekseen, mikä kuluttaa tuota kiintiötä sekin.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Päivääkään en ole saksaa opiskellut, mutta jos Straussin Feuerfest on Tulenkestävä, niin onko silloin Hammerfest kaupunkina vasarankestävä ja Tammerfest Tampereen kestävä?
Google tietää (ja minä) Hammerfest on kivenkova. Paitsi jos puhutaan Norjan Hammerfestista. Siellä sitten juhlitaan vasaroita.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Päivääkään en ole saksaa opiskellut, mutta jos Straussin Feuerfest on Tulenkestävä, niin onko silloin Hammerfest kaupunkina vasarankestävä ja Tammerfest Tampereen kestävä?

Mä opiskelin saksaa muutaman viikon ajan. Sitten opettaja sanoi, että eiköhän se ole parempi nyt vaan lopettaa jo tässä vaiheessa. Ich bin dagegen jäi siitä keskustelusta mieleen.

Mutta onneksi on suomalainen tuttava, joka on asunut Saksassa koko ikänsä. Tuo fest on yksittäisenä sanana enemmänkin luja, kova tai vahva. Mutta yhdyssanassa sitä voidaan käyttää monessa eri merkityksessä. Esimerkkinä mainitsi vastaavan suomalaisen sanan kivenkova, mikä siis tarkoittaisi sekin kestävää.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Onko Rainbowin (Richie Blackmore's) Run With the Wolf-kappaleesta tiedossa olevaa livetallennetta? Sellaista missä laulaa Ronnie James Dio.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olen yrittänyt saada banaanikärpäsiä satimeen kaikenlaisilla syöteillä; etikalla, sokeriliemellä, hedelmäpaloilla sekä kärpäspapereilla, mutta ei niitä kiinnosta ansat vaan pörräävät luurin ja läppärin näytöillä, sieraimissa ja paljaalla iholla.
Mitä muuta? Kunnon sumutus Raidilla? Ovatko edes b-kärpäsiä ollenkaan?
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Olen yrittänyt saada banaanikärpäsiä satimeen kaikenlaisilla syöteillä; etikalla, sokeriliemellä, hedelmäpaloilla sekä kärpäspapereilla, mutta ei niitä kiinnosta ansat vaan pörräävät luurin ja läppärin näytöillä, sieraimissa ja paljaalla iholla.
Mitä muuta? Kunnon sumutus Raidilla? Ovatko edes b-kärpäsiä ollenkaan?
Olutta lasiin, ainakin itselläni joskus aikanaan toimi. Hukkuivat kännipäissään.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla on kaksi sekalaista kysymystä:
1) Muistanko oikein, että HIFK sai Liigalta sakot, koska laittoi peliin (TPS:ää vastaan?) puolet pelaajistaan junnuja, koska Liigan otteluohjelma oli europelien takia tähden vaikea? Tähän kai liittyi myös se, ettei vastapuolen joukkue (TPS?) suostunut ottelun siirtoon.

2) Nyt pari joukkuetta harrasti tyhjennysmyyntejä ja peluuttaa maksavalle yleisölle junnuja. Jos HIFK sai sakot junnujen peluuttamisesta, eikö tasapuolisuuden vuoksi myös näitä tyhjennysmyyntejä tehneitä joukkueita tulisi sakottaa? (Siis joka pelistä?)
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Onko Rainbowin (Richie Blackmore's) Run With the Wolf-kappaleesta tiedossa olevaa livetallennetta? Sellaista missä laulaa Ronnie James Dio.
Nyt osui omaan osaamisalueeseen koska Rainbow/Dio/Deep Purple ym ovat olleet jo 40 vuotta kovassa kuuntelussa. Tuo biisihän oli Rising levyllä ja kappaleista vain Stargazer, Do you close your eyes ja A Light in a black pääsivät soittolistoille live keikoilla. Itse asiassa olen lähes varma ettei tuota ole soitettu missään vaiheessa livenä, ainakaan missään isommassa konsertissa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Piti vielä tarkistaa Dion oma ura ja ei, yhdelläkään keikalla ei tuota vedetty, vaikka aika paljon lauloi Rainbown/Black sabbathin ja Deep purplen biisejä.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Nyt osui omaan osaamisalueeseen koska Rainbow/Dio/Deep Purple ym ovat olleet jo 40 vuotta kovassa kuuntelussa. Tuo biisihän oli Rising levyllä ja kappaleista vain Stargazer, Do you close your eyes ja A Light in a black pääsivät soittolistoille live keikoilla. Itse asiassa olen lähes varma ettei tuota ole soitettu missään vaiheessa livenä, ainakaan missään isommassa konsertissa.

On muuten tajuttoman kova levy!
 

axe

Jäsen
Mulla on kaksi sekalaista kysymystä:
1) Muistanko oikein, että HIFK sai Liigalta sakot, koska laittoi peliin (TPS:ää vastaan?) puolet pelaajistaan junnuja, koska Liigan otteluohjelma oli europelien takia tähden vaikea? Tähän kai liittyi myös se, ettei vastapuolen joukkue (TPS?) suostunut ottelun siirtoon.

2) Nyt pari joukkuetta harrasti tyhjennysmyyntejä ja peluuttaa maksavalle yleisölle junnuja. Jos HIFK sai sakot junnujen peluuttamisesta, eikö tasapuolisuuden vuoksi myös näitä tyhjennysmyyntejä tehneitä joukkueita tulisi sakottaa? (Siis joka pelistä?)
Niin ne asiat muuttuu. Se oli 24 vuotta sitten ja Urpo Helkovaara kovin närkästynyt, kun liigapelit pitäisi olla joukkueelle ykkösprioriteetti eikä mikään EHL:n välieräpeli. IFK:lla oli 14 kenttäpelaajaa, joista suurin osa junnuja. En löytänyt sakoista mitään mutta liigahallituksen käsittelyyn Helkovaara asian ainakin vei.

Mutta sitten taas viisi vuotta sitten JYP pelasi CHL-voittofinaalinsa alla IFK:ta vastaan kokoonpanolla, jossa oli vain kolme vakiokokoonpanon miestä ja hävisi 0-6. Ainoa jälkiseuraamus oli CHL-mestaruus.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Valitettavan tavallinen tarina. Mitä seuraavaksi?

Eläkkeellä olevalla tädilläni on kaksi asuntoa, oma kotinsa, sekä sijoitusasunto, joka on vuokralla. Vuokralaisena on ollut kuutisen vuotta sama henkilö, joka on maksanut aiemmin vuokransa täsmällisesti. Loppukeväästä asiaan tuli muutos ja maksut loppuivat kuin seinään. Yhteydenottoihin ei vastattu ja edessä oli vuokrasopimuksen purku. Irtisanominen tehtiin ja virallisten pykälien mukaan vuokralaisen olisi pitänyt lähteä asunnosta lokakuun loppuun mennessä, mutta todistettavasti hän on hengissä ja asuu edelleen tuossa asunnossa, eikä vastaa edelleenkään yhteydenottoihin.

Hyväntahtoisena vanhanajan rouvashenkilönä tätini oli halunnut antaa tälle kaverille mahdollisuuden. Hänen toimeentulonsa koostuu kuitenkin eläkkeestä ja tuosta vuokrasta, joten mitta on hänelläkin täyttynyt, kun alkaa omatkin laskut jäädä maksukyvyttömyyden takia maksamatta, kun sukanvarsi on alkanut ehtyä ja maksussa on normi elämänmenojen rinnalla, myös tuon toisen asunnon vastikemaksu, johon hän ei saa sovittua katetta.

Osaisko joku kertoa, mikä olisi seuraava, toivottavasti ratkaiseva siirto, että kiekko saataisiin maaliin mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti? Ikäviä asioita nämä ja valitettavan arkipäiväisinä, mutta todellisuuden tajuaa vasta kun itse joutuu tällaisen "mahdottomuuden" eteen. Kadullekaan ei "kai" voi marssittaa nahkaliivisten setien avustamana? Itse en tällaisesta byrokratiasta ymmärrä tuon taivaallista, joten ajattelin kääntyä internetin auttavan maailman puoleen...
Vihdoinkin maali häämöttää, kun lopulta oikeudenpäätös asialle saatiin ja näin ollen prosessi alkaa olla niin sanotusti voiton puolella. Toki perintärahat jäänevät valitettavasti saamatta (ainakin tällä haavaa), mutta ulosottomies, poliisi ja lukkoseppä saapuvat keskiviikkona kello 10 ja ohjaavat tämän ihmissyövän uusiin maisemiin. Nyt jännittää lähinnä tuo kämpän kunto ja tulevan "remontin" suuruus...
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ketjuun ei ole tullut uusia kysymyksiä pariin viikkoon, joten sepä on sitten vissiin hyvä sauma kaivella kysymyksiä maaliskuulta 2009.

Käppyröiden piirtäminen

Pitäisi saada aikaan kuvioita, joissa menee useita käppyröitä, mutta niiden Y-akselit ovat eri suuruiset. Saako tämän aikaan Excelillä, jollain muulla Office-ohjelmalla tai onko olemassa ilmaista ohjelmaa, jolla tämä saadaan tehtyä kätevämmin?

Excelillähän onnistuu melkeinpä kaikki, jos sitä vaan osaa käyttää. Itse olen aika tumpelo, mutta onneksi internetistä löytyy aika seikkaperäisiäkin ohjeita. Jos ymmärsin käppyräsuunnitelmasi oikein, niin tästä ohjeesta voisi olla apua: Toisen y-akselin lisääminen Excel-kaavioon (2017 päivitetty ohje)
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: ace

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Otetaas tästä kaksi kärpästä yhdellä iskulla:

Laakamato on eksynyt Helsinkiin ja ottaa viinaa(löydettävissä kaikkialta missä äidit peittävät lastensa silmät ja juoksevat karkuun...).

Mihin baariin tälläinen ketku itsensä sijaitsee että sillä olisi hauskaa?
Discot ja muut kermaperseily paikat voi unohtaa heti. Ei mitään räkälöitä kuitenkaan, joku raja mullekkin. Rokki tms saisi soida ja rento meininki toiveena.
Neuvokaa hippia kun se on eksynyt kyliltä kirkolle eikä tajua...

Molly Malone's

Muinainen kantapaikkani tzzadin ytimessä, irkkuherkku Molly Malone's, on siitä mesta paikka, että livemusaa on joka ilta tarjolla. Vakkaribändejä siellä on pyöriny muutamia jo usean vuoden ajan (mm. Boner, Jägermaestro, Mister Coil jne.), mutta tällä viikolla lauteilla renkuttaa Electric Shock. Pitkästä aikaa ajattelin viikonvaihteessa mennä Mollyyn pönöttämään ja ajattelin kysäistä, josko joku palstakollega tietäisi sanoa jotain tästä tämän viikon livebändistä, millaista settiä vetää ja onko ns. HIFK-tasoa vai ihan kuunneltava?

Perkule kun ruottalainen Alive Band on lopettanu Mollyssa soittamisen...

Cemetary Gates lähtee rohkeasti kokeilemaan empiirisesti, että millaista musaa Molly Malone'sissa nykyään soi. Ja noukkii eksyneen näköisen maalaishippi Laakamadon jostain aseman penkin alta mukaansa.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mites tuo kellojen siirto vaikuttaa nyt tuohon formuloiden alkuun? Kuka osaa sanoa?

Nimim: Monelta jätän heräämättä?

Ilmoitettu alkamisaika on ollut se, paljonko kello silloin on. Siis olettaen, että olet katsonut suomalaisen tv-lähetyksen alkamisajan jostain, etkä mitään paikallista alkamisaikaa (koska kaikissa maissa ei kellon viisareita käännellä).

Kellojahan siirretään muistaakseni aina kello 4.00 ja kun syksystä on ollut kyse, niin tunnilla taaksepäin. Jos lähetys on ilmoitettu alkavaksi esimerkiksi kello 2.00 niin menet vaan sen kellonajan mukaan mikä oli silloin, kun olit menossa nukkumaan. Jos taas 6.00 tai myöhemmin, niin sitten joudut huomioimaan kellon siirtämisen vaikutuksen.

Mutta onkohan mulla aivot jumissa, vai onko niin, että kellonajasta 3.00 tai 4.00 ei voikaan ihan varmuudella tietää, että tarkoitetaanko sillä aikaa ennen vai jälkeen kellon siirtämisen? Kun nuo kellonajathan tulevat tapahtumaan saman yön aikana kahdesti.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tämmöne ongelma olisi että, mulla pöytälamppu jossa tuommoinen adapteri (?) mukana, eli ei pelkkä pistoke vaan tommonen saatanan iso molo ja pistoke samassa. Tässä kuva suht samantapasesta tapauksesta

http://www.logic3.com/_images/products/300/292-1.jpg

Se adapteri (onko ees oikea sana tolle mollukalle) on nyt iha vitun kuuma. Ei se ennen ollut, oon nyt muuttanut kuukausi sitten jo toi lamppu on alottanut vittuilun vasta täällä uudessa kämpässä. Eli vanhassa asunnossa lamppu toimi eikä adapteri kuumentunut ja nyt kuumenee, missä vika? Ugh vaikeaa kännissä näitä selittää. Meen kohta nukkuun ja koko talo palaa.

Nyt ei kyllä enää vanhaa kuvaa löytynyt. Kuvauksesi perusteella tekisi mieli veikata, että kyseessä on halogeenilamppu ja sen muuntaja, jotka kyllä taitavat tupata kuumenemaan. Kai nuo pitäisi olla ihan turvallisia, mutta ehkä olisi ollut varminta vetää töpseli seinästä ainakin silloin kun ei käytä lamppua. Luultavasti sulla ei kuitenkaan ole enää tuota lamppua käytössä, mutta toivottavasti talokaan ei palanut.

Erikoista kyllä, jos muuntaja ei kuumentunut aiemmin. Samaa sähköä kummankin kämpän rasiasta olisi kuitenkin pitänyt tulla, eli vaihtoehdot ovat ehkä:
a) kuumeni aiemminkin samalla tavalla, mutta et vaan ollut kiinnittänyt asiaan huomiota
b) olet valaisimeen lampun ja se vaikuttaa asiaan jollain tavalla
c) jotain on rikki tai menossa rikki
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tuonne Hakametsässä pelattavaan Venäjä-peliin ajattelin ostaa lippuja. Onko kenelläkään tietoa kumpaan päätyyn Suomi hyökkää 1. ja 3. erässä? Eli kummasta päädystä kannattaa ostaa liput?

Katoppas itse minua paremmin Hakametsän hallin tuntevana että selviäisikö asia tästä pätkästä:





ps. Suomi voitti 4-2. Suomen maalit tekivät Kalle Kerman, Toni Kähkönen ja Hannes Hyvönen (2). Hyvä Suomi! Eikä ollut edes Kermanin maajoukkueuran ainoa maali.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös