Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 965 788
  • 47 166

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Onko joku järkännyt rippijuhlia viime aikoina? Äitini kuumottelee että pitäisi keksiä mitä siellä tarjotaan, mutta antoi onneksi vinkin, että kannattaa kysyä teiniltä itseltään. Tuli mieleen että hankin sinne esim. kotipitsasta (tai halvemmasta versiosta) joku 10-15 erilaista pitsaa eli pitsapuffetti (varmasti teinilleni kelpaisi) ja sitten tietenkin jotain makeaa (kakku on aika tylsä, pitää kysyä tyttäreltä).

Eihän tuossa ongelmaa olisi sinänsä jos olisi joku jakamassa kustannuksia mutta kun ei ole. Lapsen äiti ei kuulu kirkkoon (tai siis varmaan kuuluu mutta ei kristilliseen enää) eikä varmasti maksa senttiäkään mistään, joten kaikki minun pussistani. Ripari maksaa, juhlatila maksaa ja kaikki vittu maksaa. Pitäisi yrittää keksiä miten pääsee suht halvalla, mutta kuitenkin siten että pitkämatkalaiset (käytännössä kaikki sukulaiset molemmin puolin) saavat kuitenkin sen verran evästä, että jaksavat ajella kotiin.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Onko joku järkännyt rippijuhlia viime aikoina?
Ihan viime aikoina en ole mutta jaan silti ajatuksiani... Itse tehty on usein halvempi kuin ulkoa ostettu. Siitä lähdettiin (minut kyllä tunnette ja mentaliteettini).

Minä en tiedä miten hyviä te olette keittiössä. Jos jotenkin osaatte siellä olla ja tehdä perusruokia niin. Tehkää iso annos lihapullia. Niiden kanssa sitten pari-kolme salaattia. Esim. vihersalaatti (salaattia, tomaattia, kurkkua ja paprikaa, viinirypäleitä yms) ja kaupasta jokin kastike, Kinkku-pastasalaatti, hedelmäinen juustosalaatti tai meetvursti-salaatti
Netistä löytyy kyllä salaatteja ja niitä voi aina muokata oman mielen mukaan. Tietenkin jos vain ehditte keittää niin perunat keitettynä ja vihanneslisäke esim. porkkanoista, kukka/parsakaalista. Ja sitten nopeasti ruskeakastike lihapullille ja potuille.

Ja voihan sitä lähteä sille linjalle että teette yhdessä monta suolaista piirakkaa ja jotain makeaa. Kaupasta löytyy piirakkapohjia ja täytteet voi päättää itse. Netti auttaa tuossakin...



Pitsabuffan heikko kohta on se että pitsa jäähtyy melko nopeasti ja sitten jokaisen pitää lämmittää lätkät uudelleen mikrossa tms. että saa lämmintä pitsaa. Tämä siis omien kokemusten perusteella...
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minulla on vakiintunut noin 2 km lenkki, jonka kävelen koiran kanssa.
Lenkillä on korkeuseroa noin 30 metriä.
Alkupuolisko on alamäkeä.
Reitin loppupuoliskon nousuosuudella on kaksi samanmittaista reittivaihtoa, joko yhden loivan 300 m yhtämittaisen nousun tai kaksi lyhyttä jyrkkää nousua sisältävä vaihtoehto.
Minkä takia tuo pitkän loivan nousun reitti tuntuu aina raskaammalta kuin kahden jyrkän nousun reitti?
Oma kunto on välttävä/tyydyttävä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
jos näppäilee pankkikortin koodin automaatilla riittävän monta kertaa väärin, menee kortti lukkoon. Aukeaako se jonkun ajan kuluttua itsestään, saako sen auki esim. verkkopankin kautta vai onko kortti suoraan lopullisesti entinen? Äidin puolesta kyselen nordean kortista.
 

Glove

Jäsen
Minulla on vakiintunut noin 2 km lenkki, jonka kävelen koiran kanssa.
Lenkillä on korkeuseroa noin 30 metriä.
Alkupuolisko on alamäkeä.
Reitin loppupuoliskon nousuosuudella on kaksi samanmittaista reittivaihtoa, joko yhden loivan 300 m yhtämittaisen nousun tai kaksi lyhyttä jyrkkää nousua sisältävä vaihtoehto.
Minkä takia tuo pitkän loivan nousun reitti tuntuu aina raskaammalta kuin kahden jyrkän nousun reitti?
Oma kunto on välttävä/tyydyttävä.
Jyrkempien nousujen rasitus on kestoltaan lyhyempi ja niiden välillä saat palautusaikaa, mutta loivemmassa nousussa pitää työskennellä kohonneella teholla pitemmän aikaa.
 

Timppa73

Jäsen
jos näppäilee pankkikortin koodin automaatilla riittävän monta kertaa väärin, menee kortti lukkoon. Aukeaako se jonkun ajan kuluttua itsestään, saako sen auki esim. verkkopankin kautta vai onko kortti suoraan lopullisesti entinen? Äidin puolesta kyselen nordean kortista.
Ainakin OP korttini oli lukossa kunnes sen konttorilla kävin avaamassa. Ja tarvitsi viralliset voimassaolevat henkkarit tunnistautumiseen, ajokortti ei riittänyt.
Hakkasin korttini lukkoon kaupan kassalla, kun olin niin varma että tunnuslukuni on jotain muuta kun se oikeasti oli.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Ainakin OP korttini oli lukossa kunnes sen konttorilla kävin avaamassa. Ja tarvitsi viralliset voimassaolevat henkkarit tunnistautumiseen, ajokortti ei riittänyt.
Hakkasin korttini lukkoon kaupan kassalla, kun olin niin varma että tunnuslukuni on jotain muuta kun se oikeasti oli.
OP:lla saa ainakin op.fi:ssä tarkistettua pin koodin, mobiilissa ei tainnut vielä olla.
 

Warthog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Missä baarissa Vilnassa voi tänään seurata Suomi-Itävalta jääkiekko-ottelun? 7 fridays ei kuulemma ainakaan näytä kiakkoo ollenkaan. Auttakee
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Onko ysärin kiekkokorteilla enää mitään virkaa? En nyt jaksa erotella, löytyykö tuolta jotain Lemijöötä enemmänkin, vaan noin yleisellä tasolla. Löytyykö jotain keräilijöitä helpostikin?
 

Timppa73

Jäsen
Onko ysärin kiekkokorteilla enää mitään virkaa? En nyt jaksa erotella, löytyykö tuolta jotain Lemijöötä enemmänkin, vaan noin yleisellä tasolla. Löytyykö jotain keräilijöitä helpostikin?
Huuto tai Tori, muuten lienee jokin kansainvälinen vastaava saitti. Itse kaivaisin tutut nimet ja etsisin hinnat beckettin sivuston hinnastosta ja sillä saisi suuntaa mihin hintaan laittaisin esim 20 kortin settinä huudettavaksi.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Miksi kutsutaan sitä ilmiötä, kun on oppinut uuden asian ja hetken päästä uskoo osaavan sen suvereenisti, mutta tosiasiallisesti näin ei ole, vaan saattaa tehdä aivan karmaisevan "tyhmiä" virheitä?

Tälläkin oli jonkun henkilön mukaan nimetty nimi.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Miksi kutsutaan sitä ilmiötä, kun on oppinut uuden asian ja hetken päästä uskoo osaavan sen suvereenisti, mutta tosiasiallisesti näin ei ole, vaan saattaa tehdä aivan karmaisevan "tyhmiä" virheitä?

Tälläkin oli jonkun henkilön mukaan nimetty nimi.

Mahdatko tarkoittaa Mandelan vaikutusta? Käytetään yleensä siinä, että luulee tietävänsä/osaavansa jonkun asian paremmin kuin muut, esimerkkinä voisi olla vaikkapa se, että lähes kaikki ovat omasta mielestään keskivertoa parempia autoilijoita.
 

axe

Jäsen
Eeei ku Mandela-juttu on se, että iso määrä ihmisiä uskoo väärään totuuteen, sellainen kimppaharha. Ei siis mitään Trumpismin tai jonkun-denialismin väärää totuutta, vaan sellaista arkisempaa tai yksityiskohtaisempaa. Nimikin tulee juuri siitä, että on tai oli olemassa yleinen käsitys että Nelson Mandela kuoli vankilassa, vaikka eipä tuo siellä vielä kuollutkaan.

Dunning-Kruger on sitten ns. ylivertaisuusvinouma, mutta osuukohan sekään ihan tuohon alkuperäisen kysymyksen tarkoitukseen.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eeei ku Mandela-juttu on se, että iso määrä ihmisiä uskoo väärään totuuteen, sellainen kimppaharha.

Esitin siis omalla viestilläni todennäköisesti rehellisen esimerkin Mandela-harhasta ihan käytössä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Onko enää ihmisiä, jotka aamulla töihin lähtiessä suutelee kananmunaa ja kopauttaa puolisoaan lusikalla päähän?
Parempi kai tuokin kuin että herättyään panisi koiraansa ja käyttäisi vaimoaan ulkona pissalla.
Toki, jotenkin en suuresti epäile, etteikö tuollainenkin olisi mahdollista - vaimolta korkeintaan kysyttäisiin, millainen kaulapanta tänään.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tai että panisi vaimoaan vuoden jokaisena päivänä, mutta koira viedään pissalle vain kahdesti vuodessa.
Ootsä vakoillu mua?
Meillä kyllä koira(t) käy(vät) joka päivä pissalla, mutta vaimon kanssa harrastan seksiä vain kesällä ja talvella.
 

redpecka

Jäsen
Parempi kai tuokin kuin että herättyään panisi koiraansa ja käyttäisi vaimoaan ulkona pissalla.
Toki, jotenkin en suuresti epäile, etteikö tuollainenkin olisi mahdollista - vaimolta korkeintaan kysyttäisiin, millainen kaulapanta tänään.
Mutta tarkoitin, että vieläkö on elossa jotain 1800-luvulla syntyneitä, jotka syövät aamukananmunansa lusikalla? Minä kun en ole syönyt sitten kun kasarilla lapsuuden kodistani pois pääsin. Vaimon päähänkopauttaminen on siis toissijainen linja tässä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Mutta tarkoitin, että vieläkö on elossa jotain 1800-luvulla syntyneitä, jotka syövät aamukananmunansa lusikalla? Minä kun en ole syönyt sitten kun kasarilla lapsuuden kodistani pois pääsin. Vaimon päähänkopauttaminen on siis toissijainen linja tässä.
Jaahas... tuskin muistan aikaa ennen Kekkosta... syntyi v. 1900...

...ja voi sua poloista, eikö oo tullut yhtään nälkä?
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Pienkonekorjausasiaa. Jonsered -moottorisahan ketjujarrukahvan varsi katkesi ketjulukon mekanismin puolelta ja nythän sitten ketju pyörii vapaana. Voihan sitä sahaa toki käyttää, mutta on vähän vaarallista hommaa. Kahva itsessään ei näytä maksavan kuin kolmisen kymppiä (vaihto huoltoliikkeessä vähintään satasen), mutta miten vaikea tuollainen on vaihtaa itse?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös