Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 969 106
  • 47 166

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Mulla on naispuolinen kroatialainen kaveri, jonka etunimi on Hrvojka, eli about käännettynä ”kroatialainen”.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jalmari Finne kuuluu kanssa ehkä tähän, vaikka suomalainen onkin, mutta sukunimi ruotsalainen (ja silti suomalainen).
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Ruotsissa esim. Norrman, Dansk ja Svensk.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Osaako joku kertoa, että miksi Outlook palauttaa tämän tästä, mun vaivalla poistamatta viestit takaisin. Eilen poistin yli 400 turhaa viestiä ja nyt kun kävin katsomassa, niin eiköhän nuo kaikki saatanat ole sinne takaisin palautuneet. Ja tämä on ollut todella yleistä.
 

Glove

Jäsen
Osaako joku kertoa, että miksi Outlook palauttaa tämän tästä, mun vaivalla poistamatta viestit takaisin. Eilen poistin yli 400 turhaa viestiä ja nyt kun kävin katsomassa, niin eiköhän nuo kaikki saatanat ole sinne takaisin palautuneet. Ja tämä on ollut todella yleistä.
Löytyiskö tästä apua?

 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
French tulee ainakin mieleen. Dawn ensimmäisenä, mutta on jo kuuluisia Ranskiksiakin aika liuta:

E: Ja varmaan myös Scott kelpaa.

Mark Cuban on myös käsittääkseni ihan virallinen syntymänimi.

Johnny Dutch on yhdysvaltalainen maajoukkuetason aitajuoksija.

Dane-sukunimisiä on jenkeissä jonkun verran, esimerkiksi näyttelijä Eric Dane.

Wales-sukunimisiä on kanssa eri maissa, esimerkiksi vaikka skottifutaaja Gary Wales tai Wikipedian perustajiin kuulunut Jimmy Wales.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Moto

Glove

Jäsen
Aloin yksi päivä miettimään että suomenkielisissä sukunimissä olen törmännyt Eemeli Suomeen, Arttu Ruotsalaiseen, Johannes Virolaiseen, Sami Venäläiseen, Jerry Turkulaiseen, Mika Norjaan, Jani Tanskaan ja tunnen vielä yhden Saksalan.

Onko muissa kielissä tällaisia muihin maihin ja ylipäätään maiden nimiin viittaavia sukunimiä olemassa?
Lisätään vaikka Josh Holland ja Arthur German.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Kun meidän K-kaupassa kukkakaali maksaa 2,80/kg, niin mitä ne maajussit aina hinnoista valittaa.
Kai ne saa tuosta ainakin 40%?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Muutaman vuoden asunut täällä Helsingissä. Miksi täällä puhutaan usein maakunnista niinkuin Helsinki itse ei kuuluisi maakuntaan? Käsittääkseni Helsinki kuuluu Uudenmaan maakuntaan, vai onko pääkaupunki jotenkin erillinen entiteetti maakuntien suhteen?
Tavallaanhan se aluepolitiikan suhteen juuri on erillinen:
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Muutaman vuoden asunut täällä Helsingissä. Miksi täällä puhutaan usein maakunnista niinkuin Helsinki itse ei kuuluisi maakuntaan? Käsittääkseni Helsinki kuuluu Uudenmaan maakuntaan, vai onko pääkaupunki jotenkin erillinen entiteetti maakuntien suhteen?
Ei ole. Helsinki kuuluu Uudenmaan maakuntaan.

Tulevassa sote- ja maakun... hyvinvointialueuudistuksessa Helsinki tosin "ei ole hyvinvointialue eikä se kuulu mihinkään hyvinvointialueeseen."

":D"
 

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ostin chromecastin ja oon nyt tapellut tämän kanssa huolella. Laite on kytketty TV:oon ja iPadiin. Ongelmana on etten saa streamattua mitään muuta kuin YouTube musicin. Alpit, kuten Yleareena, Appletv, teliatv, Viaplay ja c-more eivät tunnista ko. Laitetta. Jään odottelemaan hyviä vinkkejä ja juon kaljaa.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ostin chromecastin ja oon nyt tapellut tämän kanssa huolella. Laite on kytketty TV:oon ja iPadiin. Ongelmana on etten saa streamattua mitään muuta kuin YouTube musicin. Alpit, kuten Yleareena, Appletv, teliatv, Viaplay ja c-more eivät tunnista ko. Laitetta. Jään odottelemaan hyviä vinkkejä ja juon kaljaa.
Onko sulla vpn päällä? Jos, niin kokeile ottaa se pois.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli jännä juttu mieleeni, joka lienee syytä tarkistaa: Chromecastista myydään myös Chromecast music -versiota, joka on tarkoitettu musiikille. Törmäsin tähän joskus Gigantissa, enkä oikein tajunnut ideaa, siis miksi joku ostaisi vain Cc musicin, ilman kuvaa. Jotkut hifistelijät varmaan, tai sitten olen ymmärtänyt ihan väärin. Mutta: tsekkaa ensin, ettei sulla ole Cc musicia, (sen normi Cc:n sijaa) se ehkä voisi olla syy?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muutaman vuoden asunut täällä Helsingissä. Miksi täällä puhutaan usein maakunnista niinkuin Helsinki itse ei kuuluisi maakuntaan? Käsittääkseni Helsinki kuuluu Uudenmaan maakuntaan, vai onko pääkaupunki jotenkin erillinen entiteetti maakuntien suhteen?

Kuuluu toki Uudenmaan maakuntaan, mutta tiettyjä poikkeuksia on kuten yllä kerrottiin. Lisäisin vielä eduskuntavaalit, tällöin Uusimaa ja Helsinki on omat vaalipiirinsä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
En kukkakaalin tietoja löytänyt, mutta esimerkiksi perunan hinnasta viljelijä saa noin neljänneksen.
Ja lihasta vielä vähemmän. Sinänsä hienoja kaikki nämä maatilatori, Reko ym viritelmät jossa maanviljelijät myyvät itse suoraan tuotteitaan. Mutta joku roti sentään. En varmasti maksa 40€/kilo Herefordin ulkofileestä toista kertaa. Kilon pala vacuumissa ja kun avasin sen kotona, oli pala ns fileen loppupää jossa menee paksu kalvo läpi fileen keskikohdan. Vtu ja sitkeääkin oli. Paikallinen C-M myy 34€/Limousine pihvilihaa joka on aivan toista luokkaa.
Ymmärrän kyllä että katetta pitää ottaa mutta on ahneudella joku raja oltava. Kun kaikki välikädet pois ja tuotto jää suoraan itselle, ei voi olla niin että kaikki on selkeästi kalliimpaa kuin lähikaupassa. Pitäkää juurekesenne perkele.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Varmaan Tamperelaisia kiekkoseuraajia palstalta löytyy...

Oliko Hakametsästä jotain bussien erikoisvuoroja pelien jälkeen keskustaan? Muistelen että joskus on ainakin Hervannan suuntaan ollut. Pitäisi käydä perjantaina katsomassa Ilveksen peli ja sen jälkeen julkisilla mahdollisimman helposti päästä keskustaan.
 

axe

Jäsen
Varmaan Tamperelaisia kiekkoseuraajia palstalta löytyy...

Oliko Hakametsästä jotain bussien erikoisvuoroja pelien jälkeen keskustaan? Muistelen että joskus on ainakin Hervannan suuntaan ollut. Pitäisi käydä perjantaina katsomassa Ilveksen peli ja sen jälkeen julkisilla mahdollisimman helposti päästä keskustaan.

"Jäähallin pihalta pelin jälkeen lähteneitä Kiakkokyytejä (linja 99Y) ei enää ajeta", kertoo liikennelaitos. Mutta helpoimmin pääsee varmasti ratikalla, jonka pysäkille on hallilta muutaman sadan metrin matka.

 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Varmaan Tamperelaisia kiekkoseuraajia palstalta löytyy...

Oliko Hakametsästä jotain bussien erikoisvuoroja pelien jälkeen keskustaan? Muistelen että joskus on ainakin Hervannan suuntaan ollut. Pitäisi käydä perjantaina katsomassa Ilveksen peli ja sen jälkeen julkisilla mahdollisimman helposti päästä keskustaan.
Jos ikää on, niin Pub Pikilinna järjestää ilmaisen kyydin edestakaisin Tammelaan asti, ei ole pakko jäädä dokaamaan kyydin jälkeen, mutta matsin jälkeen on yleensä lätkävisa (yleensä koskien vierasjoukkuetta) josta saa helpot bisset
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Varmaan Tamperelaisia kiekkoseuraajia palstalta löytyy...

Oliko Hakametsästä jotain bussien erikoisvuoroja pelien jälkeen keskustaan? Muistelen että joskus on ainakin Hervannan suuntaan ollut. Pitäisi käydä perjantaina katsomassa Ilveksen peli ja sen jälkeen julkisilla mahdollisimman helposti päästä keskustaan.

Kiekkokyytejä ei enää ajeta. Ratikka on nopea ja helppo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös