Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 971 713
  • 47 167
Osaiskohan joku tunnistaa mikä hyönteinen. Mustiin vaatteisiin tarttui kasvillisuuden lähellä kymmenittäin jotain lentäviä hyönteisiä. Sellainen vihertävä isoissa parvissa lentävä. Hieman isompi kuin itikka, mutta paljon pienempi kuin heinäsirkka. Ei ole lentomuurahainen, siitä olen varma.
Sanoisin kirva, mutta eivät kyllä ole sääskiä isompia. Olettaen, että tarkoitat itikalla sääskeä.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019

A Siente

Jäsen
Sanoisin kirva, mutta eivät kyllä ole sääskiä isompia. Olettaen, että tarkoitat itikalla sääskeä.

Tarkoitan itikalla sitä vittumaista olentoa mikä tulee aina imemään veret. Siitä aavistuksen isompi. Ei merkittävästi. En usko että oli kirva. En tosin tiedä lentääkö kirvat parvessa. Googlen perusteella on mahdollista että jokin kirvalajiin kuuluva on kyseessä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Lainaus on koronaketjusta, kysyn täällä etten vie tuota ketjua sivuraiteille.

laivassakin omalla autolla (ainakin Tallink) voi itse asiassa vaikka istua siinä autossa nykyään koko ajan.

En ole vittuilemassa vaan ihan puhtaasti tietämättömyyttäni kysyn, että onko todellakin noin? Olin laivoilla duunissa joskus vuosituhannen alussa ja ainakin silloin matkustajien oleminen autokannella matkan aikana oli tiukasti kielletty. Tallinkin "turvallisuussivuilla" lukee, että "Oleskelu autokannella on matkan aikana ehdottomasti kielletty".

Käyn kyllä melko usein risteilyillä, mutta auto jää aina satamaan, joten omakohtaista kokemusta ei nykymenosta ole. Asia vain jäi jostain syystä kiinnostamaan.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Suosituksia kulkuneuvoille ja ehtiikö DM cafeeseen … mites bussit liikkuu numeroita pintaan ja kaikkea kivaa´..

Tällä hetkellä näyttäis että parituntia aikaa noin olis tai miten tuon tulkkaa, mutta houkutteleva kohde :)

Vai jääkö homma tyyliin ostokset kotii ja heti takasin ...
 
Viimeksi muokattu:

Senaattori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kaveri osti vuosi sitten upouuden auton. Googlettelin ja kyseiselle mallille tuli hintaa reippaat 30 000e. Jamppa tienaa saman verran kun minä, ja koen että näillä tuloilla ei tuollaisia osteta. En ole koskaan tutustunut näihin autokauppojen rahoitusvaihtoehtoihin. Hän kertoilee, että eihän tuo missään tunnu kun kuukausierä on reilu 300e ja sitä sitten maksellaan muutaman (4-5v) ajan. Onko näissä rahoituksissa yleensä käytäntönä, että osamaksujen loppupuolella loppuerä, joka onkin sitten tuhansia euroja vai meneekö se tolla "tasaeränä" loppuun asti? Kateellisena kyselen, että voinko nauttia parin vuoden päästä ku kaveri miettii että miten saa auton lopulta maksettua? Tulee tälläsiä kateellisena mietittiä kun kattelen ku kaveri porhaltaa uudella pirssillä ja itellä 10v vanha Opel tallissa ja voi vaan haaveilla tuollaisista.

Edit. Pieni yksityiskohta, etten ole tunnistettavissa tästä viestistä.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaveri osti vuosi sitten upouuden auton. Googlettelin ja kyseiselle mallille tuli hintaa reippaat 30 000e. Jamppa tienaa saman verran kun minä, ja koen että näillä tuloilla ei tuollaisia osteta. En ole koskaan tutustunut näihin autokauppojen rahoitusvaihtoehtoihin. Hän kertoilee, että eihän tuo missään tunnu kun kuukausierä on reilu 300e ja sitä sitten maksellaan muutaman (4-5v) ajan. Onko näissä rahoituksissa yleensä käytäntönä, että osamaksujen loppupuolella loppuerä, joka onkin sitten tuhansia euroja vai meneekö se tolla "tasaeränä" loppuun asti? Kateellisena kyselen, että voinko nauttia parin vuoden päästä ku kaveri miettii että miten saa auton lopulta maksettua? Tulee tälläsiä kateellisena mietittiä kun kattelen ku kaveri porhaltaa uudella pirssillä ja itellä 10v vanha Opel tallissa ja voi vaan haaveilla tuollaisista.

Kyllä niitä rahoituksia myös tuollaisilla isoilla loppuerillä on. Eli todennäköisesti mikäli kaverisi ei ole isohkoa käsirahaa maksanut, niin 300e kuukausierällä ei tuota autoa ilman isoa loppuerää ole saanut hankittua.
 

Glove

Jäsen
Kaveri osti vuosi sitten upouuden auton. Googlettelin ja kyseiselle mallille tuli hintaa reippaat 30 000e. Jamppa tienaa saman verran kun minä, ja koen että näillä tuloilla ei tuollaisia osteta. En ole koskaan tutustunut näihin autokauppojen rahoitusvaihtoehtoihin. Hän kertoilee, että eihän tuo missään tunnu kun kuukausierä on reilu 300e ja sitä sitten maksellaan muutaman (4-5v) ajan. Onko näissä rahoituksissa yleensä käytäntönä, että osamaksujen loppupuolella loppuerä, joka onkin sitten tuhansia euroja vai meneekö se tolla "tasaeränä" loppuun asti? Kateellisena kyselen, että voinko nauttia parin vuoden päästä ku kaveri miettii että miten saa auton lopulta maksettua? Tulee tälläsiä kateellisena mietittiä kun kattelen ku kaveri porhaltaa uudella pirssillä ja itellä 10v vanha Opel tallissa ja voi vaan haaveilla tuollaisista.

Edit. Pieni yksityiskohta, etten ole tunnistettavissa tästä viestistä.
Kyllähän ne monesti tarjoaa viimeiseksi eräksi 20%, jolloin tavallinen kuukausierä saadaan pienemmäksi. Jos nyt esimerkiksi laskisi 20000 euron lainan korkoja ja kuluja huomioimatta niin erä olisi viiden vuoden laina ajalla 333,33 €. Jos taas viimeinen erä on 20% eli 4000 €, niin kuukausieräksi tulee 266,67 €.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jos asuntolainaa ei lasketa, niin itse en ole koskaan ostanut mitään velaksi tai osamaksulla.

Kyllä se voisi vähän nakertaa, jos rälläisi ensin viisi vuotta autolla ja joutuisi sitten maksamaan viimeisenä eränä pahimmassa tapauksessa jopa melkein auton käypäisen hinnan verran.

Yksi kaveri osti nuorena sekä sohvan että vähän isomman telkkarin osamaksulla ja monen vuoden sopimuksella. Jossain vaiheessa olikin sitten tilanne se, että sohva oli jo päreinä ja telkkarikin mykkänä, mutta maksettavaa riitti vielä yli vuodeksi. Siinä oli motivaatio vähän kortilla niiden laskujen makseluun.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos asuntolainaa ei lasketa, niin itse en ole koskaan ostanut mitään velaksi tai osamaksulla
En ole tätä jonkinlaista periaatteellista luottokortittomuutta oikein koskaan ymmärtänyt. Toinen ääripäähän ostaa kaiken velaksi, itse en ole ihan siihen ryhtynyt mutta aika paljon tulee käytettyä kuitenkin varsinkin netissä ym.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En ole tätä jonkinlaista periaatteellista luottokortittomuutta oikein koskaan ymmärtänyt. Toinen ääripäähän ostaa kaiken velaksi, itse en ole ihan siihen ryhtynyt mutta aika paljon tulee käytettyä kuitenkin varsinkin netissä ym.

Jep, varsinkin kun välillä esim. puhelimen saa halvemmalla kun ostaa sen osamaksulla.

Käytännössähän kaikessa on loppujen lopuksi kyse siitä, että mihin pääoma on järkevintä sijoittaa. Turha minun on esim. autoon laittaa kiinni 20k€ jos voin ottaa sen rahoituksella 3% vuosikorolla ja sijoittaa tuon 20 kiloa osakemarkkinoille. Vähän toki kärjistetty esimerkki, enkä ketään kannusta koko omaisuuttaan noin ajattelemaan...
 

Nick Neim

Jäsen

Ihan mielenkiinnosta, tuleeko muillekin tuosta tuotteesta kusetettu olo?

Jos leivän nimi on Kaura100, se sisältää 64% täysjyväkauraa, mutta täyskauraa on 100% viljaraaka-aineista (mitä tämä tarkoittaa?) ja se saattaa pieniä määriä muita viljatuotteita, niin nimi on paska. Aivan paska. Ainakin mun ymmärryksellä.

Lähinnä sitä tässä mietin, kun on ollut näitä joitain nimikohuja, niin tuollainenko on sitten OK?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
En ole tätä jonkinlaista periaatteellista luottokortittomuutta oikein koskaan ymmärtänyt. Toinen ääripäähän ostaa kaiken velaksi, itse en ole ihan siihen ryhtynyt mutta aika paljon tulee käytettyä kuitenkin varsinkin netissä ym.

Itse asiassa minulla ei tosiaankaan ole koskaan ollut luottokorttia, mutta en ole kyllä myöskään millään lailla luottokorttivastainen. Maksukorttinahan se on hyvinkin kätevä ja myöskin turvallinen. Kuittaa vaan sitten aina kerran kuukaudessa sen laskun pois ennen kuin korot alkavat juoksemaan.

Jos tekisin nettiostoksia ahkerammin, niin varmaan tulisi kortti otettuakin. Ja kyllä meidänkin taloudessa on joskus aikoinaan jouduttu hyödyntämään Visan ilmaista maksuaikaa, kun joku äkillinen isompi ostos ei natsannut palkkarytmin kanssa.

Kovin isolle ihmisryhmälle rahoitussopimukset, maksuajat ja vuosikorot vaan valitettavasti on aikalailla hepreaa ja sitten ollaankin jossain vaiheessa sormi suussa tai hattu kourassa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllähän ne monesti tarjoaa viimeiseksi eräksi 20%, jolloin tavallinen kuukausierä saadaan pienemmäksi. Jos nyt esimerkiksi laskisi 20000 euron lainan korkoja ja kuluja huomioimatta niin erä olisi viiden vuoden laina ajalla 333,33 €. Jos taas viimeinen erä on 20% eli 4000 €, niin kuukausieräksi tulee 266,67 €.
Ei kai sillä vikalla erällä väliä, kunhan autosta saa sen verran sen ikäisenä. Kärry vaihtoon ja uutta tilalle samalla systeemillä. Näin itsekin tein useammin, kunnes kerran otin pankkilainan ja maksoin koko paskan. Siitä onkin aikaa joku 10v ja sama auto edelleen alla. Mukavan edullista.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan

Ihan mielenkiinnosta, tuleeko muillekin tuosta tuotteesta kusetettu olo?

Jos leivän nimi on Kaura100, se sisältää 64% täysjyväkauraa, mutta täyskauraa on 100% viljaraaka-aineista (mitä tämä tarkoittaa?) ja se saattaa pieniä määriä muita viljatuotteita, niin nimi on paska. Aivan paska. Ainakin mun ymmärryksellä.

Lähinnä sitä tässä mietin, kun on ollut näitä joitain nimikohuja, niin tuollainenko on sitten OK?

Ensin tulee olo, että täh. Mutta sitten kun luen tuota ja tiedän tai ymmärrän, että leipä leivotaan leipomossa, niin tajuan, että eihän tuossa ole mitään väärää.

Leivässä ei ole käytetty muuta viljaa kuin kauraa, siitä se 100 (%) leivän nimeen varmaankin tulee. Mutta koska leipää ei voi leipoa pelkästään kaurajauhoista ym. kauran ainesosista, vaan taikinaan tarvitaan mm. vettä ja hiivaa ja tässä tapauksessa myös sokeria ja suolaa, niin tosiasiassa kauraa on lopputuloksesta vain se noin 64 %. Muut aineet ottavat sen reilun kolmasosan.

Lopun maininta saattaa sisältää... liittyy siihen, että leipä leivotaan tavallisessa leipomossa, jossa (jopa samalla linjalla ehkä) leivotaan muutakin ja sieltä saattaa tarttua mukaan muita aineksia matkan varrelta. Tuo on osin semmoinen allergia- tai vegaanivaroitus. Jos haluaisivat päästä tuosta maininnasta eroon, niin pitäisi leipoa ns. puhtaalla linjalla eli paikassa, missä ei käytetä mm. vehnäjauhoja tai maitotuotteita jne.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Tuo on osin semmoinen allergia- tai vegaanivaroitus. Jos haluaisivat päästä tuosta maininnasta eroon, niin pitäisi leipoa ns. puhtaalla linjalla eli paikassa, missä ei käytetä mm. vehnäjauhoja tai maitotuotteita jne.
Kerran ostin maapähkinäpussin, jossa luki, että "saattaa sisältää pähkinää". Enkä ollut muistaakseni edes Savossa silloin.
 

J.Petke

Jäsen
Ainakin IFK:n ja Tepsin osioissa huhumutuketjun otsikossa mainitaan myös asia nimeltä "htt-spekulaatiot". Mitä tuo htt tarkoittaa?

Hevosmiesten TietoToimisto, mikä viittaa aikaan, jolloin armeijassa hevosmiehet tiesivät kaikki huhut. Olivat joukoissa niin viralliset kuin epävirallisetkin tietolähteet.

Ainakin näin oman käsitykseni mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sue

Glove

Jäsen
Seuraatteko te muut juniorikiekkoa? Minä katsoin tänään kaksi peliä, joissa Kärpät U16 ja JYP U16 selvittelivät paremmuuttaan. Kärpät voitti ensimmäisen pelin 10-2 ja JYP toisen 6-5.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Seuraatteko te muut juniorikiekkoa? Minä katsoin tänään kaksi peliä, joissa Kärpät U16 ja JYP U16 selvittelivät paremmuuttaan. Kärpät voitti ensimmäisen pelin 10-2 ja JYP toisen 6-5.
On noita pelejä tullut käytyä katsomassa ja ovat ihan oma maailmansa eikä edellinen peli kerro välttämättä juurikaan seuraavan kulusta. Ja tuo ailahtelu jatkuu vielä A-nuoriin asti, toissakeväänä kun Jukurit ja Sport väänsivät pleijjareissa niin Sport vei ensimmäisen ottelun Mikkelissä 8-2 ja Jukurit seuraavan Vaasassa 6-0, kahden ottelun jälkeen siis voitot 1-1 ja maalit 8-8.
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Mikä tän muut ulkomaalaiset sarjat osiolle kirjoittavan Hardcore Hooliganin tarina mahtaa olla
 

Baldrick

Jäsen
Hei onko kellään tiedossa mitään hyvää materiaalipankkia tai muuta koulutusmateriaalia, jolla palautella vähän peruskoulun / lukion lyhyttä ruotsia mieleen? Kattelin tuossa viikonloppuna YLE Areenasta dokkarisarjaa suomenruotsalaisista Karjalan pakolaisista ja kun hiffasin, että ymmärrän aika paljon kyllä simppeliä suomenruotsia kuunnellessani, niin innostuin vähän taas, että jos laittais ruotsinkielen sellaiseen minttiin, että perus paskanjauhanta taipuis kohtalaisesti.

Satunnaisesti tässä esim. jotain YLE:ltä löytyviä matskuja yms. kävin läpi, mutta kiinnostais semmonen koulukirjamallinen opettelu ja tuo YLE:n "Opi ruotsia" on vähän sekava kokonaisuus. Huomaa kuitenkin heti, että miten jo alkaa palautumaan svenska språk mielen syövereistä ja nyt on lähinnä töiden ohella tullut kuunneltua jotain ruotsinkielisiä ohjelmia. Yritän siis sanoja ja kontekstia tulkita, en ymmärrä silti valtaosaa.

Jos jollain on siis jotain hyviä vinkkejä ruotsin (ilmaisiin tai halpoihin) oppimateriaaleihin, niin otan vinkkejä ilolla vastaan!
 

Glove

Jäsen
Onko Telialla vielä mitään pakettitarjousta Liiga+Puhelinliittymä? Tai oliko viime kaudella mitään sellaista?
Jokuhan se kirjoitti jossain Telia-ketjussa, että oli kysynyt Telian liittymäasiakkaana, onko tämmöistä tarjousta. Olihan se, mutta asiakaspalveluhenkilö oli unohtanut kertoa, että se tarjoushinta nousee samaan kuin muillakin kun sarja alkaa. Eli vastaus, ei ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös