Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 969 075
  • 47 166

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos saneeraa vanhaa puista tuolia, jonka liitokset on about irti, niin kannattaako ne liimata perus puuliimalla vai onko paras vaihtoehto vetää jotain kaksikomponettiliimaa?

Kauheata näin nussia pilkkua mutta se on entisöintiä, ei saneeraamista.

Jos saat liitokseen painetta ja erikeepperiä niin riittää oikein hyvin mutta isoihin rakoihin voisin laittaa paremmin kestävää liimaa. Toki värimaailma ja päällemaalattavuus on myös melko määrääviä asioita.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kysytäänpä täältä, kun en nopeasti katsottuna parempaakaan ketjua löytänyt. Ollaan menossa kaveriporukalla lauantaina Helsinkiin kaisaniemen puistoon juoksukilpailuun. Pitäisi keksiä henkilöautolle joku hyvä pysäkointipaikka kohtuullisen läheltä tuota aluetta 3-4 tunniksi. Onko sellaisia? Ja jos on, niin missä?
 

teppana

Jäsen
Kysytäänpä täältä, kun en nopeasti katsottuna parempaakaan ketjua löytänyt. Ollaan menossa kaveriporukalla lauantaina Helsinkiin kaisaniemen puistoon juoksukilpailuun. Pitäisi keksiä henkilöautolle joku hyvä pysäkointipaikka kohtuullisen läheltä tuota aluetta 3-4 tunniksi. Onko sellaisia? Ja jos on, niin missä?

Joskus aikoinaan ravintola Kaisaniemen vieressä oli ilmaisparkkeja muutama.

Tough Viking kisaanko olette menossa?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kysytäänpä täältä, kun en nopeasti katsottuna parempaakaan ketjua löytänyt. Ollaan menossa kaveriporukalla lauantaina Helsinkiin kaisaniemen puistoon juoksukilpailuun. Pitäisi keksiä henkilöautolle joku hyvä pysäkointipaikka kohtuullisen läheltä tuota aluetta 3-4 tunniksi. Onko sellaisia? Ja jos on, niin missä?
Elielinaukiolla oleva Elielin parkkihalli on aika lähellä ja on ihan hyväkin. Ei ole ilmainen kylläkään, jos sitä haettiin hyvällä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
kulosaaren metroasemalla oli aikasemmin ainakin ilmaista ja varmaan on nytkin. Varmaan liikenteellisesti paras. Jos tulee turusta niin joku otaniemi.
Otaniemi, jos haluaa loppumatkan kulkea oranssilla junalla. Jos taas se toimii ernestipotsin ehdottamalla tavalla, niin Leppävaara ja esim. Sellon pysäköinti ja VR:n juna voisi olla se helpoin tapa.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joskus aikoinaan ravintola Kaisaniemen vieressä oli ilmaisparkkeja muutama.

Tough Viking kisaanko olette menossa?

Joo sinne suunnistetaan. Ei tarvitse olla ilmainen eikä hinnalla niin väliä, kunhan olisi aika lähellä itse aluetta.

Elielinaukiolla oleva Elielin parkkihalli on aika lähellä ja on ihan hyväkin. Ei ole ilmainen kylläkään, jos sitä haettiin hyvällä.

No tämä voisi olla hyvä, kun kartasta katselin parkkihallin sijaintia.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Miksi kaasuhella on parempi ruoanlaittoon kuin vaikkapa normi sähköliesi tai induktio? Tuolla asuntoketjussa ainakin @V-G- asiasta mainitsi. Ihan mielenkiinnosta siis kysyn, kun en tiedä. Kaikkien kolmen kanssa oon pelaillut enkä nyt äkkiseltään keksi mitään kovinkaan eriyisiä eroja.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Miksi kaasuhella on parempi ruoanlaittoon kuin vaikkapa normi sähköliesi tai induktio? Tuolla asuntoketjussa ainakin @V-G- asiasta mainitsi. Ihan mielenkiinnosta siis kysyn, kun en tiedä. Kaikkien kolmen kanssa oon pelaillut enkä nyt äkkiseltään keksi mitään kovinkaan eriyisiä eroja.
Kaasulla ja induktiolla pystyy säätelemään lämpöä huomattavasti nopeammin kuin muilla vaihtoehdoilla. Induktiotason käytössä itseäni haittaa lasinen pinta, joka ei sovi omaan tapaani kokata ja toisaalta haluan kuumuutta pannun alle kokatessani. Induktiotasolla ei suositella kuumennettavan tyhjää pannua, mikä on myös mielestäni miinus, sillä tiettyjä lihoja varten tulee pannun olla aivan poskettoman kuuma heti kättelyssä. Mutta korostan, että nämä ovat makuasioita. Itse olen kokannut niin keraamisella kuin valurautaisella hellalla, induktioliedellä ja kaasuhellalla, pariin otteeseen jopa elävän tulen päällä olevalla valurautaisella liesitasolla, ja näistä vähiten nautin induktiolieden käytöstä. Ehkä tähän liittyy se, etten saanut sitä tuntumaan intuitiiviselta.
 

teppana

Jäsen
Miksi kaasuhella on parempi ruoanlaittoon kuin vaikkapa normi sähköliesi tai induktio? Tuolla asuntoketjussa ainakin @V-G- asiasta mainitsi. Ihan mielenkiinnosta siis kysyn, kun en tiedä. Kaikkien kolmen kanssa oon pelaillut enkä nyt äkkiseltään keksi mitään kovinkaan eriyisiä eroja.

Makuasioita nämä on, mutta omalla kohdalla esim. pihvin paistaminen on miellyttävämpää ja helpompaa kaasuhellalla. Lämmönsäätö on tarkkaa ja välitöntä. Mutta ehdottomasti eniten itseä miellyttää se tunnelma tehdä ruokaa kaasulla. Ja V-G:n pointti tyhjän pannun kuumentamisesta on hyvä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Makuasioita nämä on, mutta omalla kohdalla esim. pihvin paistaminen on miellyttävämpää ja helpompaa kaasuhellalla. Lämmönsäätö on tarkkaa ja välitöntä. Mutta ehdottomasti eniten itseä miellyttää se tunnelma tehdä ruokaa kaasulla.

Siis nämähän eivät ole makuasioita. Kukaan edes etäisesti ammattikokki tai muu ruuanlaittaja ei käytä muuta kuin kaasuhellaa. Syy on tuo tarkkuus.

Henkiin jää toki muillakin liesillä, jos on vain siitä kyse.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Induktiotasolla ei suositella kuumennettavan tyhjää pannua, mikä on myös mielestäni miinus, sillä tiettyjä lihoja varten tulee pannun olla aivan poskettoman kuuma heti kättelyssä.
Yhtään pannua en ole saanut pilalle lämmittämällä sitä riittävään lämpötilaan induktioliedellä. En oikein käsitä miten se pannun kuumuuskestävyys tyhjänä nyt riippuu siitä onko alla induktioliesi vai vanhanmallinen valurautahella. Induktion kanssa toimiessa kestää ehkä hetkisen että oppii sopivat lämpötilat, mutta ainakin itselläni liedestä toiseen vaihtuessa merkin pysyessä samana on sitten taas käyttökokemus hyvinkin vastaava. Kaasuhan olisi paras, mutta käytännön syistä itse menen induktiolla (toki grillistä löytyy myös kaasuliesi). Paskin ehdottomasti on vanha valurautahella ja yhtä surkea myös keraaminen liesi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Yhtään pannua en ole saanut pilalle lämmittämällä sitä riittävään lämpötilaan induktioliedellä. En oikein käsitä miten se pannun kuumuuskestävyys tyhjänä nyt riippuu siitä onko alla induktioliesi vai vanhanmallinen valurautahella.
Mä olen saanut useammankin paisinpannun pinnoitteet kuplimaan, mikä johtuu tietysti siitä, että induktioliedellä paistinpannun lämpötilan pystyy nostamaan todella nopeasti yli 400 asteeseen. Se on aivan tarpeeton lämpötila, vaikka usein tarvitaankin erittäin kuumaa pannua.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Mä olen saanut useammankin paisinpannun pinnoitteet kuplimaan, mikä johtuu tietysti siitä, että induktioliedellä paistinpannun lämpötilan pystyy nostamaan todella nopeasti yli 400 asteeseen. Se on aivan tarpeeton lämpötila, vaikka usein tarvitaankin erittäin kuumaa pannua.
No siis tietysti jos laittaa sen supertehon päälle, niin kyllähän sillä saa vaikka mitä aikaiseksi, mutta induktioliedellä pannun lämpeneminen on niin nopeaa, että itse laitan suoraan oikeaan asetukseen levyn ja odottelen sitten sen 30 sekuntia pidempään. Paistamiseen Electrolux / AEG -liesillä sopiva asetus on 7 ja kuumalla pannulla paistamiseen 8.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Kiitokset hellakeskusteluun osallistuneille!

Lämmönsäätelyn tarkkuuskin varmaan riippuu pitkälti merkistä ja mallista. Ja tietenkin osaamisesta, kokemuksesta ja tottumuksesta. Olen nimittäin tapellut apinasaarella niin paskojen kaasuliesien kanssa että siinä oli palaa ruoan lisäksi hermot ja sen jälkeen vannoin etten ikinä käytä moisia helvetinkoneita missään tilanteessa. Vähän paremmissa induktioliesissä saa lämpötilan asetettua miten haluaa ja sen saa myös vaihdettua lennosta, eli sikäli varmaan kehitys kehittyy. Tietenkin kun on nyt tottunut tuohon sähköhella-ellaan niin osaa asettaa lämmöt pihveille ja sooseille vaikka unissaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Olen nimittäin tapellut apinasaarella niin paskojen kaasuliesien kanssa että siinä oli palaa ruoan lisäksi hermot ja sen jälkeen vannoin etten ikinä käytä moisia helvetinkoneita missään tilanteessa.

Olen asunut parissakin kämpässä missä oli induktioliesi ja ei ole helppoa ollut. Niistä on joskus mahdoton tajuta mistä ne lähtee päälle.

Kaasu on selkeä. Se sytytin ei aina toimi, mutta kyllä kaasu syttyy, jos vaikka tulitikkuaski löytyy. Induktiolieden kanssa taas saa lukea opaskirjaa ja ruveta googlettamaan mitenhän tämä nyt lähtisi tulille.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Se piti muuten liesikeskusteluun vielä sanoa, että itse vierastan suunnattoman paljon kaiken maailman digitaalinykyaikaa ruoanlaitossa. Joku ajastettu induktiohella kosketusnäytöllä on varmaan tosi kiva jollekulle, mutta itse menetän aika paljon mielenkiintoani sillä sekunnilla, kun tuollaisia vehkeitä tulee eteen. Jotenkin vähän feikkiä kokkaamista, kun itse käytän pääasiassa vain perinteisiä, eli ts. vanhanaikaisia välineitä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kannattaako sampi savustaa vai grillata?
Grillata ehdottomasti. Savustaminen on vähän tyttömäistä. No, kyllä jonkun hauen, kuhan tai abboran voi savustaa ihan heteronakin.

Onko olemassa sellaisia pistokkeeseen kytkettäviä teho- tai virtamittareita missä olisi muisti. Että saisi exceliin käppyrän paljonko sitä tehoa oikein kuluu minkäkin kellonaikana? Ei millään meinaa löytyä.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Se piti muuten liesikeskusteluun vielä sanoa, että itse vierastan suunnattoman paljon kaiken maailman digitaalinykyaikaa ruoanlaitossa. Joku ajastettu induktiohella kosketusnäytöllä on varmaan tosi kiva jollekulle, mutta itse menetän aika paljon mielenkiintoani sillä sekunnilla, kun tuollaisia vehkeitä tulee eteen. Jotenkin vähän feikkiä kokkaamista, kun itse käytän pääasiassa vain perinteisiä, eli ts. vanhanaikaisia välineitä.
Heh, joo notski vaan keittiöön, kanalta pää irti, lihat vartaaseen ja pyörittelemään. Ei ole feikkiä se!

No leikki leikkinä, arvostan harrastuneisuutta asiassa kuin asiassa eli makunsa kullakin! Kyllä mäkin tykkään kokkailla ja välillä vähän ruoan kanssa hifistelläkin, mutta yksiselitteisesti vihaan tehdä asioista vaikeita, kun ne voi myös tehdä helposti käytännössä samoin tuloksin. Kyllähän näitä duunihommiakin voisi tehdä paperin, kynän ja aivotoiminnan avulla, mutta jotenkin toi excel on kuitenkin se helpompi valinta. Lienen vähintäänkin laiska, jossen jopa vähän tyhmä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
No leikki leikkinä, arvostan harrastuneisuutta asiassa kuin asiassa eli makunsa kullakin! Kyllä mäkin tykkään kokkailla ja välillä vähän ruoan kanssa hifistelläkin, mutta yksiselitteisesti vihaan tehdä asioista vaikeita, kun ne voi myös tehdä helposti käytännössä samoin tuloksin. Kyllähän näitä duunihommiakin voisi tehdä paperin, kynän ja aivotoiminnan avulla, mutta jotenkin toi excel on kuitenkin se helpompi valinta. Lienen vähintäänkin laiska, jossen jopa vähän tyhmä.
Juu. Intohimot intohimoina. En mäkään ihan kaikessa jaksa luomuilla, vaan tyypillisesti mennään helpomman kautta. Oikeastaan vain autoillessa ja kokkaillessa mennään puhtaasti mielihalujen mukaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Joku ajastettu induktiohella kosketusnäytöllä on varmaan tosi kiva jollekulle, mutta itse menetän aika paljon mielenkiintoani sillä sekunnilla, kun tuollaisia vehkeitä tulee eteen.

Astun mielummin miinaan kuin jätän varmistamatta ei kai tuollaisia ole olemassa. Jos on, niin ainakin tietää mitä ei hankita.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Astun mielummin miinaan kuin jätän varmistamatta ei kai tuollaisia ole olemassa. Jos on, niin ainakin tietää mitä ei hankita.
Joo, noita on jos jonkinlaisia. On ylikiehumisen estoa, ajastinta, kosketusnäyttöä, sormella muotoiltavia kuumentavia pintoja ja muuta kaikkea sellaista, jota ei tarvita oikeasti mihinkään jos vain jaksaa keskittyä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös