Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 040 326
  • 47 230

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
kissankarva kirjoitti:
Mikä / kuka tarkalleen ottaen on jantteri? Mistä sanasta se tulee?
Jantteri on ammunnoissa käytettävä maalilaite. Kai se nimi tulee jostain saksankielisestä "Janther" tuotemerkistaä tjsp. En tiedä taustaa nimen takana.

Kiva niitä on ammuskella...
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
kissankarva kirjoitti:
Mikä / kuka tarkalleen ottaen on jantteri? Mistä sanasta se tulee?
Jantterihan on ainakin armeijassa maalitaulu, jonka ampaistessa ylös annetaan rynkyn laulaa.

Voihan toki olla, että tiesit tämän, ja halusit tietää mistä se sana tulee. Sitä en enää tiedä. Joka tapauksessa sen verran inttitermi, ettei enää reservin puolella ole sitä tullut käytettyä.
 

kissankarva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jii kirjoitti:
Jantteri on ammunnoissa käytettävä maalilaite. Kai se nimi tulee jostain saksankielisestä "Janther" tuotemerkistaä tjsp. En tiedä taustaa nimen takana.

Kiva niitä on ammuskella...

Kiitos!
Entäs sitten kun jotain ihmistä sanotaan jantteriksi? Onko se sellainen jurpo kenet pitäisi ampua?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
kissankarva kirjoitti:
Kiitos!
Entäs sitten kun jotain ihmistä sanotaan jantteriksi? Onko se sellainen jurpo kenet pitäisi ampua?
Riippuu vähän. Itse käytän sanaa ihan yleisesti jannun, hemmon ja jampan synonyymina, mutta saattaahan siihen jollain liittyä negatiivinenkin lataus. Ihme jantteri.
 

Ziran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Tappara ja Le Bleu-Blanc-Rouge
Alamummo kirjoitti:
Sain uuden Nokia 9300 puhelimen ja nyt ongelmana on se, että tekstiviestejä saadessani lähettäjän nimi ei näy, numero vain. Siitäkin huolimatta, että osa viesteistä on tullut henkilöitä, jotka ovat osoitekirjassa ja se on sekä sim-kortilla, että itse masiinassa. Mistä helevetistä mä saan ne lähettäjien nimetkin näkyviin?
AaroVaalanne kirjoitti:
Luultavasti siksi kun nimi on tallennettu kahdesti. Poista tiedot toisesta paikasta.

Lisäksi on mainittava vielä ainakin tuoreessa 2650:ssani (tjsp, se läppäpuhelin kuitenkin), siinä nimittäin 050-12.... -muodossa tallennetut numerot eivät näytä nimeä, mutta jos tallentaa +35850-12... -muotoon niin homma pelittää...
 

Tuamas

Jäsen
PKrJ kirjoitti:
Lisäksi on mainittava vielä ainakin tuoreessa 2650:ssani (tjsp, se läppäpuhelin kuitenkin), siinä nimittäin 050-12.... -muodossa tallennetut numerot eivät näytä nimeä, mutta jos tallentaa +35850-12... -muotoon niin homma pelittää...

- 2650-mallissa tuo on yleinen softavika, jonka saa kuntoon, kun puhelimen huollossa päivityttää.

9300:ssa ei pitäisi olla ongelmaa vaikka nimet olisi tallennettu kahteen kertaan, tosin sekin voisi ensiavuksi toimia. Jos ei pelaa, niin valtuutettuun Nokia-huoltoon ja päivitettäväksi.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Jii kirjoitti:
Jantteri on ammunnoissa käytettävä maalilaite. Kai se nimi tulee jostain saksankielisestä "Janther" tuotemerkistaä tjsp. En tiedä taustaa nimen takana.

Kiva niitä on ammuskella...

Tai sitten siitä, että ovat Jantronicin laitteita...

Että silleen...
 

Luiro

Jäsen
Yksi juttu mikä minua on aina mietityttänyt Ritari Ässässä, on se kun se ajaa sen autonsa sen puoliperän kyytiin. Miten se on mahdollista? Kun ajat vaikkapa 60 km/h ja ajat sellaisen korkeintaan 13,6 metriä pitkän kärryn sisään, niin eikö siinä tule pikkuisen kiire pysäyttää se auto?

Kun se auto nousee niitä kaltureita pitkin, niin sehän saavuttaa kärryn keulaa omalla nopeudellaan. Ei sellainen ole mahdollista. Ja sama juttu, kun se tulee alas sieltä.

Kertoisiko joku fysiikkanero, miten se on mahdollista.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Luiro kirjoitti:
Yksi juttu mikä minua on aina mietityttänyt Ritari Ässässä, on se kun se ajaa sen autonsa sen puoliperän kyytiin. Miten se on mahdollista? Kun ajat vaikkapa 60 km/h ja ajat sellaisen korkeintaan 13,6 metriä pitkän kärryn sisään, niin eikö siinä tule pikkuisen kiire pysäyttää se auto?

Kertoisiko joku fysiikkanero, miten se on mahdollista.
Kai se vaatii vain keskimääräistä kovemman kuskin.

Tempun vativuudesta ja matemaattisista ominaisuuksista en osaa selittää, muistuu vaan mieleeni pikkupoikana Ritari Ässää katsoessani, kuinka faija aina "hehkutti" kyseisen tempun olevan erittäin vaikea toteutettava ja että kuski saa tosiaan olla aika valppaana sitä suorittaessaan.

Eli aika tarkkaan joutunee ajoittamaan kaasun hölläämisen siihen lavaliuskaan osuessaan, siinä siis oma fysiikkaselvitykseni..
 

Jacques

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
sega NHL 95 videopeli

Moro,

Huhu kertoo, että ainakin Oulun kärkkäisellä on ollut myynnissä peliohjain jossa ko. peli on sisällä. Näitä on kuulemma kaksinpeliversioinakin (Oulussa siis vain yksinpelinä) ja ongelma on, että mistä näitä kaksinpeliversiota saa? Mukana kuulemma muisti ja kaikki joten sais pelata kauden alusta loppuun ja pistepörssikin pysyis muistissa. Auttakaa nyt ihmiset, niin saadaan vielä jouluksi tämmönen.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Jacques kirjoitti:
Moro,

Huhu kertoo, että ainakin Oulun kärkkäisellä on ollut myynnissä peliohjain jossa ko. peli on sisällä. Näitä on kuulemma kaksinpeliversioinakin (Oulussa siis vain yksinpelinä) ja ongelma on, että mistä näitä kaksinpeliversiota saa? Mukana kuulemma muisti ja kaikki joten sais pelata kauden alusta loppuun ja pistepörssikin pysyis muistissa. Auttakaa nyt ihmiset, niin saadaan vielä jouluksi tämmönen.

Hesassa näitä pelejä sisältäviä ohjaimia on näkyny ihan citymarketeissa. Ensimmäisenä noita näin br-lelukaupassa, joten jos läheltä semmoinen löytyy niin suuntaa sinne. Tuo on kyllä hemmetin kalliskauppa, mutta paras valikoima kyseisiin peleihin siellä oli.
Citymarketissa oli muistaakseni ihan kaksinpeliversio, jonka meinasin jopa ostaa. Avovaimon paheksuva katse sai luopumaan ajatuksesta, ostan sen siis salaa ;)
 

Jacques

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
repe_joke kirjoitti:
Hesassa näitä pelejä sisältäviä ohjaimia on näkyny ihan citymarketeissa. Ensimmäisenä noita näin br-lelukaupassa, joten jos läheltä semmoinen löytyy niin suuntaa sinne. Tuo on kyllä hemmetin kalliskauppa, mutta paras valikoima kyseisiin peleihin siellä oli.
Citymarketissa oli muistaakseni ihan kaksinpeliversio, jonka meinasin jopa ostaa. Avovaimon paheksuva katse sai luopumaan ajatuksesta, ostan sen siis salaa ;)


Iso kiitos, itäkeskuksesta löytyy molemmat, huomenna siis sinne!
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Luiro kirjoitti:
Yksi juttu mikä minua on aina mietityttänyt Ritari Ässässä, on se kun se ajaa sen autonsa sen puoliperän kyytiin. Miten se on mahdollista? Kun ajat vaikkapa 60 km/h ja ajat sellaisen korkeintaan 13,6 metriä pitkän kärryn sisään, niin eikö siinä tule pikkuisen kiire pysäyttää se auto?

Kun se auto nousee niitä kaltureita pitkin, niin sehän saavuttaa kärryn keulaa omalla nopeudellaan.
Ei saavuta, vaan nopeudella oma nopeus - kärryn nopeus. Transam on varmaankin takavetoinen? Tuollainen temppu tehtiin muistaakseni Fear Factor-ohjelmassa. Eli jos se onnistuu 'sattumalta' valituilta silikonitisseiltä ja rantapojilta niin onhan se Ritari Ässälle ihan lastenleikkiä.

Eihän se ihan helppoa tietenkään ole. Aika äkkiä saa jarruttaa silloin kun on saanut vetävät pyörät kyytiin. Kuvittelisin.
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Twite kirjoitti:
Ei saavuta, vaan nopeudella oma nopeus - kärryn nopeus. Transam on varmaankin takavetoinen? Tuollainen temppu tehtiin muistaakseni Fear Factor-ohjelmassa. Eli jos se onnistuu 'sattumalta' valituilta silikonitisseiltä ja rantapojilta niin onhan se Ritari Ässälle ihan lastenleikkiä.

Eihän se ihan helppoa tietenkään ole. Aika äkkiä saa jarruttaa silloin kun on saanut vetävät pyörät kyytiin. Kuvittelisin.

Tuonhan voisi varmaan joku fysiikkaa ja Ässän ponun tekniikkaa tunteva vaikka laskea, kauasko musta menopeli ponkaisee osuessaan säätiön perävaunun ramppiin. Nimenomaan siis takapyörillään. Periaatteessa tilanne on kai sama kuin jos auto pudotettaisiin kymmenen sentin korkeudelta maahan pyörien pyöriessä jotakin nopeutta, vaikka sitä kuuttakymppiä. Etupyörien ollessa rampilla kärry ja Ässä eivät liiku toisiinsa nähden. Eteenpäin vievää liike-energiaa on siis pyörivien takapyörien liikkeesseen sitoutunut energia, hitausmassasta ja nopeudesta riippuva. Tätä vastassa on auton massa ja rampin kaltevuus ja näiden yhteisvaikutus tuottaa sitten jonkin tuloksen. Eikö. Nähdyn perusteella mustassa autossa on automaattivaihteisto joka rullatessa periaatteessa irroittaa moottorin vetopyörästöstä, ei ehkä ihan sama kuin kytkimen painaminen manuaalissa mutta melkein. Jos lisää happea ei anneta auto pyrki vain ryömimään hiljalleen eteenpäin.

Pysyisikö moottori käynnissä ja palaisiko kumi?
 

Luiro

Jäsen
Twite kirjoitti:
Ei saavuta, vaan nopeudella oma nopeus - kärryn nopeus. Transam on varmaankin takavetoinen? Tuollainen temppu tehtiin muistaakseni Fear Factor-ohjelmassa. Eli jos se onnistuu 'sattumalta' valituilta silikonitisseiltä ja rantapojilta niin onhan se Ritari Ässälle ihan lastenleikkiä.

Eihän se ihan helppoa tietenkään ole. Aika äkkiä saa jarruttaa silloin kun on saanut vetävät pyörät kyytiin. Kuvittelisin.

Kyllähän siinä kaltureilla on jossain vaiheessa kuitenkin vetävät pyörät kyydissä. Meinasin, että pari kertaa reenaisin, ennen kuin Kittillä lähtisin sitä hakkaamaan. Kannattaa siis kokeilla ensin Ladalla. On vain häirinnyt tuo tempun suorittaminen noin kymmenen vuotta, että pakkohan siihen on selvyys saada.
 

Pate 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors
Luiro kirjoitti:
Kyllähän siinä kaltureilla on jossain vaiheessa kuitenkin vetävät pyörät kyydissä. Meinasin, että pari kertaa reenaisin, ennen kuin Kittillä lähtisin sitä hakkaamaan. Kannattaa siis kokeilla ensin Ladalla. On vain häirinnyt tuo tempun suorittaminen noin kymmenen vuotta, että pakkohan siihen on selvyys saada.

"KITT" nopeus 70 kmh, "rekkaramppi" nopeus 60 kmh. KITT lähestyy ramppia 10 kmh nopeudella, jolloin esim. takavetoisella käsivaihteisella autolla kytkin pohjaan kun eturenkaat nousee rampille. Sitten rullataan vauhti kuoliaaksi siihen ylämäkeen, niin että KITT pehmeästi muljahtaa tasaiselle.

Mun fysiikan laeissa 70 kmh nopeus ei tässä tapauksessa enää olisi suhteessa rekan ramppiin joka myöskin oli liikkeessä. Eri asia toki jos "Ritari Ässä" haluaa pitää kaasun pohjassa takaseinään asti? Tai hienointahan toi olis tehdä pysäköityyn perävaunuun, täydestä vauhdista ramppiin ja jarrutus seisoville siinä vajaan 16 metrin matkalla. Ja tietenkin automaattivaihteisto tekee tämän temppuilun hienompivivahteiseksi.
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pate 00 kirjoitti:
Mun fysiikan laeissa 70 kmh nopeus ei tässä tapauksessa enää olisi suhteessa rekan ramppiin joka myöskin oli liikkeessä.

Niinpä, ei maahan nähden. Mutta, takarenkaat pyörivät kuitenkin jotakin nopeutta pyöriin nähden paikoillaan olevaan ramppiin verrattuna pyörien ja rampin kohdatessa. Tämän (pyörien) liike-energian verran auto nytkähtää eteenpäin, oletuksella ettei kuski/laatikko tuo lisää puhtia menoon kohtaushetkellä.

Eikö ketään fysiikan lait ulkoa muistava ole tätä vielä laskenut? Taidanpa kaivaa kaavastot esiin joulunpyhinä ja laskea pitkällekö mennään.

Voi siinä muuten vähän etupyörätkin kiljahtaa kun pyörimisnopeus laskee hetkessä nollaan rampin kohdalla. Itse asiassa sekin kohtaaminen taitaa repäistä autoa vähäsen eteenpäin.

EDIT: En jaksanut odottaa joulunpyhiiin vaan karkea analyysi oli tehtävä heti. Joku asiaa tunteva voisi tarkentaa... meneekö se näin?

Oletukset:

1. Pontiacia tönäisee eteenpäin vain takapyöriin sitoutunut liike-energia ja vastustaa vain auton rampille nostamiseen tarvittava potentiaalienergia.
2. Pontiacin nopeus maahan nähden on 60km/h, kärry kulkee tietenkin vähän hitaammin.
3. Kitkan vaikutusta ei oteta huomioon.
4. Renkaan ulkomitta on 20 tuumaa ja massa 30kg, rengas oletetaan homogeeniseksi.
5. Auton massa 2000kg
6. Rampin korkeus 1m

Renkaan hitausmomentti J=m*(r^2/2)=30*(0.254^2/2)=0.97kgm2

Kahden renkaan hitausmomentti on yhteensä noin 2kgm2

Renkaiden liike-energia W=J/2((pii*n)/30)^2=2/2((pii*627)/30)^2=4167J

n=renkaan nopeus kierroksina minuutissa nopeudella 60km/h

Rampin nousuun tarvittava potentiaalienergia E=mgh=2000*9.81*1=19620J

4167/19620=0.21

=> auto nousee ramppia ylös noin 21cm

Tarkastelussa on muutama aukko mutta vaikuttaisi että ei se sinne takaseinään ainakaan pääse lentämään.

Tuplanopeudella 120km/h renkaiden liike-energia nelinkertaistuu jolloin auto näyttäisi menevän jo melkein rampin loppuun asti.
 
Viimeksi muokattu:

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Lukkoseppä kirjoitti:
Renkaan hitausmomentti J=m*(r^2/2)=30*(0.254^2/2)=0.97kgm2
Kahden renkaan hitausmomentti on yhteensä noin 2kgm2
Renkaiden liike-energia W=J/2((pii*n)/30)^2=2/2((pii*627)/30)^2=4167J
Meinasin just sanoo samaa.

Ei oli mulla kysymyskin. Miksi kaikki hyväntekeväisyyspiisiä nauhoittavat maailmanluokan artistit pitävät laulaessaan toisella kädellä kuulokkeesta kiinni?

Niin siis useinhan niillä on vain toinen kuulokkeen puoli korvalla (miksi?) mutta silloinkin, kun kuulokkeet ovat kunnolla päässä niin miksi silloinkin pitävät toisella kädellä kiinni? Onko se coolia?
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Tietääkö kukaan sen kappaleen ja esittäjän nimeä, joka soi nelosella kun ne mainostaa nelosen leffaputkea, mm. Tanssii susien kanssa- elokuvaa? Sellanen Vietnam-henkinen biisi, jonka esittää joku nainen, ei ilmeisesti kuitenkaan Nancy Sinatra..?
 

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Murmeli kirjoitti:
Ei oli mulla kysymyskin. Miksi kaikki hyväntekeväisyyspiisiä nauhoittavat maailmanluokan artistit pitävät laulaessaan toisella kädellä kuulokkeesta kiinni?

Niin siis useinhan niillä on vain toinen kuulokkeen puoli korvalla (miksi?) mutta silloinkin, kun kuulokkeet ovat kunnolla päässä niin miksi silloinkin pitävät toisella kädellä kiinni? Onko se coolia?

Itse ainakin teen vaistomaisesti vastaavaa, kun kuulokkeen läpi tunkee jotain häiriöääntä. Kuuloke asettuu paremmin korvaa vasten ja ainakin tuntuu siltä, että kuulen taas paremmin. Kahta kättä taas ei jaksa pitää kohotettuna kovin pitkään.

Vaikea vain uskoa, että studiossa kuulokkeet eivät olisi kunnolla äänieristettyjä. Veikkaisin, että se coolius selittää tämän. Joku on josku 70-luvulla videossaan tehnyt näin ja maneeri on tarttunut?
 

Rocco

Jäsen

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Mikä saa ihmisen näkemään sen vaivan, että hankkii tänne toisella(?) nickillä kirjoitusoikeudet vain sen takia, että pääsee suoltamaan tuollaista kun nimim. Neekeri tässä viimeisimpänä?
 

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Keltainen #27. Kajaanin Hokki.
tuuski kirjoitti:
Mikä saa ihmisen näkemään sen vaivan, että hankkii tänne toisella(?) nickillä kirjoitusoikeudet vain sen takia, että pääsee suoltamaan tuollaista kun nimim. Neekeri tässä viimeisimpänä?

Jos se tämä joulu saa jotkin ihmiset pahalle päälle ja purkavat angstejaan tänne kun eivät löydä muutakaan keinoa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös