Pate 00 kirjoitti:
Mun fysiikan laeissa 70 kmh nopeus ei tässä tapauksessa enää olisi suhteessa rekan ramppiin joka myöskin oli liikkeessä.
Niinpä, ei maahan nähden. Mutta, takarenkaat pyörivät kuitenkin jotakin nopeutta pyöriin nähden paikoillaan olevaan ramppiin verrattuna pyörien ja rampin kohdatessa. Tämän (pyörien) liike-energian verran auto nytkähtää eteenpäin, oletuksella ettei kuski/laatikko tuo lisää puhtia menoon kohtaushetkellä.
Eikö ketään fysiikan lait ulkoa muistava ole tätä vielä laskenut? Taidanpa kaivaa kaavastot esiin joulunpyhinä ja laskea pitkällekö mennään.
Voi siinä muuten vähän etupyörätkin kiljahtaa kun pyörimisnopeus laskee hetkessä nollaan rampin kohdalla. Itse asiassa sekin kohtaaminen taitaa repäistä autoa vähäsen eteenpäin.
EDIT: En jaksanut odottaa joulunpyhiiin vaan karkea analyysi oli tehtävä heti. Joku asiaa tunteva voisi tarkentaa... meneekö se näin?
Oletukset:
1. Pontiacia tönäisee eteenpäin vain takapyöriin sitoutunut liike-energia ja vastustaa vain auton rampille nostamiseen tarvittava potentiaalienergia.
2. Pontiacin nopeus maahan nähden on 60km/h, kärry kulkee tietenkin vähän hitaammin.
3. Kitkan vaikutusta ei oteta huomioon.
4. Renkaan ulkomitta on 20 tuumaa ja massa 30kg, rengas oletetaan homogeeniseksi.
5. Auton massa 2000kg
6. Rampin korkeus 1m
Renkaan hitausmomentti J=m*(r^2/2)=30*(0.254^2/2)=0.97kgm2
Kahden renkaan hitausmomentti on yhteensä noin 2kgm2
Renkaiden liike-energia W=J/2((pii*n)/30)^2=2/2((pii*627)/30)^2=4167J
n=renkaan nopeus kierroksina minuutissa nopeudella 60km/h
Rampin nousuun tarvittava potentiaalienergia E=mgh=2000*9.81*1=19620J
4167/19620=0.21
=> auto nousee ramppia ylös noin 21cm
Tarkastelussa on muutama aukko mutta vaikuttaisi että ei se sinne takaseinään ainakaan pääse lentämään.
Tuplanopeudella 120km/h renkaiden liike-energia nelinkertaistuu jolloin auto näyttäisi menevän jo melkein rampin loppuun asti.