Mielenkiintoista! Miten koira puree vahingossa ja mistä sen tietää, että kyseessä oli tai ei ollut vahinko? Onko niin, että kun kyseessä on vahinko, ei koiran jäljiltä löydy mitään hyökkäyksen speksejä tai muita suunnitelmia?
Rommeli tuossa noita jo esittelikin, joten paljoa lisättävää ei ole. Olisit varmasti itsekin pienen miettimisen jälkeen voinut päätellä, että niitä vahinkoja voi tulla elävässä elämässä ja kyllä sen ihmisen pitäisi hoksata tilanne milloin kyseessä on vahinko ja milloin tahallinen tapahtuma.
Koiranomistajien jutut ovat kyllä niin hämäriä välillä. Jos minua purisi koira, niin vaatisin sen lopettamista ja korvauksia omistajalta. Olisikin aika hauskaa kuulla oikeudessa koiran todistavan kyseessä olleen vahinko.
Nämä "koirien vihaajien" jutut ne vasta usein hämäriä ovatkin - niistä paistaa läpi täydellinen ymmärtämättömyys luontokappaletta kohtaan. No mutta kukin tavallaan. Sinä muuten varmaan vaadit ihmisenkin lopettamista ensimmäisen iskun jälkeen, eikä niin?
Vaikka koirien puolesta tässä kirjoittelenkin, niin on tietenkin tilanteita joissa koira on ympäristölleen vaarallisena lopetettava, näissäkin tapauksissa pääasiassa syy on koiran omistajassa mutta koira joutuu kärsimään omistajan idiotismin seuraamukset. Sekin on ikävää, että Suomessa eläintenpitokielto on käytännössä merkityksetön rangaistus, koska kukaan ei sitä pysty valvomaan. Joten idiootti saa halutessaan sen uuden koiran vaikkapa egonsa jatkeeksi jos niikseen tulee.
Jos minua puree koira, kuten itseasiassa on tehnytkin, en ole vaatimassa koiran lopettamista vaan teen päätelmiä tilanteesta ja toimin sen mukaisesti. Kertaakaan en ole vaatinut korvauksia tms. koska olen katsonut, että kyseessä on juuri vahinko - kuten Rommeli oivallisesti toi esimerkein esille.
vlad.