Jos minua puree koira, kuten itseasiassa on tehnytkin, en ole vaatimassa koiran lopettamista vaan teen päätelmiä tilanteesta ja toimin sen mukaisesti. Kertaakaan en ole vaatinut korvauksia tms. koska olen katsonut, että kyseessä on juuri vahinko - kuten Rommeli oivallisesti toi esimerkein esille.
Kyse oli koiran yllättävästä hyökkäyksestä kesämökille tulijaa kohtaan. Purennan kohde otti autosta kylmälaukun ja lähti viemään sitä sisätiloihin, jolloin koira hyökkäsi tulijan päälle purren reiteen. Koira otti näin tulijan vastaan kesämökille. Mistään Rommelin kirjoittamista vahinkotapahtumista ei ollut kyse, vaan hyökkäyksestä tulijaa kohtaan. Koira toisti hyökkäysaikeensa riuhtaisten itsensä irti, kun omista piti sitä niskasta kiinni ja pyrki sopimaan tapahtuneen koiran ja purennan kohteen kanssa.
Kirjoitin kolme muuta tapausta, kun susikoira oli käynyt ihmisen kimppuun. Yksi oli koulutettu poliisikoira, joka riuhtaisi itsensä irti kettingistä omalla pihamaalla ja hyökkäsi talon ohi kulkeneen henkilön ja pikkukoiran päälle purren henkilöä ranteesta luita myöten. Omistajan (poliisin) väliintulo esti pahemmat vammat. Toinen tapaus oli, kun henkilö kutsuttiin uuteen naapuriin tutustumaan susikoiraan omistajan läsnäollessa ja susikoira puri ranteeseen luita myöten. Koiran omistaja sai estettyä pahemman rieputuksen. Kolmannen tapahtuman, jossa susikoira puri henkilöltä otsan kulmanahat silmille, kulkua en tunne tarkemmin. Selvitän sen, kun tapaan purennan kohteen.
Kaikki nämä tapahtuneet ovat olleet ennalta arvaamattomia hyökkäyksiä susikoirien taholta. Omistajat ovat olleet läsnä. Koirat ovat toimineet vaistojensa varassa ja hyökänneet vaaralliseksi kokemansa henkilön päälle, vaikka koirien kouluttaja/omistaja on ollut läsnä. Nämä kaikki ovat todellisen elämän kokemuksia siitä, kun susikoira on hyökännyt ihmisen päälle purren häntä. Ei tarvitse olla koirien ystävä eikä vihaaja, vaan on kylmästi todettava, että näin elävässä elämässä tapahtuu. Todennäköisesti vain murto-osa susikoirien puremisita tulee tilastoiduksi. Itse olen ollut lapsuudessani paljon koirien kanssa tekemisissä. Papallani oli metsästyskoiria (hirvi- ja ajokoiria sekä pystykorvia) eikä niiden kanssa ongelmia ollut.