Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 031 355
  • 47 224

MainMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lasketaanko esimerkiksi deodorantti (stick-muodossa) tai hiusvaha tai -geeli nesteiksi käsimatkatavaroissa? Olin itse siinä uskossa että huulipunat ja stick-dödöt eivät ole nesteitä.

Näin kerrotaan ilmailuhallinnon sivuilla:

Ilmailuhallinto kirjoitti:
Mikä on neste?

Asetuksen tarkoittamia nesteitä ovat:
mm. juoksevat ja jähmeät seokset, geelit, tahnat ja voiteet, kuten esimerkiksi hammastahnat, roll on -deodorantit, hiusgeelit, juomat, keitot, siirapit, geelimäinen huulipuna, hajuvedet, partavaahdot ja aerosolit.
Nesteiksi lasketaan myös kaikki pakastetut tuotteet.

Asetuksen tarkoittamia nesteitä eivät ole:
mm. kiinteä huulipuna, huulirasva, stick-deodorantit, lääketabletit ja jauheet.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
No siffan alkuperäisessä viestissä sanottiin, että joku "saapui juhannuksen viettoon" ja koira "hyökkäsi päälle" ja "puri reidestä".

Ehkä sitten vahingossa.

Kirjoituksesi ei kyllä antanut olettaa, että puhuttaisiin enää kyseisestä tapauksesta. Kuten sanottua, suuri osa koirien puremisista on ihmisten aiheuttamia. Vika on pääsääntöisesti joko omistajassa tai puremisen kohteessa. Harvoin koira ihan oikeasti päästään vialla on.

Siffan tapausta en kommentoi tai ole kommentoinut millään tavalla.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Jos minua puree koira, kuten itseasiassa on tehnytkin, en ole vaatimassa koiran lopettamista vaan teen päätelmiä tilanteesta ja toimin sen mukaisesti. Kertaakaan en ole vaatinut korvauksia tms. koska olen katsonut, että kyseessä on juuri vahinko - kuten Rommeli oivallisesti toi esimerkein esille.

Kyse oli koiran yllättävästä hyökkäyksestä kesämökille tulijaa kohtaan. Purennan kohde otti autosta kylmälaukun ja lähti viemään sitä sisätiloihin, jolloin koira hyökkäsi tulijan päälle purren reiteen. Koira otti näin tulijan vastaan kesämökille. Mistään Rommelin kirjoittamista vahinkotapahtumista ei ollut kyse, vaan hyökkäyksestä tulijaa kohtaan. Koira toisti hyökkäysaikeensa riuhtaisten itsensä irti, kun omista piti sitä niskasta kiinni ja pyrki sopimaan tapahtuneen koiran ja purennan kohteen kanssa.

Kirjoitin kolme muuta tapausta, kun susikoira oli käynyt ihmisen kimppuun. Yksi oli koulutettu poliisikoira, joka riuhtaisi itsensä irti kettingistä omalla pihamaalla ja hyökkäsi talon ohi kulkeneen henkilön ja pikkukoiran päälle purren henkilöä ranteesta luita myöten. Omistajan (poliisin) väliintulo esti pahemmat vammat. Toinen tapaus oli, kun henkilö kutsuttiin uuteen naapuriin tutustumaan susikoiraan omistajan läsnäollessa ja susikoira puri ranteeseen luita myöten. Koiran omistaja sai estettyä pahemman rieputuksen. Kolmannen tapahtuman, jossa susikoira puri henkilöltä otsan kulmanahat silmille, kulkua en tunne tarkemmin. Selvitän sen, kun tapaan purennan kohteen.

Kaikki nämä tapahtuneet ovat olleet ennalta arvaamattomia hyökkäyksiä susikoirien taholta. Omistajat ovat olleet läsnä. Koirat ovat toimineet vaistojensa varassa ja hyökänneet vaaralliseksi kokemansa henkilön päälle, vaikka koirien kouluttaja/omistaja on ollut läsnä. Nämä kaikki ovat todellisen elämän kokemuksia siitä, kun susikoira on hyökännyt ihmisen päälle purren häntä. Ei tarvitse olla koirien ystävä eikä vihaaja, vaan on kylmästi todettava, että näin elävässä elämässä tapahtuu. Todennäköisesti vain murto-osa susikoirien puremisita tulee tilastoiduksi. Itse olen ollut lapsuudessani paljon koirien kanssa tekemisissä. Papallani oli metsästyskoiria (hirvi- ja ajokoiria sekä pystykorvia) eikä niiden kanssa ongelmia ollut.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Onko avast edelleen hyvä (ilmainen) virusohjelma?

Ei, en ymmärrä itse näistä mitään.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miksi ei olisi? Kyllähän se hommansa hoitaa, jos koneen käyttäjällä erottaa hiiren kännykästä.

Kyllä, käytän myöskin samaista softaa muutamalla koneella.

Oman kokemukseni mukaan Mircosoftin Security Essentials on erittäin toimivaksi osoittautunut systeemi. Jossain testissä oli todettu sen olevan vähiten resursseja vievä virussofta.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vanhojen koulukirjojen hävitys

Voiko vanhoja pehmeäkantisia koulukirjoja viedä paperinkeräykseen? Jollei voi niin mikä olisi asiallinen tapa hävittää kyseiset kirjat? Polttaminen ei kaupunkialueella luonaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Voiko vanhoja pehmeäkantisia koulukirjoja viedä paperinkeräykseen? Jollei voi niin mikä olisi asiallinen tapa hävittää kyseiset kirjat? Polttaminen ei kaupunkialueella luonaa.

Voi laittaa paperinkeräykseen. Kovakantisista ja kontaktimuovilla päällystetyistä pitäisi sitten repiä kannet irti ja laittaa ne seka-/energiajätteeseen.

Lajitteluohjeet - Paperinkeräys
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raipen reippaat pojat
Pitäisi päästä nopeasti eroon täysin toimivasta Sonyn 28'' putkitelkusta. SPR:n kontti ei ota televisioita vastaan. Mitä muita vastaavia kierrätyspaikkoja löytyy Tampereen alueelta? Vai eikö tuolle enää todellakaan ole mtn käyttöä ja edessä on 10 vuotta palvelleen vastaanottimen lopullinen ratkaisu?

Edit: Kiitokset nimimerkeille Fiiu ja Hemppo.
 
Viimeksi muokattu:

Fiiu

Jäsen
Pitäisi päästä nopeasti eroon täysin toimivasta Sonyn 28'' putkitelkusta. SPR:n kontti ei ota televisioita vastaan. Mitä muita vastaavia kierrätyspaikkoja löytyy Tampereen alueelta? Vai eikö tuolle enää todellakaan ole mtn käyttöä ja edessä on 10 vuotta palvelleen vastaanottimen lopullinen ratkaisu?

Putkitöllöissä varmaan paras osoite on jätteenkäsittelykeskukset. Nekalassa ja Tesomalla näyttäisi löytyvän näitä vastaanottavat paikat. Ohessa vielä linkki.
http://www.tampere.fi/ymparistojaluonto/ymparistoopas/jatteet/lajittele.html#Jatteenkasittely_Tampereella
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pitäisi päästä nopeasti eroon täysin toimivasta Sonyn 28'' putkitelkusta. SPR:n kontti ei ota televisioita vastaan. Mitä muita vastaavia kierrätyspaikkoja löytyy Tampereen alueelta?

Itä-Tampereella Fusti.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Kylpytynnyri

Jatkislaisilla kokemuksia kylpytynnyreistä? Niin, onko monikin hankkinut sellaisen itselleen - jokainenhan sellaisessa varmasti on lillutellut?

Valinnanvaraa tuntuisi olevan runsaasti, ja hintahaitari alkaa n. 1 000 eurosta ja kattoa ei taida olla olemassakaan. Ainakin seuraavat sivustot olen käynyt läpi:

Kylpytynnyri joka makuun - Kirami Oy
Kylpytynnyri.fi
Tervetuloa | kovi
KYLPYTYNNYRISHOP.FI
Kylpyhulju.eu - Edulliset kylpytynnyrit 849 EUR. kylpytynnyrit, kylpytynnyri, palju, halpa kylpytynnyri, kylpypalju, kirami
Kylpytynnyri.net

Ja varmaan aika monta muuta. Isot pojat kertoivat että kannattaa hankkia sellainen jossa se kamina on ulkopuolella. Onko näin? Mä olen viimeisimmät kerrat ollut sellaisessa sisäkaminallisessa paljussa ja ihan ilman palovammoja on mennyt. Lisäksi tuo ulkokaminallinen versio on aina ainakin muutaman satasen kalliimpi.

Osa palvelun tarjoajista on Virossa, jotenkin vaan mieluummin hankkisin suomalaisen. Ja tuleehan tuohon rahtikulujakin. Niin, ja totta kai haluaisin sen sitten HETI, kesäloma on lyhyt ja mä haluan sen NYT!

Onks vinkkii heitellä?

Niin, lisätään nyt vielä sen verran että ajattelin selvitä tuosta hankinnasta n. 1 000 eurolla suurin piirtein.
 

Lauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues & Devils
Onko Saunalahden prepaid-liittymissä määrä-aika, jolloin sim-korttia pitää käyttää? Otin viime kesänä prepaid-liittymän ja nyt koitin sitä herätellä henkiin, niin kännykän ruudulle tulee vain ilmoitus "sim-kortin rekisteröinti epäonnistui." Kännykässä ei ole vikaa, koska koitin kahdella puhelimella ja sama homma. Viimeksi tuota käytin n.10kk sitten. En myöskään usko sim-kortin vahingoittuneen koska se on ollut koko ajan varapuhelimessa kiinni. Yritin äsken Saunalahden sivuilta mennä syöttämään kortille lisää aikaa, niin tulee ilmoitus: "Antamasi liitttymä ei ole aktiivinen, et voi tehdä latausta."

Onko tuota kyseistä liittymää enää mahdollista herättää henkiin vai pitääkö mennä ostamaan uusi? Arvoa tuolla kortilla vielä olisi, mutta niitä ei taida saada enää käytetyksi?
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko tuota kyseistä liittymää enää mahdollista herättää henkiin vai pitääkö mennä ostamaan uusi? Arvoa tuolla kortilla vielä olisi, mutta niitä ei taida saada enää käytetyksi?
Kannattaa Saunalahden Palstalle laittaa aiheesta kysymys, jos ei aspaan halua jonotella. Aika aktiivisesti työntekijät sitä seuraavat ja vastailevat.

Saunalahti Palsta - Etusivu
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Jatkislaisilla kokemuksia kylpytynnyreistä? Niin, onko monikin hankkinut sellaisen itselleen - jokainenhan sellaisessa varmasti on lillutellut?

Ja varmaan aika monta muuta. Isot pojat kertoivat että kannattaa hankkia sellainen jossa se kamina on ulkopuolella. Onko näin? Mä olen viimeisimmät kerrat ollut sellaisessa sisäkaminallisessa paljussa ja ihan ilman palovammoja on mennyt. Lisäksi tuo ulkokaminallinen versio on aina ainakin muutaman satasen kalliimpi.

Niin, lisätään nyt vielä sen verran että ajattelin selvitä tuosta hankinnasta n. 1 000 eurolla suurin piirtein.

Minulla ei kauheasti ole kokemusta, mutta kesän alussa tommoinen hommattiin mökille ja mukavahan se on kuin mikä.

Valintaan vaikuttaa moni seikka: onko tynnyri käytössä koko vuoden vai vain kesäisin? Minkälaista vettä on tarkoitus käyttää? Onko vettä käytössä rajattomasti vai pihakaivo? jne.

Sen verran sanon, että kannattaa ottaa lämpökäsiteltyä puuta, jos vain budjetti antaa myöden. Ei täyttäminen (lue turvottaminen) kestä sitä kahta päivää.

Meillä on tuo sisäkamiina ja olen ollut siihenkin tyytyväinen. Lämpeää säästä riippuen 1h 15 min - 2 tuntia.

Jos tulee ympärivuotiseen käyttöön, niin silloin kannattaa miettiä myös suodatusasiat kuntoon.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
1. Millaista järjestelmää iTunes käyttää sekoituksessaan, sillä varsin usein olen törmännyt tilanteeseen, jossa aiemmin kuulemani kipale soi uudelleen noin tunnin kuluttua?

2. Mekaanikonkadun päässä siinä Itäväylän kupeessa on risteys, josta pääsee mm. Roihikseen. Valojärjestelmä tuossa risteyksessä on hämmentänyt ainakin minua jo useamman vuoden ajan. Mitä järkeä on vaihtaa valot punaiselle ja noin kaksi sekuntia myöhemmin vaihtaa ne takaisin vihreiksi? Tätä tapahtuu kaikkina vuorokauden aikoina. Tuossa ajassa ei edes Sebastien Loeb onnistu siirtämään autoaan risteyksen yli.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mitä järkeä on vaihtaa valot punaiselle ja noin kaksi sekuntia myöhemmin vaihtaa ne takaisin vihreiksi? Tätä tapahtuu kaikkina vuorokauden aikoina. Tuossa ajassa ei edes Sebastien Loeb onnistu siirtämään autoaan risteyksen yli.

Liikutko sinä autolla risteyksessä vain, kun palaa punaiset valot?
 

Wolves

Jäsen
1. Millaista järjestelmää iTunes käyttää sekoituksessaan, sillä varsin usein olen törmännyt tilanteeseen, jossa aiemmin kuulemani kipale soi uudelleen noin tunnin kuluttua?

Olisiko mahdollisesti kyseessä toiminto, jossa iTunesille annetaan mahdollisuus soittaa samoja kappaleita samalla soittolistalla. Onkohan se nimeltään "repeat" tjsp.

Mikäli näin ei ole, toinen vaihtoehto on, että kyseinen kappale on kaksi kertaa soittolistalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös