TosiFanin tapaan suosittelen uppopumppua. Alle kolmellakympillä löytyy pumppuja, jotka riittävät tarpeisiisi vallan mainiosti. Kannattaa toki hommata riittävän tehokas, koska pumpun tuotto laskee varsin radikaalisti kun aletaan olla lähellä maksiminostokorkeutta. Oliko matka rannasta vai nousu sen viisi metriä? Tosin ihan halpispumputkin jaksaa sen viisi metriä kyllä nostaa.
Tarkennetaan, että tuosta rannasta voi olla ehkä sitä matkaa n. 7-8 metriä, ja korkoa tulee tuohon paljun yläreunaan ehkä se 5 metriä. Toisaalta, jos meinaan käyttää tuota pumppua myös kukkien ja muiden kasteluun, voi korkoa tulla paljon enemmänkin, kun talo on sitten rinteen päällä.
Tuollainen hyvin samannäköinen, minkä linkitit minulla itse asiassa on pitämässä tuota avantoa talvisin auki. Itse asiassa, luulen että se on ihan sama, tosin muistaakseni oon sen Biltemasta hakenut. Narulla vain kiinni laiturin läheisyydessä, ja ilman mitään letkua puhaltaa kello kytkimellä vettä n. 45 min kerrallaan 4 kertaa päivässä ylöspäin. Pitää hyvin auki tuon avannon.
Mutta. Liitin siihen joskus letkun, ja ihan muutaman metrin nousulla koitin saada suihkutettua suoraan ruoholle vettä. En saanut painetta riittämään. En tiedä, eikö pumppu jaksanut nostaa vettä, vai oliko letku vain liian pitkä tai jotain. Ei toiminut.