Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 977 742
  • 47 170

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Ja tuo olisi tosiaan helppo pelkästään uppopumpulla ja letkulla, jonka nostaisi pois, mutta en pääse millään virittelemään tuohon uppopumpun päähän sitä letkua kesällä, kun tuon pumpun joutuu vähän matkan päähän rannasta laittamaan. Sitten syksyllä/keväällä sama homma. Eli pitäisi joku letku sieltä saada semmoisella kiinteällä kertasennuksella tulemaan tuohon paljulle, ja sitten vain löisi jatkojohdon seinään, ja vesiputous olisi valmis.

Kaverilla tulee saunavesi kaivosta kesät talvet uppopumpulla ja puutarhaletku on viritetty vain korkealle puuhun, letku tyhjenee käytön jälkeen, pumppua ei irroiteta käytön jälkeen. Luultavasti tämä toimisi myös avannossa, mikäli pidät sitä auki talvella.
 

batman83

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaverilla tulee saunavesi kaivosta kesät talvet uppopumpulla ja puutarhaletku on viritetty vain korkealle puuhun, letku tyhjenee käytön jälkeen, pumppua ei irroiteta käytön jälkeen. Luultavasti tämä toimisi myös avannossa, mikäli pidät sitä auki talvella.

Tässähän olisi aika simppeli ja hyvä idea. Tyhjeneekö se vesi sieltä pumpulle menevästä letkun päästä, eli päästääkö se pumppu ne vedet "läpi" silloin, kun sen sammuttaa?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässähän olisi aika simppeli ja hyvä idea. Tyhjeneekö se vesi sieltä pumpulle menevästä letkun päästä, eli päästääkö se pumppu ne vedet "läpi" silloin, kun sen sammuttaa?

Jos letku on vesisaavissa kun pumpun sammuttaa, niin se toimii lappona ja vetää vedet takaisin kaivoon (kaivon vedenpinta on tietysti alempana kuin letkunpää). Kaveri katkaisee letkun liittimellä saunan vierestä siten että se jää roikkumaan vapaasti, tällöin letku tyhjenee varmasti. Loppupätkän hän tyhjentää nostelemalla, ettei mihinkään mutkaan jää vettä.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Tässähän olisi aika simppeli ja hyvä idea. Tyhjeneekö se vesi sieltä pumpulle menevästä letkun päästä, eli päästääkö se pumppu ne vedet "läpi" silloin, kun sen sammuttaa?
TosiFanin tapaan suosittelen uppopumppua. Alle kolmellakympillä löytyy pumppuja, jotka riittävät tarpeisiisi vallan mainiosti. Kannattaa toki hommata riittävän tehokas, koska pumpun tuotto laskee varsin radikaalisti kun aletaan olla lähellä maksiminostokorkeutta. Oliko matka rannasta vai nousu sen viisi metriä? Tosin ihan halpispumputkin jaksaa sen viisi metriä kyllä nostaa.

Kuten TosiFani jo sanoikin tyhjenee pumppu letkuineen, kun sammuttaa virran ja nostaa letkun pään ylös. Vanhempani ovat nostaneet rantasaunan pataan vetensä uppopumpulla vuosikaudet, eikä ole ollut ongelmia. Letku toki täytyy muistaa tyhjentää.

Vähällä vaivalla ja kustannuksilla tuosta hommasta selviät. Uskoisin, että esimerkiksi tällaisella pumpulla pärjäät varmasti.
 

batman83

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
TosiFanin tapaan suosittelen uppopumppua. Alle kolmellakympillä löytyy pumppuja, jotka riittävät tarpeisiisi vallan mainiosti. Kannattaa toki hommata riittävän tehokas, koska pumpun tuotto laskee varsin radikaalisti kun aletaan olla lähellä maksiminostokorkeutta. Oliko matka rannasta vai nousu sen viisi metriä? Tosin ihan halpispumputkin jaksaa sen viisi metriä kyllä nostaa.

Tarkennetaan, että tuosta rannasta voi olla ehkä sitä matkaa n. 7-8 metriä, ja korkoa tulee tuohon paljun yläreunaan ehkä se 5 metriä. Toisaalta, jos meinaan käyttää tuota pumppua myös kukkien ja muiden kasteluun, voi korkoa tulla paljon enemmänkin, kun talo on sitten rinteen päällä.

Tuollainen hyvin samannäköinen, minkä linkitit minulla itse asiassa on pitämässä tuota avantoa talvisin auki. Itse asiassa, luulen että se on ihan sama, tosin muistaakseni oon sen Biltemasta hakenut. Narulla vain kiinni laiturin läheisyydessä, ja ilman mitään letkua puhaltaa kello kytkimellä vettä n. 45 min kerrallaan 4 kertaa päivässä ylöspäin. Pitää hyvin auki tuon avannon.

Mutta. Liitin siihen joskus letkun, ja ihan muutaman metrin nousulla koitin saada suihkutettua suoraan ruoholle vettä. En saanut painetta riittämään. En tiedä, eikö pumppu jaksanut nostaa vettä, vai oliko letku vain liian pitkä tai jotain. Ei toiminut.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Tarkennetaan, että tuosta rannasta voi olla ehkä sitä matkaa n. 7-8 metriä, ja korkoa tulee tuohon paljun yläreunaan ehkä se 5 metriä. Toisaalta, jos meinaan käyttää tuota pumppua myös kukkien ja muiden kasteluun, voi korkoa tulla paljon enemmänkin, kun talo on sitten rinteen päällä.

---

Mutta. Liitin siihen joskus letkun, ja ihan muutaman metrin nousulla koitin saada suihkutettua suoraan ruoholle vettä. En saanut painetta riittämään. En tiedä, eikö pumppu jaksanut nostaa vettä, vai oliko letku vain liian pitkä tai jotain. Ei toiminut.
Perusuppopumput ei pahemmin painetta muodosta. Tuotto niissä on kova, mutta paine pieni. Löytyy toki uppopumppuja, jotka muodostavat vaikka kuinka kovia paineita, mutta hinnat pomppaa aivan järkyttäviin mittoihin tarpeesi huomioon ottaen. Lisäksi vaatisi oikeastaan painesäiliön ja -kytkimen. Muuten saattaa seurata iso pamaus.

Itse en missään nimessä alkaisi paljun täyttöön millä järeällä pumpulla. Halpisuppopumppu talvikättöön. Järeämpi kampe toimii erilaisella tekniikalla, eikä tyhjennä itseään ja letkua samalla tavalla, joten taas olisit naimisissa samojen jäätymisongelmien kanssa. Varsin yksinkertaisesta asiasta on tulossa aika iso ongelma. Puutarhaa voi sitten kastella siihen hommaan tarkoitetulla vesiautomaatilla, joita saa myös varsin edullisesti.

Tuollainen hyvin samannäköinen, minkä linkitit minulla itse asiassa on pitämässä tuota avantoa talvisin auki. Itse asiassa, luulen että se on ihan sama, tosin muistaakseni oon sen Biltemasta hakenut. Narulla vain kiinni laiturin läheisyydessä, ja ilman mitään letkua puhaltaa kello kytkimellä vettä n. 45 min kerrallaan 4 kertaa päivässä ylöspäin. Pitää hyvin auki tuon avannon.
Miten tuo pumppu on sulla asennettu ja millaisissa olosuhteissa se on? Äitimuorilla on vastaava pumppu pitämässä avantoa auki, mutta vaatii kyllä aivan ympärivuorokautisen käynnissäolon.
 

batman83

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miten tuo pumppu on sulla asennettu ja millaisissa olosuhteissa se on? Äitimuorilla on vastaava pumppu pitämässä avantoa auki, mutta vaatii kyllä aivan ympärivuorokautisen käynnissäolon.

Olisko vajaa puolimetriä veden pinnan alla se on narulla laiturin etupuolella kiinni niin, että vesi suihkuaa siitä mihin putki laitettaisiin niin suoraan ylöspäin. Siitä tulee semmoinen kupliva pinta siksi aikaa, kun pumppu on päällä.

Tommonen 45 minuuttia ehkä 4-5 kertaa päivässä se on kerrallaan päällä aina syksyn alkujäistä kevään jäiden sulamisiin. Päällä olo siis kellokytkimellä.

Viime talvena joutui ihan kovimpien pakkasten aikaan vähän tihentämään tuota päällä olo väliä, mutta silloin oli tosiaan se reilu 25 pakkasta melkein pari viikkoa.

Eihän se avanto iso ole, mutta pystyy siinä aivan helposti kastautumaan, ja jos tarkenee, vähän uintiliikkeitäkin kokeilemaan.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Sanoiko toi joku lehmä äsken TV2:ssa, että ensi tiistaina jonkun lätkän takia näytetään Mestareiden Liigan ottelu vasta puolen yön jälkeen?

Asioilla joku tärkeysjärjestys pitäis olla tai sitten mulla ei oo kuulo kohdillaan.
 

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
WiFi Password: XHeKaJ#72
Sanoiko toi joku lehmä äsken TV2:ssa, että ensi tiistaina jonkun lätkän takia näytetään Mestareiden Liigan ottelu vasta puolen yön jälkeen?

Asioilla joku tärkeysjärjestys pitäis olla tai sitten mulla ei oo kuulo kohdillaan.
Näköjään tulee FST:ltä suorana tuo futismatsi. Eihän sitä nyt pääkanavalla voi näyttää, kun sieltä tulee Venäjä-Slovakia.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Näköjään tulee FST:ltä suorana tuo futismatsi. Eihän sitä nyt pääkanavalla voi näyttää, kun sieltä tulee Venäjä-Slovakia.

Onneksi on tämä ruotsalaisten kanava.
Ilman mitään vittuilua, niin tämä kanava on kyllä jopa parempi kuin muut Ylen kanavat Teemaa lukuunottamatta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sanoiko toi joku lehmä äsken TV2:ssa, että ensi tiistaina jonkun lätkän takia näytetään Mestareiden Liigan ottelu vasta puolen yön jälkeen?

Asioilla joku tärkeysjärjestys pitäis olla tai sitten mulla ei oo kuulo kohdillaan.

Jos sinua vituttaa Ylen ohjelmapolitiikka, miksi haukut kuuluttajan? Miksi et päättäjiä? Mielestäni aika alakoulu touhua tuollainen lehmittely.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Jos sinua vituttaa Ylen ohjelmapolitiikka, miksi haukut kuuluttajan? Miksi et päättäjiä? Mielestäni aika alakoulu touhua tuollainen lehmittely.

Olet oikeassa.
Pahoitteluni. Meni vaan hermot. Tosin ei sekään oikeuta moiseen.

Tää on vähän sama kuin moni raivoaa kaupassa kassalle.

Olisivat tietysti voineet samalla kertoa tuosta FST-kuviosta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen mokeltanut jotenkin tehtäväpalkkini yms. asetukset näyttämään joltain Windows-ikivanhalta. Yritin muokata teemoista ja näyttöasetuksista niitä dynaamisemmiksi, mutta en löydä oikeaa paikkaa. Missähän mahtaapi olla Seiskassa nämä asetukset?
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Lueskelin huvikseni vanhoja Kontrollin viestejä vuodelta 2007. Kuka on mahtanut olla seuraavan viestin supersankari? JV:n lisäksi totta kai.

"Itse olen poistanut pelikoneesta erään helsinkiläisen jääkiekkojoukkueen juniorin. Hän oli taiteidenyönä innostunut taklaamaan tuollaista rallipeluukonetta, sega muistaakseni. Näyttöruutu oli irronnut ja kaveri oli syvällä koneessa napaa myöten. Tosin pelikoneesta poiston jälken tilanteenkuva muuttui kiinniotoksi vahingonteosta. Tapahtui n. kymmenen vuotta sitten."
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Menee hermo tähän leikkimiseen. Mistä minä saan vaihdettua tämän Windows 98-viritelmän käynnistys- ja tehtäväpalkista pois. Kaikki ohjeet googlaamalla ovat johtaneet vain teeman ja värien vaihtoihin, mutta nyt pitäisi saada nuo vammaiset harmaat palikat muuttumaan vaikka perus-seiskan palkeiksi. Uskomattoman rasittavaa!
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Rouvan puolesta; joku uusi kulttuurilehti jonka viimeisimmän numeron kansikuvassa Veeti Kallio => tietääkö kukaan lehden nimeä?
 

J.Petke

Jäsen
Menee hermo tähän leikkimiseen. Mistä minä saan vaihdettua tämän Windows 98-viritelmän käynnistys- ja tehtäväpalkista pois. Kaikki ohjeet googlaamalla ovat johtaneet vain teeman ja värien vaihtoihin, mutta nyt pitäisi saada nuo vammaiset harmaat palikat muuttumaan vaikka perus-seiskan palkeiksi. Uskomattoman rasittavaa!

Eikös se teeman vaihto nimenomaan auttaisi?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eikös se teeman vaihto nimenomaan auttaisi?
Niin minäkin ajattelin, mutta ei vain tehoa. Muistan, että jostain noita ulkoasuja sai rävellettyä, mutta nyt ei vain löydy Windows-ohjeesta sen enempää kuin Googlen kauttakaan. Rasittavaa. Koskee silmiin tuo harmaa viritelmä.
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Niin minäkin ajattelin, mutta ei vain tehoa. Muistan, että jostain noita ulkoasuja sai rävellettyä, mutta nyt ei vain löydy Windows-ohjeesta sen enempää kuin Googlen kauttakaan. Rasittavaa. Koskee silmiin tuo harmaa viritelmä.
Jos tuo teeman vaihto ei auta, niin katso, onko teemat palvelu käynnissä. Ilman sitä teemat eivät nimittäin ole käytössä. Eli ohjauspaneeli->järjestelmätyökalut->palvelut. Jos se ei ole automaattikäynnistyksessä, niin muuta se sellaiseksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei löydy järjestelmätyökaluja ohjauspaneelin alta, vain suoraan ulkoasun mukauttaminen tai järjestelmän suojaus. Kummastakaan ei löydy toimintoa, joka vaikuttaisi tehtäväpalkkin, käynnistysvalikon tai ikkunoiden ulkoasuun. Kiitos kuitenkin ohjeista, yritän metsästää oikeaa ratkaisua.

Uskomattoman ärsyttävää katsella noita ysäri-ikkunoita.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Ei löydy järjestelmätyökaluja ohjauspaneelin alta, vain suoraan ulkoasun mukauttaminen tai järjestelmän suojaus. Kummastakaan ei löydy toimintoa, joka vaikuttaisi tehtäväpalkkin, käynnistysvalikon tai ikkunoiden ulkoasuun. Kiitos kuitenkin ohjeista, yritän metsästää oikeaa ratkaisua.

Itselle kun tuo on käynyt niin pitkähermoisena kaverina asensin Windowsin uudelleen, auttoi.
On käynyt duunissa useammassakin koneessa, epäilen itse että Wintoosassa on joku bugi joka tämän aiheuttaa, koska koneet joissa tuo on käynyt ovat olleet vain pienellä käytöllä, ilman nettiä, poislukien serverin kanssa keskustelu, joten ulkopuoliset madot voidaan unohtaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös